Gezondheid alle pijlers

In de overgang?!

12-04-2013 16:22 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de 2e x op rij klachten gehad met mijn menstruatie, vorige maand kwam die een week te laat. Dit keer ben ik al 12 dagen overtijd. Ik slik geen pil en kon altijd redelijk voorspellen wanneer ik mijn menstruatie zou krijgen.. Tot nu dus...

Net bij de huisarts geweest en die denkt dat ik in de overgang ben. Ik ben pas begin 30 en ja, ik heb al een kindje, maar ik zag in mijn toekomst toch altijd wel nog minstens een kindje meer...

Heb ook gelijk in het ziekenhuis bloed laten prikken, volgende week bellen voor de uitslag. Natuurlijk moet ik niet op de zaken vooruit lopen, maar was toch even een klap in mijn gezicht zeg...

Wil t alleen even van me afschrijven, voel me een beetje down...
Ja, de overgang is voor niemand leuk, zeker niet als je nog zo jong bent. Maar het is nog niet zo ver natuurlijk, dat je geen kinderen meer kunt krijgen. Misschien is het een goed moment om daar eens over na te denken.

Hopelijk is het vals alarm. Ik duim voor je.
Twee keer een onregelmatige menstruatie is wel erg weinig om te concluderen dat je in de overgang bent. Dan moet er tochwle meer aan de hand zijn hoor, heb je ook andere klachten?

Ik duim ook voor je
Als het al zo is betekent dat natuurlijk niet direct dat een tweede kind uitgesloten is.
Dat zou balen zijn blub. Vaak komt er niets uit zo'n test, maar dan zegt het nog niet dat je al aan het rommelen bent vd overgang. Dit kan ook jaren zo doorgaan dan en opeens ben je dan weer keurig ongesteld. Afwachten dus en misschien nadenken om een tweede kindje te gaan krijgen.

Misschien is het ook niets. Ik was het ook wel eens onregelmatig. Helemaal als ik stress had ofzo.
Het is geen conclusie, het is wel een optie waar ik nog niet echt aan gedacht had tot ik daar zat.

De reden dat het onderzocht wordt is omdat ik toen ik net begon met menstrueren een erg korte cyclus had, waardoor het "mogelijk" zo zou kunnen zijn dat mijn eitjes op of bijna op zijn...

Wel heb ik steeds het gevoel dat ik ongesteld moet worden, zware borsten en af en het gevoel alsof ze lekken (zoals wanneer je borsten overvol zijn bij borstvoeding) maar komt niets uit.

Zwanger kan niet, voor dat als optie wordt geroepen...
quote:madamemicmac schreef op 12 april 2013 @ 16:44:

Dat zou balen zijn blub. Vaak komt er niets uit zo'n test, maar dan zegt het nog niet dat je al aan het rommelen bent vd overgang. Dit kan ook jaren zo doorgaan dan en opeens ben je dan weer keurig ongesteld. Afwachten dus en misschien nadenken om een tweede kindje te gaan krijgen.

Misschien is het ook niets. Ik was het ook wel eens onregelmatig. Helemaal als ik stress had ofzo.Ik heb geen stress, dus dat is uitgesloten.. Nadenken over een 2e kindje...tja.. alleen nog een relatie dan...
Je bent wel erg jong voor de overgang hoor, maar dat weet je zelf ook wel. Waarom trekt je huisarts zo'n conclusie? Afgezien van die weggebleven menstruatie, heb je overgangsverschijnselen?

Kan echt van alles zijn, dat je 12 dagen overtijd bent. En 12 dagen is echt niks, als je je bedenkt dat sommige vrouwen bij een regelmatige menstruatie een paar keer in hun leven gewoon een cyclus overslaan. Ik ging een keer op vakantie ( zonder stress, haha ) en de menstruatie bleef ook weg, zwangerschap uitgesloten. Het kan zomaar gebeuren.

Wacht eerst de uitslag af en ga daarna als dat nodig is bij de gynaecoloog langs.
Toevallig ook een 'alternatief merk pil' aangesmeerd gekregen bij de apotheek? Sinds ik een nep-microgynon slik, hier ook de hele cyclus van slag. Is nog een heel topic over geopend: 'Microgynon30, werd jij ook "anders" van het goedkopere merk?
Kan je nog bij je moeder vragen op welke leeftijd zij begon met de overgang? Vaak heb je dan een goede richtlijn hiervoor.
quote:rower schreef op 12 april 2013 @ 18:35:

Toevallig ook een 'alternatief merk pil' aangesmeerd gekregen bij de apotheek? Sinds ik een nep-microgynon slik, hier ook de hele cyclus van slag. Is nog een heel topic over geopend: 'Microgynon30, werd jij ook "anders" van het goedkopere merk?In de OP staat toch heeeeel duidelijk dat TO de pil niet slikt...
Wel een beetje erg snel geroepen van je huisarts dat je in de overgang waarschijnlijk zit terwijl je pas begin 30 bent.....

Bloed test voegt echt niks toe!

Ik zelf ben 48 en sinds 3 maanden opeens van regelmatig naar 52 dagen en toen beetje 13 dagen later en vervolgens ben ik het nu nog steeds niet ergens in de 40 dagen

Ook bloed laten prikken maar wees helemaal niks uit nog totaal geen verhoging van het FSH.
Natuurlijk heb je wel iets aan een bloedtest, dat geeft je zekerheid.

Ik had het andersom, ik was eind dertig en de huisarts wilde geen test doen omdat hij me te jong vond. Toen maar zelf bij de apotheek een test gehaald en met het positieve resultaat terug naar de huisarts. Toen 'mocht' ik bij gods gratie wel een bloedtest en ja hoor.

Sommige vrouwen komen nog eerder in de overgang. Het heeft ook een naam: prematuur ovarium falen. Het is dan belangrijk dat je hormonen neemt omdat je anders snel last krijgt van botontkalking.

Dus laat die test maar doen.
.
quote:redband schreef op 12 april 2013 @ 18:41:

Kan je nog bij je moeder vragen op welke leeftijd zij begon met de overgang? Vaak heb je dan een goede richtlijn hiervoor.

Nou, valt tegen hoor. Mijn zus en ik hebben hele verschillende menstruatie en leeftijd overgang. Je moet ook echt bij de rest van de vrouwelijke familie vragen, vader én moeders kant.

Overigens vind ik 2 x onregelmatige cyclus weinig bodem voor overgang. Maar wel goed dat het getest wordt, natuurlijk. Sterkte
Later is nu
Test zegt alleen wat als de waardes hoog zijn.

En in het meeren deel laat de test geen verhoogde waardes zien (terwijl je al in een beginnende overgang zit)dus weet je nog niks ....

En waar hebben we het over een vrouw van begin 30 die 1X een week later haar menstruatie krijgt en nu de 2X 12 dagen later is en nog niet ongesteld is...............sorry maar dan laat je toch geen test doen om te kijken of je al in de overgang bent ....dan kunnen heel wat vrouwen constant wel gaan testen
quote:impala schreef op 12 april 2013 @ 22:39:

Natuurlijk heb je wel iets aan een bloedtest, dat geeft je zekerheid.

Ik had het andersom, ik was eind dertig en de huisarts wilde geen test doen omdat hij me te jong vond. Toen maar zelf bij de apotheek een test gehaald en met het positieve resultaat terug naar de huisarts. Toen 'mocht' ik bij gods gratie wel een bloedtest en ja hoor.

Sommige vrouwen komen nog eerder in de overgang. Het heeft ook een naam: prematuur ovarium falen. Het is dan belangrijk dat je hormonen neemt omdat je anders snel last krijgt van botontkalking.

Dus laat die test maar doen.

Hier hetzelfde! Ik kreeg zelfs te horen dat het niet uit te zoeken is of ik al in (het voorstadium van ) de overgang zit, terwijl ik dacht dat dat wel zo was. Ik ben naar huis gestuurd met een receptje voor de pil. Heb 'm 1 maand geslikt en de rest weggegooid. Nu ben ik al wat langer aan het soebatten met vooral PMS en een lichtelijk veranderde cyclus (verschilt tussen 26 en 32 dagen, maar de laatste keren 2x een cyclus van 21 dagen). Omdat door mijn PMS en hormoonhuishouding mijn diabetes ontregeld wordt, wilde ik eigenlijk toch wel wat meer dan alleen een receptje voor de pil. Ik wist trouwens niet dat er doe het zelf tests waren. Misschien de moeite waard om die eens te kopen?

Blubdevis; ik zou het ook gewoon laten doen, het is maar een bloedtest toch? En dan heb je denk ik wel direct duidelijkheid.

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven