Gezondheid alle pijlers

hoofdpijn bij te lang slapen

05-06-2010 16:47 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is een luxeprobleem, I know. Maar desalniettemin hoop ik op tips.

Soms slaap ik te lang. Als ik vergeet de wekker te zetten (zoals gisteravond) slaap ik gewoon door. Daardoor heb ik vannacht een enorme nacht gemaakt. Op zich wel lekker, want had nogal hard gewerkt de laatste dagen en heb een aantal korte nachten gehad, maar het nare is dat ik dan vaak wakker word met een hele vervelende hoofdpijn die de hele dag niet meer weggaat. Ik vraag me af hoe en waar dat door komt. Ik heb sowieso vaak last van hoofdpijn, maar weet bij de meeste wel te onderscheiden waar het door komt (tv, te weinig vocht of suiker ofzo). Maar hierbij niet. Heeft deze te maken met afvalstoffen ofzo? Daar doe je toch dingen mee in je slaap? Zou ik juist heel veel moeten drinken als ik wakker word? Of is er iets anders wat ik kan doen? Wie herkent dit?
Het schijnt een bekend verschijnsel te zijn. Hoofdpijn na lang uitslapen. Schijnt te komen doordat je je bioritme in de war gooit.

Vooral als je gewend bent om 's ochtends bij het opstaan altijd cafeine te gebruiken, door bijvoorbeeld koffie of thee te drinken, heb je hier last van als je er gevoelig voor bent.
Ik heb het ook. Het enige dat helpt is ibuprofen en veel drinken (water of thee ofzo). En bewegen. Dus niet op de bank gaan hangen maar huppa naar buiten en frisse lucht happen.
MILF in the making ;-)
Ik heb het ook, en ik doe ook wat DarkRosePrincess zegt, want iets anders helpt inderdaad niet.
Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met te kort aan vocht en dat daardoor afvalstoffen minder snel het lichaam kunnen verlaten. Slaap is juist het moment dat het lichaam herstelt en daardoor afval afvoert. Daarbij heeft je lichaam sowieso al minder vocht kunnen opnemen voor het 'normale' onderhoud. Te kort aan vocht veroorzaakt vernauwing aan bloedvaten?? (weet even niet meer wat ook alweer vernauwd werd) en dat veroorzaakt weer de hoofdpijn.

Drinken bij het wakker worden zal wel helpen, al denk ik dat je meer baat zal hebben om juist meer te drinken voor het slapen. Maar ja je spreekt niet van te voren af, dat je die nacht extra lang gaat slapen of die dag meer gaat slapen . Paracetamol en zo zou ik alleen nemen als je echt knallende hoofdpijn hebt en niet kan wachten totdat het vocht in je lichaam is aangevuld.

Bioritme lijkt mij niet van één nachtje van slag te komen. Als je lichaam rust nodig heeft, dan pak het zijn rust. In jouw geval door meer te slapen.
[quote]Pompiedoe schreef op 05 juni 2010 @ 17:09:

Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met te kort aan vocht en dat daardoor afvalstoffen minder snel het lichaam kunnen verlaten. Slaap is juist het moment dat het lichaam herstelt en daardoor afval afvoert. Daarbij heeft je lichaam sowieso al minder vocht kunnen opnemen voor het 'normale' onderhoud. Drinken bij het wakker worden zal wel helpen, al denk ik dat je meer baat zal hebben om juist meer te drinken voor het slapen.

Dit klopt, het is goed om, voor je gaat slapen een glas water te drinken.

Als ik dat niet doe, dan kan ik urenlang de slaap niet vatten, mijn lichaam vraagt er om.
Oké, drinken en naar buiten dus. Drinken: check, naar buiten: hm. Zit vast achter mijn laptop omdat ik moet werken. wat langer duurt omdat ik hoofdpijn heb. Zometeen maar even een avondwandeling dan.

Mijn man heeft net zo lang geslapen als ik, en die heeft nergens last van. Gemeen!
Zou het nou echt zo zijn dat je lichaam wel aangeeft hoe veel slaap je nodig hebt? Dus dat ik deze rust ook wel goed kon gebruiken? Of is die hoofdpijn juist een teken dat ik overdreven heb en dat ik het wel met wat minder af had gekund?
Water, water drinken.....

Maar ik heb het ook als ik te lang slaap. Maar dat komt zelden voor, ik luister heel goed naar mijn bioritme. Ik ga meestal tegen 11 uur naar bed en ben dan altijd (ook in het weekend en vakantie) om ½ 7 wakker. Uit mezelf.

En ik heb naast mijn bed een fles water staan, ik drink elke keer een slok, als ik even wakker ben of plassen moet.
Hier ook iemand met ervaring. Ik heb het opgelost door de wekker op de normale tijd te zetten en er even uit te gaan om een beschuitje o.i.d. te eten en een kop thee te drinken.

Daarna lekker weer terug in bed en uitgeslapen. Echt nooit meer last van gehad.

Misschien iets voor jou om te proberen?
De normale, traditionele hoofdpijn heeft gewoonlijk te maken met pijnlijke spieren aan je hoofd die op een heel wonderlijke manier op het zenuwstelsel inspelen zodat het als "hoofdpijn" gevoeld wordt. Voorhoofdspieren, nekspieren, kaakspieren.

Dus wat zou de oorzaak kunnen zijn van die spierpijn.
drink je op een normale werkdag koffie of veel thee of cola etc, als je lichaam gewend is op een bepaalde tijd caffeine binnen te krijgen zal je hoofd daar op reageren..

ik heb jaren migraine ervaring, dus weet of stoppen met cafeine of de wekker, helaas...
Dat is gewoon vochttekort. Je ademt en zweet veel vocht uit. Drink voor het slapen wat en bij het wakkerworden ook, eventueel met een paracetamol of aspro. Ibu is te sterk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven