Gezondheid alle pijlers

Ik kom er niet uit met eten

19-11-2025 14:19 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds kort ben ik onder behandeling bij een diëtiste. Ik heb zeer ernstig overgewicht en ben recent nog eens 26kg aangekomen doordat ik weinig buiten kom en in een depressie/burnout situatie zit.

Ik eet nu een standaard Voedingscentrum-achtig dieet: alles volkoren, veel groenten (deed ik al wel), fruit, noten, geen bewerkt vlees en veel vegetarisch en peulvruchten. Het probleem is dat ik me er echt rot onder voel. Ik heb brandend maagzuur, waarvoor maar geen oorzaak wordt gevonden. Ook een eliminatiedieet ivm allergieën en PDS heeft niet geholpen.

De enige periode dat ik gelukkig was met mijn eetpatroon waren de keren dat ik zeer strikt koolhydraatarm at. Dus vlees, vis, veel groenten, een beetje noten. Matig eiwit, maar wel veel vet. Maar omdat er hart- en vaatziekten in mijn familie zitten en mijn man ook artherosclerose heeft, is dat volgens de diëtiste uit den boze. Vooral omdat het relatief veel verzadigd vet bevat, weinig vezels en geen peulvruchten. Dus nu doen we (op mijn verzoek) wel een koolhydraatbeperking maar ik eet nog steeds 100-150 gram khd per dag op dit plan. niet genoeg voor ketose dus.

Maar wat voelde ik me toen goed. Ze zeggen dat een magisch dieet niet bestaat, maar dit kwam toch wel erg in de buurt. Ik had een superhelder hoofd, een supergoede stemming. En sliep als een roos. Ik zag er jaren jonger uit, want dat doet Keto écht. Maar goed, ik wil mijn man ook langer houden en zelf ook gezonder worden en hart- en vaatziekten voorkomen.

Maar ik heb het gevoel dat ik er niet uitkom met de plan van de diëtiste. En we hebben het al een paar keer aangepast op mijn verzoek. Maar dat magische gevoel krijg ik gewoon niet terug.

Ook moet ik zoutarm (4gr of minder per dag) eten. Voor mij heel moeilijk want ik gebruikte heel veel aromat, zout en bouillonblokjes. Zijn er mensen die dit herkennen, en moet ik misschien andere voedingsmiddelen toevoegen? ik probeer al in te zetten op regelmatig vette vis, walnoten en bosbessen. Maar veel gerechten die ik toen lekker vond smaken nu niet meer omdat er zo weinig zout toegevoegd mag worden. Ze zeggen dat het went, maar wanneer dan? Ik ben nu 6 weken onderweg met dit plan.
EstelleGallois schreef:
21-11-2025 10:11
Ik ben in therapie voor mijn angst, maar een jarenlange paniekstoornis is natuurlijk niet in een paar weken weg.

Overigens heb ik een uitgebreid lichamelijk onderzoek gehad en ook psychologisch, en zowel de psycholoog als de diëtiste denken dat een gezonder gewicht zeker blijvend te bereiken is zonder maagverkleining. Genetisch gezien is er niets mis met mij. Sommige mensen hebben bepaalde stofjes in hun darmen waardoor afvallen onmogelijk is. Of hun hormoonhuishouding ligt helemaal overhoop. Dit was bij mij allemaal niet aan de orde en daarom denken ze dat het voor mij wel bereikbaar is. Misschien geen BMI van 20, maar we mikken op 26-30.
De cijfers zijn duidelijk:
Van: https://www.changinglife.nl/posts/is-bl ... n-mogelijk
Lange termijn statistieken zijn minder zaligmakend. Een review van eigen bodem die de resultaten van meerdere gewichtsinterventies analyseerde toont dat gemiddeld 80% van de mensen na een jaar terug is op hun startgewicht.

Twee jaar later is dat percentage opgelopen tot 85% en na drie jaar stijgt dat verder tot voorbij 95% [3]. Daarbij valt op dat de meerderheid van de mensen die aankomen na succesvol gewichtsverlies meer aankomen dan ze eerder zijn afgevallen

Van mij mag je prima zo doorgaan, mss hoor jij bij die 5%, maar bij mij hielp het pas toen ik toegaf dat het een gebed zonder end was geworden en ik gewoon klassiek aan het jojo-en was.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
En medicijnen ipv een maagverkleining? Minder ingrijpend en kan ook een flinke steun in de rug zijn als het zonder niet lukt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven