Ik ben zo moe
zondag 27 juni 2021 om 12:51
Het forum stopt er bijna mee, maar wil toch nog een laatste keer mijn verhaal doen en advies vragen.
Ik ben zo moe. Uitgeput, op, leeg, oververmoeid. Zit nu een dikke 4 maanden gedeeltelijk in de ziektewet. Eerst uitgevallen met een ontsteking waar ik heel vermoeid van was icm stressperiode, toen kreeg ik corona waar ik niet eens de tijd voor kreeg om écht uit te zieken. Na twee weken quarantaine moest ik weer naar kantoor komen, zo ook advies van bedrijfsarts, maar voelde me nog doodziek. Met halve dagen begonnen en nu 6u per dag. Ik heb al 100x aangegeven dat het niet gaat bij zowel leidinggevende als bedrijfsarts. Maak meer fouten door concentratiegebrek door de vermoeidheid. Ben al meerdere keren in huilen uitgebarsten van uitputting. Iedere dag voelt alsof ik een zware griep heb. Dit gezegd tegen leidinggevende en bedrijfsarts, maar die blijven toch de uren opbouwen.
Ben nu al 3 maanden bezig met revalidatie, paar weken geleden merkte ik een lichte verbetering, week erop weer 5 stappen achteruit en sindsdien gaat het steeds slechter. Twee weken geleden naar de huisarts geweest waar ik in huilen ben uitgebarsten tijdens mijn verhaal. Maar HA zei dat hij niks kan doen. Bloedonderzoek toont niks aan.
Ik kan gewoon echt niet meer. Bij het maken van een simpele beslissing barst ik in huilen uit, mijn ogen vallen dicht tijdens het auto rijden, continu het gevoel dat mijn benen het begeven, middenin een zin niet meer weten wat ik wil zeggen en nog te moe om een ijsje vast te houden, want dat valt al uit mijn handen waarna ik al sta te huilen als een klein, verwend kind.
Ik krijg steeds meer gedachtes om mezelf iets aan te doen zodat ik eindelijk rust krijg. Al zo vaak naar mijn omgeving geschreeuwd dat ik het niet volhou, wat kan ik nog meer doen?
Ik ben zo moe. Uitgeput, op, leeg, oververmoeid. Zit nu een dikke 4 maanden gedeeltelijk in de ziektewet. Eerst uitgevallen met een ontsteking waar ik heel vermoeid van was icm stressperiode, toen kreeg ik corona waar ik niet eens de tijd voor kreeg om écht uit te zieken. Na twee weken quarantaine moest ik weer naar kantoor komen, zo ook advies van bedrijfsarts, maar voelde me nog doodziek. Met halve dagen begonnen en nu 6u per dag. Ik heb al 100x aangegeven dat het niet gaat bij zowel leidinggevende als bedrijfsarts. Maak meer fouten door concentratiegebrek door de vermoeidheid. Ben al meerdere keren in huilen uitgebarsten van uitputting. Iedere dag voelt alsof ik een zware griep heb. Dit gezegd tegen leidinggevende en bedrijfsarts, maar die blijven toch de uren opbouwen.
Ben nu al 3 maanden bezig met revalidatie, paar weken geleden merkte ik een lichte verbetering, week erop weer 5 stappen achteruit en sindsdien gaat het steeds slechter. Twee weken geleden naar de huisarts geweest waar ik in huilen ben uitgebarsten tijdens mijn verhaal. Maar HA zei dat hij niks kan doen. Bloedonderzoek toont niks aan.
Ik kan gewoon echt niet meer. Bij het maken van een simpele beslissing barst ik in huilen uit, mijn ogen vallen dicht tijdens het auto rijden, continu het gevoel dat mijn benen het begeven, middenin een zin niet meer weten wat ik wil zeggen en nog te moe om een ijsje vast te houden, want dat valt al uit mijn handen waarna ik al sta te huilen als een klein, verwend kind.
Ik krijg steeds meer gedachtes om mezelf iets aan te doen zodat ik eindelijk rust krijg. Al zo vaak naar mijn omgeving geschreeuwd dat ik het niet volhou, wat kan ik nog meer doen?
zondag 27 juni 2021 om 13:21
Vraag bij het UWV een second opinion op hey advies va de bedrijfsarts. Het lijkt me helemaal niks helpen dat je over je grenzen moet reintegreren.
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... genoordeel
En: ben je getest op vitamine D en wat was je waarde? Ik ken een vergelijkbaar verhaal en die had een vitamine D waarde van 23, maar ik ben zelf oververmoeid geworden door een waarde van 50. Vond de huisarts prima want 50 is de onderwaarde, maar zodra ik grote hoeveelheden bij ging slikken knapt eik direct op. Direct gewisseld van huisarts ook. Mijn huidige huisarts hanteert een waarde van 75 als ondergrens.
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... genoordeel
En: ben je getest op vitamine D en wat was je waarde? Ik ken een vergelijkbaar verhaal en die had een vitamine D waarde van 23, maar ik ben zelf oververmoeid geworden door een waarde van 50. Vond de huisarts prima want 50 is de onderwaarde, maar zodra ik grote hoeveelheden bij ging slikken knapt eik direct op. Direct gewisseld van huisarts ook. Mijn huidige huisarts hanteert een waarde van 75 als ondergrens.
zondag 27 juni 2021 om 13:46
Vervelende van de covid-revalidatie is dat je steeds een stapje verder moet doen.
Ik heb voor iets anders revalidatie gehad (ME en iih, maar ME/CVS en long-covid hebben veel overeenkomsten) en daar werken ze juist volgens de filosofie dat je op 60-70% van je kunnen gaat zitten, dat eerst een poosje doen tot dat goed gaat zonder noemenswaardige terugvallen. Dan komt er 5% bij op, net zolang tot dat goed gaat.
Voorbeeld:
Je kan nu 10 minuten lopen en dan is het op. Dan ga je dus niet elke keer 14 minuten lopen om het op te bouwen maar juist 6 of 7 minuten. Klinkt echt heel suf en zo voelde dat voor mij ook echt. Ik sportte veel en toen kon ik niets meer. Gaan die 6 minuten een week goed, dan een minuut erbij. Enz.
Verder kan je nu gewoon niet werken, ik zou echt je prio bij jezelf leggen en niet bij je werk. Je wil hier geen levenslange gevolgen van houden.
Ik heb voor iets anders revalidatie gehad (ME en iih, maar ME/CVS en long-covid hebben veel overeenkomsten) en daar werken ze juist volgens de filosofie dat je op 60-70% van je kunnen gaat zitten, dat eerst een poosje doen tot dat goed gaat zonder noemenswaardige terugvallen. Dan komt er 5% bij op, net zolang tot dat goed gaat.
Voorbeeld:
Je kan nu 10 minuten lopen en dan is het op. Dan ga je dus niet elke keer 14 minuten lopen om het op te bouwen maar juist 6 of 7 minuten. Klinkt echt heel suf en zo voelde dat voor mij ook echt. Ik sportte veel en toen kon ik niets meer. Gaan die 6 minuten een week goed, dan een minuut erbij. Enz.
Verder kan je nu gewoon niet werken, ik zou echt je prio bij jezelf leggen en niet bij je werk. Je wil hier geen levenslange gevolgen van houden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 27 juni 2021 om 14:14
Dit heeft inderdaad veel kenmerken van long covid en het kutte daarvan is dat hoe meer je over je grens gaat, hoe groter je terugval en hoe zwaarder het wordt.
Heel fijn dat je leidinggevende vind dat je weer moet kunnen werken, maar dat kun je niet.
Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar een ergotherapeut die je kan helpen bij revalidatie op dit gebied.
Verder eens met het advies voor een second opinnion via het uwv.
Je kunt namelijk niet op deze manier doorgaan.
Mocht je er trouwens behoefte aan hebben op de coronapijler is een restklachten topic, waar meer mensen schrijven.
Heel fijn dat je leidinggevende vind dat je weer moet kunnen werken, maar dat kun je niet.
Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar een ergotherapeut die je kan helpen bij revalidatie op dit gebied.
Verder eens met het advies voor een second opinnion via het uwv.
Je kunt namelijk niet op deze manier doorgaan.
Mocht je er trouwens behoefte aan hebben op de coronapijler is een restklachten topic, waar meer mensen schrijven.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
zondag 27 juni 2021 om 15:52
Ik had een paar maanden geleden een waarde van 21... En supertrage schildklier. Doodmoe was ik en het gevoel alsof ik in een luchtbel leefde. Kon ook niks hebben, was heel labiel. Nu gaat het weer wat beter dankzij vitamine D boost en schildkliermeds. Maar ben er nog niet. Maar als TO bloedonderzoek heeft laten doen dan zou vitamine D en schildklier ook gemeten kunnen (moeten) zijn, maar dat zou ze moeten checken.
knuddestudder wijzigde dit bericht op 27-06-2021 15:54
11.78% gewijzigd
zondag 27 juni 2021 om 19:25
Zo simpel is dat niet, als TO niet gaat dan valt dat onder werkweigering. TO, wat ontzettend rot dat je geen gehoor bij de BA lijkt te krijgen. Ik zou nog een keer heel duidelijk aan de bel trekken en aangeven dat je anders een SO aan moet vragen bij het UWV omdat het echt niet meer gaat. Sterkte!
zondag 27 juni 2021 om 22:07
zondag 27 juni 2021 om 22:19
mallebeppie schreef: ↑27-06-2021 20:53Van een laag vitamine D word je niet vermoeid. Dat is echt een fabel. En het duurt een poosje voor je D level wat omhoog gaat, dus je direct beter voelen door suppletie na een dag is onmogelijk.
Even lezen onder het kopje " wat merk ik?"
https://www.thuisarts.nl/vitamine-d/ik- ... ne-d-nodig
To, ik zou me volledig ziek melden.
Joh, ik heb het meegemaakt en mijn vriendin ook. Tot in je vezels doodvermoeid wordt je er van. Kom jij aan met een internetstukje. Iedereen die het heeft meegemaakt weet hoe moe je er van kan worden. Een goede huisarts weet het ook, mijn huidige huisarts was echt niet verbaasd hoor, normaal symptoom.
maandag 28 juni 2021 om 06:33
maandag 28 juni 2021 om 08:26
Voor je wat schreeuwt over een internet stukje. Ik werk in een huisartsenpraktijk. De informatie uit de link komt van een pagina waarin wetenschappelijke informatie staat, welke wordt ondersteund door de huisartsengeneeskunde. We verwijzen patiënten regelmatig naar huisarts.nl om die reden, zodat men zelf over allerlei aandoening daar extra tips en uitleg kan vinden.Parella schreef: ↑27-06-2021 22:19Joh, ik heb het meegemaakt en mijn vriendin ook. Tot in je vezels doodvermoeid wordt je er van. Kom jij aan met een internetstukje. Iedereen die het heeft meegemaakt weet hoe moe je er van kan worden. Een goede huisarts weet het ook, mijn huidige huisarts was echt niet verbaasd hoor, normaal symptoom.
Daarbij is mijn vitamine D zelf te laag en slik ik suppletie. Ik had geen last van vermoeidheid.
Prima dat het niet geloofd. Ik weet beter. Fijne dag!
maandag 28 juni 2021 om 11:22
Wat vervelend dat ze je niet serieus nemen. Het klinkt idd als long covid. Ik zou een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Totdat je dat krijgt zou ik het per dag bekijken, dus je van je goede kant laten zien door het te proberen maar als het niet lukt of je trekt het niet om te gaan je op dat moment af te melden.
maandag 28 juni 2021 om 11:27
mallebeppie schreef: ↑28-06-2021 08:26Voor je wat schreeuwt over een internet stukje. Ik werk in een huisartsenpraktijk. De informatie uit de link komt van een pagina waarin wetenschappelijke informatie staat, welke wordt ondersteund door de huisartsengeneeskunde. We verwijzen patiënten regelmatig naar huisarts.nl om die reden, zodat men zelf over allerlei aandoening daar extra tips en uitleg kan vinden.
Daarbij is mijn vitamine D zelf te laag en slik ik suppletie. Ik had geen last van vermoeidheid.
Prima dat het niet geloofd. Ik weet beter. Fijne dag!
Ik ben arts.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29118054/
Jouw anekdotisch bewijs is minder overtuigend dan wetenschappelijke literatuur.Severe vitamin D deficiency is a recognised cause of skeletal muscle fatigue and myopathy.
Fijne dag!
maandag 28 juni 2021 om 12:57
Als arts zou je moeten weten dat fysieke spierslapte (waarnaar jij verwijst) wat anders is dan geestelijke en algehele lichamelijke vermoeidheid.LeslieKnope schreef: ↑28-06-2021 11:27Ik ben arts.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29118054/
Jouw anekdotisch bewijs is minder overtuigend dan wetenschappelijke literatuur.
Fijne dag!
Ik weet niet of een vitamine D-gebrek als zodanig oorzaak kan zijn van vermoeidheid. Feit is dat vitamine D essentieel is voor het goed functioneren van de schildklier. Bij mij is jarenlang geprobeerd met schildkliermedicatie mijn schildklier op te peppen (want daar werd ik op getest), waar ik alleen maar zieker van werd. Nadat werd ontdekt (al die jaren nooit gecheckt blijkbaar) dat mijn vitamine D gehalte uiterst laag was kreeg ik vitamine D boosts en werd mijn schildkliermedicatie voor 50% teruggebracht. De balans is nu (enkele maanden later) weer aan het terugkomen. Met andere woorden: er is jarenlang aan symptoombestrijding gedaan (schildklier oppeppen) ipv dat gekeken werd naar de oorzaak van de trage schildklier (vitamine D gebrek).
Er is nog steeds een soort blinde vlek bij medici als het gaat om het verband tussen de verschillende organen en hun werking en afhankelijkheden. Er wordt veel te eenzijdig naar klachten gekeken. Schildklier te traag? Hup, extra schildklierhormonen slikken. Nog steeds te traag? Hup, meer hormonen slikken. Maar onderzoeken waardóór de schildklier traag was kwam bij de medici blijkbaar niet op. Totdat ik zelf er op stond dat er door een internist een grondig algeheel onderzoek werd gedaan en mijn bloed op tientallen zaken werd onderzocht. Heeeeee.... superlaag vitamine D, veel te hoog cholesterol, veel te hoge bloeddruk, etc... Ik kan niet anders concluderen dan dat vitamine D in mijn geval een centrale rol speelt en heeft gespeeld in mijn gezondheid en welbevinden. Misschien is er meer aan de hand, maar door de vitamine aanvulling voel ik me heel veel beter en kan ik weer redelijk functioneren.
maandag 28 juni 2021 om 13:05
Goed, hier een betere studie die bewijst dat vitamine D suppletie helpt bij chronische vermoeidheid.Knuddestudder schreef: ↑28-06-2021 12:57Als arts zou je moeten weten dat fysieke spierslapte (waarnaar jij verwijst) wat anders is dan geestelijke en algehele lichamelijke vermoeidheid.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25210673/
Correction of Low Vitamin D Improves Fatigue: Effect of Correction of Low Vitamin D in Fatigue Study (EViDiF Study)
Satyajeet Roy et al. N Am J Med Sci. 2014 Aug.
Abstract
Background: Fatigue is a common presenting complaint of patients in the primary care offices. Low levels of vitamin D have been associated with fatigue in cancer patients. Normalization of vitamin D level improves their fatigue. Whether low vitamin D plays a role in fatigue in medically stable patients is not known.
Aims: This prospective non-randomized therapeutic study observed the prevalence of low vitamin D in fatigue and the effect of normalization of vitamin D on fatigue.
Material and methods: One hundred and seventy four adult patients, who presented in our primary care office with fatigue and stable chronic medical conditions,completed fatigue assessment questionnaires. Patients with low vitamin D levels received ergocalciferol therapy for 5 weeks. Scores of pre- and post-treatment fatigue assessment questionnaires were compared.
Results: Prevalence of low vitamin D was 77.2% in patients who presented with fatigue. After normalization of vitamin D levels fatigue symptom scores improved significantly (P < 0.001) in all five subscale categories of fatigue assessment questionnaires.
Conclusion: The prevalence of low vitamin D is high in patients who present with fatigue and stable chronic medical conditions, if any. Normalization of vitamin D levels with ergocalciferol therapy significantly improves the severity of their fatigue symptoms.
maandag 28 juni 2021 om 14:50
Het Vermoeidheidscentrum (onderdeel van reguliere zorg) schrijft ook hoge dosis vit D voor bij ME/CVS en fibro. Zal vast niet voor niets zijn.
Ik slik hoge dosering VitD en extra magnesium, op voorschrift.
Ik slik hoge dosering VitD en extra magnesium, op voorschrift.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 29 juni 2021 om 14:23
Goed om te weten!LeslieKnope schreef: ↑28-06-2021 13:05Goed, hier een betere studie die bewijst dat vitamine D suppletie helpt bij chronische vermoeidheid.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25210673/