Invloed hormonen op stemming
maandag 23 juni 2025 om 14:09
Hoi allemaal,
Ik worstel al mijn hele leven met angst- en stemmingsklachten, en heb meerdere keren een zware depressie doorgemaakt waarvoor ik ook ben opgenomen in een kliniek.
De laatste tijd gaat het gelukkig beter, maar ik merk dat mijn stemming nog steeds erg wisselvallig is. Ik heb een patroon ontdekt: ongeveer twee weken voel ik me redelijk tot goed, gevolgd door twee weken waarin ik me lusteloos voel, extreem moe ben en nergens zin in heb.
Ik begin me af te vragen of dit misschien hormonaal gerelateerd is is. Zou dit een optie kunnen zijn? En heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben 34 jaar en heb een hormoonspiraal.
Ik worstel al mijn hele leven met angst- en stemmingsklachten, en heb meerdere keren een zware depressie doorgemaakt waarvoor ik ook ben opgenomen in een kliniek.
De laatste tijd gaat het gelukkig beter, maar ik merk dat mijn stemming nog steeds erg wisselvallig is. Ik heb een patroon ontdekt: ongeveer twee weken voel ik me redelijk tot goed, gevolgd door twee weken waarin ik me lusteloos voel, extreem moe ben en nergens zin in heb.
Ik begin me af te vragen of dit misschien hormonaal gerelateerd is is. Zou dit een optie kunnen zijn? En heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben 34 jaar en heb een hormoonspiraal.
maandag 23 juni 2025 om 14:23
Hier heb je misschien niets aan, dus schuif het vooral terzijde als het je niet helpt. Ik vind het ingewikkeld, de huidige trend om het ongenoegen van vrouwen op hormonen te schuiven. Het is een manier om vrouwen biologisch labieler, emotioneler en minder betrouwbaar te maken. En: het is de natuur, dus deze labiliteit is daarom onvermijdelijk, volgens de huidige biologie-is-wet-mythe.
Concreet: als je je moe en lusteloos voelt, helpt het wellicht om dat te accepteren en in die dagen wat minder hooi op je vork te nemen. Om wat liever voor jezelf te zijn, meer te rusten, meer thee te drinken (mits je dat lekker vindt), langzamer te leven. Gewoon omdat je dat op die dagen blijkbaar nodig hebt. Je mag iedere dag opnieuw bekijken wat je voor die dag nodig hebt en je leven daarop inrichten. Sterkte!
Concreet: als je je moe en lusteloos voelt, helpt het wellicht om dat te accepteren en in die dagen wat minder hooi op je vork te nemen. Om wat liever voor jezelf te zijn, meer te rusten, meer thee te drinken (mits je dat lekker vindt), langzamer te leven. Gewoon omdat je dat op die dagen blijkbaar nodig hebt. Je mag iedere dag opnieuw bekijken wat je voor die dag nodig hebt en je leven daarop inrichten. Sterkte!
maandag 23 juni 2025 om 14:50
Het zou heel goed aan elkaar gerelateerd kunnen zijn. Het is alleen de vraag komt het door je eigen hormonen of door de hormoonspiraal.
Je zou kunnen kijken wat het doet als je het spiraaltje laat verwijderen.
Bij mij zijn het mijn eigen hormonen die mijn gemoedstoestand beinvloeden, dus ik ben aan de pil en inmiddels aan de hormoonsuppletie gegaan, maar ik ben al iets ouder.
Je zou kunnen kijken wat het doet als je het spiraaltje laat verwijderen.
Bij mij zijn het mijn eigen hormonen die mijn gemoedstoestand beinvloeden, dus ik ben aan de pil en inmiddels aan de hormoonsuppletie gegaan, maar ik ben al iets ouder.
maandag 23 juni 2025 om 15:05
Hier ben ik het mee eens, maar dat neemt niet weg dat bepaalde hormonen zeker invloed kunnen hebben op je stemming.Thalas schreef: ↑23-06-2025 14:23Hier heb je misschien niets aan, dus schuif het vooral terzijde als het je niet helpt. Ik vind het ingewikkeld, de huidige trend om het ongenoegen van vrouwen op hormonen te schuiven. Het is een manier om vrouwen biologisch labieler, emotioneler en minder betrouwbaar te maken. En: het is de natuur, dus deze labiliteit is daarom onvermijdelijk, volgens de huidige biologie-is-wet-mythe.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 23 juni 2025 om 15:14
Dat vraag ik mezelf inderdaad ook af. Ik weet nog wel dat toen ik destijds stopte met de pil, toen ik zwanger wilde worden, ik me echt veel stabieler en fijner voelde. Maar volgens de gynaecoloog zijn bijwerkingen van de spiraal echt verwaarloosbaar en moest ik me daar vooral niet teveel zorgen over maken. Maar ga het toch eens bespreken met mijn eigen huisarts denk ik. Toevoeging: na mijn zwangerschap heb ik een postnatale depressie gehad. Na paar maanden heb ik gelijk een hormoonspiraal laten plaatsen. Dat is nu zo’n 3 jaar geleden.
maandag 23 juni 2025 om 15:22
Hier iemand die sinds een jaar "synthetisch hormoon" vrij is en ik merk dat ik zo gevoelig ben voor hormonen. Gedurende mijn hele cyclus wordt mijn staat van zijn beïnvloed en ik weet hier inmiddels mee te leven.
Het alternatief voor mij, de pil, gaf mij niet het gewenste resultaat en ik weet niet of ik het ooit weer zou nemen. Onder invloed van de synthetische hormonen was ik in de negatieve zin afgevlakt. Zonder pil ga ik (als een 10 volmaakt gelukkig is en een 0 zwaar depressief) van een 6 (net na menstuatie) naar een 9 (ovulatie) naar een 3 (na de ovulatie) en weer naar een 6 (net voor de menstruatie. Tuurlijk, die dip naar een 3 is lastig maar dit weet ik en hier houd ik rekening mee maar op die week na ga ik in een goeie flow.
Tijdens pil gebruik was ik afgevlakt op een 5je en pas toen ik ermee stopte merkte ik hoe onprettig dat was...
Maar hormonen werken zeker op mijn humeur, dat is een ding wat zeker is!
Het alternatief voor mij, de pil, gaf mij niet het gewenste resultaat en ik weet niet of ik het ooit weer zou nemen. Onder invloed van de synthetische hormonen was ik in de negatieve zin afgevlakt. Zonder pil ga ik (als een 10 volmaakt gelukkig is en een 0 zwaar depressief) van een 6 (net na menstuatie) naar een 9 (ovulatie) naar een 3 (na de ovulatie) en weer naar een 6 (net voor de menstruatie. Tuurlijk, die dip naar een 3 is lastig maar dit weet ik en hier houd ik rekening mee maar op die week na ga ik in een goeie flow.
Tijdens pil gebruik was ik afgevlakt op een 5je en pas toen ik ermee stopte merkte ik hoe onprettig dat was...
Maar hormonen werken zeker op mijn humeur, dat is een ding wat zeker is!
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
maandag 23 juni 2025 om 15:39
Juist door te erkennen dat je humeur beïnvloed kan worden door je hormonen kun je meer doen dan het maar accepteren want 'het is nu eenmaal zo', namelijk op zoek gaan naar wat invloed heeft op je hormonen. Het probleem is mijns inziens juist dat de medische wetenschap dat veel te lang genegeerd heeft en er veel meer onderzoek naar zou moeten komen zodat vrouwen het niet maar hoeven te accepteren dat ze zich de helft van de tijd in hun vruchtbare jaren k*** voelen.
maandag 23 juni 2025 om 15:57
Die van mij zei juist dat het prima kon komen van een spiraal. Mijn schoonzus schoot dieper in haar angststoornis na het plaatsen van het spiraaltje, toen die er weer uit was, voelde zij zich ook weer stukken beter.Koffiezetapparaat schreef: ↑23-06-2025 15:14Dat vraag ik mezelf inderdaad ook af. Ik weet nog wel dat toen ik destijds stopte met de pil, toen ik zwanger wilde worden, ik me echt veel stabieler en fijner voelde. Maar volgens de gynaecoloog zijn bijwerkingen van de spiraal echt verwaarloosbaar en moest ik me daar vooral niet teveel zorgen over maken. Maar ga het toch eens bespreken met mijn eigen huisarts denk ik. Toevoeging: na mijn zwangerschap heb ik een postnatale depressie gehad. Na paar maanden heb ik gelijk een hormoonspiraal laten plaatsen. Dat is nu zo’n 3 jaar geleden.
En niemand kan je tegenhouden in het verwijderen van het spiraaltje..... Wat je reden ook mag zijn.
Je moet dan alleen na gaan denken over andere anticonceptie.

maandag 23 juni 2025 om 15:59
Ik heb hier ook zo'n gedoe over gehad met mijn huisarts, notabene vrouw, die zei, het hoort er ook gewoon bij. Ja nou niet dus, de wetenschap is een stuk verder dan het hoort er ook gewoon bij....Danae schreef: ↑23-06-2025 15:39Juist door te erkennen dat je humeur beïnvloed kan worden door je hormonen kun je meer doen dan het maar accepteren want 'het is nu eenmaal zo', namelijk op zoek gaan naar wat invloed heeft op je hormonen. Het probleem is mijns inziens juist dat de medische wetenschap dat veel te lang genegeerd heeft en er veel meer onderzoek naar zou moeten komen zodat vrouwen het niet maar hoeven te accepteren dat ze zich de helft van de tijd in hun vruchtbare jaren k*** voelen.
Ik ben nu ook een soort van voorvechter voor het aan de bel trekken bij je huisarts als je hormonen raar doen geworden in mijn kring. En laat ik nou totaal niet activistisch ingesteld zijn, maar hierin toch wel.
maandag 23 juni 2025 om 18:58
Lila-Linda schreef: ↑23-06-2025 16:15Ohja, ik functioneer juist veel beter als ik wel hormonen extra slik (/plak)
Dan is mijn humeur beter, vrolijker, stabieler.
Vroeger al met de pil, en nu met HRT
Geen idee waarom, ik zal wel grote spiegelingen hebben ofzo
Hier net zo, maar hoor ook vaak de andere kant op. Want een overschot aan de hormonen kunnen ook weer dezelfde klachten geven als een tekort aan de hormonen...... Dat maakt het ook lekker makkelijk!
maandag 23 juni 2025 om 19:06
Deels mee eens. Toch merk ik dat hormonen wel invloed hebben. Maar dan een dag of 2 voor mijn menstruatie begint. Met hormonale anti conceptie ben ik constant licht depressief ook met een spiraal. Maar alles erop afschuiven is niet goed. Idd meebewegen met je stemming lief zijn voor jezelf en accepteren dat niet iedere dag even top is en dat mag er zijn maar je hoeft er niet naar te leven. Google eens op ACT.Thalas schreef: ↑23-06-2025 14:23Hier heb je misschien niets aan, dus schuif het vooral terzijde als het je niet helpt. Ik vind het ingewikkeld, de huidige trend om het ongenoegen van vrouwen op hormonen te schuiven. Het is een manier om vrouwen biologisch labieler, emotioneler en minder betrouwbaar te maken. En: het is de natuur, dus deze labiliteit is daarom onvermijdelijk, volgens de huidige biologie-is-wet-mythe.
Terug van weggeweest

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in