Gezondheid alle pijlers

Hormoon therapie bij overgang

09-04-2025 18:17 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal

Inmiddels 52 jaar en sinds 7 maanden niet meer ongesteld . Sinds aantal maanden last van overgang. Slecht slapen, doodmoe , geheugen achteruit en spierklachten . Ook wat down af en toe en prikkelbaar .
Iov met huisarts begin ik nu aan bio identieke hormonen . Goed op ingelezen en ga het dus proberen . Overdag estrdiol spray en in de avond Utrogestan .
Ik heb een vraag over Utrogestan ervaringen.
Het geeft klachten als vermoeidheid en duizeligheid mee lees ik in de bijsluiter dus oppassen met autorijden en alcohol .
Ik ga deze pil dus in de avond innemen .
Wat is jullie ervaring met deze therapie ? En is een glas alcohol echt zo risicovol ? Ben geen drinker maar een glas wijn bij een etentje vind ik wel fijn. Dat komt dus niet wekelijks voor . Maar lees ook dat dit wel een nare combi kan zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen !

Liefs Janneke
Hoi Janneke, in dit topic kun je veel ervaringen lezen: gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... ges/496184

Heb daar net nog een reactie over utrogestan geschreven :$ .
Voor wat betreft alcohol: daar merk ik niks van dat dat (extra) effect zou geven.
Dank je ! Ik ga zoeken :)
Ik gebruik utrogestan cyclisch, dus 12 dagen dagen per cyclus 2 capsules. De eerste dagen na het weer nemen van de utrogestan ben ik inderdaad vermoeider. Alcohol gebruik ik niet. Bij klachten van de overgang kan het overigens ook helpen de Alcohol te laten staan.
Hi Flioflop

Dank voor je reactie .
Ik drink hooguit een glas per maand en vermijd suiker en koffie verder ook.
Ik vraag mij af of een glas wijn idd slecht valt met de Utrogestan .
Ik ga deze iedere avond innemen omdat ik al 7 maanden niet menstrueer .
Erg benieuwd of dit vermoeidheidsklachten meebrengt want die heb ik nu al en daar wil ik juist vanaf .
Hier ook elke avond utrogestan. Ik slaap veel beter. Heb s ochtend wel wat moeite met opstaan maar overdag niet vermoeid. En 1-2 glaasjes wijn per maand doe ik ook gewoon. Geen last van.

Hopelijk helpt de hormoontherapie jou ook.
Het verschilt heel erg per persoon hoe Utrogestan valt. De meeste vrouwen slikken het ‘s avonds, maar ik merkte dat ik ‘s morgens lang duf en groggy bleef, dus toen ben ik de capsules vaginaal gaan gebruiken (kan gewoon, zijn dezelfde capsules die overigens ook rectaal gebruikt kunnen worden maar daar heb ik geen ervaring mee). Probeer gewoon uit wat voor jou het beste werkt.

Wat alcohol betreft heb ik sinds ik hst gebruik juist helemaal geen problemen meer met alcohol drinken. Niet dat ik meteen maar naar de fles heb gegrepen, maar ik kan gelukkig weer een paar glazen wijn drinken zonder de dag erna helemaal down & out te zijn. Net als vroeger, eigenlijk :-D
Dank voor de reacties . Morgen start ik !
Was wel even een afweging , heb sinds ik in de overgang ben sowieso last van piekeren. Dus de beslissing nemen duurde ook lang :-D
Met name omdat mijn opvliegers wel meevallen , daar lag mijn afweging heel erg.

Maar alle overige klachten , moe, spierpijn , slecht slapen en toename van angsten hebben mij toch doen besluiten om te starten .
Voor de gene die het interessant vinden en ook twijfelen . Google eens op Prof. Depypere uit België . Die man heeft zulke goede onderzoeken gedaan en schrijft veel. Zo verteld hij ook dat de bijsluiter van de hormonen nog stamt uit de tijd van de oude slechtere hormonen terwijl die niet past bij de bio identieke hormonen . Daar maakt hij zich boos over omdat vrouwen daardoor afhaken . Ik herken dat wel .
Schrijf lekker mee in het andere topic Janneke, bomvol ervaringsdeskundigen!

Ik slik de Utrogestan 14 dagen per maand en die neem ik dan om 22u, net voor ik naar bed ga. Volgens de instructies moet dat op een nuchtere maag (2 uur na laatste maaltijd), maar dat lukt niet altijd. Maar nergens last van. Ook met de combinatie alcohol (wist ik niet eens trouwens) geen problemen.
Mighty_Macaw schreef:
10-04-2025 09:47
Schrijf lekker mee in het andere topic Janneke, bomvol ervaringsdeskundigen!

Ik slik de Utrogestan 14 dagen per maand en die neem ik dan om 22u, net voor ik naar bed ga. Volgens de instructies moet dat op een nuchtere maag (2 uur na laatste maaltijd), maar dat lukt niet altijd. Maar nergens last van. Ook met de combinatie alcohol (wist ik niet eens trouwens) geen problemen.
Dat wist ik helemaal niet. Op de nuchtere maag. Terwijl ik de bijsluiter heb gelezen. Ook op de sticker van de verpakking staat hier niks over geschreven. Ik hou er dan ook totaal geen rekening mee. Ik heb type 1 diabetes, dus niets eten voor het slapen is niet altijd een optie.
Flipflop schreef:
10-04-2025 12:13
Dat wist ik helemaal niet. Op de nuchtere maag. Terwijl ik de bijsluiter heb gelezen. Ook op de sticker van de verpakking staat hier niks over geschreven. Ik hou er dan ook totaal geen rekening mee. Ik heb type 1 diabetes, dus niets eten voor het slapen is niet altijd een optie.
Dat staat op mijn sticker van de apotheek (2 uur na laatste maaltijd), maar wat ik al zei, vaak lukt mij dat dan ook niet en ik merk geen verschil
TVP
Heb T verplaatst
Ik werd er zo moe, draaierig en misselijk van dat ik nog met moeite kon gaan werken.
Volledig gestopt en intussen voel ik me veel beter.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven