Gezondheid alle pijlers

Ik kan steeds minder eten

22-10-2019 20:31 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ten eerste, de forummers hier die mij een beetje 'kennen' weten dat ik van lekker eten houd. Ik houd enorm van koken, gezellig uit eten gaan, verder heb ik ook absoluut geen eetstoornis. Ik heb geen verstoorde verhouding met eten naar mijn idee (BMI = 22,5). Maar toch is er de laatste tijd wat aan de hand.

Ik ga een redelijk stressvolle periode door op dit moment. Eigenlijk al sinds juli. Baan kwijt, nog geen nieuwe baan. Geen recht op WW meer. Dure huisvesting, etc. etc. Behoorlijke blessure aan m'n vinger opgelopen die nog steeds niet over is (en moet waarschijnlijk een operatie).

Ik merk dat ik sinds de laatste 2 maanden steeds minder eet. Stress heeft eerder nooit invloed gehad op mijn eetgewoonten (dus ik weet ook niet of dat het is). Maar het wordt steeds erger. Dat ik nu hier een topic over open is omdat ik er eigenlijk helemaal klaar mee ben. Dit weekend ben ik beide dagen naar redelijk dure restaurants geweest, en als ik 5 happen heb gegeten van wat ik besteld heb is het veel, dus zonde van m'n geld. Zaterdag ging ik met vrienden gezellig brunchen in een top tentje toen ook liet ik meer dan de helft staan. Het gaat me tegen staan. Gisteren heerlijk gekookt voor mezelf, en had hier ook echt zin in. Na 2 happen heb ik het weer in de pan teruggeschoven. Voor de lunch kan ik een bolletje kaas niet eens meer op, en de verse groentesoep die ik voor het weekend heb gemaakt voor lunch is al helemaal niet aangeraakt.

Vanavond kon ik weer niet eten, en ik word er verdrietig van nu. Ik gooi ook zoveel weg de laatste tijd. Ik heb bloedtesten laten doen bij de huisarts en behalve vitamine B12 tekort is er niks mis met me. Ik slik Multi Amino Complex en Bio Salmon Fresh tabletten van een bepaald merk, dus krijg m'n voedingstoffen enigszins binnen. Heb een spuit gehad voor de vitamine B12. aanvulling.

Wie heeft dit ook gehad? En hoe zet je je er weer toe om te eten? Ik ben niet perse moe of wat dan ook, voel me niet slecht. Maar ik werk niet dus heel druk ben ik ook niet. Ik houd gewoon zo van eten en ik vind het zo jammer dat dit niet meer lukt zoals ik het wil.

Wie herkent dit en heeft advies?

Alvast bedankt,

Bladora
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Hi Bladora, ben je ook misselijk? Bij mij schiet stress ook onmiddellijk mijn maag in - en op het moment dat ik geen zin heb in eten is dat 9 van de 10 keer gerelateerd aan stress.

Een aantal jaren geleden was het zo extreem dat ik teveel gewicht begon te verliezen. Kreeg toen van de huisarts Omeprazol en Domperidone voorgeschreven [Dit is geen medisch advies, slechts het delen van ervaringen!] waardoor mijn maag tot rust kon komen en ik weer kon eten en aansterken. Dat had ook een positief effect op hoe ik met de externe stress kon omgaan.

Hoop dat je snel weer normaal kan eten, maar ook dat je snel weer een baan vindt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet misselijk. Ik heb gewoon zin in eten, kook ook lekker, maar zodra het op m’n bord ligt of na een paar happen kan ik niet meer. Echt zo frustrerend.

Vanmorgen een afspraak bij de huisarts gemaakt. Gelijk ook weer doorverwezen naar een chirurg voor m’n vinger en morgen kan ik terecht bij m’n huisarts voor de rest.

Ontbijt vanmorgen was weer een drinkintbijt, want de toast met roomboter en kaas die ik normaal zo lekker vind, lukte weer niet. Weer eten weggegooid dus. :cry:
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Mijn tante had ongeveer hetzelfde als wat jij omschrijft. Alleen was bij haar ook de stoelgang wat verstoord.
Tig onderzoeken gehad maar daar kwam niets uit. Uiteindelijk is ze bij een diëtist belandt en heeft als het ware opnieuw leren eten. En met een psycholoog de onderliggende oorzaak aangepakt.

Misschien heb je wat aan deze ervaring.
Als ik periodes heb dat ik niet zo goed kan eten dan kan ik meestal wel brinta eten. Heel raar want dat eet ik dus anders nooit.
Alle reacties Link kopieren
O wat erg. Eten is voor mij ook hobby en niet functioneel.

Het lijkt me verschrikkelijk als je niet meer kan eten/van eten kan genieten.

Ik hoop dat je een oplossing vindt!
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
23-10-2019 10:15
Als ik periodes heb dat ik niet zo goed kan eten dan kan ik meestal wel brinta eten. Heel raar want dat eet ik dus anders nooit.
Voor mij lijkt dat dus drinkontbijt te zijn. Maar dat wil ik helemaal niet. Maar ik denk niet dat dit snel anders wordt, de huisarts kan me morgen vast niet gelijk antwoorden of oplossingen geven.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
23-10-2019 10:48
Voor mij lijkt dat dus drinkontbijt te zijn. Maar dat wil ik helemaal niet. Maar ik denk niet dat dit snel anders wordt, de huisarts kan me morgen vast niet gelijk antwoorden of oplossingen geven.
Dat is inderdaad afwachten en ondertussen gewoon eten wat lukt (drinkontbijt) en genoeg drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je dit niet weg kunt schrijven onder stress: je schrijft het nota bene zelf in de 2e alinea van je OP.
Koekoek: wakker worden!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wakker hoor. Maar ondanks de stressvolle tijd waar ik nu inzit, voel ik me niet heel gestresst. Het is allemaal lastig, maar vertrouw en geloof wel in betere tijden.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Naar Bladora, Ik heb ook de symptomen gehad die jij nu hebt. Ik had ook meerdere bloedtesten gehad, zelfs ontlastings-onderzoek of ik geen maag bacterie had. Wat bleek na 9 maanden aanmoderen dat mijn HB nog maar 2.7 was! Ik ben met spoed opgenomen, ik had geen dag later moeten komen want dan was ik er nu niet meer geweest. Toen mijn HB weer goed was was het misselijke en vol gevoel wat ik de hele dag had over. Nu is mijn HB en ijzer nog steeds niet goed, en ik merk het direct aan mijn eetlust als ik weer lager zit. De internist vertelde mij dat je maag bloedtoevoer nodig heeft om je eten te verteren als je HB te laag is komt daar ook bijna geen bloed meer. Tijdens mijn bloedonderzoeken hadden ze niet mijn HB en ijzer gecheckt. Dus vraag even na of dat bij jou wel zo is? Ik hoop dat je er wat mee kan?
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het veel makkelijker gezegd is dan gedaan, maar zou voor de komende weken het ook niet belangrijk zijn om het wat meer te accepteren? Wat je nu schrijft, drinkontbijt werkt maar zo wil je niet leven, is je heel hard afzetten tegen hoe het nu is. Ik doe zelf altijd precies hetzelfde met lichamelijke problemen dus ik snap je helemaal, maar het draagt wel weer bij aan extra stress en spanning. Als het zou lukken om wat meer los te laten hoe 'normaal' is en dat het nu anders is, kun je het misschien wat meer van een afstandje bekijken, zonder veel emotie.
Alle reacties Link kopieren
Bladora ik heb door stress of vermoeidheid wel eens moeite met genoeg eten. Wat ik zo van je lees is dat je ermee zit dat je nu eten moet weggooien. Misschien kun je proberen er even geen druk op te leggen. Eet gewoon wat nu wél goed valt. Al is dat een drinkontbijt. En misschien kun je nutridrink kopen, daar zit in ieder geval de basis in.

Wellicht is dit wel iets om voor naar een diëtiste te gaan, maar dat kan de ha je vast wel vertellen.

Verder veel sterkte! Zo te lezen zit je niet in de gemakkelijkste oeriode, ik hoop dat je binnenkort weer een fijne baan zult vinden. Oh en ik weet niet of je het al doet, maar probeer een vast dagelijks ritme aan te houden. Ook qua bewegen.
Alle reacties Link kopieren
Oja mijn huisarts gooide het steeds op stress! Ik ben na dit hele gebeuren van huisarts gewisseld. Tegenwoordig is alles maar stresss etc... Dus niet ik was dood en dood ziek.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Honingbloesem schreef:
23-10-2019 11:55
Naar Bladora, Ik heb ook de symptomen gehad die jij nu hebt. Ik had ook meerdere bloedtesten gehad, zelfs ontlastings-onderzoek of ik geen maag bacterie had. Wat bleek na 9 maanden aanmoderen dat mijn HB nog maar 2.7 was! Ik ben met spoed opgenomen, ik had geen dag later moeten komen want dan was ik er nu niet meer geweest. Toen mijn HB weer goed was was het misselijke en vol gevoel wat ik de hele dag had over. Nu is mijn HB en ijzer nog steeds niet goed, en ik merk het direct aan mijn eetlust als ik weer lager zit. De internist vertelde mij dat je maag bloedtoevoer nodig heeft om je eten te verteren als je HB te laag is komt daar ook bijna geen bloed meer. Tijdens mijn bloedonderzoeken hadden ze niet mijn HB en ijzer gecheckt. Dus vraag even na of dat bij jou wel zo is? Ik hoop dat je er wat mee kan?
Dit is bij mij wel getest, m’n heboglomine is onder het randje, 7,6 maar niet zorgwekkend. Ijzer is ok.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-10-2019 11:32
Ik ben wakker hoor. Maar ondanks de stressvolle tijd waar ik nu inzit, voel ik me niet heel gestresst. Het is allemaal lastig, maar vertrouw en geloof wel in betere tijden.
Maar de stress kan zich toch op je maag hebben gezet.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-10-2019 12:10
Dit is bij mij wel getest, m’n heboglomine is onder het randje, 7,6 maar niet zorgwekkend. Ijzer is ok.
Oke dat dus niet. Toch maar terug naar de huisarts dan. Vervelend dit. Hoop dat ze erachter komen. Sterkte.
''Geen woorden maar daden''
-Bladora- schreef:
23-10-2019 11:32
Ik ben wakker hoor. Maar ondanks de stressvolle tijd waar ik nu inzit, voel ik me niet heel gestresst. Het is allemaal lastig, maar vertrouw en geloof wel in betere tijden.

Je hoeft je niet gestrest te voelen om gestrest te zijn. Werkloos zijn en geen inkomen hebben is (tenzij je multimiljonair bent) gewoon een spannende, stressvolle tijd. Ook al voel je jezelf dan prima. Je lijf heeft echt wel door dat er iets niet pluis is.

Hopelijk kan de dokter wat voor je betekenen morgen.
Alle reacties Link kopieren
Hè wat naar. Lees je zelf ook de vicieuze cirkel waar je in beland bent? Zin in eten - spannend vinden of het nu wel lukt - proberen te eten - lukt niet - teleurstelling en eten weggooien - volgende keer nog spannender of het wel gaat lukken - tot zelfs boos op het drink ontbijt toe?

Zo lijkt het nl alsof iets (stress of iets anders) er in het begin voor zorgde dat je niet kon eten. En dat je dan nu elke keer als het over eten gaat er meer stress of gedoe omheen creëert, waarmee je de spanning alleen maar verhoogt. En dat het dan weer niet lukt als een teleurstelling zien die je weer meeneemt naar de volgende maaltijd.

Als het zo is, dan is de stap naar de huisarts terug een hele goede. Want ergens zul je die cirkel moeten doorbreken. Met psychologische hulp misschien of dat de huisarts iets anders weet.
En misschien kun je kijken hoe je de druk van eten afhaalt. Bv door de schaaltjes met lekkers die hierboven al genoemd werden.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-10-2019 11:32
Ik ben wakker hoor. Maar ondanks de stressvolle tijd waar ik nu inzit, voel ik me niet heel gestresst. Het is allemaal lastig, maar vertrouw en geloof wel in betere tijden.
Je voelt je dus wel gestresst. Je verward alleen heel veel verschillende manieren van het ervaren van stress. Jij hebt nu dus stress die zich op deze manier uit.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al meer mensen hierboven aangeven :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ja wellicht is het toch stress. Even afwachten wat de huisarts gaat zeggen. Heb vandaag weer praktisch niks gegeten. Vanavond m'n lievelingspasta gemaakt, maar een halve portie en mezelf soort van gedwongen dit op te eten. Dat is ook geen manier want nu moest ik ook overgeven voor het eerst. Verder heb ik ook alleen maar een half pak ontbijtdrank op en twee plakjes komkommer. Ik maak me zorgen en ben verdrietig.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Je maakt het een steeds groter ding met steeds meer druk voor jezelf. Begin gewoon eens met een boterham of zo.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-10-2019 19:40
Je maakt het een steeds groter ding met steeds meer druk voor jezelf. Begin gewoon eens met een boterham of zo.
Ik weet het, het voelt ook alsof het groter wordt. Het is al 2 maanden aan de gang hè. Eerst negeerde ik het, maar nu gaat het me steeds meer dwarszitten. Een boterham heb ik geprobeerd hoor, maar dat zijn echt twee happen. Het is gewoon kut.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Maar had je dan niet veel meer afgevallen moeten zijn als het al zo lang duurt?
Alle reacties Link kopieren
Als je in die twee maanden pas 2 kilo afgevallen bent is er echt nog helemaal niks aan de hand. Relax!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven