Hoofdpijn en migraine bij kind
zaterdag 8 november 2014 om 20:19
Al sinds de peutertijd heeft mijn zoon regelmatig, gemiddeld ééns per maand, een migraine aanval. Hij wordt dan bleek en slap, gaat overgeven en wil nog maar één ding: slapen in een donkere kamer. Na een paar uur is het over. Hij is nu vijf en doordat hij het nu zelf meer begint aan te geven zijn we erachter gekomen dat hij naast deze migraine aanvallen ook heel vaak hoofdpijn heeft. Warmte en drukte triggert deze hoofdpijn wel wat, vooral fel zonlicht mijdt hij, maar verder lijkt het niet veel uit te maken of hij een vol programma heeft, met school, spelen met vriendjes etc., of niet. Zelf klaagt hij eigenlijk vrijwel niet over hoofdpijn, maar ik vraag nu regelmatig aan hem of hij hoofdpijn heeft en dan is het antwoord schrikbarend vaak ‘ja’, eigenlijk wel zo’n beetje vier-vijf van de zeven dagen per week. Complicerende factor daarbij is dat hij een enorm hoge pijngrens heeft. Voorbeeldje: tijdje terug zei hij een paar dagen achter elkaar dat hij een beetje oorpijn had. Toen het aan twee kanten doorbrak begreep ik dat het om een dubbele oorontsteking ging. Ik weet uit eigen ervaring dat dat zooooo zeer kan doen, maar hij had vrijwel geen kik gegeven!
Inmiddels bij de huisarts geweest en opdracht gekregen een maand lang een hoofdpijndagboek bij te houden, bij de opticien uit te laten sluiten dat hij niet goed zou kunnen zien (geen aanwijzingen voor: tuurt niet, kan tv van redelijk grote afstand goed zien, houdt boeken niet heel dicht voor zijn neus) en dan naar de kinderneuroloog. Eens kijken wat die ervan vindt.
Tips? Ervaringsverhalen? Ik hoor ze graag!
Inmiddels bij de huisarts geweest en opdracht gekregen een maand lang een hoofdpijndagboek bij te houden, bij de opticien uit te laten sluiten dat hij niet goed zou kunnen zien (geen aanwijzingen voor: tuurt niet, kan tv van redelijk grote afstand goed zien, houdt boeken niet heel dicht voor zijn neus) en dan naar de kinderneuroloog. Eens kijken wat die ervan vindt.
Tips? Ervaringsverhalen? Ik hoor ze graag!
zaterdag 8 november 2014 om 20:33
zaterdag 8 november 2014 om 20:41
Ik denk dat het dagboek en vooral het vragen ernaar niet 'helpt'.
Hier 1 kind met heel gevoelig huidje. Als je vraagt of hij jeuk heeft, heeft hij standaard jeuk en moet hij meteen krabben. Als je hem nergens naar vraagt heeft hij gemiddeld genomen weinig last en zien we hem ook nooit krabben.
On topic. Erg zielig een kind met migraine. Andere kind hier heeft 3x per jaar migraine aanvallen. Dan vaak bij 'stress' zoals na een nachtmerrie of vlak na de vakantie dat school weer begint. Gelukkig is hij al 10 en kan hij het al wel wat beter aangeven. Bij hem duurt het 2 uur heel heftig en dat zwakt het af, nog wel een dagje slap altijd. Misschien is dus de situatie bijhouden gemakkelijker voor jullie? Duurde hier wel even voordat we het doorhadden en nu kunnen we er beter op inspelen (bijv bij terugkomst, niet de dag voor school terugkomen van vakantie maar 1 dagje eerder zodat hij weer kan landen')
Hier 1 kind met heel gevoelig huidje. Als je vraagt of hij jeuk heeft, heeft hij standaard jeuk en moet hij meteen krabben. Als je hem nergens naar vraagt heeft hij gemiddeld genomen weinig last en zien we hem ook nooit krabben.
On topic. Erg zielig een kind met migraine. Andere kind hier heeft 3x per jaar migraine aanvallen. Dan vaak bij 'stress' zoals na een nachtmerrie of vlak na de vakantie dat school weer begint. Gelukkig is hij al 10 en kan hij het al wel wat beter aangeven. Bij hem duurt het 2 uur heel heftig en dat zwakt het af, nog wel een dagje slap altijd. Misschien is dus de situatie bijhouden gemakkelijker voor jullie? Duurde hier wel even voordat we het doorhadden en nu kunnen we er beter op inspelen (bijv bij terugkomst, niet de dag voor school terugkomen van vakantie maar 1 dagje eerder zodat hij weer kan landen')
zaterdag 8 november 2014 om 20:53
Aah wat zielig. Misschien iets vast/scheef in zijn rug of nek?
Mijn dochter heeft scoliose en dat veroorzaakte bij haar vaak hoofdpijn/vermoeidheid.
Zij zei het overigens ook nooit. Nu ze wat ouder is zegt ze zelf dat ze de pijn gewoon ervoer als iets wat normaal is.
daarom denk ik wel goed om het te leren herkennen bij jouw zoontje. Door middel van vragen
Mijn dochter heeft scoliose en dat veroorzaakte bij haar vaak hoofdpijn/vermoeidheid.
Zij zei het overigens ook nooit. Nu ze wat ouder is zegt ze zelf dat ze de pijn gewoon ervoer als iets wat normaal is.
daarom denk ik wel goed om het te leren herkennen bij jouw zoontje. Door middel van vragen
zaterdag 8 november 2014 om 21:03
Ik had vroeger ook vaak last van hoofdpijn. M'n ogen zijn nagekeken en daar was niks mis mee. Verder niet naar een doktsr geweest volgens mij.
Mijn moeder zag het ook vaak aan me als ik hoofdpijn had, aan hoe m'n ogen stonden. Ik had het niet dagelijks, maar wel vrij vaak en waarom weet ik niet.
Toen ik 14 (?) was werd het veel minder, maar zijn wel migraines begonnen. Inmiddels ben ik 22 en heb ik nog af en toe hoofdpijn en migraine. Geen idee wanneer ik migraine krijg, soms heeft het volgens mij te maken met bloedsuiker of lage bloeddruk oid, maar niet altijd
Mijn moeder zag het ook vaak aan me als ik hoofdpijn had, aan hoe m'n ogen stonden. Ik had het niet dagelijks, maar wel vrij vaak en waarom weet ik niet.
Toen ik 14 (?) was werd het veel minder, maar zijn wel migraines begonnen. Inmiddels ben ik 22 en heb ik nog af en toe hoofdpijn en migraine. Geen idee wanneer ik migraine krijg, soms heeft het volgens mij te maken met bloedsuiker of lage bloeddruk oid, maar niet altijd
zaterdag 8 november 2014 om 21:52
zaterdag 8 november 2014 om 22:03
maandag 10 november 2014 om 01:48
Wat voor soort hoofdpijn heeft hij als hij 'gewone' hoofdpijn heeft? Misschien kun je 'm dat vast eens vragen.
Drukkend, prikkend, het gevoel van en band om zijn hoofd, nekpijn, éénzijdig, dubbelzijdig? Het kan voor de neuroloog makkelijk zijn als je dat weet als je daar komt.
Verder alleen ervaren met mezelf als tiener en volwassene: jaren niet onderkend. In mijn zwangerschap pas naar de neuroloog gestuurd omdat ik wekelijkse aanvallen van 4 dagen kreeg. Nu eindelijk een middel wat de aanvallen lijk te verminderen en een goed middel om een aanval te bestrijden.
Sterkte en laat je zeker verwijzen.
Drukkend, prikkend, het gevoel van en band om zijn hoofd, nekpijn, éénzijdig, dubbelzijdig? Het kan voor de neuroloog makkelijk zijn als je dat weet als je daar komt.
Verder alleen ervaren met mezelf als tiener en volwassene: jaren niet onderkend. In mijn zwangerschap pas naar de neuroloog gestuurd omdat ik wekelijkse aanvallen van 4 dagen kreeg. Nu eindelijk een middel wat de aanvallen lijk te verminderen en een goed middel om een aanval te bestrijden.
Sterkte en laat je zeker verwijzen.
maandag 10 november 2014 om 05:07
Ik had als kind ook vaak ernstige hoofdpijnen. Dan kon ik alleen nog maar in een donkere kamer liggen en proberen te slapen. De oorzaak zijn we nooit achtergekomen. Uiteindelijk ging het in de pubertijd weg en is ook, afgezien van af en toe een hoofdpijntje, nooit meer teruggekomen. Maar man, als ik nog aan die helse pijnen denk... pffff. Sterkte hoor.
maandag 10 november 2014 om 08:34
Dank voor alle tips en het meedenken! Ik heb nu van verschillende kanten gehoord dat het in de puberteit over kan gaan of flink kan verminderen... daar is mijn hoop in elk geval op gevestigd. Hoop verder dat de kinderneuroloog wat voor hem kan betekenen maar mijn vrees is dat het 'gewoon' een echte hoofdpijnpatiënt is. Nou ja, we wachten af.
@nachtvlinder: vragen wat vooor hoofdpijn hij heeft is lastig. Of nou ja, vragen niet, maar het antwoord... heb het al een paar keer geprobeerd, maar hij is pas (net) 5, kan het gewoon nog niet goed duiden. Verder dan naar z'n voorhoofd wijzen als ik vraag waar de hoofdpijn zit komt hij nog niet.
@nerdopvivia: goede tip, zo had ik het nog niet bekeken! Wie weet is dat de oorzaak. Wil hem nu in elk geval bij de optopthist hebben ipv de opticien, heb de verzekering al gemaild.
@nachtvlinder: vragen wat vooor hoofdpijn hij heeft is lastig. Of nou ja, vragen niet, maar het antwoord... heb het al een paar keer geprobeerd, maar hij is pas (net) 5, kan het gewoon nog niet goed duiden. Verder dan naar z'n voorhoofd wijzen als ik vraag waar de hoofdpijn zit komt hij nog niet.
@nerdopvivia: goede tip, zo had ik het nog niet bekeken! Wie weet is dat de oorzaak. Wil hem nu in elk geval bij de optopthist hebben ipv de opticien, heb de verzekering al gemaild.
maandag 10 november 2014 om 08:50
Hier dochter met hoofdpijn. Zeg maar zo een jaar of 2. Twee jaar geleden bij oogarts geweest. Ogen waren goed. Kinderarts geweest, niks te vinden. Kinderneuroloog geweest, spieren zaten vast, dus fysiotherapie. Fysiotherapie geweest, zegt dat ze niks kan vinden, spieren zijn goed. Volgende week weer naar oogarts, dan weer naar kinderarts...zucht.
Ondertussen een meisje die steeds maar klaagt over haar hoofdpijn. Migraine was het niet.
Zelf denk ik aan misschien ontsteking van de holtes, omdat ik zelf dat vaak ook heb. Maar verder is ze niet verkouden of zo.
Juliaatje sterkte,, ik weet hoe vervelend het is voor het kind.
Ondertussen een meisje die steeds maar klaagt over haar hoofdpijn. Migraine was het niet.
Zelf denk ik aan misschien ontsteking van de holtes, omdat ik zelf dat vaak ook heb. Maar verder is ze niet verkouden of zo.
Juliaatje sterkte,, ik weet hoe vervelend het is voor het kind.
maandag 10 november 2014 om 09:01