Iemand ervaring met een niercyste?

maandag 21 april 2025 om 18:30
Hoi,
Bij mijn partner is afgelopen vrijdag tijdens een echo een grote niercyste ontdekt: 12cm groot. Dit ivm een vervelend gevoel bij zijn maag en rechterbovenbuik. Hij heeft ook een hoge bloeddruk (ongeveer 155/95), maar onbekend of dit in relatie staat met de nietcyste. Komende donderdag heeft hij een afspraak met de uroloog om het beleid te bespreken etc.
Ik dacht dat een cyste per definitie goedaardig is, maar na wat gegoogle (i know, liever niet doen), lees ik dat een niercyste ook kwaadaardige cellen kan bevatten.
In eerste instantie was ik gerustgesteld dat het “maar” om een niercyste ging, maar nu maakt dat toch plek voor wat zorgen.
Ik ben benieuwd waar de uroloog mee komt.
Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die ook een niercyste hebben (gehad)? Is dit weggehaald of blijven zitten? Had je hier klachten van?
Bij mijn partner is afgelopen vrijdag tijdens een echo een grote niercyste ontdekt: 12cm groot. Dit ivm een vervelend gevoel bij zijn maag en rechterbovenbuik. Hij heeft ook een hoge bloeddruk (ongeveer 155/95), maar onbekend of dit in relatie staat met de nietcyste. Komende donderdag heeft hij een afspraak met de uroloog om het beleid te bespreken etc.
Ik dacht dat een cyste per definitie goedaardig is, maar na wat gegoogle (i know, liever niet doen), lees ik dat een niercyste ook kwaadaardige cellen kan bevatten.
In eerste instantie was ik gerustgesteld dat het “maar” om een niercyste ging, maar nu maakt dat toch plek voor wat zorgen.
Ik ben benieuwd waar de uroloog mee komt.
Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die ook een niercyste hebben (gehad)? Is dit weggehaald of blijven zitten? Had je hier klachten van?
anoniem_680896c13ae90 wijzigde dit bericht op 21-04-2025 18:37
3.99% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 18:31

maandag 21 april 2025 om 18:37
Oei dus echt familiair? Zijn het dan echt cystenieren (dus meerdere cysten in de nieren) of een “losse” cyste?GroenTuintje schreef: ↑21-04-2025 18:31Hier ook een partner die het heeft incl zijn broer en moeder. Zijn moeder heeft al 2x een nieuwe nier gekregen. Zijn opa had het ook maar in mindere mate. Het schijnt dat mannen er minder last van hebben dan vrouwen.
Mijn partner heeft gewoon 1 losse cyste, maar wel een erg grote dus.
Hij heeft wel een vervelend gevoel bij zijn maag en rechterbovenbuik.
maandag 21 april 2025 om 18:45
Ja bij mij man in de familie hebben bijna alle vrouwen het. 1 of meerdere en 1 van mijn dochters heeft er ook 1. Het is inderdaad erfelijk. Iedereen wordt onder controle gehouden die er meer dan 1 hebben. Mijn dochter niet, kon verder geen kwaad zeiden ze. Kwamen ze bij toeval achter tijdens een echo van de gal.

maandag 21 april 2025 om 19:24
Ja dat klopt inderdaad. Hij heeft een spoedecho gekregen ivm toename klachten en daar kwam dus een grote cyste uit.

maandag 21 april 2025 om 19:25
Sow bijzonder dat het zo in een familie voorkomt, dat wist ik niet.Jeusnbdhdudh schreef: ↑21-04-2025 18:45Ja bij mij man in de familie hebben bijna alle vrouwen het. 1 of meerdere en 1 van mijn dochters heeft er ook 1. Het is inderdaad erfelijk. Iedereen wordt onder controle gehouden die er meer dan 1 hebben. Mijn dochter niet, kon verder geen kwaad zeiden ze. Kwamen ze bij toeval achter tijdens een echo van de gal.
Was het bij je dochter een grote cyste? Heeft ze er geen last van?
maandag 21 april 2025 om 19:28
Ja klopt, meerdere en zwager heeft ze ook in de lever en slikt bloeddrukverlagende medicatie. Ik hoop dat mijn kinderen het niet hebben, maar zeker weten doen we niet.
Voor iedereen een groene tuin
maandag 21 april 2025 om 19:31

maandag 21 april 2025 om 19:35
Vorig jaar mei en augustus een CT scan ivm hematoom na een sportincident. Toen zou het een hematoom zijn. Maar aangezien dit nog steeds niet wegbleek, wilden ze nogmaals kijken en toen is deze echo gemaakt met bovenstaande uitslag.Craziestcatlady schreef: ↑21-04-2025 19:31Er zijn vast mensen die een niercyste hadden en die is blijven zitten.
Evengoed zijn er ook die waarbij de cyste (of mss de hele nier) is weg gehaald.
Het kan kortom alle kanten op gaan.
Maar had hij nu nog niet eerder een echo/CT gehad in dat hele hematoom verhaal?
maandag 21 april 2025 om 20:51
Nee was niet zo groot, iets van 1 cm, heeft er ook geen last van en zover ik weet heeft niemand in de familie er echt last van.
Vaak wordt dit ook bij toeval ontdekt, net als een cyste op een eierstok.
dinsdag 22 april 2025 om 10:30
Toen ik in 2012 last kreeg van galstenen is er bij mij een cyste (van enkele cm) in een van mijn nieren gevonden bij de echo.
Die zit er inmiddels dus al jaren en bij een recentere echo (ook voor iets anders) bleek dat hij niet echt groeit, dus mag rustig blijven zitten.
Ik heb er voor zover ik weet ook geen hinder van. Maar heb ook al jaren de diagnose pds, dus vaak last van buikpijn of andere klachten in mijn buikgebied.
Kan dus niet echt bepalen of een deel daarvan door de cyste komt.
Die zit er inmiddels dus al jaren en bij een recentere echo (ook voor iets anders) bleek dat hij niet echt groeit, dus mag rustig blijven zitten.
Ik heb er voor zover ik weet ook geen hinder van. Maar heb ook al jaren de diagnose pds, dus vaak last van buikpijn of andere klachten in mijn buikgebied.
Kan dus niet echt bepalen of een deel daarvan door de cyste komt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in