Gezondheid alle pijlers

Ineens een verhoogd bloeddruk?

03-03-2010 20:54 57 berichten
Hallo, wellicht dat er hier mensen zijn die wat ervaring hebben met een (hoge) bloeddruk en veranderingen hierin?

Eigenlijk heb ik altijd een mooie bloeddruk gehad, zo tussen de 110/50 en 120/60. Omdat ik de laatste 6 jaar 3 zwangerschappen achter de rug heb en bloeddonor ben is mijn bloeddruk behoorlijk regelmatig gecontroleerd en was dus altijd heel stabiel.

Nu was ik vanmorgen bij de bloedbank en de assistente bleef maar opnieuw mijn bloeddruk meten, omdat ze mijn onderdruk zo hoog vond (>100). Uiteindelijk heeft een collega ook nog links en rechts gemeten en die kwam ook op 150/100 uit. Best wel aan de hoge kant dus. Nou wil het toeval dat ik bij de keuring van een paar maanden daarvoor ook al rond de 95 zat qua onderdruk. Ik dacht toen nog dat het een momentopname was en heb er verder niet meer over na gedacht.

Tot vandaag dus, want het zit me toch niet lekker. Ze hebben aangeraden om volgende week nog een keer de bloeddruk te laten meten. Heeft iemand hier verstand van? Kan een bloeddruk (met name de onderdruk) ineens zo stijgen? En moet ik me hierover zorgen maken? In principe voel ik me gezond, wel een paar kleine dingetjes, maar dat zijn van die typisch vage klachtjes die iedereen weleens heeft.
Hi Nippo. Hb was bij de bloedbank (bloed werd daar getest voor bloedplaatjes-afname) 8.0, dus eindelijk weer op peil (gelukkig maar, want ik kan geen rood vlees, broccoli en volkoren brood meer zien . Daar was ik dus wel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
En gelijk maar ff een glucose bepalen als ze toch bloed gaan prikkken?
Fijn dat je Hb weer goed is Anky, en broccoli is toch best lekker ?
Doen ze volgens mij ook. Ik moest in ieder geval nuchter zijn (dat is toch voor glucosemeting?). Op zich verwacht ik hier trouwens geen problemen mee omdat ik al vaak op suikerziekte getest ben (vanwege extreem slechte wondgenezing) en deze uitkomsten altijd goed waren.
quote:nippo schreef op 04 maart 2010 @ 20:25:

Fijn dat je Hb weer goed is Anky, en broccoli is toch best lekker ?Ik vind het heel lekker gelukkig. En de kinderen ook. Maar ik geloof dat vriend broccoli een beetje zat begint te worden .
Ik zou in jouw geval een doorverwijzing vragen naar een internist, ook als er niets gevonden wordt. En dan even een soort ziektegeschiedenis voor jezelf op papier zetten, met alle dingen die je hebt gehad. Want je hebt wel erg veel pech wat dat betreft; dat lijkt toch meer op een patroon.
Jij hebt trouwens gelijk dat iedereen regelmatig vage klachtjes heeft. Maar dat zijn niet hetzelfde soort klachten als jij hebt. Het is heel goed om niet al te hypochondrisch te zijn, maar je moet ook uitkijken dat je je lichaam serieus blijft nemen.
Dat maakte deze keer ook het verschil Nippo. Die bloeddruk is een duidelijk meetbaar iets. En is dus veranderd, zonder dat ik daar een reden voor kan bedenken. Dat wil ik dus toch wel graag uitgezocht zien (alhoewel de arts ook al zei dat er in verreweg de meeste gevallen geen echte reden wordt gevonden).

Maar je tip van op papier zetten is een goede. Dat ga ik zeker doen (ik had vandaag een arts die zeer uitgebreid de tijd nam en ik merk dat ik dan ondanks dat toch weer dingen vergeet).
quote:pepexx schreef op 03 maart 2010 @ 21:51:

Ik zelf zit zo rond de 140/100

Slik je medicijnen tegen hoge bloeddruk, als ik vragen mag?

Ik heb ook regelmatig 140/95-100, en moet over 2 weken terug naar de dokter om te laten meten. Dan zal hij wel weer over medicijnen beginnen. De komende 2 weken wil ik proberen alles te doen wat goed is voor de bloeddruk, kijken of ik 'm zelf omlaag kan krijgen.
quote:Sim69 schreef op 05 maart 2010 @ 22:03:

[...]

Slik je medicijnen tegen hoge bloeddruk, als ik vragen mag?

Ik heb ook regelmatig 140/95-100, en moet over 2 weken terug naar de dokter om te laten meten. Dan zal hij wel weer over medicijnen beginnen. De komende 2 weken wil ik proberen alles te doen wat goed is voor de bloeddruk, kijken of ik 'm zelf omlaag kan krijgen.

Ja.

1 tablet p/d.

Ik heb toendertijd 3 weken mijn bloeddruk gemeten, anderhalve week zonder en de andere helft met medicijnen en toen 3 x per dag mijn bloeddruk gemeten.

En er was een duidelijke daling, dus sindsdien slik ik medicijnen.

En het zijn tegelijker tijd béta blokkers dus dat komt mooi uit met mijn migraine.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ja, dat wilde ik je ook nog zeggen: ik zou ook even op diabetes laten controleren-zeker als je toch nuchter moet komen voor het bloedonderzoek. Dat vele plassen en moe zijn kunnen in die richting wijzen. Hoop overigens voor je dat het niet zo is.
Nuchter bloedonderzoek is niet alleen voor diabetes te testen, ook voor schildklierhormonen en cholestrolgehalte om maar es wat te noemen.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
.
Laag Hb had bij mij gelukkig een duidelijk aanwijsbare oorzaak en ik heb het vermoeden dat restless legs bij mij direct aan laag Hb te koppelen zijn. Na het slikken van extra ijzer (en uiteraard heel goed op voedingspatroon letten) zijn de klachten gelukkig behoorlijk verminderd.

Neemt niet weg dat ik blij zal zijn als uit de bloedwaarden blijkt dat er niets aan de hand is en dat ik me voor niets zorgen maak .
Nou, vanmorgen bloed geprikt en nu aan de 24 uurs bloeddrukmeting (heb nu al een zere arm...). Morgen dan hopelijk ook de bloeduitslagen bespreken.
.
Anky, heb alles gelezen en stukje voor je geschreven in onze groep.

Psych
Hoi, even, zoals beloofd, een update. Vanmorgen naar de arts geweest en de bloeduitslagen waren wel redelijk voor zover ik begreep. Een paar waarden buiten de referentiewaarden, maar geen megagrote afwijkingen.

Uitslag 24 uursmeting was de arts minder enthousiast over: waarden vond ze echt veel te hoog voor iemand van mijn leeftijd (ik ben 37), vooral gezien mijn geschiedenis met juist een lage bloeddruk (en die is echt heel vaak gemeten met 3 zwangerschappen en veel bloeddonaties). Vooral de waarden in de nacht waren aan de hoge kant (terwijl ik toch heerlijk heb geslapen).

Voordat ze met medicijnen aan de gang gaan (daar zal het wel op uitlopen vrees) gaan ze nu eerst uitsluiten dat het een probleem met de nieren is. Ik mag me morgenochtend al melden bij nefrologie voor een echo-onderzoek.

To be continued dus.
Je houdt de spanning er in! Hopelijk is het onschuldig/makkelijk te behandelen!
Vanmorgen echo gehad van de nieren en dat was helemaal goed! Nu dus eerst maar eens een week op vakantie en dan zien we wel weer verder (waarschijnlijk zullen ze dan wel medicijnen gaan proberen).
Ow wat fijn zeg!! Zou inderdaad kunnen liggen aan eventuele stuwing in de nier(en). Fijn dat dat goed is, geniet nu maar lekker van je vakantie!
Goed nieuws! Fijne vakantie
.
Thanks, ik heb er zin in!
Alhoewel ik na deze winter beter een zonvakantie had kunnen boeken dan een skivakantie .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven