Gezondheid alle pijlers

Hoge bloeddruk-uitschieter ondanks medicatie

28-09-2009 15:05 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik slik al een jaartje medicatie tegen een hoge bloeddruk en op zich helpt die goed. Soms heb ik weleens een uitschietertje 155/95 ofzo, maar dat is maar zelden. Vandaag echter heb ik al sinds het einde van de ochtend een flinke uitschieter 170/100 en het blijft maar zo hoog. Morgen naar de cardioloog, maar ik vind het toch allemaal wel een beetje eng, temeer ook omdat ik niets byzonders heb gedaan of gegeten. Iemand een idee waardoor dat kan komen en/of wat ik er zelf tot morgenochtend eventueel aan kan doen? Alvast bedankt.
Voor zover ik het begrepen heb (zelf al jaren onder behandeling voor hoge bloeddruk) maakt het niets uit als je bloeddruk eens wat hoger is. Je bloeddruk moet alleen niet over langere tijd (en dan bedoel ik eerder jaren dan bijv. weken) steeds te hoog zijn, omdat het dan op lange termijn een verhoogd risico op problemen geeft.

Doordat je je nu druk maakt, zal je bloeddruk ook niet dalen, dus verder meten heeft geen enkele zin. Het beste wat je kunt doen is je bloeddrukmeter wegleggen en niet meer aankomen! Vraag het morgen aan de cardioloog, die heeft er verstand van
Ik heb ook hoge bloeddruk, en precies om de reden die Sassafras beschrijft heb ik zelf geen meter.

Meet je je bloeddruk vaak? Je bent nu natuurlijk ook erg gefocused erop omdat hij te hoog is.

Volgens mij kan het niet zo'n kwaad. Maar bespreek het morgen even met je cardioloog dan weet je het zeker.
Bedankt Sassafras en Wohman voor jullie reakties. Het is inderdaad zoals jullie zeggen: ik zat op een gegeven moment in een soort van viscieuze cirkel waar ik niet meer uit kwam en ik werd helemaal gek van dat meten van die bloeddruk. Hij is nu inmiddels, nadat ik een poosje op de bank gelegen heb, weer aardig gezakt en ik hoop morgen wat meer te weten te komen. Hoogstwaarschijnlijk zal het wel met stress te maken hebben en tja... en knop waarmee je je stressgevoelens op 'uit' kunt draaien is helaas nog niet uitgevonden, dus ik zal het toch zelf moeten proberen.
Hoe is het gegaan bij de cardioloog manestraal?

Tuurlijk kun je die stressknop niet omdraaien, maar je kunt wel die meter heel ver wegstoppen. Ik ken mezelf, zou dan ook heel vaak mn bloeddruk meten als ik zo'n ding in huis had.

Daarom begin ik daar zeker niet aan!
Wohman, ik ben bij de cardioloog geweest en hij zei dat het inderdaad voor kan komen dat iemand zo ineens weleens een uitschieter van een te hoge bloeddruk heeft. En dat dat verder ook niet echt geeft. Hij vroeg of ik stress had en JA die heb ik inderdaad. Dus eigenlijk wel logisch dat mijn bloeddruk dan weleens te hoog is. Ik vind het trouwens HEEL VERSTANDIG van je dat je geen bloeddrukmeter in huis hebt, want je wordt er soms helemaal gek van. Ik ga dan ook proberen om dat ding, zoals jij al aanraadde, heel ver weg te stoppen. Blijft jouw bloeddruk trouwens met de medicatie die je gebruikt goed onder controle en weet je ook waardoor je bloeddruk te hoog is?
Hoi Manestraal,

Fijn dat je cardioloog je wat gerust heeft kunnen stellen. Mag ik vragen waarom je bij een cardioloog komt? Dat is namelijk niet standaard bij de behandeling van hoge bloeddruk.

Ik gebruik inmiddels al 10 jaar medicijnen voor mijn bloeddruk. In de loop van de tijd heb ik een paar keer andere medicijnen en/of een andere dosering gekregen, ook omdat het beleid ten aanzien van hoge bloeddruk steeds wijzigde. De ene keer zeiden ze alleen naar de onderdruk te kijken, terwijl een paar jaar later juist ook de bovendruk niet te hoog mocht zijn en zo.

Ik gebruik Selokeen 50mg zoc, 1 x dd. Bloeddruk is daarmee acceptabel (maar al een tijd niet meer gemeten, ondanks dat ik zelf ook een bloeddrukmeter heb).
Sassafras, ik loop bij de cardioloog omdat ik last heb van een te snelle hartslag. En die controleert ook gelijk maar mijn bloeddruk. Ik moet zeggen dat ik mij drukker maak om die bloeddruk dan om mijn hart. Aan de ene kant zou ik die bloeddrukmeter het liefste het raam uitsmijten maar aan de andere kant vind ik dat toch een soort van struisvogelpolitiek. Want hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, ik voel het altijd in mijn hoofd (soort van hoofdpijn, drukkend gevoel) wanneer die bloeddruk te hoog is. En wanneer ik dan controleer dan is het altijd raak. En dan kan ik natuurlijk wel net doen alsof mijn neus bloedt en mijn bloeddruk niet checken, maar daar heb ik dan alleen mijzelf maar mee. En nu ook vandaag schommelt die steeds tussen de 140/155 en 85/90 onderdruk. Die onderduk is wel normaal, maar die bovendruk dus niet. En je wordt er inderdaad onzeker van dat die meningen zo verdeeld zijn, de ene zegt dat dat bovendruk belangrijker is, en een ander weer de onderdruk. En voor wat zoutloos eten betreft heb ik ook zo mijn twijfels of dat uberhaupt wel invloed heeft op iemands bloeddruk. Je schrijft dat jouw bloeddruk acceptabel is. Wat versta je daar precies onder? Lager dan 140?
Maar manestraal, als jij gaat meten met in je achterhoofd: "oh jé, ik voel mijn hoofd weer, zou mijn bloeddruk te hoog zijn?" dan kun je er op rekenen dat je bloeddruk dus inderdaad te hoog is. Dat zelf meten heeft daarom geen enkele zin. Heb je al ooit een Holtertest gedaan (=24-uursmeting)? Dat geeft eigenlijk pas een goed beeld, omdat je in die 24 uur als het goed is gewoon je eigen ding doet en dus vergeet aan je bloeddruk te denken.

Mijn bloeddruk is redelijk wisselend, soms is mijn bovendruk 150, soms 130, maar bij de 24-uurs test bleef het allemaal binnen de grenzen volgens de cardioloog. Wel moet ik (net als ieder ander) erop letten dat ik geen extra risico's loop, dus niet roken en dergelijke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven