Gezondheid alle pijlers

Ik slaap niet meer door!

14-08-2013 08:31 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag wat tips als jullie ze voor me hebben, de afgelopen weken kan ik niet meer doorslapen! Eerst had ik veel problemen met in slaap komen, maar nu dat eindelijk goed gaat, verplaatst het probleem zich naar de nacht, waarin ik vaak 2 tot soms wel 3x per nacht wakker word. Ook word ik in de ochtend ontzettend vroeg wakker en kan dan niet meer verder slapen (rond 5-6 uur terwijl ik om middennacht pas ga slapen). Het resultaat is dat ik op de dag vaak gewoon echt heel moe ben en dat is niet handig met een klein kind dat vakantie heeft en leuke dingen wil doen.

Wat kan ik hier tegen proberen te doen? Melatonine heb ik geprobeerd en dat heeft wel mijn problemen met het inslapen verholpen (gebruik ik nu niet meer) maar dat is om in te slapen, niet om door te slapen..

Overigens is het ook regelmatig zo dat ik nachtmerries heb, variërend van achterna gezeten worden tot angst voor dieren waar ik normaal gesproken helemaal niet bang voor ben.. Onderwerp daarvan is dus altijd angst. Terwijl op zich, naast het standaard gezeur wat je hebt met een ex (gedoe over geen alimentatie willen betalen) en het feit dat ik al 1,5 jaar werkloos ben, alles op zich gewoon voort kabbelt in mijn leven...

Heeft er iemand een gouden tip voor me? Ik ben echt helemaal op!
Herkenbaar, heb last van insomnia, al hele leven lang slecht inslapen, niet door slapen en vroeg wakker.

Meestal extra erg door stress, geen rust in het hoofd.

Heb van alles geprobeerd, boek lezen, lijstjes maken om hoofd leeg te hebben, warme melk, relax oefeningen enz hielp bij mij niet.

Jaren geleeft met 3 a 4 uur slaap per nacht, nu met kinderen niet meer te doen, dus ik haal dan een potje melatonine van sleepz met TIME release, dan nog ben ik meestal wel vroeg wakker, maar slaap dan wel wat beter in en door.

Als dat niet ( meer) helpt krijgt ik lichte slaappillen van de dokter, deze neem ik dan 3x per week in om het ritme weer een beetje goed te krijgen en toch een paar nachten goede slaap te krijgen.
Je schrijft dat je werkeloos bent, wat natuurlijk al heel vervelend is. Maar kan het zo zijn dat je nu te weinig energie verbruikt?

Ga anders lekker een paar keer per dag een wandeling maken, fiets een flink stuk of ga hardlopen oid. Wie weet helpt het.
quote:annapalona schreef op 14 augustus 2013 @ 08:36:

Herkenbaar, heb last van insomnia, al hele leven lang slecht inslapen, niet door slapen en vroeg wakker.

Meestal extra erg door stress, geen rust in het hoofd.

Heb van alles geprobeerd, boek lezen, lijstjes maken om hoofd leeg te hebben, warme melk, relax oefeningen enz hielp bij mij niet.

Jaren geleeft met 3 a 4 uur slaap per nacht, nu met kinderen niet meer te doen, dus ik haal dan een potje melatonine van sleepz met TIME release, dan nog ben ik meestal wel vroeg wakker, maar slaap dan wel wat beter in en door.

Als dat niet ( meer) helpt krijgt ik lichte slaappillen van de dokter, deze neem ik dan 3x per week in om het ritme weer een beetje goed te krijgen en toch een paar nachten goede slaap te krijgen.Bedankt voor je tip, die ga ik straks gelijk halen!!
Oeff ik lees mee. Ook altijd al een slechte slaper geweest, nu met een baby die heerlijk doorslaapt wil ik ook graag fatsoenlijk kunnen slapen. Ik gebruik valeriaan tabletjes van de apotheker en soms een oxazepam als ik eens een nacht echt goed wil slapen. Heb al vanalles geprobeerd; yoga, mindfullness, geen tv kijken, geen cafeine, heb op zich een goede slaaphygiene.

Ik heb ook vaak heftige dromen, schrik wel eens wakker en kan dan niet meer verder slapen. Om 6 uur ga ik er vaak maar uit, ook al is mijn dochter dan nog niet wakker.
This is not kosher!
quote:kelso schreef op 14 augustus 2013 @ 08:51:

Je schrijft dat je werkeloos bent, wat natuurlijk al heel vervelend is. Maar kan het zo zijn dat je nu te weinig energie verbruikt?

Ga anders lekker een paar keer per dag een wandeling maken, fiets een flink stuk of ga hardlopen oid. Wie weet helpt het.

Ik voel me juist al een hele tijd echt moe, zelfs toen ik nog wel gewoon doorsliep. Ik dacht juist dat ik een bore-out had.

Nu met de vakantie doe ik juist veel meer, fiets elke dag met mijn kind ergens heen, doen heel veel leuke dingen, daarnaast solliciteer ik regelmatig en doe mijn huishouden net iets vaker dan normaal (er word ook meer rommel gemaakt) dus ik denk niet dat ik te weinig energie verbruik eigenlijk...
Vroeg wakker worden en dan niet meer kunnen slapen, is ook een symptoom dat bij een (lichte) depressie kan horen. Ik kan vanaf hier natuurlijk totaal niet beoordelen of jij daar last van hebt. Maar stel dat je inderdaad niet zo lekker in je vel zit, dan kun je eens met de huisarts gaan praten.

Vroeg wakker worden is inderdaad veel lastiger te 'behandelen' dan niet kunnen inslapen. Als je medicatie zou willen gebruiken, heb je doorslapers nodig en geen inslapers. Maar die zijn erg zwaar, en ik kan me voorstellen dat je die niet wilt nemen als je in je eentje voor je kind zorgt!

Is je slaapkamer trouwens donker genoeg? Of wordt het er licht zodra de zon opgaat? Dat kan ook nog een rol spelen.

Sterkte in elk geval!
S'avonds even flink sporten maar niet te laat en dan wat relax oefeningen doen en melatonine met time release wil meestal ook wel helpen, maar wel pas na een tijdje, je lichaam moet het oude patroon nog resetten zeg maar.
.
anoniem_6478accee6b59 wijzigde dit bericht op 14-08-2013 09:24
Reden: verkeerde topic
% gewijzigd
quote:hebjehaarookweer schreef op 14 augustus 2013 @ 09:05:

Vroeg wakker worden en dan niet meer kunnen slapen, is ook een symptoom dat bij een (lichte) depressie kan horen. Ik kan vanaf hier natuurlijk totaal niet beoordelen of jij daar last van hebt. Maar stel dat je inderdaad niet zo lekker in je vel zit, dan kun je eens met de huisarts gaan praten.

Vroeg wakker worden is inderdaad veel lastiger te 'behandelen' dan niet kunnen inslapen. Als je medicatie zou willen gebruiken, heb je doorslapers nodig en geen inslapers. Maar die zijn erg zwaar, en ik kan me voorstellen dat je die niet wilt nemen als je in je eentje voor je kind zorgt!

Is je slaapkamer trouwens donker genoeg? Of wordt het er licht zodra de zon opgaat? Dat kan ook nog een rol spelen.

Sterkte in elk geval!

Mijn slaapkamer is wel donker genoeg..

Liever zou ik natuurlijk geen medicatie gebruiken, wat voor mij wel af en toe helpt is op de dag een tukkie doen om even op te laden, maar dat kan alleen op zondag..dat is nu nog zo ver weg! En dan is het inslapen 's avonds weer een probleem..Dus daarmee verleg of vererger ik het probleem alleen maar..

Misschien is de Melatonine een kans geven een idee en anders inderdaad even naar de huisarts.. ook de andere tip van 's avonds nog even sporten en ontspanningsoefeningen ga ik proberen!!
Het klinkt heel raar, maar ik ben wel "blij" dat ik niet de enige ben met dit probleem en daardoor ook veel bruikbare tips krijg..

Voor nu ga ik even een kop koffie nemen, zit nu dik 3 uur na opstaan nog steeds alleen maar te gapen...
quote:blubdevis schreef op 14 augustus 2013 @ 09:16:

Het klinkt heel raar, maar ik ben wel "blij" dat ik niet de enige ben met dit probleem en daardoor ook veel bruikbare tips krijg..

Voor nu ga ik even een kop koffie nemen, zit nu dik 3 uur na opstaan nog steeds alleen maar te gapen...Haha, ik heb al 3 espresso's achter de kiezen, ook al 3 uur wakker en zit hier te knikkebollen op de bank. Heb net weer een herhaalrecept voor oxazepam besteld, ik slik het eens per week een nachtje en dan kan ik er weer een beetje tegenaan. Ik vind dit het beste middel voor dit probleem als ik het niet meer trek; word er niet te suf van de volgende dag en kan het zelf goed doseren.
This is not kosher!
En ik ben blij dat ik je blij kon maken met mijn slaapprobleem
This is not kosher!
quote:Wellhello schreef op 14 augustus 2013 @ 09:18:

[...]

Haha, ik heb al 3 espresso's achter de kiezen, ook al 3 uur wakker en zit hier te knikkebollen op de bank. Heb net weer een herhaalrecept voor oxazepam besteld, ik slik het eens per week een nachtje en dan kan ik er weer een beetje tegenaan. Ik vind dit het beste middel voor dit probleem als ik het niet meer trek; word er niet te suf van de volgende dag en kan het zelf goed doseren.Hoeveel mg neem je dan? Ik had eerst 20 mg, daar was ik overdag nog erg duf van, nu 10 mg word wel vroeg wakker maar niet erg.
quote:blubdevis schreef op 14 augustus 2013 @ 08:31:

Ik wil graag wat tips als jullie ze voor me hebben, de afgelopen weken kan ik niet meer doorslapen! Eerst had ik veel problemen met in slaap komen, maar nu dat eindelijk goed gaat, verplaatst het probleem zich naar de nacht, waarin ik vaak 2 tot soms wel 3x per nacht wakker word. Ook word ik in de ochtend ontzettend vroeg wakker en kan dan niet meer verder slapen (rond 5-6 uur terwijl ik om middennacht pas ga slapen). Het resultaat is dat ik op de dag vaak gewoon echt heel moe ben en dat is niet handig met een klein kind dat vakantie heeft en leuke dingen wil doen.

Wat kan ik hier tegen proberen te doen? Melatonine heb ik geprobeerd en dat heeft wel mijn problemen met het inslapen verholpen (gebruik ik nu niet meer) maar dat is om in te slapen, niet om door te slapen..

Overigens is het ook regelmatig zo dat ik nachtmerries heb, variërend van achterna gezeten worden tot angst voor dieren waar ik normaal gesproken helemaal niet bang voor ben.. Onderwerp daarvan is dus altijd angst. Terwijl op zich, naast het standaard gezeur wat je hebt met een ex (gedoe over geen alimentatie willen betalen) en het feit dat ik al 1,5 jaar werkloos ben, alles op zich gewoon voort kabbelt in mijn leven...

Heeft er iemand een gouden tip voor me? Ik ben echt helemaal op!

Jeetje, meid, wat een nare situatie. Ik heb geen directe gouden oplossing voor je maar besteed zeker genoeg tijd aan jezelf, al was het maar 15 minuutjes rust met 'n theetje op de bank en aan niks denken.

Als je jezelf overdag sufpiekert en 's avonds ook weer van het piekeren niet kan slapen dan breng je je lichaam schade aan. Je kan even op valeriaanthee of zo over gaan schakelen (neem aub geen slaappillen), maar daarna moet je lichaam weer zelf aan het (slaap)werk!
Zeep met draadjes
Er is mij wel eens verteld dat je sneller nachtmerries krijgt als je het warm hebt s'nachts, daar ben ik op gaan letten en inderdaad als ik eng lag te dromen dan lag ik helemaal onder de deken en had ik het warm.

Dus misschien raam open of iets anders?

Wanneer ik heb gezwommen of echt gesport, dan slaap ik ook dieper en beter door.
Ik merk bij mezelf dat meditatie ook wel helpt. Ik ben dan in elk geval rustiger in mijn hoofd en val daardoor rustiger in slaap en slaap (makkelijker) door.

In de loop van de avond, als alle klusjes voor die dag klaar zijn haha, ga ik op een rustige plek in kleermakerszit (of iets wat er op lijkt) op de grond zitten, wierookje op, ogen dicht en ik concentreer me op mijn ademhaling. Na zo'n 15 minuten is je hoofd echt rustiger! Dit moet je alleen wel een aantal keer doen om zo te 'leren' stoppen met denken.

Na die tijd ga ik niet altijd direct slapen, maar ik ga wel iets ontspannends doen. Een boekje lezen ofzo. Dit doe ik overigens niet elke dag hoor. Maar vooral als ik merk dat ik erg druk in mijn hoofd ben.

Wellicht helpt zoiets jou ook...
Super bedankt voor alle tips!!! ik ga straks ook gelijk valeriaanthee halen en proberen om vanavond eens te mediteren...
quote:tomatensaus schreef op 14 augustus 2013 @ 09:56:

Er is mij wel eens verteld dat je sneller nachtmerries krijgt als je het warm hebt s'nachts, daar ben ik op gaan letten en inderdaad als ik eng lag te dromen dan lag ik helemaal onder de deken en had ik het warm.

Dus misschien raam open of iets anders?

Wanneer ik heb gezwommen of echt gesport, dan slaap ik ook dieper en beter door.Ik slaap altijd met mijn raam open, anders kan al ik niet eens in slaap komen.. merk wel dat als ik badend in het zweet wakker word, dat ik vaak helemaal in het dekbed gedraaid ben als een soort rollade..
Hoe oud ben je?

Heb na m'n 30ste nooit meer een hele nacht doorgeslapen.

Als ik 's ochtends om half 6 wakker wordt (na 's nachts al een paar keer wakker te zijn geweest), sta ik gewoon op en ga mijzelf nuttig maken.

Ik heb besloten er geen punt meer van te maken, maar accepteren dat bij ouder worden, minder goed slapen hoort.

En sinds dien heb ik er ook niet meer zo'n last van. Niet van dat gepieker van, ik moet slapen, ik moet slapen.

Heb nu meer uren in m'n dag.

Dat mediteren helpt ook, als je 's nachts wakker ligt, proberen alleen maar op je ademhaling te letten. Komen er gedachten (meestal niet de leukste) zeg dan tegen je zelf, ok, dat heb ik dan gedacht, nu weer op m'n ademhaling letten.
quote:noreservations schreef op 14 augustus 2013 @ 10:09:

Hoe oud ben je?

Heb na m'n 30ste nooit meer een hele nacht doorgeslapen.

Als ik 's ochtends om half 6 wakker wordt (na 's nachts al een paar keer wakker te zijn geweest), sta ik gewoon op en ga mijzelf nuttig maken.

Ik heb besloten er geen punt meer van te maken, maar accepteren dat bij ouder worden, minder goed slapen hoort.

En sinds dien heb ik er ook niet meer zo'n last van. Niet van dat gepieker van, ik moet slapen, ik moet slapen.

Heb nu meer uren in m'n dag.

Dat mediteren helpt ook, als je 's nachts wakker ligt, proberen alleen maar op je ademhaling te letten. Komen er gedachten (meestal niet de leukste) zeg dan tegen je zelf, ok, dat heb ik dan gedacht, nu weer op m'n ademhaling letten.Ik ben 31, ik ga dat ook proberen 's avonds...thanks!
Mijn man kon ook en tijd niet in slaap komen. Heb toen luisterboeken op z'n mp3 gezet, en dan valt hij binnen no time in slaap. Is dat niet iets voor je?
Wat doe je voordat je gaat slapen? Neem je voldoende tijd om tot rust te komen voor je gaat slapen? Licht en vooral dat van beeldschermen zorgt ervoor dat je minder melatonine aanmaakt waardoor je slechter in slaap valt.

En wat doe je als je wakker wordt? Word je ook steeds op dezelfde tijdstippen wakker? Ga niet lopen of iets anders doen want dan ben je echt wakker en daar wen je aan.

Frisse lucht kan wonderen doen tegen nachtmerries, maar dat heb je al lees ik. Misschien onder een dunnere deken/laken slapen?

Verder moet je toch maar proberen om overdag zo actief mogelijk te zijn en zo min mogelijk rust te nemen (niet te weinig!) in de hoop dat je 's avonds moe bent en beter kunt slapen. Misschien 's avonds nog even met je kind naar een speeltuin een eindje verder weg fietsen?

Ik vraag me af of medicatie wel helpt en iets oplost. Misschien voor even, maar je kunt het geen weken gaan gebruiken. Als jij niet het idee hebt dat er even iets bijzonders aan de hand is waardoor je niet goed slaapt, lijkt het mij geen goed idee om medicatie te gaan slikken. Of anders in ieder geval even langs je huisarts. Er kan ook iets anders aan de hand zijn (zoals slaapapneu's o.i.d., je weet het niet). Houd het in ieder geval in de gaten en heb niet het idee dat je je aanstelt want goed slapen is belangrijk!
quote:chirpy schreef op 14 augustus 2013 @ 18:30:

Wat doe je voordat je gaat slapen? Neem je voldoende tijd om tot rust te komen voor je gaat slapen? Licht en vooral dat van beeldschermen zorgt ervoor dat je minder melatonine aanmaakt waardoor je slechter in slaap valt.

En wat doe je als je wakker wordt? Word je ook steeds op dezelfde tijdstippen wakker? Ga niet lopen of iets anders doen want dan ben je echt wakker en daar wen je aan.

Frisse lucht kan wonderen doen tegen nachtmerries, maar dat heb je al lees ik. Misschien onder een dunnere deken/laken slapen?

Verder moet je toch maar proberen om overdag zo actief mogelijk te zijn en zo min mogelijk rust te nemen (niet te weinig!) in de hoop dat je 's avonds moe bent en beter kunt slapen. Misschien 's avonds nog even met je kind naar een speeltuin een eindje verder weg fietsen?

Ik vraag me af of medicatie wel helpt en iets oplost. Misschien voor even, maar je kunt het geen weken gaan gebruiken. Als jij niet het idee hebt dat er even iets bijzonders aan de hand is waardoor je niet goed slaapt, lijkt het mij geen goed idee om medicatie te gaan slikken. Of anders in ieder geval even langs je huisarts. Er kan ook iets anders aan de hand zijn (zoals slaapapneu's o.i.d., je weet het niet). Houd het in ieder geval in de gaten en heb niet het idee dat je je aanstelt want goed slapen is belangrijk!

Ik word idd steeds op dezelfde tijdstippen wakker, als ik geen dorst heb of moet plassen, blijf ik gewoon liggen...

De laatste dagen probeer ik ook op vastere tijden naar bed te gaan, tussen 23-23.30, ik lig dan wel weer langer wakker (ondanks de aangeraden thee. Ook heb ik een avond melatonine geprobeerd, dat werkte voor het inslapen heel erg goed, maar had de volgende ochtend een soort "wattenhoofd", was wel uitgerust, maar erg suf.

Ik ga gewoon verder proberen met wat voor mij gaan werken, vanavond staat een uurtje sport op het programma, gevolgd door weer een kopje thee...
Topic al een paar maanden oud, maar ik vroeg me af of je inmiddels al wat beter slaapt? En welke oplossing je daar evt voor gevonden hebt. Je slaapproblemen zijn herkenbaar voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven