Gezondheid alle pijlers

Hypochondrie? Angststoornis??

10-06-2014 16:05 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik ben 24 jaar en kamp al een paar maanden met een groot probleem, alles is begonnen toen ik een drukkende hoofdpijn kreeg en druk achter me oog.

Ik ben dit toen gaan googelen en het eerste wat er stond is hersentumor . Daar ben ik zo vreselijk van geschrokken dat ik naar de dokter ben gegaan en die constateerde spanningshoofdpijn, wat ook klopt want heb veel spanning en stress en nek en schouderpijn

Dat stelde mij een paar dagen gerust en toen begon ik met andere dingen zoals hartkloppingen denken dat je een hartaanval/infarct heftig hyperventileren en paniekaanvallen , constant geïrriteerde keel dus denken dat ik keelkanker heb, denken dat ik darmkanker heb of alvleesklier kanker , ik heb een moedervlek weg laten halen omdat ik dacht dat dat huidkanker was.

Al met al het houd niet op elke keer is er wel wat anders, ik slik oxazepam en ben afgelopen week begonnen met paroxetin waardoor ik vanmorgen weer een hevige hyper aanval kreeg , ik ben al doorverwezen naar een psycholoog en heb maandag mijn eerste gesprek ! Ik ben met al deze klachten naar de huisarts geweest en die geeft alles de schuld aan spanning en stress.

Ik blijf van alles voelen en opmerken in en aan mijn lichaam en blijf googelen ik word er zelf doodmoe van.

Is er iemand die dit herkent ??? Of dezelfde klachten heeft als ik

Daarbij heb ik ineens een vage smaak in mijn keel en af en toe zo'n brok gevoel

Weet iemand hier raad mee

Een hopeloos meisje
Stoppen met googelen en luisteren naar je psych.
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 10 juni 2014 @ 16:18:

Stoppen met googelen en luisteren naar je psych.Hier komt het zo'n beetje op neer ja. Je bent jezelf letterlijk ziek aan het denken. Helaas ben ik bang dat wat iemand hier ook zegt niet binnen gaat komen bij je. Ik hoop dat je echt naar de psycholoog gaat en daar wat beter van wordt.
Diep van binnen weet ik dat het zo is maar kan mezelf niet overtuigen ! Zodra ik wat voel word ik weer bang
Brokgevoel, rare smaak, hartkloppingen, problemen met je darmen dat zijn allemaal hyperventilatiesymptomen. Ik heb chronische hyperventilatie en als ik niet lekker in mijn vel zit dan komen die ook allemaal voorbij. Maak je niet gek en stop met googlen. Probeer je te ontspannen met ademhalingsoefeningen, yoga of iets anders waar je rustig van wordt.
Erg herkenbaar, hier ook een duidelijke trigger aanwezig. Totdat ik bij een psychiater terecht kon zat ik aan de alprazolam, daarna kreeg ik vijf dagelijkse medicijnen voorgeschreven, waarvan ik inmiddels nog op slechts 1/3e pil per dag zit. Ik sta nu op de wachtlijst voor een psycholoog, omdat ik de kern van het probleem wil aanpakken, in plaats van me alleen maar vol te stoppen en gevoelloos te maken met medicijnen.

Veel sterkte, ik ben inmiddels 4,5 maand 'op weg' en het gaat heeeel langzaam maar zeker beter. Je komt er wel!
quote:paper-clip schreef op 10 juni 2014 @ 16:27:

Brokgevoel, rare smaak, hartkloppingen, problemen met je darmen dat zijn allemaal hyperventilatiesymptomen. Ik heb chronische hyperventilatie en als ik niet lekker in mijn vel zit dan komen die ook allemaal voorbij. Maak je niet gek en stop met googlen. Probeer je te ontspannen met ademhalingsoefeningen, yoga of iets anders waar je rustig van wordt.Ja ik wil ook yoga gaan doen !! Had jij ook dat je overal last van kreeg ? Strakke maag en enz enz ik heb bijvoorbeeld ook als op mijn maag druk of rechterbovenbuik dat doet zeer !! Vervelend dat je het chronisch hebt
quote:Dystania schreef op 10 juni 2014 @ 16:42:

Erg herkenbaar, hier ook een duidelijke trigger aanwezig. Totdat ik bij een psychiater terecht kon zat ik aan de alprazolam, daarna kreeg ik vijf dagelijkse medicijnen voorgeschreven, waarvan ik inmiddels nog op slechts 1/3e pil per dag zit. Ik sta nu op de wachtlijst voor een psycholoog, omdat ik de kern van het probleem wil aanpakken, in plaats van me alleen maar vol te stoppen en gevoelloos te maken met medicijnen.

Veel sterkte, ik ben inmiddels 4,5 maand 'op weg' en het gaat heeeel langzaam maar zeker beter. Je komt er wel!

Thanks voor je reactie !!! Wat je zegt die pillen onderdrukken alleen maar maar pakken de kern niet aan hoop ook echt dat ik er wat mee opschiet op dit moment zie ik nog niet in dat het goed komt en dat ik mijn eigen leven weer terug krijg

Jij ook sterkte en veel succes
Ik liep al 1,5 jaar met allerlei vage klachten. Tintelende ledematen, pijn in hoofd, buik, slecht slapen en ga zo maar door. Allerlei onderzoeken gehad, alles was prima, bloedonderzoeken ook iedere keer geen afwijkingen maar waar kwamen dan de klachten vandaan. Nu loop ik sinds 4 maanden bij een Mensendieck therapeut en die heeft mij weer opnieuw leren ademen. Ik voel me echt een stuk beter en een hoop klachten zijn spontaan verdwenen.
quote:paper-clip schreef op 10 juni 2014 @ 16:52:

Ik liep al 1,5 jaar met allerlei vage klachten. Tintelende ledematen, pijn in hoofd, buik, slecht slapen en ga zo maar door. Allerlei onderzoeken gehad, alles was prima, bloedonderzoeken ook iedere keer geen afwijkingen maar waar kwamen dan de klachten vandaan. Nu loop ik sinds 4 maanden bij een Mensendieck therapeut en die heeft mij weer opnieuw leren ademen. Ik voel me echt een stuk beter en een hoop klachten zijn spontaan verdwenen.Wat fijn dat je ook echt merkt dat het beter word !!! Ik ben al aan het googelen voor yoga les heb nog een lange weg te gaan zo zien
1. Stop met googelen, 'kanker' is altijd maar drie klikjes verderop.

2. Accepteer dat een verstandelijke benadering niet helpt bij dit probleem; je angst is gewoon sterker.

3. Ga op zoek naar de bronnen van je angst en doe daar iets mee. Praat erover met een psycholoog, lees het boek 'Tegen de zon in kijken' van Yalom, ga mediteren, kortom, zie je angst onder ogen en ga er aan werken.

4. Als je er helemaal gek van dreigt te worden, vraag ondersteuning in de vorm van medicatie. Dit is dan geen 'nederlaag', maar ondersteuning.

Ik wens je heel erg veel sterkte en succes; ben ervaringsdeskundige dus weet hoe verschrikkelijk dit kan zijn.
Ergo sum.
Het is goed van je om naar een psycholoog te gaan, maar ik denk echt dat het niet nodig is om antidepressiva te gaan slikken. Het wordt veel te vaak onnodig voorgeschreven. Ik heb zelf 1 jaar lexapro geslikt vanwege soortgelijke klachten en ik kreeg mijn chronische hyperventilatie wat ik toen nog niet wist ook niet onder controle en ze wisten niet zo goed wat ze met mij aan moesten. Dus na 2 jaar aanrommelen met therapieën werd mij lexapro voorgeschreven. Ik wist niks van antidepressiva, en er werd mij ook weinig over verteld. Het deed me wel goed en ik dacht van alles af te zijn. Ik stopte met de therapie op hun advies. En na 1 jaar lexapro gebruikt te hebben voelde ik me zo goed, dat ik wel dacht dat ik zonder kon. Ik stopte van de 1 op de andere dag zonder af te bouwen en nauwelijks begeleiding. Ik stortte als een baksteen in en ik moest toen noodgedwongen met alles stoppen waar ik mee bezig was. dat was echt HET moment van, waar ben ik in de afgelopen jaren mee bezig geweest. En toen ben ik erg hard aan mezelf gaan werken en dat doe ik nu nog steeds. Hier wat tips aan de hand van dit verhaal.

1: Zorg echt dat je een goede begeleiding hebt bij het slikken van antidepressiva(afbouwen etc) en denk niet dat je er bent als straks misschien alle klachten verdwenen zijn.

2: Je moet echt heel erg goed kijken wat die hyperventilatie triggert. (Te weinig ontspanning, slecht slapen, te geforceerd leven, misschien kijken naar je voeding) Zorg goed voor jezelf!

3: De lichamelijke klachten die je hebt worden waarschijnlijk veroorzaakt door chronische hyperventilatie en stress. Zelf heb ik o.a. dit probleem aangepakt door het programma hyperven.

Alle psychologen proberen de hyperventilatie aan te pakken door cognitieve gedragstherapie wat vaak averechts werkt als het gaat om chronische hyperventilatie. De klachten blijven, want je krijgt steeds maar weer te horen dat het tussen de oren zit, waardoor je steeds meer aan jezelf gaat twijfelen. maar chronische hyperventilatie zorgt daadwerkelijk voor lichamelijke klachten, want bepaalde processen in je lichaam worden verstoord. Zelf raad ik je het programma hyperven aan dat er simpelweg voor zorgt dat je koolstofdioxide gehalte toeneemt, waardoor je rustiger ademt, minder klachten krijgt en daarmee de negatieve cirkel doorbreekt, Het heeft mij erg geholpen en het fijne is dat je de ademhaling zijn gang kan laten gaan.(IK BEN GEEN LID VAN DEZE ORGANISATIE OFZOIETS:p). Hou ook zelf de ernst van de klachten bij, door middel van een beoordeling per dag, zodat je kan zien of je vooruitgang boekt of niet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ook andere mochten die dit lezen, want bij veel mensen gaat het kwartje pas vallen als ze echt een dieptepunt hebben bereikt en door dit verhaal te vertellen hoop ik dat dat voorkomen kan worden. Succes en sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven