Trump en Venezuela

03-01-2026 11:10 334 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Trump heeft naar eigen zeggen Maduro gevangen genomen.
We wisten natuurlijk al dat Trump bizarre dingen doet, maar dit is weer een nieuwe in het inmiddels lange rijtje 'bizarre internationale ingrijpen met vergaande consequenties'.

Wat denken jullie hierover?
Hoe zal het verder gaan?
Wat gebeurt er met Venezuela?
Wat is de internationale reactie?
Welke consequenties heeft dit?

https://www.nu.nl/buitenland/6381427/tr ... nomen.html
TO start.

Uiteraard is dit buiten alle proporties. Er is niet eens een bewezen aanleiding hiervoor.
Er zijn landen die dit veroordelen (Colombia en Iran), maar ik vrees dat het vanuit Europa akelig stil zal blijven.

Ben ook benieuwd hoe de bevolking hierop reageert.
Mooi zo, Maduro is een redelijk gewetenloze dictator die een boel bloed aan zijn handen heeft.

Nu binnen 6 maanden vrije verkiezingen in Venezuela en een weg inslaan naar een vrij en minder corrupte samenleving.

Ik ben alleen bang dat de VS een nieuwe sterke man gaan installeren die maar één opdracht meekrijgt: Venezuela laten fungeren als Amerikaans wingewest.
Venezuela zelf schiet er niks mee op.
Trump verruilt de dictator gewoon voor iemand die hem wél welgevallig is en dat hele Venezolaanse volk zal hem jeuken. Dat bloed dat Maduro aan zijn handen heeft ook.
Als hij iemand kan laten installeren die zijn marionet zal zijn boeit het hem niks hoe hij voor het volk zal zijn.
Hij heeft Maduro niet daar laten verwijderen om zijn dictatorschap en slechte behandeling van zijn volk maar omdat hij niet coöperatief was.
Als hij nu voor 1 keer eerlijk was geweest en had gezegd dat hij goedkope olie nodig heeft om zijn kiezers tevreden te houden dan had ik het nog begrepen.

Als het 'm om dictators of drugs te doen was geweest dan waren aanvallen op anderen landen logischer geweest.
Het is natuurlijk best heel idioot dat hij dit zomaar doet, zelfs zonder toestemming van het congres. Dictatuur of geen dictatuur.
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
dit is gewoon compleet geschift, dictator of niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hij komt er mee weg. In zijn optiek is er geen enkele reden waarom hij niet gerechtigd zou zijn dit te doen. Wie maakt hem wat?
Dat Maduro weg is, is op zich goed. Maar Venezuela wordt nu gewoon het volgende olieveld van de VS. Of de Venezolanen er beter van gaan worden? Mwah, af te wachten. Hopelijk vallen er niet al teveel slachtoffers.
De Nobelprijs voor Trump is nu echt geen optie meer.
Kattentuintje schreef:
03-01-2026 11:50
Het is natuurlijk best heel idioot dat hij dit zomaar doet, zelfs zonder toestemming van het congres. Dictatuur of geen dictatuur.
Op het moment dat je dit zonder toestemming van het congres doet, kan je ook zeggen dat de ene dictator de andere gevangen heeft genomen. Ik denk dat Venezuela hier niks beter van wordt. De VS krijgt goedkope olie en installeert een nieuwe president die Amerika welgevallig is en geen zier geeft om het lot van de Venezuelanen.
tvp
LaFleurNoire schreef:
03-01-2026 11:26
Trump verruilt de dictator gewoon voor iemand die hem wél welgevallig is en dat hele Venezolaanse volk zal hem jeuken. Dat bloed dat Maduro aan zijn handen heeft ook.
Als hij iemand kan laten installeren die zijn marionet zal zijn boeit het hem niks hoe hij voor het volk zal zijn.
Hij heeft Maduro niet daar laten verwijderen om zijn dictatorschap en slechte behandeling van zijn volk maar omdat hij niet coöperatief was.

Exact dit.
Het gaat om olie. Trump beweert dat Venezuela zijn olie stal. En het gaat om macht. Maar ik vrees dat dit voor Oekraïne geen goed nieuws is en dat ook Taiwan ingenomen zal worden door China.
sun.lover wijzigde dit bericht op 03-01-2026 12:37
0.52% gewijzigd
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
LaFleurNoire schreef:
03-01-2026 11:26

Precies dit.
De bevolking van Venezuela is niet bepaald eensgezind tegen of voor Maduro.
Ik vermoed dat het grootste deel van de bevolking wél tegen de invasie van de VS zal zijn, omdat Trump de armoede alleen maar zal vergroten door olie van hen te jatten.

Arm Venezuela.
Vanielje schreef:
03-01-2026 11:18
Mooi zo, Maduro is een redelijk gewetenloze dictator die een boel bloed aan zijn handen heeft.

Nu binnen 6 maanden vrije verkiezingen in Venezuela en een weg inslaan naar een vrij en minder corrupte samenleving.

Ik ben alleen bang dat de VS een nieuwe sterke man gaan installeren die maar één opdracht meekrijgt: Venezuela laten fungeren als Amerikaans wingewest.
Dat lijkt me in deze situatie ontstellend naïef. En ook helemaal niet de bedoeling van de Amerikaanse regering.
GriebusDus schreef:
03-01-2026 12:45
Dat lijkt me in deze situatie ontstellend naïef. En ook helemaal niet de bedoeling van de Amerikaanse regering.
Dat schrijf ik in de alinea daaronder ook.
Wijndruifje schreef:
03-01-2026 12:02
De Nobelprijs voor Trump is nu echt geen optie meer.
Gelukkig heeft de FiFa hem voorzien van een vredesprijs. Past wel bij elkaar.
GriebusDus schreef:
03-01-2026 12:45
Zodra er een oliedeal is afgedwongen bemoeit Trump zich er niet meer mee.
Appletje schreef:
03-01-2026 13:06
Zodra er een oliedeal is afgedwongen bemoeit Trump zich er niet meer mee.
Er moet natuurlijk wel iemand zijn om de boel te handhaven daar zodat die olie wel naar de VS blijft stromen. Bemoeien zal hij wel blijven doen, hij moet daar wel een marionet hebben zitten die zijn invloed blijft uitoefenen.
Dubbel
En hierna is Groenland aan de beurt, vrees ik. Ik vind het maar eng allemaal. :(
Ik vind hier dingen van.
Trump is zelf ook heel hard op weg om een dictator te worden...
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
tvp
Trump heeft gezegd dat hij de baas wil zijn in Venezuela.
Zojuist op het RTL nieuws live.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven