Gezondheid alle pijlers

Houtstook

04-10-2024 22:06 146 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet weer waarom ik de winter haat. Sinds een week wordt er weer gestookt met hout. Ik baal als een stekker, want ik reageer er ontzettend slecht op (benauwd, meer medicatie nodig).
Het is nu vrijwel windstil hier en ondanks dat ik het huis potdicht heb gehouden hangt er hier een rooklucht (buiten nog erger). Het vervelende is dat ik niet weet wie het is, de meeste directe buren en huizen in de straat stoken niet.

Ik weet vooral niet zo goed wat ik er tegen moet doen. Alles continu potdicht is ook niet de oplossing, want ik wil wel ventileren.

Ik wil ook niet mensen verbieden te stoken, maar op windstille dagen is het gewoon kl*te, de rook blijft hangen en waait niet weg (de stookwijzer geeft ook rood aan).

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit topic wil en ik kan. Misschien gewoon even mijn frustratie uiten, ik baal er van dat ik extra medicatie moet nemen, omdat iemand anders van zijn haardvuurtje wil genieten of te krenterig is. Mijn gezinsleden hebben overigens gelukkig geen astma, die vinden het alleen ontzettend stinken.
Goed idee om het te melden. Heb ik zojuist ook gedaan. Zag dat mijn gemeente is aangesloten bij de stookwijzer.
PoesMinoes schreef:
17-01-2026 22:12
Goed idee om het te melden. Heb ik zojuist ook gedaan. Zag dat mijn gemeente is aangesloten bij de stookwijzer.
Heel goed. Blijven doen hoor, hoe meer mensen overlast van houtstook melden, hoe beter het is hoop ik. Er moet echt iets gebeuren.
Sterkte met je gezondheid, het is ontzettend naar om zoveel overlast te ervaren.
.
Hier ook al stokers in de buurt vanavond. Baal ook van die lucht, vind het echt smerig om dat in mijn huis te hebben.
Hier neemt het juist weer toe. En niet gek gezien alle dreigingen en recent dat noodboekje en bijvoorbeeld berichten over uitval van voorzieningen. Hiermee ben je volledig zelfvoorzienend voor warmte, koken en schoon drinkwater. Al het andere valt uit en dan zit je in het donker in de kou.

Veiligheid heeft toch de hoogste prioriteit. Ik heb er zelf geen maar begrijp die mensen wel. De overheid wil dat mensen zichzelf kunnen redden. Dan is dit het meest eenvoudige. En ook goedkoper met stijgende energieprijzen en iedereen van het gas af. Buren hier laten hun gashaard ombouwen en de leverancier gaf aan bijzonder druk te zijn.
evelien2010 schreef:
17-01-2026 23:49
Hier neemt het juist weer toe. En niet gek gezien alle dreigingen en recent dat noodboekje en bijvoorbeeld berichten over uitval van voorzieningen. Hiermee ben je volledig zelfvoorzienend voor warmte, koken en schoon drinkwater. Al het andere valt uit en dan zit je in het donker in de kou.

Veiligheid heeft toch de hoogste prioriteit. Ik heb er zelf geen maar begrijp die mensen wel. De overheid wil dat mensen zichzelf kunnen redden. Dan is dit het meest eenvoudige. En ook goedkoper met stijgende energieprijzen en iedereen van het gas af. Buren hier laten hun gashaard ombouwen en de leverancier gaf aan bijzonder druk te zijn.
Zelden zulk ongelofelijk dom gelul gelezen. Maar goed, blijf die gore houtstook vooral goed praten hoor met je niet gek gezien alle dreigingen.
Daar heeft het nou werkelijk niets mee te maken, al vinden de aso's die nog een paar blokjes hout in hun houtkachel gooien terwijl het windstil is en ze hun buren langzaam vergiftigen, natuurlijk van wel.
.
Wij kijken altijd op de stookwijzer. Hij is nu een paar dagen rood dus wij stoken niet. Het stinkt idd soms behoorlijk.
Calamitycat schreef:
17-01-2026 22:13
Heel goed. Blijven doen hoor, hoe meer mensen overlast van houtstook melden, hoe beter het is hoop ik. Er moet echt iets gebeuren.
Sterkte met je gezondheid, het is ontzettend naar om zoveel overlast te ervaren.
Dank je!
Calamitycat schreef:
18-01-2026 00:01
Zelden zulk ongelofelijk dom gelul gelezen. Maar goed, blijf die gore houtstook vooral goed praten hoor met je niet gek gezien alle dreigingen.
Daar heeft het nou werkelijk niets mee te maken, al vinden de aso's die nog een paar blokjes hout in hun houtkachel gooien terwijl het windstil is en ze hun buren langzaam vergiftigen, natuurlijk van wel.
Daar heeft het alles mee te maken. Dat schrijf ik juist. Daarmee ben je onafhankelijk van anderen. En dat wil de overheid. Als het gaat vriezen en de stroom valt uit zitten al die klagers toch echt warm rond de kachel van de buurman. En nogmaals ik heb er zelf geen. Maar begrijp het volkomen. En fijnstof komt van tal van zaken (denk eens aan industrie, snelwegen etc). Daar vallen een paar kachels bij in het niet. De buren stoken hier volgens de spookwijzer dus niet als het windstil is. Dat is inderdaad niet ok. Maar verder leven en laten leven.
evelien2010 schreef:
18-01-2026 12:04
Daar heeft het alles mee te maken. Dat schrijf ik juist. Daarmee ben je onafhankelijk van anderen. En dat wil de overheid. Als het gaat vriezen en de stroom valt uit zitten al die klagers toch echt warm rond de kachel van de buurman. En nogmaals ik heb er zelf geen. Maar begrijp het volkomen. En fijnstof komt van tal van zaken (denk eens aan industrie, snelwegen etc). Daar vallen een paar kachels bij in het niet. De buren stoken hier volgens de spookwijzer dus niet als het windstil is. Dat is inderdaad niet ok. Maar verder leven en laten leven.
Een kwart van het fijnstof wordt veroorzaakt door houtstook en barbecue. Bron RIVM en het Longfonds. Dus dat in het niet vallen valt best tegen...
evelien2010 schreef:
Ja, als jouw buren een spookwijzer gebruiken dan snap ik het wel, dan geeft zo'n houtkachel ook ineens stroom en helpt het onding je iedere crisis door. Sure.... daarom stookt inmiddels iedere Oekraïner ook hout natuurlijk :nope:

De overheid wil helemaal niet dat we allemaal een houtkachel nemen, sterker nog, steeds meer gemeentes verbieden houtstook.
En terecht, want de fijnstofcijfers liegen er niet om en de overlast al helemaal niet. Denk je nou zelf echt dat jouw buren als het gaat vriezen, de stroom uitvalt én het niet waait hun houtkachel niet opstoken? Ze willen toch zo onafhankelijk zijn van alles en iedereen en voorbereid zijn op iedere crisis? Dus veel plezier hoor met je stinkburen, jij zit er tenminste lekker warmpjes bij.

En leven en laten leven? Dat is nou zo'n prachtige uitspraak die eigenlijk betekent: ik doe toch wel wat ik lekker zelf wil en heb schijt aan de rest.
.
evelien2010 schreef:
De overheid wil helemaal niet dat je onafhankelijk bent van anderen. Die willen hooguit dat je enkele dagen zelfredzaam bent en dat lukt prima zonder houtstook. En deze klaagster gaat ook zeker niet bij de buurman zitten.

Leven en laten leven? Ja graag!
Hier gelukkig weinig stokers en als er eentje stookt en ik loop buiten vind ik het wel lekker ruiken. Ik kan me wel goed voorstellen dat je er ook last van kunt krijgen als het er meerdere zijn in je buurtje.

Mijn buren hebben een zelfgemaakt oventje van steen in de tuin, tegen een houten schutting aan. Ik ben benieuwd hoe dat er aan toe zal gaan in de zomer. Zal vast ook wel stinken maar ik maak me meer druk om het brandgevaar, eigenlijk.
Dat oventje is vast geen kema-keur.
.
PoesMinoes schreef:
18-01-2026 12:09
Een kwart van het fijnstof wordt veroorzaakt door houtstook en barbecue. Bron RIVM en het Longfonds. Dus dat in het niet vallen valt best tegen...
Een kwart dus. Al het andere komt van zaken waar we niets aan doen. Of stopt iedereen ook met auto rijden? En sluiten we alle industrie? Tja en voor een bbq is er ook geen stookwijzer. Ik ben blij dat die er is en in mijn omgeving kijken ze daar dus ook naar.

Ik begrijp mensen die meer zelfvoorzienend willen zijn in deze tijd wel.
evelien2010 schreef:
Dat is heel moeilijk als je kind het heel benauwd krijgt, omdat de buren aan het stoken zijn.

Jammer dat mensen niet beseffen hoe zwaar het is om astma oid te hebben
Frankly my dear, I don"t give a damn
evelien2010 schreef:
18-01-2026 16:14

Maar dat is de insteek van al die houtstinkers helemaal niet. Anders zouden ze hun hout niet nu al verstoken maar het bewaren tot de nood aan de man komt.
Graftak!
evelien2010 schreef:
18-01-2026 16:14
Een kwart dus. Al het andere komt van zaken waar we niets aan doen. Of stopt iedereen ook met auto rijden? En sluiten we alle industrie? Tja en voor een bbq is er ook geen stookwijzer. Ik ben blij dat die er is en in mijn omgeving kijken ze daar dus ook naar.

Dus een kwart minder inkomsten vind je ook verwaarloosbaar? Jij redeneert net als degenen die altijd maar troep op de grond gooien, want er ligt toch al troep. Je kletst als een kip zonder kop. En je hebt blijkbaar geen flauw benul hoe het voelt om naar adem te moeten happen.
Lady*Voldemort schreef:
18-01-2026 16:32
Maar dat is de insteek van al die houtstinkers helemaal niet. Anders zouden ze hun hout niet nu al verstoken maar het bewaren tot de nood aan de man komt.
Ik denk dat de meesten een voorraad hebben.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Ik snap echt dat het ruk ik die houtstook af en toe. Hier gooit iedereen vanalles in zijn kachel als het maar warmte geeft. Een oudere vrouw haalt iedere dag droog hout en bladeren uit het park. Dus voordat Europa 1 is is er een lange weg te gaan. En ja het stinkt en walmt af en toe. Ik ga daar echt niet zeggen dat dat zo is. Mens is 86 en als ze het koud heeft moet ze wat.
Afkoelen heeft gewerkt
Madam_Madness schreef:
18-01-2026 17:17
Ik denk dat de meesten een voorraad hebben.
Ja duhuh. En die voorraad wordt netjes aangevuld. Maar dat heeft dus verder vrij weinig te maken met zelfredzaamheid in deze tijd, want verreweg de meeste mensen kunnen hun huis nog altijd prima verwarmen zonder dat gestink. Als alles is omgevallen en de noodpakketten uit de kast moeten wordt het een ander verhaal.
Graftak!
Madam_Madness schreef:
17-01-2026 22:09
Volgens mij ben ik een van weinigen die houtstook lekker vind om te ruiken. Wij hebben zelf geen houtkachel, maar als ik buiten loop vind het lekker. Ik moet er wel bij zeggen dat in onze wijk weinig gestookt wordt. Je ruikt het wel eens buiten, maar een walm bij de huizen heb ik nog nooit gezien en het is licht wat je ruikt. Geen zware lucht. En dat maakt het wel degelijk anders. Je ruikt het ook niet binnen. Ik kan me voorstellen dat mensen met bijvoorbeeld astma het verschrikkelijk vinden als de lucht zwaar is van de rook of heel sterk ruikt.

Hier stoken de mensen ook echt alleen wanneer het mag qua weer. Dat is lang niet overal zo.
Nee hoor, ik vind het ook lekker ruiken :heart:

Heb zelf geen houtkachel.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Mijn punt is eigenlijk, moet het niet zo geregeld worden dat niet alleen Nederland zulke eisen heeft, maar in ieder geval west Europa om te beginnen aansluit. Al dan niet met al die rare subsidies, voor vanalles.
redhead70 wijzigde dit bericht op 18-01-2026 17:36
Reden: Essen moet eisen zijn.
0.24% gewijzigd
Afkoelen heeft gewerkt
Het gaat er mij niet eens om dat ik het vind stinken, maar ik hoest mezelf helemaal gek, daar baal ik echt ontzettend van.
PoesMinoes schreef:
18-01-2026 17:55
Het gaat er mij niet eens om dat ik het vind stinken, maar ik hoest mezelf helemaal gek, daar baal ik echt ontzettend van.
ja snap ik. Nou ben ik zelf wel wat gewend omdat ik nog altijd rook, maar die lekkere houtlucht is soms echt om te snijden.
Graftak!
Kidneybean schreef:
18-01-2026 17:29
Nee hoor, ik vind het ook lekker ruiken :heart:

Heb zelf geen houtkachel.
Ik vind het ook lekker ruiken. Wij hebben een buurman die sigaren rookt. Dat vind ik dan weer enorm goor en maakt dat de ramen en deuren vaak dicht moeten blijven. Maar ik kan me voorstellen dat het niet alleen om de geur gaat als je astma hebt.

Wij hebben wel een open haard. Die brandt misschien 5 keer per jaar (uiteraard met ovengedroogd schoon hout) en alleen als de stookwijzer aangeeft dat het kan.
tmaar wijzigde dit bericht op 18-01-2026 18:00
23.76% gewijzigd
Tmaar schreef:
18-01-2026 17:58
Ik vind het ook lekker ruiken.

Wij hebben wel een open haard. Die brandt misschien 5 keer per jaar (uiteraard met ovengedroogd schoon hout) en alleen als de stookwijzer aangeeft dat het kan.
Nou hier verstoken ze er rustig hun oude meubels in, horen en zien vergaat je dan.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven