Gezondheid alle pijlers

Ik krijg een kroon! (tandarts)

07-01-2014 18:41 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen staat mijn afspraak gepland bij mijn tandarts. Na het afbreken van een gevulde kies wordt het tijd voor een kroon. Wat ik ervan begrepen heb is het een nieuwe techniek (apparaat) wat je eigen kies nabootst. Waardoor hij s'middags al geplaatst kan worden.

s'Morgens heb ik een afspraak van 1 uur staan voor het vullen van een gaatje en de voorbereidingen. En dan s'middgs de plaatsing.

Iemand ervaring mee? Doet het pijn? Krijg ik nog veel napijn? Zeer benieuwd omdat ik niet meer informatie heb dan bovengenoemde. Verder is mijn tandarts altijd wel prettig qua verdovingen
Nee, hoor. Het doet niet echt pijn. Je krijgt een verdoving bij het op maat maken van het restant kies. Normaal loop je dan een week met een noodkroon, maar ik begrijp dat het bij jou dus sneller gaat. Van het plaatsen van de kroon voel je bijna niks. Hooguit even het weghalen van het teveel aan cement op de grens van je tandvlees.

Het vervelendste vind ik zelf dat je je mond zo lang open moet houden. Ik krijg dan altijd een beetje kramp in mijn kaak.

Maar het valt verder dus reuze mee.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik heb vorig jaar een kroon gekregen: opmeten/apparaat instellen, even wachten in de wachtkamer terwijl de kroon gemaakt werd, en plaatsen. Was allemaal binnen een uurtje bekeken en geen pijn/ napijn of wat dan ook gehad. Mocht ook gewoon avondeten.

Geen zorgen maken dus!
Inderdaad, geen pijn.

Ik heb er nu 5 en bij de eerste was ik ook flink zenuwachtig.

Je krijgt een kleine verdoving en dan wordt je kies afgeslepen. Dat trilt alleen maar.

Het goed vastdrukken van de kroon vond ik nog het meest vervelende (onderkaak).
Ik heb 2 kronen en bij beide geen of nauwelijks pijn/last gehad. Was wel even wennen omdat de kies al een tijdje ervoor was afgebroken en de kroon eerst heel groot voelde. Nu ben ik er erg blij mee!
Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen.

Mijn collega vertelde dat haar kies getrokken werd. Begreep er weinig van omdat ik dat helemaal niet zou krijgen. Wanneer dat gebeurd moet ik ook antibiotica slikken van te voren. Denk dat zij het over iets heel anders heeft gehad.

Gelukkig mag ik begin van de ochtend. Dus hoef ik niet lang te wachten. En nog een gaatje vullen. Hoop dat ik straks weer fluitend buiten sta.
Ik heb 3 kronen en het valt reuze mee. Het meest vervelende is idd het aandrukken van de kroon!

Succes
Het meest vervelende vond ik de rekening achteraf. Die deed pijn
Oef altijdonderweg dat geloof ik direct. Ik heb een offerte gekregen voor 2 kronen. En dat kan ik simpelweg nu niet betalen. Een kies is echt noodzakelijk dus die doen we nu.
Bij eeen kroon wordt geen kies getrokken, die kroon wordt namelijk over je kies geplaatst (die eerst wordt afgeslepen).

Ik heb er vier. Bedenk maar zo, waar een kroon zit kan geen gaatje meer komen.
Zo ik ben weer thuis. 5 kwartier daar gelegen met mijn mond open. Dat is wel even wennen. Maar heb er idd niets van gevoeld. Ook niet van het gaatje wat achteraf al te ver was gegaan.

Vanmiddag kan ik terug voor de kroon. Ben nu nog helemaal verdoofd onder en boven dus voelt heel gek.
Fikse pijn in de portemonnee, en daar is geen verdoving voor..... Verder niet pijnlijk hoor.
Gelukkig dat het meegevallen is!

Ik moet van de tandarts ook een kroon, heb 1 kies met heel veel vulling, die kies is al ontzenuwd. Maar heb er totaal geen last van, volgens de tandarts is die kies zwak, loop er zo al jaren mee. Vraag me af of de tandarts nu geld wilt verdienen of het echt nodig is.
quote:dutchsuzanne schreef op 08 januari 2014 @ 08:43:

Bij eeen kroon wordt geen kies getrokken, die kroon wordt namelijk over je kies geplaatst (die eerst wordt afgeslepen).

Ik heb er vier. Bedenk maar zo, waar een kroon zit kan geen gaatje meer komen.Een kroon is juist gevoelig voor caries rond de tandvleesrand.
Het gaat allemaal prima met mijn kies en kroon. Went al aardig.

Helaas wel erg gevoelig tandvlees rond mijn kaak. Het is een onderkies en heb 3 prikken erin gekregen. Denk dat dat geirriteerd is en het weghalen van de resten (lijm? cement? hoe noem je dat?)

Ben aan het poetsen met Perio aid en spoelen met Corsodyl. Wanneer het maandag niet minder is zal ik de tandarts bellen.

Herkenbaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven