Hoeveel invloed heeft stress op iemands lichaam?

zaterdag 24 oktober 2009 om 13:53
Hallo,
Tegenwoordig heeft wel iedereen stress. Het begint al met de basisschoolleeftijd.
Ik vroeg me af of stress nou toch niet heel wat invloed kan hebben op veel ziektes of het ontwikkelen ervan.
Het lijf komt niet tot rust en krijgt geen kans om te ontspannen, fysiek en geestelijk.
Ik zit nu 2 weken t'huis en merk nu pas hoe uitgeput ik ben.
Ik ben van allerlij kwalen af (migraine, gewrichtsklachten.....).
Zijn er mensen die zich daar bewust van zijn, dat stress een groot factor is voor gemoedstoestand en de allgemeene gezondheid?
En hoe gaan jullie met stress om?
Zijn er mensen die door stress gezondheidlijke kwalen hebben ontwikkelt?
Wat is jouw visie op stress.
Misschieen wel allemaal domme vragen, maar ik ben me naar heel wat jaren nu pas bewust geworden dat ik voor lange tijd teveel van mijn lichaam heb gevraagd...
Tegenwoordig heeft wel iedereen stress. Het begint al met de basisschoolleeftijd.
Ik vroeg me af of stress nou toch niet heel wat invloed kan hebben op veel ziektes of het ontwikkelen ervan.
Het lijf komt niet tot rust en krijgt geen kans om te ontspannen, fysiek en geestelijk.
Zijn er mensen die zich daar bewust van zijn, dat stress een groot factor is voor gemoedstoestand en de allgemeene gezondheid?
En hoe gaan jullie met stress om?
Zijn er mensen die door stress gezondheidlijke kwalen hebben ontwikkelt?
Wat is jouw visie op stress.
Misschieen wel allemaal domme vragen, maar ik ben me naar heel wat jaren nu pas bewust geworden dat ik voor lange tijd teveel van mijn lichaam heb gevraagd...

zaterdag 24 oktober 2009 om 13:56
Natuurlijk heeft stress een negatieve invloed op je lichaam. Sterk zelfs. Aan de andere kant heeft positiviteit ook een goede invloed op je lichaam. Dus van iets wat vervelend is, staat ook iets positiefs tegenover.
Je buigen over wat er dan allemaal dan nog meer niet goed gaat zal het in stand houden. Tandje terug en jezelf geven wat je nodig hebt. Overigens, dat komt niet altijd overeen met wat je nodig denkt te hebben.
Niet werken, slapen en niet meer sporten bijvoorbeeld om maar tot rust te komen werkt negatief. Regelmaat van leven. Werk, sport, juiste voeding enz, werkt positief op lichaam en geest.
Je buigen over wat er dan allemaal dan nog meer niet goed gaat zal het in stand houden. Tandje terug en jezelf geven wat je nodig hebt. Overigens, dat komt niet altijd overeen met wat je nodig denkt te hebben.
Niet werken, slapen en niet meer sporten bijvoorbeeld om maar tot rust te komen werkt negatief. Regelmaat van leven. Werk, sport, juiste voeding enz, werkt positief op lichaam en geest.
zaterdag 24 oktober 2009 om 14:06
zaterdag 24 oktober 2009 om 14:09
Stress heeft een ontzettend grote invloed op je lichaam.
Een depressie zorgt voor een minder lang leven, dus dat zegt al genoeg.
Mijn voorbeeld:
Ik heb veel last van buikpijn.
Mijn haren valen uit.
Ik ben bleek, zie er slecht uit, mijn huid is grauwig.
Ben altijd moe, wat ik ook slaap.
Momenteel niet echt een manier om er mee om te gaan, maar het zit bij mij wel iets dieper dan 'alleen maar' stress.
Een depressie zorgt voor een minder lang leven, dus dat zegt al genoeg.
Mijn voorbeeld:
Ik heb veel last van buikpijn.
Mijn haren valen uit.
Ik ben bleek, zie er slecht uit, mijn huid is grauwig.
Ben altijd moe, wat ik ook slaap.
Momenteel niet echt een manier om er mee om te gaan, maar het zit bij mij wel iets dieper dan 'alleen maar' stress.
zaterdag 24 oktober 2009 om 14:21
Stress is funest voor je lijf en je gezondheid! Maar het lijkt wel of deze maatschappij bijna niet anders kan dan dat iedereen gestresst is. Alleen: Ik doe er niet aan mee. Tuurlijk heb ik wel eens een keertje stress (op het werk), maar ik zorg er wel voor dat dit niet te vaak kan gebeuren. Als ik dan eens een keer gestresst ben, ga ik daarna fanatiek sporten! Even alle negatieve energie er uit sporten! Dat helpt echt, en het is ook nog eens gezond. Ik sport nu gemiddeld 4 x per week (niét vanwege stress! hoor) en ik voel me daardoor fitter, energieker en kan dingen veel beter aan.
Het valt me op dat men tegenwoordig zo'n volle agenda heeft (naast het werken): Die film "moet men gaan zien", dat restaurant proberen, die vrienden bezoeken, etc. dat kán ook stress opleveren....als je vindt dat je van alles "moet" buiten je werk om...terwijl je daar misschien eigenlijk geen tijd voor hebt of toch liever eens een avondje wil bankhangen.
Het valt me op dat men tegenwoordig zo'n volle agenda heeft (naast het werken): Die film "moet men gaan zien", dat restaurant proberen, die vrienden bezoeken, etc. dat kán ook stress opleveren....als je vindt dat je van alles "moet" buiten je werk om...terwijl je daar misschien eigenlijk geen tijd voor hebt of toch liever eens een avondje wil bankhangen.
zaterdag 24 oktober 2009 om 14:28
Stress heeft heel veel invloed. Ik heb de ziekte van Crohn en zodra ik teveel stress heb slaat dat meteen op mijn darmen. Ik moet dus extra oppassen. Hoe ik het omzeil? Zorgen dat ik lege plekken in mijn agenda heb en hou. Gewoon niet zoveel moeten van jezelf. Werkt niet altijd, maar als ik dan weer eens met heel veel pijn op de WC zit dan weet ik weer dat ik veel te ver ben gegaan. En zo hou ik het een beetje in balans.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
zaterdag 24 oktober 2009 om 14:32
Stress heeft veel invloed op mensen en zeker op lichamelijke klachten. Moet je maar eens kijken hoeveel mensen bij de huisarts komen met lichamelijke klachten die eigenlijk veroorzaakt worden door stress (dat is ongelooflijk veel, dacht zelfs de helft....).
Ik heb het bij mijzelf ook gemerkt. Als ik het te druk heb, en deels komt dat ook omdat ik te veel moet van mezelf, dan word ik niet lekker (buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid, ga eten als een idioot, en dan mijn humeur nog...).
Ik heb er voor gekozen om mijn leven iets anders in te richten. Ik heb een dag in de week (meestal zondag) waarop ik niets moet. Dus niet op visite, geen mensen die langs komen, lekker ontspannen een boekje lezen, prutsen in huis. Ben ik het "moeten" een beetje aan het afschaffen, en dat werkt erg prettig. Ik doe geen dingen meer die "moeten"van mezelf maar alleen dingen die ik wil (klinkt belachelijk, maar het geeft wel een stuk rust. Ik doe alleen nog dingen omdat ik het echt wil, en niet omdat ik vind dat ik het doen moet. Je staat achter alles wat je doet, en doet niets half, dat geeft ook een heel stuk rust. Ik merkte dat als ik alles deed, ik het half deed. Nu ik dingen schrap doe ik alles goed, en voel me dus niet schuldig).
Ik heb een hobby/sport en daar zeg ik weinig voor af. Wil iemand met me afspreken op woensdagavond, jammer kan niet heb dan mijn hobby. Ik kan er alles in kwijt, en ben kapot als ik 's avonds weer thuis kom. En slaap dan als een roos.
Het klinkt allemaal erg simpel hoor, maar heb het op een harde manier geleerd (compleet over mijn toeren zijn en alleen nog maar kunnen huilen...). En ik voel me er een stuk beter bij. Of het voor jou helpt, geen idee.
En iets wat mijn moeder mij geleerd heeft, en waarschijnlijk veel meer mensen die dit van hun moeders leren: de drie R-en. Rust, reinheid en regelmaat. Goed eten, regelmatig leven (voor zover dat gaat) en goed voor jezelf zorgen. Dan kan je een hele hoop aan. Als ik dit goed toepas kan ik heel veel hebben, en de onverwachte dingen zijn dan niet zo erg meer.
Ik heb het bij mijzelf ook gemerkt. Als ik het te druk heb, en deels komt dat ook omdat ik te veel moet van mezelf, dan word ik niet lekker (buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid, ga eten als een idioot, en dan mijn humeur nog...).
Ik heb er voor gekozen om mijn leven iets anders in te richten. Ik heb een dag in de week (meestal zondag) waarop ik niets moet. Dus niet op visite, geen mensen die langs komen, lekker ontspannen een boekje lezen, prutsen in huis. Ben ik het "moeten" een beetje aan het afschaffen, en dat werkt erg prettig. Ik doe geen dingen meer die "moeten"van mezelf maar alleen dingen die ik wil (klinkt belachelijk, maar het geeft wel een stuk rust. Ik doe alleen nog dingen omdat ik het echt wil, en niet omdat ik vind dat ik het doen moet. Je staat achter alles wat je doet, en doet niets half, dat geeft ook een heel stuk rust. Ik merkte dat als ik alles deed, ik het half deed. Nu ik dingen schrap doe ik alles goed, en voel me dus niet schuldig).
Ik heb een hobby/sport en daar zeg ik weinig voor af. Wil iemand met me afspreken op woensdagavond, jammer kan niet heb dan mijn hobby. Ik kan er alles in kwijt, en ben kapot als ik 's avonds weer thuis kom. En slaap dan als een roos.
Het klinkt allemaal erg simpel hoor, maar heb het op een harde manier geleerd (compleet over mijn toeren zijn en alleen nog maar kunnen huilen...). En ik voel me er een stuk beter bij. Of het voor jou helpt, geen idee.
En iets wat mijn moeder mij geleerd heeft, en waarschijnlijk veel meer mensen die dit van hun moeders leren: de drie R-en. Rust, reinheid en regelmaat. Goed eten, regelmatig leven (voor zover dat gaat) en goed voor jezelf zorgen. Dan kan je een hele hoop aan. Als ik dit goed toepas kan ik heel veel hebben, en de onverwachte dingen zijn dan niet zo erg meer.
zaterdag 24 oktober 2009 om 14:39
In het boek 'Je ongekende vermogens' wordt hier aandacht aan besteed. Volgens de schrijver heeft je lichamelijke gesteldheid (fysiologie) alles te maken met je geestelijke. Bevind je je in een negatieve stemming dan heeft dit zeker invloed op je lichamelijke gesteldheid, maar andersom ook. Door 1 van de 2 (zo mogelijk) te veranderen, zal het met de ander ook beter gaan. Erg interessant boek om te lezen
zaterdag 24 oktober 2009 om 14:52
Wat jij zegt Dochter, dat heb ik dus ook. Woensdag- en vrijdagavond ga ik sporten en daar zeg ik dus niets voor af. Dat zijn mijn uurtjes...de andere keren dat ik sport is zaterdag- en zondagmorgen op een tijdstip dat er toch geen afspraken staan, want die besteden mensen dan ook aan andere dingen.
En verder zorg ik ook dat mijn agenda niet volgepland staat, ook al zijn het meestal leuke dingen. Ik doe al jaren dingen die ik wil en niet omdat het moet (sinds ik overspannen ben geweest in 1992 heb ik dat wel geleerd!)
En verder zorg ik ook dat mijn agenda niet volgepland staat, ook al zijn het meestal leuke dingen. Ik doe al jaren dingen die ik wil en niet omdat het moet (sinds ik overspannen ben geweest in 1992 heb ik dat wel geleerd!)
zaterdag 24 oktober 2009 om 14:54
ik heb door stress allemaal pigmentvlekken gehad op mijn lichaam. Na enkele jaren herstelde dit zich weer en ben er nu gelukkig vanaf. Sommige mensen gaan ook hun haar verliezen en dergelijke, dus het kan gewoon heel veel effect op je lijf hebben. Maar ik zorg dat ik mijn dingen goed plan, niet teveel moeilijke relaies in mijn leven heb en geniet van de leuke dingen

zaterdag 24 oktober 2009 om 15:11
Stress kan heel veel invloed hebben op je lichaam. Tenminste op mij zeker. Mijn dieptepunt hierin was dat ik 1 maand met 40 graden koorts rond heb gelopen en toen 2 weken opgenomen ben geweest in het ziekenhuis. Ik bleek een waanzinnig aantal witte bloedlichaampjes in mijn bloed te hebben en dat duidde op dat ik een stevige ontsteking ergens had, alleen die konden ze maar niet vinden. Uiteindelijk door de rust en regelmaat van het ziekenhuis, knapte ik op en kon ik weer naar huis waar de boel van voor af aan begon. Stressfactor bleek mijn werk te zijn en mijn baan zei ik toen ook op. Toen pas kon ik beginnen aan mijn herstel (ik heb overigens daarna 1 jaar last gehad van bulten op mijn lichaam die pas verdwenen toen ik echt de stress buiten mij kon houden. Helaas herinneren de littekens mij nog aan die periode).
zaterdag 24 oktober 2009 om 15:11
Ik zou niet alles stress noemen, dat woord heeft m.i. een negatieve lading.
Ik zou spreken van prikkels. Mensen krijgen inderdaad vanaf jonge leeftijd veel prikkels tegenwoordig, en het lichaam reageert daar op. De geest ook.
Ja ik heb er ervaring mee. Alle vormen van stress voel ik in mijn lichaam. Ben lichamelijk ook niet zo heel sterk, altijd beetje ziekelijk geweest.
Darmklachten, meerdere depressies gehad, moeheid soms. Ben wel eens helemaal op geweest na dagen en nachten gewerkt te hebben.
Zijn dit antwoorden op je vragen?
Ik zou spreken van prikkels. Mensen krijgen inderdaad vanaf jonge leeftijd veel prikkels tegenwoordig, en het lichaam reageert daar op. De geest ook.
Ja ik heb er ervaring mee. Alle vormen van stress voel ik in mijn lichaam. Ben lichamelijk ook niet zo heel sterk, altijd beetje ziekelijk geweest.
Darmklachten, meerdere depressies gehad, moeheid soms. Ben wel eens helemaal op geweest na dagen en nachten gewerkt te hebben.
Zijn dit antwoorden op je vragen?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
zaterdag 24 oktober 2009 om 16:56
quote:Nina28 schreef op 24 oktober 2009 @ 13:53:
Hallo,
Ik vroeg me af of stress nou toch niet heel wat invloed kan hebben op veel ziektes of het ontwikkelen ervan. ja
Zijn er mensen die zich daar bewust van zijn, dat stress een groot factor is voor gemoedstoestand en de allgemeene gezondheid? ja
En hoe gaan jullie met stress om? goed naar mijn lichaam luisteren
Zijn er mensen die door stress gezondheidlijke kwalen hebben ontwikkelt? ja
Wat is jouw visie op stress. je hebt het zelf in de hand
Hallo,
Ik vroeg me af of stress nou toch niet heel wat invloed kan hebben op veel ziektes of het ontwikkelen ervan. ja
Zijn er mensen die zich daar bewust van zijn, dat stress een groot factor is voor gemoedstoestand en de allgemeene gezondheid? ja
En hoe gaan jullie met stress om? goed naar mijn lichaam luisteren
Zijn er mensen die door stress gezondheidlijke kwalen hebben ontwikkelt? ja
Wat is jouw visie op stress. je hebt het zelf in de hand

zondag 25 oktober 2009 om 12:35
Zo zie je maar weer hoe cliche het ook klingt, stress heeft degelijk invloed op geest en lichaam...
Prikkie, bedankt voor je boektip. Interessant, heb je dat boek zelf ook gelezen?
LBD, nee ga geen artiekel schrijven.
De afgelopen 2 jaren heb ik fysiek heel veel (heftige) tegenslagen gehad...ondanks dat ben ik altijd doorgegaan,met werken en doorgaan met mijn leven alsof er niets was en is.
Nu zit ik zit er psychisch helemaal doorheen.
Op een gegeven kwaam ik het bed niet meer uit en kon de hele dag alleen maar huilen...
Ik ben zo kwaad op mezelf dat ik me nooit een time-out gegund heb. De tijd om alles te verwerken.
Jammer dat het zo ver moest komen. Mijn lichaam is helemaal uitgeput (uitgebuit voor mijn gevoel).
Prikkie, bedankt voor je boektip. Interessant, heb je dat boek zelf ook gelezen?
LBD, nee ga geen artiekel schrijven.
De afgelopen 2 jaren heb ik fysiek heel veel (heftige) tegenslagen gehad...ondanks dat ben ik altijd doorgegaan,met werken en doorgaan met mijn leven alsof er niets was en is.
Nu zit ik zit er psychisch helemaal doorheen.
Op een gegeven kwaam ik het bed niet meer uit en kon de hele dag alleen maar huilen...
Ik ben zo kwaad op mezelf dat ik me nooit een time-out gegund heb. De tijd om alles te verwerken.
Jammer dat het zo ver moest komen. Mijn lichaam is helemaal uitgeput (uitgebuit voor mijn gevoel).
maandag 26 oktober 2009 om 07:00
Nina, ik ben het boek op het moment aan het lezen. Het gaat over NLP (neuro linguistisch programmeren) en het bereiken van je doelen. Ik zat er ook psychisch doorheen. Door dit boek ben ik anders naar mezelf gaan kijken. Ik weiger om me nog langer zo slecht te voelen. De gedachten zitten nog wel in mijn hoofd, maar ik geef er minder snel en vaak aan toe.
Het helpt mij zeker de draad weer op te pakken en weer te gaan genieten.
Sterkte de komende tijd. Neem je tijd en kies even bewust voor jezelf!
Het helpt mij zeker de draad weer op te pakken en weer te gaan genieten.
Sterkte de komende tijd. Neem je tijd en kies even bewust voor jezelf!

maandag 26 oktober 2009 om 10:45
quote:Chica34 schreef op 24 oktober 2009 @ 14:28:
Stress heeft heel veel invloed. Ik heb de ziekte van Crohn en zodra ik teveel stress heb slaat dat meteen op mijn darmen. Ik moet dus extra oppassen. Hoe ik het omzeil? Zorgen dat ik lege plekken in mijn agenda heb en hou. Gewoon niet zoveel moeten van jezelf. Werkt niet altijd, maar als ik dan weer eens met heel veel pijn op de WC zit dan weet ik weer dat ik veel te ver ben gegaan. En zo hou ik het een beetje in balans.geld voor mij ook! als ik me een dag te druk maar (prive of werk) krijg ik het flink te voelen. veel rust helpt bij mijn crohn beter dan allerlei medicijnen. (slik nu wel entocort, maar een 2-3 dagen flinks slapen doen wonderen)
Stress heeft heel veel invloed. Ik heb de ziekte van Crohn en zodra ik teveel stress heb slaat dat meteen op mijn darmen. Ik moet dus extra oppassen. Hoe ik het omzeil? Zorgen dat ik lege plekken in mijn agenda heb en hou. Gewoon niet zoveel moeten van jezelf. Werkt niet altijd, maar als ik dan weer eens met heel veel pijn op de WC zit dan weet ik weer dat ik veel te ver ben gegaan. En zo hou ik het een beetje in balans.geld voor mij ook! als ik me een dag te druk maar (prive of werk) krijg ik het flink te voelen. veel rust helpt bij mijn crohn beter dan allerlei medicijnen. (slik nu wel entocort, maar een 2-3 dagen flinks slapen doen wonderen)
maandag 26 oktober 2009 om 12:02
Ik weet uit ervaring ook wat stress met je lichaam kan doen helaas en dat is heel veel. Maar het wordt ook een beetje opgelegd. Ik kwam een keer bij de Maag darm lever arts met buikpijn. Het eerste wat hij zei: Kan het ook stress zijn... zucht ... ja wat niet kan. Later bleek er een heel andere oorzaak te zijn. Hij boodt wel zijn excuses aan, maar toch.
Ik heb fybromyagie, nou dat wordt toch al de stress gerelateerde ziekte genoemd. Maar ik geloof er heilig in dat er een andere oorzaak aan ten grondslag ligt. Maar het is wel zo dat stress de klachten verergeren...
Ik heb fybromyagie, nou dat wordt toch al de stress gerelateerde ziekte genoemd. Maar ik geloof er heilig in dat er een andere oorzaak aan ten grondslag ligt. Maar het is wel zo dat stress de klachten verergeren...

maandag 26 oktober 2009 om 14:48
Is de diagnose ook uiteindelijk door de MDL arts gediagnosticeerd?
Fibromyagie komt toch door een verstoring van neurotransmitters, volgens de nieuwste studies?
Heb je medicatie voorgeschreven gekregen?
Ik heb sinds kort te horen gekregen dat ik (naast heel wat andere ellende) Reuma heb en kreeg ook meteen een recept mee voor een hele tas met medicijnen...
Fibromyagie kan volgens mij vanzelf genezen.
Fibromyagie komt toch door een verstoring van neurotransmitters, volgens de nieuwste studies?
Heb je medicatie voorgeschreven gekregen?
Ik heb sinds kort te horen gekregen dat ik (naast heel wat andere ellende) Reuma heb en kreeg ook meteen een recept mee voor een hele tas met medicijnen...
Fibromyagie kan volgens mij vanzelf genezen.