Gezondheid alle pijlers

Iemand ervaring met Melatonine en het juiste gebruik hiervan

15-02-2014 14:34 36 berichten
.
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoge dosering. Lijkt me redelijk overbodig, ik weet dat bij senioren 0,1/0,2 mg genoeg is voor een onderhoudsdosering.
Je had het topic dubbel geopend, heb het andere topic verwijderd

met vriendelijke groet,

Junior
Hoeveel je nodig hebt is per persoon verschillend. Je kunt het beste beginnen met de 0.1mg variant en dan zo kijken welke dosering bij jou past.

De melatonine die wij hebben neem je een half uur voor het slapen gaan in, onze kinderen gaan dus nog even lezen en dan slapen.

Waarom heb je meteen zo'n hoge dosis gekocht eigenlijk?
Ik gebruikte eerst ook 0,10. Echter ik heb twee weken oxazepam geslikt ivm de opbouw van Sertraline (AD), Ik moest er drie slikken om de side effects op te kunnen vangen nu ben ik ah afbouwen en slik er nog 1 per dag. alleen savonds kon ik nadien heel slecht in slaap komen dus vandaar. ik word er heel suffig van en slik het nu een paar dagen maar weet niet of het goed is..
Volgens mijn huisarts is werkt melatonine pas vanaf 1 mg. Alles daar onder zou volgens haar niets doen. Geen idee of het klopt; ik neem het namelijk zelf niet
quote:angel20000 schreef op 15 februari 2014 @ 14:51:

Ik gebruikte eerst ook 0,10. Echter ik heb twee weken oxazepam geslikt ivm de opbouw van Sertraline (AD), Ik moest er drie slikken om de side effects op te kunnen vangen nu ben ik ah afbouwen en slik er nog 1 per dag. alleen savonds kon ik nadien heel slecht in slaap komen dus vandaar. ik word er heel suffig van en slik het nu een paar dagen maar weet niet of het goed is..Ik zou dit eerst maar eens bespreken met de arts die je de oxacepam en AD heeft voorgeschreven.
Ik heb ervaring met kleinere dosis. Ik vind er niks aan. Ja ik slaap wel beter in maar ik ben vervolgens tot de volgende dag 12h ook helemaal versuft. Dus ik gebruik het alleen als ik echt even moet bijslapen en ik de volgende dag geen verplichtingen heb.
Als je dosis te hoog is kan je slaperig zijn sochtens.

Neem het maximaal 2 uur en minimaal een half uur voor je naar bed gaat in. Ga als het even kan iedere dag op de zelfde tijd naar bed en neem dus ook op dezelfde tijd de melatonine in. Gebruik het niet langer dan een week of 2, probeer dan of je slaapritme beter is.
Been there, done that, got the T-shirt.
De hoge doseringen (> 0,1 mg per pil) zijn niet bedoeld voor gewoon gebruik maar bijv bij mensen die ADHD medicatie slikken of bewezen te laag melatoninegehalte te hebben.

Deze pillen moeten ook ruim voor het slapen worden ingenomen

De lage doseringen (0,1 mg/pil) echt nèt voor het in bed stappen. Hooguit nog even kort!! douchen of je kleren klaarleggen maar niet meer dan dat, misschien zelfs dat doen voor het innemen. Dan in bed gaan liggen en toegeven aan het gevoel dat opkomt ( 1-2-3 pillen, begin bij 1, 3 is vaak al teveel).

Je zult hoogstwaarschijnlijk snel in slaap vallen maar ook weer vroeg wakker worden en een katterig gevoel hebben 's morgens.

Als je na het innemen nog van alles gaat doen zakt het gevoel weg en werkt het idd niet ( meer)

Bij kinderen die ADHD medicatie nemen is de dosering dus anders en ook het tijdstip van inname.

Als je de lage dosering te vroeg inneemt werkt het dus niet meer
Je bent zelf een theepot
...
Tegenwoordig is 5 mg ook gewoon bij de drogist verkrijgbaar hoor. Heb ze zelf een tijdje gebruikt, slaap dan wel goed in en ietsje beter door.

Voor dochter gebruik ik de 0,1 tabletjes, 5 stuks kort voor het slapen gaan. Geadviseerd wordt om ze in de mond te laten smelten ( evt onder de tong).
De huisarts adviseerde mij Melatonine te nemen. de iets hogere dosis dus omdat 0,10 niet werkt momenteel.
quote:zandzak schreef op 15 februari 2014 @ 14:55:

Volgens mijn huisarts is werkt melatonine pas vanaf 1 mg. Alles daar onder zou volgens haar niets doen. Geen idee of het klopt; ik neem het namelijk zelf nietOnze kinderarts zegt iets heel anders....
Ik heb enige weken/maanden Melatonine 5 mg gebruikt. In het begin leek het iets te doen. Dat was vermoedelijk placebo-effect (vertrouwen dat ik kon inslapen en dan gebeurde dat ook), want na enige weken deed het niets meer. Echt nul.
quote:SuzanneSuus schreef op 15 februari 2014 @ 15:05:

De hoge doseringen (> 0,1 mg per pil) zijn niet bedoeld voor gewoon gebruik maar bijv bij mensen die ADHD medicatie slikken of bewezen te laag melatoninegehalte te hebben.

Deze pillen moeten ook ruim voor het slapen worden ingenomen

De lage doseringen (0,1 mg/pil) echt nèt voor het in bed stappen. Hooguit nog even kort!! douchen of je kleren klaarleggen maar niet meer dan dat, misschien zelfs dat doen voor het innemen. Dan in bed gaan liggen en toegeven aan het gevoel dat opkomt ( 1-2-3 pillen, begin bij 1, 3 is vaak al teveel).

Je zult hoogstwaarschijnlijk snel in slaap vallen maar ook weer vroeg wakker worden en een katterig gevoel hebben 's morgens.

Als je na het innemen nog van alles gaat doen zakt het gevoel weg en werkt het idd niet ( meer)

Bij kinderen die ADHD medicatie nemen is de dosering dus anders en ook het tijdstip van inname.

Als je de lage dosering te vroeg inneemt werkt het dus niet meerHier niet hoor. Gewoon half uur voor het slapen. En ja 1 van de kinderen gebruikt dit vanwege ADHD medicatie.
quote:blommit schreef op 15 februari 2014 @ 15:39:

Ik heb enige weken/maanden Melatonine 5 mg gebruikt. In het begin leek het iets te doen. Dat was vermoedelijk placebo-effect (vertrouwen dat ik kon inslapen en dan gebeurde dat ook), want na enige weken deed het niets meer. Echt nul.

Herkenbaar, bij mij deed het ook niets meer dus ben er mee gestopt. Gebruik nu sleepjuice, dat lijkt echt te helpen, ik slaap zelfs uit!

Toch heb ik de indruk dat melatonine bij dochter wel degelijk werkt, wel heel langzaam dosis beetje opvoeren.
Zo hoog is die dosering niet. Ik heb zelf 3,5 en 5 mg thuis.

Ik haal deze in de VS. Ik ben stewardess en daardoor vaak moeite met slapen op de (voor mijn lichaam) meest vreemde tijden.

Ik gebruik ze af en toe als ik echt even moet bijslapen.
Je lichaam maakt zelf ook een grote hoeveelheid aan; ik dacht 30 mg dus die 1-5 mg in die pil zinkt in het niet.

Staat hier tenminste: http://forum.bodynet.nl/v ... rgenvroeg.html#post683643

Wat m.i. goed helpt is: niet mogen slapen van jezelf. Dus als je tegen jezelf zegt: ik moet echt wakker blijven en mag niet slapen nou dan zit je in een ommezien te knikkebollen.
Volgens mij huisarts deed het onder de 1mg niets. Kreeg 2mg voorgeschreven, deed ook weinig. Nu 5 mg en slaap als een roosje.
Anyco,

Ik kan me zo voorstellen dat het anders is voor kinderen. Mijn huisarts had het over volwassenen.
Ik vind het nogal tegenstrijdige berichten: als je te lang wakker blijft heeft het totaal geen effect, maar als je in slaap valt heb je zelfs de volgende dag nog een gevoel ervan (katterig, whatever that may be).

Dan snap je toch wel dat dat niet kan? Dat kan toch niet anders dan psychologisch zijn?

Maakt mij niet uit verder maar ik kan me er wel aan ergeren.....
Ik zweer bij melatonine, maar voor mijn moeder bijv. doet het niets. Ik ga zeker even kijken bij de Tuinen voor die hogere dosering, lijkt me heerlijk als ik een lange vlucht moet maken!
1,5 GRAM lijkt me wat teveel TO. Overigens is melatonine gewoon een lichaamseigen stof, dus ik geloof wel dat het werkt, maar die nul komma nog wat lijkt me dan weer te weinig voor een merkbaar effect.
In het ziekenhuis waar ik werk geven wij regelmatig 5 mg melatonine. Ik gebruik het zelf ook als ik nachtdienst heb gehad en moet omschakelen. Werkt perfect.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven