Ik word geopereerd en ben doodsbang voor de narcose.

woensdag 2 februari 2011 om 15:17
Over twee weken wordt ik geopereerd. Het stelt niet zo veel voor volgens de kno arts een kleine ingreep. Ze gaan mijn bijholtes leegzuigen omdat die verstopt zitten, er zijn ook poliepen en verder gaan ze de gaatjes groter maken. De kno arts zei dat het ongeveer 20 minuten per neusgat zal duren.
Ik ben een angstig persoon en hypochronisch aangelegd.
Nu ben ik heel bang dat ik niet meer wakker wordt uit narcose dat er iets mis zal gaan dat ik dood ga.
Wat kan ik hier aan doen want ik ben nu zo aan het stressen dat ik slecht slaap enzo en ik wil juist in goede conditie zijn tijdens de operatie.
En heeft iemand zoiets meegemaakt, is het eng? valt het mee?
Ik ben een angstig persoon en hypochronisch aangelegd.
Nu ben ik heel bang dat ik niet meer wakker wordt uit narcose dat er iets mis zal gaan dat ik dood ga.
Wat kan ik hier aan doen want ik ben nu zo aan het stressen dat ik slecht slaap enzo en ik wil juist in goede conditie zijn tijdens de operatie.
En heeft iemand zoiets meegemaakt, is het eng? valt het mee?
woensdag 2 februari 2011 om 15:22
Ik ben een paar jaar geleden onder narcose geweest. Ook schijterig bang, echt zitten janken. Het was een spoedoperatie, was niet nuchter enzo. Toch is het mij honderd procent meegevallen. Ik had al een infuus. Er werd tegen mij gezegd: "je wordt eerst wat duizelig en dan val je in slaap". Ik wilde net zeggen dat ik duizelig was, maar viel dus in slaap. Heb niets gemerkt verder en werd later gewoon weer wakker.
Je eraan over geven werkt het best.
Je eraan over geven werkt het best.
woensdag 2 februari 2011 om 15:27
Ik hoop niet dat je hypochronisch bent. Dan ben je namelijk errrrrrg langzaam.
Zonder gekheid, bij de KNO-arts ben ik een keer met en een keer zonder roesje behandeld. Ik weet wat ik prefereer! Dat roesje vond ik eigenlijk best wel interessant. Terwijl ik ingespoten werd vroeg ik hoe lang het duurde voordat ik.......
(en weg was ik). Een vreemde maar best interessante gewaarwording!
Zonder gekheid, bij de KNO-arts ben ik een keer met en een keer zonder roesje behandeld. Ik weet wat ik prefereer! Dat roesje vond ik eigenlijk best wel interessant. Terwijl ik ingespoten werd vroeg ik hoe lang het duurde voordat ik.......
(en weg was ik). Een vreemde maar best interessante gewaarwording!

woensdag 2 februari 2011 om 15:28
Ik heb nooit narcose gehad en ik vind eerlijk gezegd het idee ook eng. Maar ja, in dit geval heb je geen keus, dus je kan het best blijven rationaliseren dat de kans zoooooooo klein is dat er iets gebeurt. Het helpt iig niet om daar hysterisch te worden.
Ik vind het dan trouwens wel weer grappig dat je het vaak hebt over plastisch chirurgie terwijl je bang bent voor een narcose!
Wanneer pas je je username nou eens aan??
Ik vind het dan trouwens wel weer grappig dat je het vaak hebt over plastisch chirurgie terwijl je bang bent voor een narcose!
Wanneer pas je je username nou eens aan??

woensdag 2 februari 2011 om 15:32
Ik heb een paar jaar geleden dezelfde operatie gehad, merkte er niks van, van de narcose, was binnen 5 seconden 'weg'. Alleen bij het wakker worden was ik gedesorienteerd, maar de verpleegkundige die erbij was, kwam meteen naar me toe. Piece of cake dus.
Operatie zelf viel ook mee, je voelt naderhand dat ze bezig zijn geweest, maar met een dagje rust is het goed te doen.
Operatie zelf viel ook mee, je voelt naderhand dat ze bezig zijn geweest, maar met een dagje rust is het goed te doen.
woensdag 2 februari 2011 om 15:32
Je valt best snel in slaap en ook het wakker wordt gaat redelijk snel. Ik heb nog nooit gedroomd ofzo tijdens de narcose (zo'n 20 keer meegemaakt denk ik...ben de tel een beetje kwijt). Vroeger wilde ik alleen maar onder narcose want als kind wilde ik niet dat de KNO-arts met zuigertjes ging werken wanneer ik bij was!
Er staat heel veel mensen bij je in de OK en je wordt continu in de gaten gehouden. Dat betekent dat je o.a. je hartslag, zuurstof en bloeddruk continu wordt gemeten. Er gebeurt echt niets engs hoor!!! Het lijtk net als je in slaap valt, je maar heeeeel kort slaapt, want je hebt het idee dat je bijna gelijk weer wakker wordt, maar dan is alles al gedaan!
Probeer te ontspannen het valt echt reuze mee!
Er staat heel veel mensen bij je in de OK en je wordt continu in de gaten gehouden. Dat betekent dat je o.a. je hartslag, zuurstof en bloeddruk continu wordt gemeten. Er gebeurt echt niets engs hoor!!! Het lijtk net als je in slaap valt, je maar heeeeel kort slaapt, want je hebt het idee dat je bijna gelijk weer wakker wordt, maar dan is alles al gedaan!
Probeer te ontspannen het valt echt reuze mee!

woensdag 2 februari 2011 om 15:36
Narcose leek me ook niks, tot het moest. En... Wat viel het mee. Je wordt goed begeleid, het personeel op de OK is helemaal ingesteld op angstige mensen. Voor je het weet slaap je en word je voor je gevoel gelijk alweer (prima) wakker. Niet te bang voor zijn hoor! Komt goed.
(Jammer dat je deze nickname hebt gehouden!)
(Jammer dat je deze nickname hebt gehouden!)
woensdag 2 februari 2011 om 15:39
Geef het in ieder geval even aan dat je zo angstig bent. En probeer tot dan je gedachten op iets anders te brengen. Je moet worden geopereerd, je hebt geen keus. En ik kan me je angst goed voorstellen, had ik ook toen ik voor het eerst werd geopereerd. Maar het valt heel erg mee! Ik voelde me wel heel slecht na de narcose. Moe en erg misselijk.
Maar het komt goed! Sterkte
Maar het komt goed! Sterkte

woensdag 2 februari 2011 om 15:39
Weet je zeker dat je een 'echte' narcose krijgt en niet enkel een roesje? Bij een algehele narcose krijg je meestal een half uurtje van tevoren een rustgevend pilletje, dat maakt dat je best relaxed de ok in gaat.
Na mijn eigen operatie 4 jaar geleden (ben ongeveer 5 kwartier onder zeil geweest) was ik vooral moe en had wat moeite 'helder' te worden. De verpleegkundige had lieve kaartjes van familie/vrienden voor me klaarliggen toen ik wakker werd, dat was heel fijn.
Na mijn eigen operatie 4 jaar geleden (ben ongeveer 5 kwartier onder zeil geweest) was ik vooral moe en had wat moeite 'helder' te worden. De verpleegkundige had lieve kaartjes van familie/vrienden voor me klaarliggen toen ik wakker werd, dat was heel fijn.
woensdag 2 februari 2011 om 15:40
Ik heb 2 x een bijholtespoeling gehad en echt, het valt reuze mee hoor! Geef idd van te voren duidelijk aan dat je het eng vindt, een goed anesthesist zal daar echt rekening mee houden. Narcose zelf merk je weinig van, je arm gaat even een beetje warm aanvoelen en tegen de tijd dat je je dat realiseert, ben je al onder zeil. je ligt aan allerlei apparatuur dus je wordt echt goed in de gaten gehouden. En wees blij dat je slaapt want zo'n spoeling schijnt nogal lawaai te maken (geslurp enzo ) dus dat hoor je dan lekker niet.
Succes !
Succes !
Ik ben mijn eigen bananenschil
woensdag 2 februari 2011 om 15:41
Ik ben heel vaak onder narcose geweest en eerlijk gezegd is het heerlijk. Als je wakker wordt is er voor jou geen tijd verstreken en is alles achter de rug. Het is niet zo dat je ineens onder zeil wordt gespoten en dat het maar afwachten is of je weer wakker wordt. Je krijgt constant kleine doses slaapmiddel en men kan je op elk gewenst moment wakker maken door te stoppen met het narcosemiddel. Het komt echt wel goed
woensdag 2 februari 2011 om 15:44
woensdag 2 februari 2011 om 15:49
Ik ben vorig jaar geopereerd, door de kaakchirurg, voor de eerste keer in mijn leven. De hele operatie viel me 100% mee! 's Ochtends bij de intake heeft een verpleegster al met me doorgesproken wat er ging gebeuren, en ook even later in de ok was iedereen heel aardig en legden ze precies uit wat ze aan het doen waren "zo, dit is een warmtedekentje, je gaat het zo aangenaam warm hebben" (was ook zo). Ze stelden zich allemaal voor en vertelden hoe de narcose voelde. Toen ze hem aanzetten zeiden ze dat ook en bleven ze gewoon met me doorkletsen, althans, de drie tellen dat ik daarna nog wakker was
. Daarna deed ik mijn ogen open en lag ik al op de verkoever. Voor mijn gevoel had ik alleen een keer met mijn ogen geknipperd. Ik heb zelfs gevoeld aan mijn hoofd, omdat ik gewoon niet kon geloven dat het al gebeurd was. Don't worry, voor je het weet is het gebeurd! Succes meid! (en laat je daarna maar lekker vertroetelen

woensdag 2 februari 2011 om 15:49
woensdag 2 februari 2011 om 15:50
Ben toevallig 3 weken geleden nog onder narcose geweest.
Ik vind het altijd heerlijk, dat wegsoezen.
Wel moet je even bij de anesthesist aangeven dat je het eng vind. Mocht je er echt veel last van hebben, vraag dan even een gesprekje aan van te voren dan legt hij het aan je uit.
Je hoeft echt niet bang te zijn!
Als ik bij komt meen ik altijd dat ik heel helder ben. Na een paar uur blijkt dan dat ik de helft niet meegekregen heb.
Soms maak ik de meest gekke opmerkingen tot hilariteit van de verpleegkundigen.
Ik vind het altijd heerlijk, dat wegsoezen.
Wel moet je even bij de anesthesist aangeven dat je het eng vind. Mocht je er echt veel last van hebben, vraag dan even een gesprekje aan van te voren dan legt hij het aan je uit.
Je hoeft echt niet bang te zijn!
Als ik bij komt meen ik altijd dat ik heel helder ben. Na een paar uur blijkt dan dat ik de helft niet meegekregen heb.
Soms maak ik de meest gekke opmerkingen tot hilariteit van de verpleegkundigen.