Gezondheid alle pijlers

hulp en tips nodig zwachtelen oedeembenen

13-06-2014 11:21 41 berichten
Oke, ik heb last van oedeem in onderbenen, enkels en bovenop de voet. Meermalen voor bij de huisarts geweest, zeker omdat de comprinet steunkous niet meer helpt. Maandag heb ik een afspraak voor een doppleronderzoek in het ziekenhuis.

Nu zijn mijn benen en met name enkels en voeten nog steeds opgezwollen. 's ochtends gaat het wel maar zodra ik opsta zie je ze dikker worden. De spieren op de voet en onderaan mijn scheenbenen doen er zeer van, ook mijn huid voelt trekkerig en branderig. Dit is normaal. Net gebeld met de assistente o te vragen of ik er zelf iets omheen mag wikkelen. Ik zat te denken aan dat dikke elastische zwachtelverband wat men ook gebruikt bij verstuikte enkels. Volgens de assistente mocht dit, of het ging helpen wist ze niet maar ik mocht het wel proberen. Heel fijn.

Nu vraag ik me echter af waar ik dat kan krijgen, gebeld met de apotheek, die snapt niet goed wat ik bedoel en geeft aan dat tunnelverband minder druk geeft dan een comprinetkous. Nu bedoel ik volgens mij helemaal geen tunnelverband. Ook gaf ze aan dat zwachtelen op een bepaalde manier moet gebeuren, iets wat de assistente niet zei. Ik weet het niet, ik word inmiddels echt chagrijnig en geïrriteerd van het gevoel in mijn benen. Advies van de apotheker was de voeten hoog leggen. Hartstikke leuk hoor, maar best onhandig met werk, huishouden en boodschappen doen etc. (sarcastisch bedoeld). Wat moet ik nou? Ik wil zo graag iets dat een beetje verlichting geeft maar zonder specifieke doorverwijzing krijg je natuurlijk niets. Ja, ik kan een nieuwe comprinetkous ophalen, maar die doet niks dus zinloos.

Heeft iemand misschien enig idee?
Mijn gewicht is al jaren stabiel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook wel last van, mijn voeten voelen dan aan als ballonnetjes die teveel zijn opgeblazen. Ik zwachtel ze dus wel in. gewoon met stretch verband. Koop ik gewoon bij de apotheek. Het is warm en zonder een panty kousje er omheen zakt het af (doe het tot de knie) maar het helpt wel. Het verlicht iig het ontplof gevoel
Helaas, dat is te ver, misschien een collega in die buurt die je kan helpen?

Zelf ACT zwachtelen is lastig.

Misschien kun je de hema kousen halen, en dan twee paar over elkaar? Wel warm met dit weer, maar dat gezwollen gevoel is beroerd.

's nachts je benen iets hoger leggen en dan 's morgens zsm de kousen aan.
Zijn je beenspieren stevig genoeg? Misschien kan je een paar oefeningen doen per dag om ze aan te sterken zodat ze het bloed goed naar boven kunnen stuwen. Niet teveel, want anders zit je juist dagenlang op het blessurebankje.
Ik heb de reacties niet gelezen, maar ga alsjeblieft niet zelf zwachtelen! Dit is iets dat door een zorgprofessional gedaan moet worden om problemen te voorkomen.

Met alleen elastisch zwachtelverband ben je er niet!
quote:mrssippie schreef op 13 juni 2014 @ 12:38:

achterhalen. (Overigens worden steunkousen vanaf 1 januari niet meer vergoed en dienen ze gelijk in de apotheek afgerekend te worden.) .

Volgens mij is dit niet waar. Meerdere van mijn cliënten hebben recht op 2 paar kousen per jaar.

De eenvoudig kousjes(comprinet)die worden inderdaad niet vergoed.

Maar echt goede steunkousen moeten echt worden aangemeten en kan je niet even halen bij de apotheek.

En 4 liter drinken per dag lijkt me erg veel voor iemand die oedeem heeft.

De tip op de eerste pagina over liposuctie begrijp ik absoluut niet!
Waarom krijg je geen plasmedicatie? ( diuretica)

En ben je recent gestopt met roken of drink/eet je veel zoethout?
Ik werk bij de thuiszorg. En boven dat de oorzaak van je oedeem echt moet worden uitgezocht moet de huisarts je ook echt thuiszorg toezeggen! Bij ons word zelfs in het weekend nog opgestart. Weekend of niet maakt niks uit. Laat je huisarts dit regelen! Anders krijg je geen thuiszorg. Zelf zwachtelen is echt niet makkelijk zonder cursus. Zwachtelen leer je niet van 1x.
quote:mallebeppie schreef op 13 juni 2014 @ 14:01:

[...]

De tip op de eerste pagina over liposuctie begrijp ik absoluut niet!Klik

Als deze link niet mag ingevolge huisregels, haal ik het weer weg.
Nee,ik ben niet recent gestopt met roken (rook nog steeds) en ik eet nooit zoethout. Ook geen drop of iets.

Ik weet niet waarom ik geen plasmedicatie krijg.
Ik krijg ook geen plaspillen. Het komt door slechte bloedsomloop en volgens de HA is het geen vocht maar gewoon bloed wat naar beneden zakt.

Ik moet dus kousen aan gaan laten meten maar tot ik die heb wikkel ik er verband omheen als het heel erg is.
Slecht advies: Als je plaspillen wilt maar je krijgt ze niet: even uurtje in de auto en over de grens halen zonder recept. Als je nog op vakantie gaat: in Spanje krijg je ze achter je aangegooid, zo goedkoop als ze daar zijn.
quote:verhuisd schreef op 13 juni 2014 @ 15:51:

Slecht advies: Als je plaspillen wilt maar je krijgt ze niet: even uurtje in de auto en over de grens halen zonder recept. Als je nog op vakantie gaat: in Spanje krijg je ze achter je aangegooid, zo goedkoop als ze daar zijn. Zeker slecht advies.
..
anoniem_119055 wijzigde dit bericht op 13-06-2014 16:43
Reden: Never mind
% gewijzigd
quote:verhuisd schreef op 13 juni 2014 @ 14:16:

[...]

Klik

Als deze link niet mag ingevolge huisregels, haal ik het weer weg.

Dat bedoel ik: ik begrijp je tip niet. Er is namelijk helemaal niet vastgesteld dat het gaat om lipoedeem.

Er is namelijk nog helemaal niks vast gesteld.

En als je op de genoemde site leest wat lipoedeem inhoud, lees je eigenlijk gelijk dat het voornamelijk om vocht om de bovenbenen, knieën en heupen gaat. Hier is bij TO geen sprake van.
quote:verhuisd schreef op 13 juni 2014 @ 15:51:

Slecht advies: Als je plaspillen wilt maar je krijgt ze niet: even uurtje in de auto en over de grens halen zonder recept. Als je nog op vakantie gaat: in Spanje krijg je ze achter je aangegooid, zo goedkoop als ze daar zijn. Ontzettend dom advies. Beetje in het wilde weg pillen gaan slikken zonder onder controle te staan van een arts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven