Gezondheid alle pijlers

Ik moet geopereerd worden, en ik vind het doodeng

17-08-2009 11:21 54 berichten
Binnenkort moet ik geopereerd worden, vandaag me 1e afspraak bij de chirurg, en ik vind het echt doodeng.

Ik vind alles eng, de narcose, de pijn, ik vind het helemaal niks om in een ziekenhuis te liggen.

Wie heeft ervaring met een operatie??
quote:missy2009 schreef op 17 augustus 2009 @ 11:52:

ik moest op m'n 26 mijn amandelen eruit halen...zow wat was ik bang zeg...vooral van die gruwelverhalen wanneer je op latere leeftijd je amandelen moet gaan knippen. Ik was zo bang dat mijn hand gewoon aan het bibberen was toen ik de opnameformulieren moest invullen.

Ik trok helemaal bleek weg toen mijn kamergenoot terug kwam om haar amandelen te knippen. Lijkbleek, kreunen en bloedkotsen..

Maar weet je eigenlijk wat het is, je moet je gewoon overgeven aan de gebeurtenis. Je bent in goede handen. En trouwens er zijn altijd ergere dingen!!!Dat maakt deze gebeurtenis voor TO toch niet minder eng?
Alle reacties Link kopieren
Tja weet het ook niet van die emoties. Maar had een vrij emotioneel belade operatie en toen zeide ze voor dat ik de narcose in ging dat ik uitsluitend blijde gedachte moest hebben dat ik anders naar wakker zou worden. (Eenmaal bij mijn positieve was ik toch wel sip natuurlijk.)
Dank jullie wel voor al de reacties, ik ga er zo vandoor, heb om 14u de afspraak. En ga de chirurg ook zeker vertellen dat ik heel bang ben.

Hoop dat hij snel een datum voor mij heeft, want des te sneller ben ik er weer vanaf.
Probeer maar gewoon niet zo bang te zijn,Marcaro. Makkelijk gezegd maar het is wél zo. Niet gek dat je bang bent hoor!

Ik wacht momenteel ook (weer) op een oproep voor een operatie en ja..ook ik ben eigenlijk best wel weer een beetje angstig. Ik probeer het wel nuchter te bekijken.

Probeer te denken aan eerdere operaties en die zijn achteraf ook best meegevallen.

Maak je niet zo druk joh!
lekker narcose.... Michael Jackson nam er elke avond 1. Vrijwillig
wat robo zegt klopt trouwens als je in paniek onder narcose gaat, wordt je ook heel onrustig wakker. maar dat maakt niet uit, dat herinner je je toch niet meer
even iets over narcose, je wordt niet platgespoten, maar je krijgt steeds kleine beetjes, daardoor kan men niet overdoseren. Als je wakker moet worden dan stopt men met de toediening. Het is naast een slaapmiddel ook een spierverslapper en een middel dat je geheugen aantast. Dus als je onder narcose gaat dan wordt je wakker en dan is er voor je gevoel geen tijd verstreken. Het komt eigenlijk niet voor dat mensen niet wakker worden uit narcose. Complicaties treden meestal vooral na de operatie op.

De tube wordt pas ingebracht na de narcose en wordt er uitgehaald voordat je wakker wordt.
quote:toffifee schreef op 17 augustus 2009 @ 11:43:

Volgens mij komt je ware aard naar boven net na de narcose. :-)

Ik schijn hele grappige dingen gezegd te hebben. Mijn schoonmoeder die was alleen maar aan het vloeken. Die schaamde zich dood toen ze het hoorde van de zusters. Iedereen reageert weer anders.

Mag van harte hopen dat mijn ware aard niet het zingen van een André Hazes nummer is, want dat schijn ik in de verkoeverkamer gedaan te hebben .

Ben lang angstig geweest voor narcose, maar kan me er tegenwoordig (komt niet meer zo vaak voor, operatie) aan overgeven. Het moet toch.

Maar ben nooit angstig wakker geworden, ondanks de schrik vooraf.

Dus succes Marcaro, komt wel goed!
Marcaro,je angst begrijp ik volkomen.

Zelf heb ik 9 jaar geleden,op het laatste nippertje, een operatie afgeblazen uit angst.

Ik was toendertijd alleen met mijn kinderen en was als de dood, niet meer uit de narcose te ontwaken.De stakkerds zouden helemaal ouderloos zijn!.

Voor deze ingreep moest ik weer helemaal onder nd wachtlijst.( borstverkleining).

Na 3 jaar was ik weer aan de beurt.Heb mijn angst toen overwonnen.Ik moest ook wel,.....

Meidje wat heb ik een spijt gehad, van mijn beslissing, om af te blazen dan he?

Het is zo verschrikkelijk meegevallen.

Heb mijn angst wel uitgesproken,tegenover de anesthesist.

Dat ik bang was, niet meer bij te komen, enzenz...

De lieverd zei, "en daar ben ik nu juist voor,om te zorgen, dat dat niet gebeurd."

Ik kan jouw angst niet wegnemen,natuurlijk.

Maar een steuntje in de rug geven wel

Sterkte.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:toffifee schreef op 17 augustus 2009 @ 11:43:

Volgens mij komt je ware aard naar boven net na de narcose. :-)

Mijn uitleg klinkt net wat prettiger. In mijn geval dan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:meds schreef op 17 augustus 2009 @ 15:50:

De tube wordt pas ingebracht na de narcose en wordt er uitgehaald voordat je wakker wordt.Na een kaakoperatie blijft ie soms langer zitten.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 17 augustus 2009 @ 17:15:

[...]

Na een kaakoperatie blijft ie soms langer zitten.oh ja zal wel. Meestal houden ze geintubeerde patiënten slapende
Ik ben een paar keer (4 keer geloof ik) onder narcose geweest. Een keer werd ik heel naar wakker (als kind), en een keer werd ik wakker en gleed ik weg, hartslag ging richting de nul, en ik voelde me ontzettend vredig en fijn. Ja, tot ik een spuit in m'n donder kreeg en m'n hartslag ineens 140 was. Maar angst heb ik nooit gehad. Ik bedoel, stel, je gaat dood. Dat is wel eigenlijk de meest luxe dood die je je kunt voorstellen. Overigens heb ik als kind hele dromen gehad tijdens de narcose (20 jaar terug), tijdens de andere narcoses niet. Meds, hoe zit dat? Ik was er echt bij zeg maar, ik droomde over een speeltuin en ik zat steeds van 'ik lig in het ziekenhuis, neejoh ik lig niet in het ziekenhuis, jawel, nee, jawel, neee....' en toen lag ik toch in 't ziekenhuis
ik weet het niet digi, misschien kreeg je als kind een roesje? en geen echte narcose?

Het dromen gebeurt vaak wel na de narcose, als je morfine krijgt.
Nee was echte narcose. Maar ze deden daar wel meer rare dingen (zonder vantevoren inlichten mijn trommelvliezen voorzien van 'n gaatje, bloedde als 'n gek). Morfine heb ik nooit gehad. Lijkt me wel lekker hoor, 's trippen daarop (jaha, geintje).

Kaakoperatie is brrrr. Ik moet er ook al jaren eentje maar ik stel 't uit en weet ook niet waar ik heenmoet. Heb behalve als kind nooit last gehad van de narcose, was altijd meteen topfit.
quote:Digitalis schreef op 17 augustus 2009 @ 21:09:

Ik ben een paar keer (4 keer geloof ik) onder narcose geweest. Een keer werd ik heel naar wakker (als kind), en een keer werd ik wakker en gleed ik weg, hartslag ging richting de nul, en ik voelde me ontzettend vredig en fijn. Ja, tot ik een spuit in m'n donder kreeg en m'n hartslag ineens 140 was. Maar angst heb ik nooit gehad. Ik bedoel, stel, je gaat dood. Dat is wel eigenlijk de meest luxe dood die je je kunt voorstellen. Overigens heb ik als kind hele dromen gehad tijdens de narcose (20 jaar terug), tijdens de andere narcoses niet. Meds, hoe zit dat? Ik was er echt bij zeg maar, ik droomde over een speeltuin en ik zat steeds van 'ik lig in het ziekenhuis, neejoh ik lig niet in het ziekenhuis, jawel, nee, jawel, neee....' en toen lag ik toch in 't ziekenhuis Hé, dat heb ik ook vroeger gehad. De laatste jaren ben ik geopereerd en heb nergens last van gehad. Maar vroeger was de anesthesie toch anders. Ik kreeg een kapje op m'n neus met een gore lucht en droomde daar inderdaad ook heftig van.
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer. Gister geweest, op zich een hele relaxte man. Gelukkig hoeft alleen me onderkaak te gebeuren.

Ik heb gezegd dat ik er nog even een week over na wil denken en ik bel hem volgende week op of ik het wel of niet doe.

Maar nu heb ik daar een half uur gezeten, maar ben ik toch nog een paar dingen vergeten te vragen. Misschien dat jullie hier antwoord op weten.

Hij had het over 2 slangetjes in me neus de 1e dag/nacht, hebben jullie enig idee waarvoor dat is? Doet dat zeer? Gaat het na de narcose erin of daarvoor? En het eruit halen doet dat zeer? Het lijkt me een heel raar en eng gevoel als ze iets uit je neus trekken helemaal vanuit binnen in
Geloof niet dat iemand dit al geschreven heeft - meestal krijg je vóór je naar de ok gaat een rustgevend pilletje. Dus dan ben je al heel relaxed wanneer het infuus gezet wordt en zo.
quote:marcaro schreef op 18 augustus 2009 @ 09:51:

Hij had het over 2 slangetjes in me neus de 1e dag/nacht, hebben jullie enig idee waarvoor dat is? Doet dat zeer? Gaat het na de narcose erin of daarvoor? En het eruit halen doet dat zeer? Het lijkt me een heel raar en eng gevoel als ze iets uit je neus trekken helemaal vanuit binnen in

Ik weet niet precies waar die slangetjes voor dienen. De enige operatie die ik heb gehad was namelijk aan mijn neus (verbrijzeld, leuk he, hockey ), en daar pasten na de operatie geen slangetjes meer bij denk ik.

Over het eruit halen: Bij mij kwam er een paar dagen na de operatie geloof ik zo'n meter watten uit mijn neus en dat voelde alleen maar een beetje raar, het deed geen pijn. Eigenlijk was ik vooral bezig met het feit dat er zoveel in mijn neus paste , was diep onder de indruk van mijn eigen holtes zeg maar

Van te voren kreeg ik een prik in mijn bovenbeen om alvast rustig te worden. Die was wel behoorlijk pijnlijk, maar zoals het een prik betaamt, zo weer over. De injectienaald in de OK voor de narcose kreeg ik in mijn hand. Op je hand heb ik vrij los vel en daardoor voelde ik er nauwelijks iets van.

De anesthesist vroeg me om af te tellen toen hij het narcosemiddel toediende. Tuurlijk dacht ik 'Nou, ik zal wel mooi effe tot honder tellen, mij krijgen ze niet plat'. Uiteindelijk: 1.....zzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Ik heb helemaal geen last gehad van de narcose, was de 24 uur erna alleen wat moeier dan anders. Heb ook helemaal geen pijnstillers hoeven te gebruiken.

Bespreek je angst met de verpleekkundigen, de anesthesist en de chirurg. Zij kunnen je alles vertellen over wat ze gaan doen en hoe je je misschien zou kunnen gaan voelen naderhand.
bergamot, ik dacht dat het infuus zetten al eerder gedaan werd als je nog op de zaal bent.
Bij mij werd dat beide keren gedaan in de 'wachtkamer' van de ok. Dus op zaal dat pilletje, dan met bed en al richting ok en daar pas het infuus. Waren twee verschillende ziekenhuizen.
slangetjes in je neus? Ik denk voor drainage bij een kaakoperatie en misschien extra zuurstof, hij gaat er dan zeker niet ver in. Ik heb alleen ervaring met maagsondes, die gaan helemaal tot in je maag. Voel je niks van als die eruit gaan
Ja, nu je het zegt: er zat een slangetje in mijn neus, om eventueel ingeslikt bloed uit de maag te kunnen zuigen. En volgens mij zat dat beademingsbuisje ook in mijn neus. Het verwijderen van die slangetjes doet geen pijn, maar is wel een raar gevoel.

Ow, en die slangetjes gingen er in tijdens de narcose, dus daar heb ik niks van gemerkt.

David Dunning
Ja, dat slangetje zal er zitten voor je maag, zodat je niet zo misselijk wordt en moet spugen. Want dat is natuurlijk niet zo fijn met een net geopereerde kaak.

Ik kreeg trouwens mijn infuus beide keren toen ik al op de operatietafel lag. En ik was toen al half weg van zo'n heerlijk pilletje.
een maagsonde bij een kaakoperatie? lijkt me niet hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven