Gezondheid alle pijlers

Ik kan steeds minder eten

22-10-2019 20:31 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ten eerste, de forummers hier die mij een beetje 'kennen' weten dat ik van lekker eten houd. Ik houd enorm van koken, gezellig uit eten gaan, verder heb ik ook absoluut geen eetstoornis. Ik heb geen verstoorde verhouding met eten naar mijn idee (BMI = 22,5). Maar toch is er de laatste tijd wat aan de hand.

Ik ga een redelijk stressvolle periode door op dit moment. Eigenlijk al sinds juli. Baan kwijt, nog geen nieuwe baan. Geen recht op WW meer. Dure huisvesting, etc. etc. Behoorlijke blessure aan m'n vinger opgelopen die nog steeds niet over is (en moet waarschijnlijk een operatie).

Ik merk dat ik sinds de laatste 2 maanden steeds minder eet. Stress heeft eerder nooit invloed gehad op mijn eetgewoonten (dus ik weet ook niet of dat het is). Maar het wordt steeds erger. Dat ik nu hier een topic over open is omdat ik er eigenlijk helemaal klaar mee ben. Dit weekend ben ik beide dagen naar redelijk dure restaurants geweest, en als ik 5 happen heb gegeten van wat ik besteld heb is het veel, dus zonde van m'n geld. Zaterdag ging ik met vrienden gezellig brunchen in een top tentje toen ook liet ik meer dan de helft staan. Het gaat me tegen staan. Gisteren heerlijk gekookt voor mezelf, en had hier ook echt zin in. Na 2 happen heb ik het weer in de pan teruggeschoven. Voor de lunch kan ik een bolletje kaas niet eens meer op, en de verse groentesoep die ik voor het weekend heb gemaakt voor lunch is al helemaal niet aangeraakt.

Vanavond kon ik weer niet eten, en ik word er verdrietig van nu. Ik gooi ook zoveel weg de laatste tijd. Ik heb bloedtesten laten doen bij de huisarts en behalve vitamine B12 tekort is er niks mis met me. Ik slik Multi Amino Complex en Bio Salmon Fresh tabletten van een bepaald merk, dus krijg m'n voedingstoffen enigszins binnen. Heb een spuit gehad voor de vitamine B12. aanvulling.

Wie heeft dit ook gehad? En hoe zet je je er weer toe om te eten? Ik ben niet perse moe of wat dan ook, voel me niet slecht. Maar ik werk niet dus heel druk ben ik ook niet. Ik houd gewoon zo van eten en ik vind het zo jammer dat dit niet meer lukt zoals ik het wil.

Wie herkent dit en heeft advies?

Alvast bedankt,

Bladora
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet, die 68 kilo was van vorige maand bij m’n ouders, ik heb zelf geen weegschaal. M’n broeken zakken wel af dus misschien dat ik nu wat minder weeg.

Maar het gaat me niet perse on m’n gewicht (zolang het niet aan de ondergrens komt), ik wil gewoon lekker kunnen eten.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
23-10-2019 20:00
Ik weet het niet, die 68 kilo was van vorige maand bij m’n ouders, ik heb zelf geen weegschaal. M’n broeken zakken wel af dus misschien dat ik nu wat minder weeg.

Maar het gaat me niet perse on m’n gewicht (zolang het niet aan de ondergrens komt), ik wil gewoon lekker kunnen eten.
Probeer er in ieder geval minder druk op te leggen. Wees lief voor jezelf, succes morgen bij de huisarts!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel!

Het is gewoon zo raar als eten ineens niet meer lukt, helemaal als je er juist zo van houdt.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Kennis van mij had dit, was echt stress. Eerste tekenen achteraf van burn-out. Bij haar hielp een haptonoom om weer terug te kunnen eten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bladora, ik heb alleen de eerste twee pagina's gelezen, dus weet niet of dit al genoemd is (sorry indat geval), maar slik je misschien ijzerpillen?
Alle reacties Link kopieren
sprinter3105 schreef:
23-10-2019 22:37
Hoi Bladora, ik heb alleen de eerste twee pagina's gelezen, dus weet niet of dit al genoemd is (sorry indat geval), maar slik je misschien ijzerpillen?
Nee ik slik alleen Bio Salmon Fresh pillen en Multi Amino Complex van 3Care.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat het puur stress is en mss paniekaanvallen. van stress komt uw buik zo opgeblazen dat je gevoel hebt dat je altijd vol zit en moet overgeven.
zeker als er verder niks lichamelijk mis is?
mss valeriaan proberen? is veilig...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen last van een opgeblazen buik.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Tientallen vrouwen geven je hier voorbeelden van hoe stress hun eetlust heeft aangetast, maar ondanks dat je aangeeft in een stressvolle periode te zitten zeg je dat dit niet de oorzaak is. Wat wil je dat we zeggen? Dat het vast iets in je maag-darmstelsel is dat niet goed zit?

Vraag je huisarts om verdere onderzoeken, een scan, of wat er verder nodig is om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel handig om de huisarts goed te kunnen vertellen wat er precies gebeurt als je ‘niet meer kán’.

Wat voel je na die paar happen? Adem even drie minuten langer uit dan in en scan je lichaam: Hoe zit je? Zoom in op je spijsvertering, je darmen, je maag, je slokdarm, je keel, je mond. Waar zit er spanning of een onaangenaam gevoel?

Naast de fysieke sensaties let je ook op je emoties.

Dit zal je arts hopelijk meer informatie geven.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben bij de dokter geweest.

Ben toch nog 4 kilo lichter dan ik dacht. Dat is niet te weinig voor mijn lengte, maar het is er wel snel afgegaan. Ik ben doorverwezen naar de internist (MDL arts). Ik bleek helaas ook nog een huidinfectie te hebben waarvoor ik eerst een week Flucloxacilline moet slikken. Lekker dan een medicijn waarvan de mogelijke bijwerkingen diarree en verminderde eetlust kunnen zijn. Ik denk er maar niet teveel over na.

De huisarts gaf aan dat ik de komende tijd gewoon moet eten wat lukt en niet te hard voor mezelf moet zijn. Wat jullie ook al zeiden dus.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens verdiepen in (behandeling van) vitaminentekorten.
lovecats wijzigde dit bericht op 04-08-2021 18:27
Reden: Niet relevant meer
83.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]

Ik herken dit heel erg. Ik heb dit niet gehad, maar wel mijn zusje. Ze kwam uit een ontzettend rotte relatie die haar tol wel eisde op haar gemoedsrust. At ook nauwelijks. Ze ging smorgens naar haar werk en kwam uitgeput thuis tussen de middag, omdat ze nog niks gegeten had. Ze had ook geen honger.

Ze heeft toen hulp gehad van een diëtiste (ze kreeg shakes om het weer een beetje op de rit te krijgen) en van een psych. Beetje bij beetje is ze er weer bovenop gekomen en is ze er weer gezond uit gaan zien. Ze was in die tijd ontzettend veel afgevallen.

Nu, jaren later heeft ze er nog steeds soms last van al dan niet in mindere mate. Stress betekend nog steeds bij haar geen eetlust.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-10-2019 10:49
Reden: quote OP verwijderd
61.54% gewijzigd
-Bladora- schreef:
24-10-2019 10:20
Nou ik ben bij de dokter geweest.

Ben toch nog 4 kilo lichter dan ik dacht. Dat is niet te weinig voor mijn lengte, maar het is er wel snel afgegaan. Ik ben doorverwezen naar de internist (MDL arts). Ik bleek helaas ook nog een huidinfectie te hebben waarvoor ik eerst een week Flucloxacilline moet slikken. Lekker dan een medicijn waarvan de mogelijke bijwerkingen diarree en verminderde eetlust kunnen zijn. Ik denk er maar niet teveel over na.

De huisarts gaf aan dat ik de komende tijd gewoon moet eten wat lukt en niet te hard voor mezelf moet zijn. Wat jullie ook al zeiden dus.
Fijn dat je doorgestuurd wordt, bij vrouwen wordt veel te makkelijk gewezen naar stress. Eerst maar uitsluiten dat er geen lichamelijke oorzaak is
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-10-2019 10:57
Fijn dat je doorgestuurd wordt, bij vrouwen wordt veel te makkelijk gewezen naar stress. Eerst maar uitsluiten dat er geen lichamelijke oorzaak is
Nou inderdaad, dit kan van alles zijn. Ik verbaas me over de forummers die gekwetst reageren omdat de verminderde eetlust bij hen stressgerelateerd bleek en dat dus bij jou ook het geval MOET zijn.
Alle reacties Link kopieren
LoveCats schreef:
26-10-2019 02:50
Bladora, in je OP lees ik dat er b12 tekort is geconstateerd en dat je “een spuit” daarvoor gehad hebt. Bedoel je dat je maar één injectie gehad hebt hiervoor? Als dat zo is gaat de behandeling van het b12 tekort niet goed en kan dat weleens de oorzaak zijn. Verminderde eetlust kan een symptoom zijn.
Injectie en pillen. Ik zal het checken met de huisarts.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Griebus67 schreef:
26-10-2019 11:18
Nou inderdaad, dit kan van alles zijn. Ik verbaas me over de forummers die gekwetst reageren omdat de verminderde eetlust bij hen stressgerelateerd bleek en dat dus bij jou ook het geval MOET zijn.
ja bizar
Griebus67 schreef:
26-10-2019 11:18
Nou inderdaad, dit kan van alles zijn. Ik verbaas me over de forummers die gekwetst reageren omdat de verminderde eetlust bij hen stressgerelateerd bleek en dat dus bij jou ook het geval MOET zijn.
Het “probleem” kan natuurlijk wel uitgelokt worden door stress. Maar dan alsnog lichamelijk zijn.

Ik vind het goed dat je bent doorgestuurd! Succes!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-10-2019 10:57
Fijn dat je doorgestuurd wordt, bij vrouwen wordt veel te makkelijk gewezen naar stress. Eerst maar uitsluiten dat er geen lichamelijke oorzaak is
Mijn huisarts deed hier gelukkig helemaal niet moeilijk over. Stelde wel een paar stress/depressiegerelateerde vragen, maar ik vertrouw erop dat een huisarts kan constateren of ik een hoopje stress ben of niet(en dat voel ik zelf natuurlijk ook wel). Daarna kreeg ik gewoon een doorverwijzing naar de internist. Helaas moet ik eerst die antibiotica kuur afmaken en deze draagt helaas niet bij aan mijn eetlust.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
26-10-2019 11:18
Nou inderdaad, dit kan van alles zijn. Ik verbaas me over de forummers die gekwetst reageren omdat de verminderde eetlust bij hen stressgerelateerd bleek en dat dus bij jou ook het geval MOET zijn.
Tja, het verwarde mij een beetje, al die reacties. Alsof het door mijn situatie zo zou moeten zijn dat het van de stress komt. Ik ben blij met mijn huisarts.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
26-10-2019 12:06
Injectie en pillen. Ik zal het checken met de huisarts.
Er even vanuitgaand dat je een opname probleem hebt - dat wil zeggen dat je wel gewoon dierlijke producten eet zoals vlees, melk, eieren etc - dan helpen pillen onvoldoende en één injectie is veel te weinig :(.

Zoveel huisartsen weten hier nauwelijks iets van. Je kunt het ze misschien ook niet eens kwalijk nemen omdat ze in de hele opleiding misschien een dagdeel les krijgen over vitamines en B12 is vrij ingewikkelde materie. Anderzijds staat de behandeling toch heel duidelijk in de bijsluiter van b12 én in het farmacotherapeutisch kompas dat elke huisarts gebruikt, namelijk zo:
"Begindosering: intramusculair of diep subcutaan: Hydroxocobalamine: 10 injecties à 1000 mcg met een interval van ten minste drie dagen; onderhoudsdosering 1000 mcg eenmaal per twee maanden of 300 mcg eenmaal per maand. Suppletie levenslang als onderliggende oorzaak van het tekort niet is weggenomen."

Ik zou het dus zeker met je huisarts gaan bespreken en jezelf inlezen.
lovecats wijzigde dit bericht op 26-10-2019 13:31
Reden: spellingsfout
0.09% gewijzigd
Dat is inderdaad verstandig!

Een B12 tekort kan ook ontstaan door bepaalde medicatie of problemen gerelateerd aan je maag.
Hoe is het nu?
Alle reacties Link kopieren
Ben je al getest op aanwezigheid van de bacterie helicobacter pylorie. Ik weet niet waar je antibiotica voor slikt maar je klachten komen ook overeen met een maagzweer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
02-11-2019 14:41
Hoe is het nu?
De antibiotica heeft niet geholpen tegen hetgeen waar het tegen moest helpen, dus ben vrijdag weer gaan prikken. Nu verhoogde lever en ijzer waarden. Verhoogde leverwaarden kunnen komen door de antibiotica dus moet morgen weer prikken. Eetlust ondertussen niks verbeterd.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven