Gezondheid alle pijlers

Hormoonstaafje, ervaringen?

30-11-2009 19:59 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel erg aan het twijfelen over het soort anticonceptie dat ik zal nemen. Vroeger slikte ik de pil maar omdat ik deze vaak vergat ben ik over gegaan op de Nuva-ring. Ik was hier opzich best tevreden over maar vond het tijdens de seks eigenlijk niet zo prettig... Nu gebruik ik al twee maanden niets meer, tenminste... Mijn vriend gebruikt condooms.

Momenteel twijfel ik tussen een mirena spiraal en een hormoonstaafje.

Bij de spiraal ben ik bang dat mijn vriend de draadjes gaat voelen tijdens het vrijen. Je hoort dit wel vaker en hij is vrij fors geschapen.

De hormoonstaaf klinkt goed maar ik ken niemand die hier ervaring mee heeft. Dusss? Hier mijn vraag: Wie heeft er ervaring met de hormoonstaaf en wat vind je ervan?
Voor diegene die niet eerder van een hormoonstaafje hebben gehoord:

Het hormoonstaafje wordt met plaatselijke verdoving onder de huid aan de binnenkant van de bovenarm geplaatst en geeft daar het vrouwelijke hormoon progesteron af. Een implantaat is, mits het goed is ingebracht, drie jaar werkzaam en betrouwbaar.
Ik heb er een en ben er ontzettend blij mee, ik heb hem al ruim 2,5 jaar en ben bijna toe aan een nieuwe. Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat je niet precies weet wanneer je ongesteld wordt...
Ik heb de implanon al 5 jaar (ben aan mijn 2e bezig, is 3 jaar 'geldig') en ben er erg tevreden over. Als "bijwerking" word ik niet meer ongesteld en dat vind ik prima. Ik reis veel en dan loop ik niet te klooien met tampons in een niet zo hygienische omgeving bijvoorbeeld.

Het inbrengen is een fluitje van een cent, gewoon een injectie aan de binnenkant van je arm. De eerste voelde ik zelf redelijk vlak onder de huid zitten, de 2e zit dieper en voel ik niet meer (maar zit er wel, gecontroleerd met een echo).

Ik laat me vaak masseren en ook dan geven die staafjes geen last, ze schieten er niet 'uit' ofzo.

Het lege staafje er uit halen was ook geen probleem, lokale verdoving, klein sneetje, oude er uit, nieuwe er in. Met 15 minuten stond ik weer buiten met een drukverbandje. Kleine blauwe plek gehad voor een week en dat was het.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@missspanje: Klopt het dat de kans ook groot is dat je niet meer ongesteld wordt (zelfde als bij mirena)?
Als ik het me goed herinner wordt 20% van de vrouwen met een Implanon niet meer ongesteld..
O ik lees het antwoord nu ook bij Himalaya.

Maarre, eruit snijden?! Geen litteken?

Verder klinkt jouw verhaal me als muziek in de oren
quote:Bindi schreef op 30 november 2009 @ 20:07:

O ik lees het antwoord nu ook bij Himalaya.

Maarre, eruit snijden?! Geen litteken?

Verder klinkt jouw verhaal me als muziek in de oren

Ik heb even met een flinke lamp gekeken, maar ik zie geen enkel litteken. Het was ook maar een ienieminie sneetje.

Omdat die ik nu heb wat dieper zit, vroeg ik aan de gynaecoloog hoe dat ging met er uit halen. Hij zei dat we die dan gewoon laten zitten (is tenslotte 'op') en er dan een nieuwe bij zetten.

Nadeel: ik loop met een stukje plastic in mijn arm. Voordeel: er hoeft niet gesneden te worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het is heel vergelijkbaar met een mirena, ook qua kans of je ongesteld blijft/ weer wordt.

Als je aanleg hebt om lelijke littekens te maken, dan zou ik het niet doen. Je kunt de pech hebben dat je lijf hem inkapselt in bindweefsel en dan gaat ie er niet eenvoudig uit.

Dat was voor mij de reden om voor de mirena te gaan, die gaat ook nog eens langer mee en er is meer ervaring mee
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:himalaya schreef op 30 november 2009 @ 20:10:

[...]

Ik heb even met een flinke lamp gekeken, maar ik zie geen enkel litteken. Het was ook maar een ienieminie sneetje.

Omdat die ik nu heb wat dieper zit, vroeg ik aan de gynaecoloog hoe dat ging met er uit halen. Hij zei dat we die dan gewoon laten zitten (is tenslotte 'op') en er dan een nieuwe bij zetten.

Nadeel: ik loop met een stukje plastic in mijn arm. Voordeel: er hoeft niet gesneden te worden.als je na 2 jaar zwanger wil worden werkt die techniek natuurlijk niet En om heel eerlijk te zijn: waarschijnlijk geeft ie nog een hele tijd na die 3 jaar stoffen af. Daar zou ik niet zo'n zin in hebben.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik heb een aantal jaar terug ook een Implanon gehad.

Het beviel mij totaal niet. Ik heb het staafje 4 maanden gehad en ben daarvan met wisselende intervallen circa 2 maanden ongesteld geweest. De gyn. had dat wel vaker meegemaakt maar kwam niet heel veel voor. Voor mij dus geen goede keus zei ze al, en heb hem er dus na 4 maanden weer uit laten halen. Het eruit halen was moeilijk, ze kom 'm niet goed vinden en heb wel een klein littekentje, maar valt niet echt op ofzo.
Ik heb er ook 3 gehad! Zelf liet ik ze na 2 jaar verwijderen (ben zwaarder dan 75 kg) om zeker te weten dat ik nog wel beschermd zou zijn.

Helaas is het bij de 3e verkeerd gegaan en ben ik er even van genezen. Het inbrengen ging niet zo goed, het staafje bleef hangen in de naald en na een paar keer proberen ging deze er pas in. Echter het uithalen was een nog groter probleem. Hij was zoek!

Via de huisarts (die hem niet kon vinden) naar de gyn. Deze kon hem ook niet vinden, gezocht met rontgenfoto's maar ook dat hielp niet. Uiteindelijk hebben ze er een kijkoperatie van gemaakt. Onder narcose hebben ze een snee in mijn arm gemaakt om zo te zoeken. Helaas was hij nog steeds zoek. Na deze operatie kwam de gyn op het idee om een echo van mijn arm te maken, als laatste zoekpoging... En toen hebben ze hem gevonden. Hij was idd iets gaan zweven (waarschijnlijk bij het verkeerd inbrengen).

Lang verhaal kort; als anti conceptie werkte hij bij mij super! Alleen na de laatste keer ben ik er voorlopig mee gestopt en terug naar de pil gegaan.

Overigens weet ik van mijn zus dat hij bij haar niet goed hielp, zij is 8 weken lang ongesteld geweest (heel hevig ook nog) en heeft hem toen laten verwijderen.
Een aantal jaar geleden heb ik ook de implanon gehad.

Ik was bijna continue ongesteld.

Na 3/4 jaar heb ik hem eruit laten halen.

Nu heb ik de mirena. Ondertussen al weer bijna 5 jaar.

En weer hetzelfde liedje, heel vaak ongesteld.

Toen ik nog geen voorbehoedmiddelen gebruikte was ik elke 2 weken ongesteld (dus bijna 1 week ongesteld en daarna ruim een week niet en dan begon het al weer)

Aangezien ik zwanger ben geraakt toen ik aan de pil was, is er voor mij dus geen echt goed voorbehoedmiddel en moet ik het dus maar doen met heel vaak ongesteld zijn.

Jammer, maar het is niet anders.
Jeetje, ik vind het wel moeilijk hoor!

Voordeel is dat ik, naar mijn weten, niet snel lelijke littekens krijg.

Wel kan het staafje dus gaan zweven... ehm..

Weet je wat het ook is, sorry voor de details :shame: maar ik kan mijn eigen baamoedermond ook makkelijk voelen. Daarom ben ik ook bang dat last krijg met het spiraaltje, tenmiste.. Vriend krijgt last.
Je kan natuurlijk ook nog kiezen voor de prikpil.

Ik ken iemand die daar erg tevreden over is. Zij vergat de pil ook vaak.
Let wel dat ik een '1 op de zoveel geval' ben maar het dus wel gebeuren.
De prikpil werkt maar acht weken... Had liever iets langdurigers eigenlijk. Maar misschien toch ook wel het overwegen waard..
quote:Bindi schreef op 30 november 2009 @ 20:28:

De prikpil werkt maar acht weken... Had liever iets langdurigers eigenlijk. Maar misschien toch ook wel het overwegen waard..Nee hoor, werkt 12 weken.
@ Rodebes: Ohja je hebt gelijk, acht tot twaalf weken.

Waar ik wel van schrok is dat het na gebruik nog 9 maanden duurt voordat je evt zwanger zou kunnen worden... Pff!
quote:Bindi schreef op 30 november 2009 @ 20:36:

@ Rodebes: Ohja je hebt gelijk, acht tot twaalf weken.

Waar ik wel van schrok is dat het na gebruik nog 9 maanden duurt voordat je evt zwanger zou kunnen worden... Pff!Dat is voor jou een belangrijk argument begrijp ik? Heb je een kinderwens op relatief korte termijn?
Ik kan mijn baarmoedermond ook prima voelen hoor. Maar weet dat tijdens de sex, je vagina langer wordt. Ja echt!

En mijn vriend heeft echt geen last van mijn mirena. Bovendien ben je na uithalen direct weer vruchtbaar.

De prikpil zou ik nooit aanraden, je hebt echt een hele grote kans dat je fors aankomt en bovendien kan je menstruatie en eisprong heel lang (jaar, anderhalf jaar) uitblijven na het stoppen. Nogal naar als je zwanger wil worden.

Heb je de nuvaring al geprobeerd? Was ik ook erg tevreden over. Je zegt dat je erg last van hebt bij de sex: je kunt hem er dan natuurlijk prima uithalen he!! Maximaal 3 uur achter elkaar.....
Ehm veel aankomen is ook geen pretje! (Ben nu ook goed afgevallen nu ik geen anticonceptie meer gebruik dus heb zo het vermoeden dat ik daar wel gevoelig voor ben).

Daarnaast het is niet zo dat ik op relatief korte termijn plannen heb om zwanger te worden. Echter, je zal de kolder maar in je kop krijgen en dan nog een jaar tot anderhalf jaar moeten wachten totdat je cyclus weer enigzins normaal is!

Nuvaring vond ik persoonlijk niet fijn tijdens het vrijen. Tijdens de penetratie geen last ofzo, vriend ook niet (al voelde hij hem soms wel), maar met voorspel niet heel denderend... Om dat ding er dan iedere keer uit te halen, kwam er ook gewoon niet van haha
Ik voelde me heel naar van de prikpil... Heb nu de Mirena en hij bevalt mij erg goed. Vriend vindt hem iets minder: mijn topic
Nou, dat ding eruit halen vond ik helemaal geen gedoe. Ik kan me er eerlijk gezegd niet zo voorstellen wat er naar aan is qua voorspel. Je vriend weet dat je anticonceptie gebruikt, die moet er alleen maar blij mee zijn dat je een nuvaring draagt
ik heb jaren de pil geslikt, maar omdat ik onregelmatig werkte met ook nog tijdsverschil, ging ik maar zo een staafje halen.

Vond het inbrengen prima gaan, alleen na een aantal maanden weer laten weghalen want was ook steeds ongesteld, werd er gek van.

Uithalen vond ik niks, dokter moest een hoop wroeten om em te vinden, werd er helemaal naar van. Hij kon em ook niet vinden door het sneetje waardoor hij ingebracht was, dus moest hij nog een sneetje maken.

Heb nu een mirena, vind het perfect. Man voelt niks en inbrengen was een makkie.

Uithalen weet ik niet, nog geen ervaring mee.

Succes met de keuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven