Gezondheid alle pijlers

Implantaat voortand

13-04-2013 22:28 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, toen ik tien was heb ik een auto-ongeluk gehad waardoor mijn voortand eruit is gevallen. Ze hebben deze er opnieuw ingezet, maar hij is nu aan het afsterven. Dit betekent dus dat ik een implantaat krijg. Ik zie hier ontzettend tegen op, vooral omdat het een langdurig proces is. Mijn voortand wordt eerst getrokken, dit moet een paar maanden herstellen en dan pas beginnen ze pas met het proces voor de implantaat. Dit komt er op neer dat ik in de tussentijd met een plaatje moet rondlopen zodat ik geen gat heb. Ik zie hier heel erg tegen op, vooral omdat ik niet wil dat mensen het zien. Is er misschien iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? Graag hoor ik wat ervaringen en hopelijk stelt dit me iets meer gerust... Alvast bedankt!
quote:sophie20 schreef op 13 april 2013 @ 23:11:

@ mopsie. Nadat mijn tand is getrokken moet dat ongeveer twee maanden herstellen. Vervolgens wordt er gekeken of ik genoeg bot heb, als dat niet het geval is moet er dus een bottransplantatie plaats vinden. Dit moet dan ook weer herstellen. Dan wordt die schroef geplaatst, dit moet ook weer herstellen. En dan pas kan die implantaat er op worden geschroefd. Al met al ben ik dus dik driekwart jaar bezig hiermee.

@ grolle. Was het plaatje heel erg zichtbaar? Ik ben momenteel 20 jaar, ben nog volledig in mijn studententijd en ga dus ook nog regelmatig stappen. Daar zie ik dus het meeste tegen op, dat mensen het in de kroeg zien en er dan allemaal naar vragen..Bij mij zagen ze het niet. Ik ging er alleen mee zitten spelen, ik zoog hem omlaag en duwde hem dan weer terug. Dat deed ik gedachtenloos, ik moest wel opletten dat ik dat niet zomaar op school deed, dan kreeg ik een por van een vriendin.
Bij mij wordt geprobeerd om dmv een beugel botgroei te stimuleren. Als dat lukt en er genoeg botgroei is, dan worden mijn voortanden getrokken en de implantaten er gelijk ingezet.
quote:Cheery schreef op 13 april 2013 @ 23:08:

Lotte, als de wortel nog in orde is(wel dood), hoe denk jij dan over een volledig porseleinen kroon. Dat heb ik nu ook en dat wil ik eigenlijk opnieuw. Implantaat lijkt me ook een beetje eng, maar ik lees natuurlijk ook dat Reisa er blij mee is.Ik vind volledig porseleinen kronen erg mooi. Waarom moet de jouwe vervangen worden? Heb je 'm al lang?
Het plaatje was niet zo goed zichtbaar, maar ik lachtte wel minder uitbundig.

Overigens was ik er gewoon heel eerlijk over als mensen toch iets zeiden....
Oh, ik zie nu dat je 'm inderdaad al een tijd hebt.
Ik heb niet alle berichten gelezen, dus waarschijnlijk vertel ik dingen die hier boven al staan, maar dit is mijn ervaring. Ik heb toen ik 8 was mijn voortand afgebroken. Er is toen een stukje aangezet, maar uit eindelijk was de tand niet meer te redden. Toen ik 23 was heb ik hem laten trekken en tijdelijk een plaatje gehad. Alleen als je echt er op let zie je het wel en fijn was anders, maar altijd nog beter dan een gat. Moest een tijd genezen en toen is het implantaat er in gezet. Dat is me erg mee gevallen. Ik had een mp3 speler mee en je voelde wel de druk enzo, maar pijn deed het niet. Wel een paar dagen een dikke lip gehad. Ze hebben over het implantaat het tandvlees weer gesloten en het moest toen 6 maanden herstellen en vast groeien. Dus ik heb behoorlijk lang met dat plaatje gelopen. Daarna is er een mooie tand op geschroefd. De verzekering heeft zo ongeveer niks betaald, maar het is me het echt waard geweest. Ik ben er nog steeds blij mee. Het hele proces duur een tijd, maar dan heb je echt een prachtige oplossing.

Met dat plaatje viel trouwens wel te eten, maar daarna moet je het wel goed schoonmaken. Als ik alleen at deed ik hem wel uit. Ik vond het fijn om hem tijdens het slapen uit te doen, maar ik heb ook vaak zat wel met dat ding in geslapen als mijn vriend bleef slapen. Trouwens nooit commentaar gehad op dat plaatje.
het is mogelijk om een kroon te plaatsen op een dode wortel, dat maakt niet zo uit hoor. De behandeling doet dan geen pijn. Ik heb voor die ene kies geen verdoving gekregen.

Als er niet genoeg tandbeen is om er een stompje van te slijpen gebruikt hij een stiftopbouw. Dat is even sterk als een gewone geslepen opbouw.
it's a big club and you ain't in it
Ik zou inderdaad kijken of er een kroon mogelijk is. Ik zou twee kronen krijgen op twee voortanden waarvan de zenuw al lang verwijderd is (op mijn 9e gevallen op de badrand, daarna meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad). Er zou ook een stift gebruikt worden. Helaas lijkt een van de wortels gescheurd, en krijg ik waarschijnlijk ook een implantaat. Ik had wel gehoopt dat het minder lang zou duren, is dat plaatje altijd nodig?
Ik heb twee implantaten! Naast mijn voortanden. Ik snap dat het vervelend is om met een 'gat' rond te lopen, maar het is het waard hoor!

Mijn tanden waren destijds melktanden waar geen volwassen tand boven zat. Deze moesten uiteindelijk getrokken worden (ik was 15, en liep met gaten). Maar implantaten blijven je hele leven zitten, breken niet af en de pijn valt allemaal erg mee. Ik ben blij dat ik ervoor gekozen heb!
Op deze site staat heel veel informatie.
quote:Lotte35 schreef op 14 april 2013 @ 10:27:

Op deze site staat heel veel informatie.Dank je, ik ga het doornemen! en ja ik heb m inderdaad al lang.
Mijn ervaring:

op sommige plaatsen geen aanleg voor "grote mensen tanden". Daarom heb ik nu 7 implantaten, waarvan 6 in de bovenkaak en 1 onder (kies). Mijn proces:

Eerst een blokjesbeugel om de goede tanden om de goede plek te krijgen.

Kaakoperatie om overbeet te verminderen

Melktandjes die niet goed waren zijn getrokken.

Dat moest een tijdje genezen

Plaatsing van abutments (schroef in kaak waar implantaat in komt)

Dat moest genezen

Allemaal afgestoten in de bovenkaak

Opnieuw geplaats, opnieuw genezen, opnieuw afgestoten

Conclusie: te weinig bot in bovenkaak

Behandeling botopvuling

Dat moest genezen

Opnieuw abutments; nu wel met succes.

Weer een tijdje genezen

Plaatsing van implantaten.

Kroon er op

Klaar!!!

Alles bij elkaar heeft het ruim 4 jaar geduurd, en heb ik al die tijd met een plaatje gelopen (van mijn 16 tot 20). Een groot drama. Werd er erg onzeker van. Bij te hard lachen liet het los, kon er bijna niks mee eten, twee keer gehad dat ie over de heft brak. Durfde er niet mee in de zee te zwemmen, uit angst dat ie uit viel en op de zeebodem belandde.

Echt geen fijne tijd

Qua pijn was het allemaal prima te doen. Plaatsing is geen pretje, maar dat is niet door de pijn, maar door het geluid en de druk op je kaak. Dat is niet fijn, maar wel te doen

Het eindresultaat ben ik vrij blij mee. Ik ben heel bij dat deze methode bestaat, en als ik normaal praat of lach ziet het er erg mooi uit. Alleen als ik mijn lip op til zie je op twee plaatsen randjes van de implantaat. Op die plek is er tijdens plaatsing teveel tandvlees beschadigd. Dat is wel jammer
Goh daatje, wat een verhaal!

Wat zul je blij zijn dat het nu allemaal goed zit.

Geniet ervan.
Als je 1 tand hebt op een plaatje en het is goed gemaakt heb je niet eens in de gaten dat je het in hebt.

Dat is meestal de grootste fout die mensen maken niet terug gaan tot dat het goed zit.

Ik had er ook 1 met 1 en ik kon op kauwgom na alles eten.

Ik heb nu een frameprothese, maar dat is wel een erg dure tijdelijke oplossing.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven