Gezondheid alle pijlers

Ibuprofen en blauwe plekjes

08-08-2009 22:22 16 berichten
Hallo!

Even een vraagje: heeft een van jullie wel eens last gehad van kleine blauwe plekjes na het gebruik van Ibuprofen?

Ik heb in twee dagen tijd twee van zulke plekjes bij mezelf ontdekt - een aan de binnenkant van mijn bovenarm en een links op mijn onderbuik - die verder overigens geen pijn doen/beurs zijn/verdikt zijn. Het lijken gewoon verkleuringen, die ik ook nog nooit eerder gehad heb. Normaal gesproken heb ik niet bijzonder veel last van blauwe plekken.

De afgelopen week heb ik een paar dagen last gehad van hoofdpijn en heb ik op één dag twee Advil 200-capsules tegelijk ingenomen (op een nuchtere maag). De dag ervoor ook één Advil-capsule genomen. Inmiddels weet ik dat ibuprofen iets doet met bloedplaatjes, waardoor de kans groter is op dergelijke bloeduitstortingen. Ik vind het alleen een beetje raar dat ze zo klein zijn (ong. 1 bij 2 cm) en dat ze precies op deze 'onlogische' plaatsen zitten - het enige wat me opvalt is dat de plekjes zijn verschenen op stukken 'kwetsbare'/dunne huid (dus binnenkant bovenarm en onderbuik).

Heeft iemand dit ook wel 'ns gehad?
Dat lijkt me toeval hoor. Van 2 Ibu's verandert je bloedbeeld niet zodanig dat je er spontane blauwe plekken van krijgt. Bovendien heb je er slechts 2.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weten krijg je niet van die plekken na drie pillen ibuprofen. Waarschijnlijk heb je je gewoon gestoten of zijn het andere plekjes.
Hoi Digibeet Pelikaan
Dat soort kleine plekjes niet. Wel flinke blauwe plekken na ibuprofen, terwijl ik me dan niet kon herinneren dat ik me gestoten had. Maar ik heb normaal gesproken vrij snel blauwe plekken en ook een lichte huid, waarop je het goed ziet.
quote:Sarah Scott schreef op 08 augustus 2009 @ 22:35:

Hoi Digibeet Pelikaan Joehoeee Hahaha
Ik heb het verband met Ibuprofen gelegd, omdat ik nog nooit dergelijke plekjes heb gehad en ook bijna nooit 2 Ibuprofen-capsules tegelijk slik. Daarbij zijn je onderbuik en binnenkant bovenarm geen plekken waar je je stoot, zeker niet op zo'n klein oppervlak. Ik heb even gezocht op bijwerkingen van Ibuprofen en daar staat dus praktisch altijd: blauwe plekken.

Nou ja, ik kijk het even aan, anders ga ik maandag na de huisarts.
O en natuurlijk bedankt voor de snelle reacties!
Al zou het een bijwerking zijn; inmiddels ben je gestopt met gebruiken (neem ik maar aan voor het gemak) dus dan trekken je bijwerkingen ook weer weg.
Helegaar eens met Sarah (Doet je Sweexding het alweer? Of is het nog steeds prut met peren?)!
Nope prut met peren. Picasa doet ut ook al niet
Harregats...en nu kunnen we Sweex niet de schuld geven he? Bummer...

Sorry voor de topicvervuiling TO...dit was even een zeer technische bespreking tussendoor. ;)
Lijkt mij een bijwerking. Niet meer gebruiken dus en een alternatief zoeken.
Een NSAID kan behoorlijk wat bijwerkingen geven en qua bloedbeeld kan het ook het één en ander veranderen bv

bloedbeeldafwijkingen als granulocytopenie, trombocytopenie, agranulocytose, neutropenie en aplastische anemie maar dat is eigenlijk voornamelijk na hoge dosering die je wat langer gebruikt. In de gaten houden, bij toenemen klachten gebruik staken en overleg met je huisarts.

edit: een NSAID is een medicatie (pijnstiller) groep waar de ibuprofen onder valt.
Nogmaals dank voor de reacties! Ik heb er in elk geval sinds gisteravond geen nieuwe vlekjes meer bijgekregen en het vlekje op mijn bovenarm is langzaam aan het vervagen. Ik zal inderdaad geen ibuprofen meer gebruiken, misschien dat ik er ietwat overgevoelig voor ben...

(Het stomme is dat ik gisteren natuurlijk ook op internet was gaan zoeken naar een verklaring voor die blauwe plekjes en het eerste wat je dan tegenkomt bij 'bloeduitstortingen' is 'leukemie'. Pfff.... Dat is natuurlijk wel heel erg onwaarschijnlijk, maar dat woord blijft dan toch even in je hoofd ronddwarrelen.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven