Gezondheid alle pijlers

Is dit een opvlieger?

10-04-2017 18:51 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Best een stomme vraag eigenlijk... Ik weet dat het per vrouw verschilt hoe een opvlieger voelt, maar nu zit ik toch even te dubben.

Tijdens een gesprek kreeg ik zaterdag en vandaag weer ineens een warm hoofd, rode koontjes, een beetje (of eigenlijk precies) zoals na het drinken van een paar glazen wijn (toen ik nog wijn dronk). Ik had alleen een kop koffie of twee op, voor de duidelijkheid.

Het punt is, waarom ik wil weten of dit nou een soort opvlieger is of niet, dat ik nu begin 30 ben, vorig jaar is mijn baarmoeder verwijderd (eierstokken niet) en mijn huisarts gaf me een paar maanden geleden aan dat hoewel ik mijn eierstokken nog heb, er toch een redelijke kans is dat ik vervroegd in de overgang kom. Iets met bloedtoevoer naar de eierstokken. En dat ik, mocht ik opvliegers krijgen, gelijk moet bellen zodat ze kunnen checken of het inderdaad de overgang is want dan kan ik op tijd hormonen krijgen, of zoiets.

Dus ja, het voelt een beeje gek om voor een rooie warme kop de huisarts te bellen terwijl ik niet zeker weet of dit nou een opvlieger is of niet. Ik kreeg geen zweetaanval bijvoorbeeld, en ik herkende het dus van toen ik nog wel eens wijn dronk. Maar ja, zoals ik al zei, het kan bij iedereen anders zijn... Oh ja, misschien goed om te melden, ik gloei nu, een aantal uren later, nog steeds na. Beetje alsof ik verbrand ben (ben ik niet).

Hoe voelen opvliegers bij jullie?
You like icecream? We have icecream.
Je kan altijd wachten of je het nog eens krijgt.

Met bellen is langs de andere kant ook niks mis.

Bij opvliegers hebben vrouwen vaak ook 's nachts veel last ervan.

Zwetend in bed liggen en daarna dus weer te koud hebben
quote:chentolove schreef op 10 april 2017 @ 18:53:

Je kan altijd wachten of je het nog eens krijgt.

Met bellen is langs de andere kant ook niks mis.

Bij opvliegers hebben vrouwen vaak ook 's nachts veel last ervan.

Zwetend in bed liggen en daarna dus weer te koud hebben

Ja, dat is ook wel een goed punt. Misschien interpreteer ik 'gelijk bellen' te letterlijk

Ik zal eens opletten of ik het snachts heb! Is dat dan zo erg dat je er wakker van wordt?
ik heb ze nooit 's nachts gehad, wel bij het wakker worden en af en toe overdag....
not all who wander are lost
Niet leuk, maar ik zou de huisarts maar even bellen. Lijkt me niet overdreven.
Je huisarts is toch duidelijk.
Ik weet niet hoe het voelt, maar leg het gewoon zo uit aan de huisarts, die herkent het vast wel.
Ze voelen bij mij alsof ik al m'n kleren uit wil trekken omdat ik het bloedheet heb. Zweet gutst achter m'n oren vandaan.
Ik heb wel opvliegers gehad (poos in de overgang geweest na chemotherapie) en mijn ervaring is dat je ze echt wel herkend. Je wordt er 's nachts wakker van en net na het douchen is ook zo'n bekend moment. Overdag had ik ze wel, maar het is echt een aanval: kort en heftig. Ik zou dus nog even afwachten of je dit vaker hebt. Als je je toch zorgen maakt dan even bloedprikken (ze zien aan je oestrogeenspiegels direct of je wel of niet menopausaal bent), dat is ook een kleine moeite.
quote:sophiax schreef op 10 april 2017 @ 20:05:

Ik heb wel opvliegers gehad (poos in de overgang geweest na chemotherapie) en mijn ervaring is dat je ze echt wel herkend. Je wordt er 's nachts wakker van en net na het douchen is ook zo'n bekend moment. Overdag had ik ze wel, maar het is echt een aanval: kort en heftig. Ik zou dus nog even afwachten of je dit vaker hebt. Als je je toch zorgen maakt dan even bloedprikken (ze zien aan je oestrogeenspiegels direct of je wel of niet menopausaal bent), dat is ook een kleine moeite.

Dat is dus een misverstand, dat klopt niet. (volgens gynaecoloog, veel huisartsen doen dat).

Aan de hand van je FSH weten zo of er op dat moment een eitje rijp is enkel.
Het lijkt er wel op.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zweet nooit. Ik krijg ineens een warm hoofd en dat houdt bij mij maar kort aan. Het voelt gek, maar niet vergelijkbaar met de horrorverhalen die ik soms hoor over de overgang.

Ik heb ze niet/nauwelijks s nachts en wordt er dus ook nooit wakker van.
quote:chentolove schreef op 10 april 2017 @ 20:06:

[...]

Dat is dus een misverstand, dat klopt niet. (volgens gynaecoloog, veel huisartsen doen dat).

Aan de hand van je FSH weten zo of er op dat moment een eitje rijp is enkel.Ik heb het ook niet alleen over FSH. Mijn oncoloog prikte op FSH, LH en oestradiolspiegels. Dat geeft volgens mij een prima beeld.
Bloed en urinetesten op de overgang zijn heel onbetrouwbaar. Oestrogeen prikken heeft helemaal geen zin. Dan moet je fsh laten bepalen. Dan hangt het ook nog heel erg van je cyclusmoment af. En waar je zit in je cyclus weet je niet omdat je geen menstruatie meer hebt. Hoewel je vroeger in de overgang kan komen, is 30 wel heel vroeg. Maar het kan. Wat je beschrijft klinkt niet echt als een opvlieger. Daarbij heb je het in elk geval heel warm. En 1 opvlieger maakt nog geen zomer. Ik ben sinds 1,5 jaar in de overgang na een operatie en kreeg van de ene op de andere dag opvliegers, en geloof me, die zijn niet te missen. Plofheet heb je het. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je al in de overgang bent. En als het wel zo is, merk je dat de komende tijd vanzelf. Hormonen hebben nou ook weer niet zoveel haast.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Fayanna, maar TO heeft dit toch ook niet gemist? Ze vraagt zich af of dit een opvlieger is. Ik vind je wel een beetje stellig. Hormonen hebben misschien niet zoveel haast, maar TO kan in de overgang komen door een afgesloten bloedtoevoer naar haar eierstokken en moet bij opvliegers direct de huisarts bellen om actie te ondernemen. Beetje vreemd om dan te adviseren om komende tijd af te wachten. Ik zit voor de tweede keer in de overgang (eerst door hormoonpillen, nu door chemo) en ik herken TO's klacht volledig als opvlieger. Plofheet heb ik het zelfs nog nooit gehad.
Bedankt voor de reacties! Goed om verschillende ervaringen en meningen te lezen :-)

ik bedacht me dat ik vanwege een schildklierwaarde controle deze of volgende week toch de huisarts moet bellen, dus ik ga het dan gewoon even voorleggen. Als ik dan toch al bloed moet prikken daarvoor kan de huisarts mooi bepalen of hij andere waarden ook mee wil prikken ( en of die dan betrouwbaar zijn laat ik maar aan hem over).

Zijn er eigenlijk nog andere dingen waaraan je het begin van de overgang kan merken? Ben nu wel nieuwsgierig geworden!
Ga nou gewoon naar je huisarts. Dit heeft toch geen zin vrouw. Je krijg een duidelijk advies van je huisarts maar gaat een topic openen op een forum en aan vreemden advies vragen. Sommigen lezen niet eens je bericht goed.
quote:Mysterymoustache schreef op 11 april 2017 @ 07:39:

Bedankt voor de reacties! Goed om verschillende ervaringen en meningen te lezen :-)

ik bedacht me dat ik vanwege een schildklierwaarde controle deze of volgende week toch de huisarts moet bellen, dus ik ga het dan gewoon even voorleggen. Als ik dan toch al bloed moet prikken daarvoor kan de huisarts mooi bepalen of hij andere waarden ook mee wil prikken ( en of die dan betrouwbaar zijn laat ik maar aan hem over).

Zijn er eigenlijk nog andere dingen waaraan je het begin van de overgang kan merken? Ben nu wel nieuwsgierig geworden!

Goed zo.

Mijn haren worden groen.
quote:tampontouwtje schreef op 11 april 2017 @ 07:47:

[...]

Goed zo.

Mijn haren worden groen.

Ik hoop dat dat een grapje is toch? Of bedoel je 'geblondeerd en daarna in het zwembad gaan liggen-groen'?

Mijn haar wordt grijs
quote:fayanna schreef op 11 april 2017 @ 04:48:

Bloed en urinetesten op de overgang zijn heel onbetrouwbaar. Oestrogeen prikken heeft helemaal geen zin. Dan moet je fsh laten bepalen. Dan hangt het ook nog heel erg van je cyclusmoment af. En waar je zit in je cyclus weet je niet omdat je geen menstruatie meer hebt. Hoewel je vroeger in de overgang kan komen, is 30 wel heel vroeg. Maar het kan. Wat je beschrijft klinkt niet echt als een opvlieger. Daarbij heb je het in elk geval heel warm. En 1 opvlieger maakt nog geen zomer. Ik ben sinds 1,5 jaar in de overgang na een operatie en kreeg van de ene op de andere dag opvliegers, en geloof me, die zijn niet te missen. Plofheet heb je het. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je al in de overgang bent. En als het wel zo is, merk je dat de komende tijd vanzelf. Hormonen hebben nou ook weer niet zoveel haast.Medische diagnose en advies via een forum is idd veeeeel betrouwbaarder.
quote:tampontouwtje schreef op 11 april 2017 @ 07:45:

Ga nou gewoon naar je huisarts. Dit heeft toch geen zin vrouw. Je krijg een duidelijk advies van je huisarts maar gaat een topic openen op een forum en aan vreemden advies vragen. Sommigen lezen niet eens je bericht goed.He he, ho! Ik vraag niet om advies, maar om ervaringen he!
quote:Mysterymoustache schreef op 11 april 2017 @ 07:39:

- Gratis 5 kilo erbij. Merkte het zelf, en hoor er ook vriendinnen over die eerder nooit problemen met hun gewicht hadden.

- Dunnere huid. Dat zag ik het eerst.

- Pijn in botten. Of dat er officieel bijhoort, weet ik niet, kan ook met vitamine D te maken maar ik kreeg er last van in de overgang.

- Geen hormonale migraine meer, joepie.

- Zin in seks verandert. Schijnt bij iedereen anders te werken, maar je merkt verschil.
Overigens, dat van dat warm worden na de koffie herken ik als typische opvlieger. Je drinkt iets warms en je koelt daarna niet meer af.
quote:Mysterymoustache schreef op 11 april 2017 @ 08:31:

[...]

He he, ho! Ik vraag niet om advies, maar om ervaringen he!He he ho ho ho! Je stelt een ja of nee vraag. Is dit nou een opvlieger of niet? Dan vraag je om raad.
quote:orkenflow schreef op 11 april 2017 @ 08:42:

Overigens, dat van dat warm worden na de koffie herken ik als typische opvlieger. Je drinkt iets warms en je koelt daarna niet meer af.

Herkenbaar. Tegenwoordig hou ik mijn mond maar, toen ik de opvliegers voor het eerst had zei ik wel eens: Wat is het hier gruwelijk warm.

Dat gaf rare blikken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven