Hormoon progynova
donderdag 31 augustus 2017 om 16:42
Met mijn 49,5 jaar zit ik nu waarschijnlijk in de overgang. Morgen krijg ik de uitslag van het bloedonderzoek. Ik heb zowel overdag als in de nacht behoorlijk last van opvliegers. Via de gynaecoloog heb ik nu het hormoon Progynova 1 mg. gekregen om morgen mee te starten. Hiermee wordt het oestrogeen aangevuld. Ik zit net wat te googelen, maar ik word niet blij van sommige ervaringen met dit medicijn. Zijn er hier dames die dit gebruiken, en zo ja, wat zijn de ervaringen?
donderdag 31 augustus 2017 om 17:32
Ik gebruik prognova 2 mg, met een pauze van een maand of 4, nu zo'n anderhalf jaar en ben er heel blij mee. Ik heb geen last van bijwerkingen. Ik had wel 40 opvliegers op een dag en dat waren er voordat het warm weer werd maximaal 5, vaak minder. Nu met de warmte is het weer wat meer, maar ze duren maar heel even en zijn een stuk minder heftig. Ik merk ook dat mijn huid en slijmvliezen minder droog zijn, en mijn rusteloze benen (in mijn geval ook een overgangskwaal) verdwenen ook praktisch helemaal. Misschien nog wel het beste van alles is dat de nachtelijke opvliegers verdwenen zijn en ik niet meer 4-5 keer per nacht kletsnat wakker word. Ik had gehoopt dat het ook wat voor mijn depressies zou doen, maar dat is niet zo. Die zijn bij mij ook niet hormonaal of door de overgang veroorzaakt (ik ben bipolair), maar kunnen er wel erger van worden.
Als je de bijwerkingen in de bijsluiter leest, word je in eerste instantie ook niet blij, maar let wel op de frequentie waarmee deze voorkomen: die is meestal maar heel laag. Dat geeft een ander perspectief. Mocht het niet bevallen, kan je er natuurlijk ook weer mee stoppen.
Bloedonderzoek naar of je in de overgang bent of niet is trouwens notoir onbetrouwbaar. De waarden kunnen heel erg schommelen, waardoor ze de ene dag veel hoger kunnen zijn dan de andere. Laat je in elk geval niet een gewone anticonceptiepil aansmeren voor je klachten. Die is veel hoger gedoseerd, bevat synthetische hormonen ipv bio-identieke en heeft minstens, zo niet meer, bijwerkingen. Over bio-identieke hormonen wordt door sommigen heel lyrisch gedaan alsof dat de heilige graal is, maar dat is ook weer niet zo. Ze hebben wel minder bijwerkingen, vooral als je alleen oestrogeen gebruikt vallen de risico's erg mee. Heb je geen progesteron nodig? (Maw: heb je je baarmoeder nog?)
Als je de bijwerkingen in de bijsluiter leest, word je in eerste instantie ook niet blij, maar let wel op de frequentie waarmee deze voorkomen: die is meestal maar heel laag. Dat geeft een ander perspectief. Mocht het niet bevallen, kan je er natuurlijk ook weer mee stoppen.
Bloedonderzoek naar of je in de overgang bent of niet is trouwens notoir onbetrouwbaar. De waarden kunnen heel erg schommelen, waardoor ze de ene dag veel hoger kunnen zijn dan de andere. Laat je in elk geval niet een gewone anticonceptiepil aansmeren voor je klachten. Die is veel hoger gedoseerd, bevat synthetische hormonen ipv bio-identieke en heeft minstens, zo niet meer, bijwerkingen. Over bio-identieke hormonen wordt door sommigen heel lyrisch gedaan alsof dat de heilige graal is, maar dat is ook weer niet zo. Ze hebben wel minder bijwerkingen, vooral als je alleen oestrogeen gebruikt vallen de risico's erg mee. Heb je geen progesteron nodig? (Maw: heb je je baarmoeder nog?)
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Krishnamurti
donderdag 31 augustus 2017 om 17:44
donderdag 31 augustus 2017 om 18:04
Klopt, in een mirena zit alleen progesteron. Als je nog een baarmoeder hebt, moet je zowel oestrogeen als progesteron gebruiken. De reguliere geneeskunde gaat ervan uit dat overgangsklachten alleen maar door oestrogeentekort veroorzaakt worden, maar ik lees op veel plaatsen op internet dat veel vrouwen toch ook baat hebben bij progesteron.catootje68 schreef: ↑31-08-2017 17:44Bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar heb ik echt wat aan! Ik heb nog de Mirena-spiraal en denk dat ik om die reden geen progesteron heb voorgeschreven gekregen. Ik heb morgen een telefonisch consult met de gynaecoloog en vraag het haar dan.
Hier nog twee links waar je misschien wat aan hebt. De tweede is een internationaal behandelprotocol opgesteld door gynaecologen wereldwijd mbt hormoontherapie in de overgang. Misschien taaie kost, maar er blijkt duidelijk uit dat de risico's meevallen (de vroegere en soms huidige angst is gebaseerd op gedateerd onderzoek) en dat er geen reden is om er zo terughoudend mee te zijn als de gemiddelde Nederlandse huisarts, gynaecoloog en vrouw. 'Niet klagen maar dragen' is niet nodig.
(Bio-identieke) Hormoontherapie in de Overgang – Vrouwenpoli Boxmeer
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3 ... 013.771520
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Krishnamurti