Gezondheid alle pijlers

Iemand verstand van melkgebitten?

26-10-2012 10:14 11 berichten
Mijn dochter is vorig jaar hard gevallen. Een stuk van haar voortand is toen afgebroken.

Deze tand is nu grijs aan het worden. Ik heb een afspraak bij de tandarts gemaakt om te laten kijken.

Weet iemand of hier überhaupt iets aan te doen is? Ze is pas 2, dus gaat nog lang niet wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Daar is niets aan te doen.

Heb het ook gehad met mijn dochter toen ze 20 maanden was (en ze had ze net, heel laat tanden gekregen).

Gelukkig maar een klein beetje grijs geworden, maar mooi is anders. Ik was blij toen die tand er op haar 5de eindelijk uit was.
Ze was 13 maanden toen ze gevallen is. Ze loopt dus al lang met een beschadigde tand.

Zo jammer, ik was net een beetje gewend aan de aanblik, wordt die tand nóg lelijker.
De tandzenuw is waarschijnlijk dood en daardoor wordt de tand grijs. Als je 'geluk' hebt blijft ie zitten, maar je hebt ook kans dat ie er uitvalt op den duur. Tenminste, dat is wat de tandarts mij vertelt heeft.
Inderdaad door de val is de zenuw beschadigd. De tandarts kan hier niks mee. Goed blijven poetsen, en wachten tot ze zes wordt en gaat wisselen.
Ik snap wel dat je bij een melktand geen cosmetische trucjes uit gaat halen, helaas.

Ik vind het zo armoedig staan, net of haar tanden niet goed gepoetst worden. Moet me ook niet druk maken over wat anderen vinden.
Volgens mij niets aan te doen. Onze tandarts vertelde dat het haar eigen docher gebeurd was (beide voortanden) en ze vond het ook zo erg. Is ze tandarts, heeft ze een dochter met twee lelijke voortanden...!
Heel veel kinderen hebben dit. Onze tandarts adviseerde me het heel goed in de gaten te houden. Je moet goed kijken en voelen of er geen verdikking boven komt want dat duidt op een ontsteking. Verder niks aan doen en blij zijn dat moeder natuur twee sets tanden voor de kinderen geregeld heeft. Ik blijf nog steeds hopen dat mijn kinderen pas laat gaan wisselen want wil de kans op ongelukken met de grote mensen tanden graag zo klein mogelijk hebben. Ik heb zelf als kind trouwens ook een gebroken en grijze tand gehad. Niets aan over gehouden en het is me ook nooit opgevallen op foto's.
Hier een kind met grote mensentand en een stuk eraf......inmiddels gemaakt

Tandartsen zijn zooo goed tegenwoordig

Je ziet er niets meer van
quote:chrys schreef op 26 oktober 2012 @ 10:41:

Hier een kind met grote mensentand en een stuk eraf......inmiddels gemaakt

Tandartsen zijn zooo goed tegenwoordig

Je ziet er niets meer van

Tandartsen kunnen tegenwoordig idd echt veel. Ik mis 2 tanden (die direct naast de voortanden, heb tussen mijn voortanden een spleet groter dan die van Madonna) en na 2 verkeerde beugels was ik het zat & heb ik ze eruit laten halen.

De tandarts heeft toen aangeboden om de spleet dicht te maken & bij mijn hoektanden zo aan te bouwen dat ze op de ontbrekende tanden lijken.

Ik heb nu brede tanden, maar het valt de meeste mensen niet op dat het onnatuurlijk is. En daarbij heb ik nu geen last meer van mensen die meer naar mijn tanden staren dan echt naar mij luisteren.
Ik heb altijd begrepen dat het gaat om een beschadiging van de zenuw en/of bloedvaatjes in de tand (een verkleurende bloeduitstorting die doorschemert?). Bij een blijvende tand waar zoiets gebeurt, kunnen ze de pulpa-holte openboren en schoonmaken en zo verdere verkleuring voorkomen. Bij een melktand is het de pijn en belasting voor het kind, en de kosten en de moeite niet waard. Er komt tenslotte nog een gezonde blijvende achteraan.

Ik zou mijn, verder gezonde, kind dat geen tandpijn heeft, geen +/- wortelkanaalbehandeling aan willen doen om (voor volwassenen) cosmetische redenen....

Die van mij is kort voor z'n 2e verjaardag ongelukkig gevallen, een snijtand middenvoor zo beschadigd dat hij er in het ziekenhuis met een operatie uitgehaald moest worden. Tja, nu loopt hij met een gat middenvoor. Is ook niet mooi, kan ook effect hebben op de spraakontwikkeling. Maar ik ben intussen eraan gewend, hijzelf heeft er geen last van en het past ergens wel bij hem. En over een paar jaar zien we de navolger graag verschijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven