Iemand ervaring met Melatonine en het juiste gebruik hiervan
zaterdag 15 februari 2014 om 18:23
Ik heb tabletjes van 1,9 mg, 1mg die snel wordt afgegeven en 0,9 mg die geleidelijk wordt afgegeven. Volgens het doosje mag je maar 1 tabletje slikken, dat heb ik nu een week gedaan en ik merk er niks van. Slaap nog steeds licht en ben rond 4 a 5 uur s'ochtends klaar wakker. Ik heb nu een paar dagen 2 tabletjes genomen, maar ook dat merk ik niet.
Waar zit de kracht van melatonine in? Ik weet wel dat het niet een slaapmiddels is wat met 1x slikken zal werken. Maar gaat het dan om de lange termijn dat je lichaam deze stoffen binnen krijgt?
Ik zou zo graag eens wat dieper en langer willen slapen.
Waar zit de kracht van melatonine in? Ik weet wel dat het niet een slaapmiddels is wat met 1x slikken zal werken. Maar gaat het dan om de lange termijn dat je lichaam deze stoffen binnen krijgt?
Ik zou zo graag eens wat dieper en langer willen slapen.
zaterdag 15 februari 2014 om 19:36
Even achtergrond,
Melatonine is een stofje dat in je pijnappelklier wordt aangemaakt. Op het moment dat er licht valt in je ogen (voornamelijk blauw licht) wordt de aanmaak hiervan onderdrukt.
Omdat melatonine voornamelijk vrijgemaakt wordt in donkere omstandigheden, geeft dit een seintje aan het brein, van hey, het is donker!
In mensen betekent het signaal van 'hey, het is donker!' dat het tijd is om te gaan rusten, dan wel slapen. En zorgt melatonine er dan ook voor dat systemen die het lichaam in rust brengen en klaar voor de slaap gesignaleerd worden.
Maar melatonine is maar een klein onderdeel van het hele slaapproces, het doet alleen maar deels signaleren dat het donker is, onder andere aan de interne klok.. (In nacht- en schemerdieren, heeft het dan ook geen rust/slaap, maar juist activiteit tot gevolg). Dit signaal komt bij andere delen van het brein aan. Die daarmee van alles kunnen doen.
Melatonine is dus maar een klein onderdeel van het slaapproces. Daarom is melatonine vooral geschikt voor mensen waarbij de melatonine productie niet 'normaal' verloopt, omdat er te weinig geproduceerd wordt (ouderdom en bepaalde 'afwijkingen') of de productie te laat op gang komt (bij tieners het geval en vaak een oorzaak van Delayed Sleep Onset Syndrome).
Melatonine heeft relatief weinig bijwerkingen, en tal van andere positieve effecten. En heel geschikt om mee te beginnen als medicijn bij mogelijke slaapproblemen.
Maar het zal weinig effect hebben op het moment dat slaapproblemen ergens anders mee te maken hebben.
En het effect van een dosering zal ook per persoon verschillen, afhankelijk van hoe goed je het opneemt, dan wel afbreekt. Dan wel de gevoeligheidsgraad ervoor, en je 'normale' bloedwaarde.
Sommige merken zijn ook minder puur dan anderen. Wat natuurlijk ook weer zo zijn effect heeft op de uitwerking.
Melatonine is een stofje dat in je pijnappelklier wordt aangemaakt. Op het moment dat er licht valt in je ogen (voornamelijk blauw licht) wordt de aanmaak hiervan onderdrukt.
Omdat melatonine voornamelijk vrijgemaakt wordt in donkere omstandigheden, geeft dit een seintje aan het brein, van hey, het is donker!
In mensen betekent het signaal van 'hey, het is donker!' dat het tijd is om te gaan rusten, dan wel slapen. En zorgt melatonine er dan ook voor dat systemen die het lichaam in rust brengen en klaar voor de slaap gesignaleerd worden.
Maar melatonine is maar een klein onderdeel van het hele slaapproces, het doet alleen maar deels signaleren dat het donker is, onder andere aan de interne klok.. (In nacht- en schemerdieren, heeft het dan ook geen rust/slaap, maar juist activiteit tot gevolg). Dit signaal komt bij andere delen van het brein aan. Die daarmee van alles kunnen doen.
Melatonine is dus maar een klein onderdeel van het slaapproces. Daarom is melatonine vooral geschikt voor mensen waarbij de melatonine productie niet 'normaal' verloopt, omdat er te weinig geproduceerd wordt (ouderdom en bepaalde 'afwijkingen') of de productie te laat op gang komt (bij tieners het geval en vaak een oorzaak van Delayed Sleep Onset Syndrome).
Melatonine heeft relatief weinig bijwerkingen, en tal van andere positieve effecten. En heel geschikt om mee te beginnen als medicijn bij mogelijke slaapproblemen.
Maar het zal weinig effect hebben op het moment dat slaapproblemen ergens anders mee te maken hebben.
En het effect van een dosering zal ook per persoon verschillen, afhankelijk van hoe goed je het opneemt, dan wel afbreekt. Dan wel de gevoeligheidsgraad ervoor, en je 'normale' bloedwaarde.
Sommige merken zijn ook minder puur dan anderen. Wat natuurlijk ook weer zo zijn effect heeft op de uitwerking.
zaterdag 15 februari 2014 om 19:40
Ik ben het zelf jaren geleden al gaan slikken tijdens m'n nachtdiensten. De 1e keren inderdaad had ik het gevoel wel 24 uur te kunnen slapen, inmiddels merk ik ook dat ik m'n dosis op moet gaan hogen gedurende een nachtdienst cyclus om nog hetzelfde effect te bereiken, maar ik ben dus heel blij met de 1.5 mg (die trouwens al 2 jaar te koop is bij de drogist).
Het is een lichaamseigen stof, ik geloof dus niet direct dat het een slecht effect op je gezondheid zal hebben, in tegenstelling tot het chronisch gebruik van de door een dokter voorgeschreven slaapmedicatie. Heb zelfs gelezen ooit (zal even zoeken naar een link) dat het gebruik ervan tijdens nachtdiensten bij verpleegkundigen de kans op borstkanker zou kunnen verkleinen.
Het is een lichaamseigen stof, ik geloof dus niet direct dat het een slecht effect op je gezondheid zal hebben, in tegenstelling tot het chronisch gebruik van de door een dokter voorgeschreven slaapmedicatie. Heb zelfs gelezen ooit (zal even zoeken naar een link) dat het gebruik ervan tijdens nachtdiensten bij verpleegkundigen de kans op borstkanker zou kunnen verkleinen.
zaterdag 15 februari 2014 om 19:40
http://www.solg.nl/data/u ... M_10_LR%205_10_gezond.pdf
zaterdag 15 februari 2014 om 19:44
Heb zelf 3 mg per nacht gebruikt, omdat ik altijd al last heb gehad met het in slaap komen (duurde uuuuren) en dankzij de melatonine ging het zo ontzettend makkelijk!!
Nadelen of bijwerkingen heb ik allemaal niet gehad.
Ik kocht de melatonine trouwens via internet, dat is het goedkoopste.
Ben nu zwanger en mag het nu niet meer gebruiken.
Nadelen of bijwerkingen heb ik allemaal niet gehad.
Ik kocht de melatonine trouwens via internet, dat is het goedkoopste.
Ben nu zwanger en mag het nu niet meer gebruiken.
zaterdag 15 februari 2014 om 23:30
Dochter (2 jaar) mag op advies kinderarts 1 Mg. We mogen Zelfs meer geven wanneer dit niet voldoende zou zijn. De apotheker vond 1 Mg geen hoge dosering.
Toch zijn we nu begonnen met 0,1 Mg pilletjes en geven er nu drie. De eerste dagen lijkt het te werken en eindelijk slaapt ze vrij snel in. De komende tijd zal blijken of het echt werkt.
Toch zijn we nu begonnen met 0,1 Mg pilletjes en geven er nu drie. De eerste dagen lijkt het te werken en eindelijk slaapt ze vrij snel in. De komende tijd zal blijken of het echt werkt.
zondag 16 februari 2014 om 00:56
Ik heb altijd melatonine 5mg geslikt omdat ik het "stofje miste" om in te slapen. Hielp super goed! Het beste is het om het een uur voor het slapen in te nemen, en dan gelijk na inname in bed liggen. Het is namelijk niet handig om nog licht te zien als je het in hebt genomen. Dus een uur van te voren in nemen en gelijk het licht uit en naar bed. Werkt het beste. Ik sliep er heel goed door. Helaas was dat tijdens therapie, je kan 5 mg alleen op recept krijgen en helaas word dat niet vergoed en is dus nogal prijzig, wat ik niet kan missen. Na de therapie heb ik nog melatonine 0,1 mg geprobeerd van de etos, maar voordat ik in slaap kon vallen moest ik er dus 10 tegelijk in nemen. Dat word te duur. Maar het geld voor elke dosis, 1 uur van te voren en licht uit! Hopelijk ben je hiermee geholpen.