Hypofyse adenoom
zaterdag 3 juni 2017 om 15:31
Sinds een tijdje merkte ik dat m'n hormonen wat in de war waren, dus ben ik naar de huisarts gegaan. Zij heeft toen bloedonderzoek gedaan en beaamde dat het inderdaad aan mijn hormonen lag. Hierna heeft zij mij doorverwezen om een MRI-scan te laten maken van mijn hypofyse. Dit heb ik afgelopen week laten doen, en ze hebben op de scan een micro adenoom (3mm) gevonden in de rechthelft van m'n hypofyse. Toen ik het hoorde was ik vrij kalm, maar mensen in mijn omgeving waren best geschrokken. Inmiddels ben ik eigenlijk ook wel bang, omdat ik geen idee heb van wat er staat te wachten. Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? Hoe is het verlopen?
maandag 5 juni 2017 om 09:28
Beide beweringen zijn niet per definitie waar:twijfelaartje4378 schreef: ↑03-06-2017 16:03Je bent er op tijd bij, de komende tijd gaan ze middels bloedonderzoeken en mri scan in de gaten houden of de tumor groeit, men grijpt pas in met een operatie als de tumor 1 cm is en wanneer deze de oogzenuwen in de verdrukking helpen. Een hyposetumor is goedaardig, alleen het feit dat hij groeit kan er voor zorgen dat er bepaalde hormonen niet of in mindere mate worden aangemaakt, deze zijn aan te vullen met medicatie. Ik ben zelf twee jaar geleden hieraan geopereerd, kwam er achter dat er een tumor zat, omdat er een bloeding in was ontstaan en ik met enorme hoofdpijnen ben opgenomen in het ziekenhuis. Bij mij heeft de tumor er voor gezorgd dat ik de rest van leven aan de hydrocortison en groeihormoon zit. Maar in jouw geval ben je er op tijd bij en kunnen ze heel veel voor je doen...zoals anderen al hebben gezegd, ga niet op Google zoeken, elk geval is anders en wat anderen meemaken hoeft niet voor jou op te gaan. Mocht je vragen hebben dan kun je mij altijd een bericht sturen.
Ook ik heb een hypofysetumor, maar die is toch echt een heel stuk groter dan 1 cm en vooralsnog word ik niet geopereerd.
Een hypofysetumor is meestal goedaardig.
TO, je behandelend arts gaat samen met jou kijken welke zaken in je hormoonhuishouding verstoord zijn en hier (eventueel) medicatie voor voorschrijven. Zelf word ik, afhankelijk van hoeveel de tumor het jaar daarvoor gegroeid is, regelmatig opgeroepen voor bloedonderzoeken, MRI-scans en oogonderzoeken. Van een operatie is in mijn geval nog geen sprake, terwijl ik ontzettend veel klachten heb.
Ik begrijp heel goed dat je het allemaal erg spannend vindt, maar probeer rustig te blijven en alle onderzoeksresultaten eerst af te wachten.
Het kan nog wel even duren voordat ze je complete hormoonhuishouding in beeld hebben.
maandag 5 juni 2017 om 15:36