Gezondheid alle pijlers

Is het moeilijker voor blinde mensen om evenwicht te bewaren

16-08-2012 22:06 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een rare vraag, maar ik las pas een boek van neuroloog Oliver Sacks (the man who mistook his wife for a hat), waarin hij onder andere uitlegt dat evenwicht en controle over je lichaam een samenwerkingsverband is tussen een gedeelte in je hersenen (proprioceptie), je evenwichtsorganen in je oren en je zicht: je ziet nou eenmaal dat je de ene voet voor de andere zet, of dat je voorovergebogen staat.

En, ik deed vanavond een paar evenwichtsoefeningen voor de lol, deed daarna dezelfde oefeningen (bv op een been staan), nog eens met mijn ogen dicht, en flikkerde direct om. Ik dacht weer even aan het boek en de neurologische verklaringen van Oliver Sacks waren dus ook uitstekend op mij van toepassing.

Anyway: heeft iemand enig idee hoe dat voor blinde mensen is? Is het lastiger voor hen om evenwicht te bewaren?
Deja vu?
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
Deja vu waarvan deedee?
Volgens mij mag je zonder blinde darm geen piloot worden ivm evenwicht. En ook niet wanneer er bijvoorbeeld een teen is geamputeerd. (Maar dat was dus 20 jaar geleden ofzo.)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Slopen, tja.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 16 augustus 2012 @ 22:20:

Volgens mij mag je zonder blinde darm geen piloot worden ivm evenwicht. En ook niet wanneer er bijvoorbeeld een teen is geamputeerd. (Maar dat was dus 20 jaar geleden ofzo.)Eeeeh.....
quote:Fame schreef op 16 augustus 2012 @ 22:20:

Volgens mij mag je zonder blinde darm geen piloot worden ivm evenwicht. En ook niet wanneer er bijvoorbeeld een teen is geamputeerd. (Maar dat was dus 20 jaar geleden ofzo.)Das ook nuttige info, dankje
Ligt er denk ik aan: is de blinde zo geboren of blind geraakt. Wat je niet hebt kun je denk ik ook niet echt missen. Maar als je plots blind bent kan ik me voorstellen dat je evenwicht wat verstoord kan zijn.
Je evenwichtsorgaan zit in je oor, dus als (ALS) het al iets zou uitmaken, moet je eerder denken aan dove mensen, of aan mensen met afwijkingen aan hun gehoor(gang)
quote:thomaaas schreef op donderdag 16 augustus 2012 22:29 Je evenwichtsorgaan zit in je oor, dus als (ALS) het al iets zou uitmaken, moet je eerder denken aan dove mensen, of aan mensen met afwijkingen aan hun gehoor(gang)Dit dacht ik ook meteen. Al lijkt het me zonder zicht ook enorm kut lopen..
Nee hoor thomaaas, je evenwicht wordt niet alleen geregeld met het evenwichtsorgaan wat in je oor zit, net zo min heeft evenwicht iets met je gehoor te maken. Het is een combinatie van zicht, evenwichtsorgaan en een deel van je hersenen (zie OP)

Probeer maar eens op een been te staan met je ogen dicht, stukken moeilijker dan als je ze open hebt!
Ik flikker niet om als ik mijn ogen dicht heb (en op 1 been sta), dus misschien ligt het aan mij
Proprioceptie is geen gedeelte van je hersenen in de eerste plaats. In het kort: Proprioceptie is de perceptie van de stand van bijvoorbeeld je arm ten op zichte van je lichaam. Je weet waar je rechterhand is omdat je dat ziet (visuele perceptie), doordat je je rechterhand naar rechts beweegt (motorische perceptie). Deze verschillende modaliteiten van perceptie werken samen waardoor je een accurater beeld van de representatie van de werkelijkheid krijgt in je brein. Dit wordt crossmodaliteit genoemd en wordt in dit geval eerst door de visuele schors en de motorische schors verwerkt en deze informatie kan ook elkaar beïnvloeden via de visuomotorische schors in het brein. Proprioceptie is een proces en geen gedeelte in het brein.

Mensen die vanaf de geboorte blind zijn en dan moet ik er wel bijzeggen dat dit niet geldt voor corticale blindheid, hebben nooit informatie gehad van de visuele schors en ervaren dat probleem niet. Evenwicht wordt ook beïnvloedt door het evenwichtsorgaan en in samenwerking met de motorische schors verwerkt in het brein.

Mensen met corticale blindheid zijn een apart geval, zo kunnen die een bal wel ontwijken. Niet omdat ze die zien, maar ze kunnen bijvoorbeeld wel beweging waarnemen.

Snap je het een beetje?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik denk dat t meer met de oren dan met de ogen te maken heeft. Bij mezelf merk ik wel dat ik de soms wel last van heb, waarschijnlijk omdat mijn slakkenhuis niet goed werkt.
Dit zegt wikipedia:

Gegevensoverdracht naar de hersenen

De prikkels die binnenkomen bij de haarcellen van de otolietorganen en bij de cupulae van de halfcirkelvormige kanalen, worden omgezet in impulsen die naar de hersenen worden gevoerd langs de evenwichtszenuw (nervus vestibularis) die samen met de gehoorzenuw (nervus cochlearis) de achtste hersenzenuw (nervus vestibulocochlearis) vormt. Daar wordt de waarneming verwerkt.

Het vestibulair systeem stuurt voornamelijk signalen naar neurale structuren om oog- en houdingsspieren te controleren. De samenwerking met de oogspieren zorgt voor de vestibulo-oculaire reflex, de samenwerking met de houdingsspieren (proprioceptie) zorgt voor verschillende houdingsreflexen
.

Dus, je had wel gelijk over dove mensen, als je gehoorzenuw is aangetast als je doof bent, heb je wel een probleem
Beetje mosterd was ik! Maar het heeft dus niets met oren te maken?
quote:mrsstanleywalker schreef op 16 augustus 2012 @ 22:34:

Proprioceptie is geen gedeelte van je hersenen in de eerste plaats. In het kort: Proprioceptie is de perceptie van de stand van bijvoorbeeld je arm ten op zichte van je lichaam. Je weet waar je rechterhand is omdat je dat ziet (visuele perceptie), doordat je je rechterhand naar rechts beweegt (motorische perceptie). Deze verschillende modaliteiten van perceptie werken samen waardoor je een accurater beeld van de representatie van de werkelijkheid krijgt in je brein. Dit wordt crossmodaliteit genoemd en wordt in dit geval eerst door de visuele schors en de motorische schors verwerkt en deze informatie kan ook elkaar beïnvloeden via de visuomotorische schors in het brein. Proprioceptie is een proces en geen gedeelte in het brein.

Mensen die vanaf de geboorte blind zijn en dan moet ik er wel bijzeggen dat dit niet geldt voor corticale blindheid, hebben nooit informatie gehad van de visuele schors en ervaren dat probleem niet. Evenwicht wordt ook beïnvloedt door het evenwichtsorgaan en in samenwerking met de motorische schors verwerkt in het brein.

Mensen met corticale blindheid zijn een apart geval, zo kunnen die een bal wel ontwijken. Niet omdat ze die zien, maar ze kunnen bijvoorbeeld wel beweging waarnemen.

Snap je het een beetje?Ah, ja dat had ik gelezen van dat proprioceptie. Klopt het als ik dan zeg dat het proces proprioceptie wordt verstoord als er opeens geen prikkels meer komen uit de visuele schors? Hoewel er ook nog de samenwerking tussen de motorische schors en het evenwichtsorgaan is die maakt dat je op 2 pootjes kan blijven staan, wordt het toch een beetje moeilijker als je opeens blind bent geworden?
quote:hallon schreef op 16 augustus 2012 @ 22:37:

Beetje mosterd was ik! Maar het heeft dus niets met oren te maken?Nou, als ik het goed heb stuurt je evenwichtsorgaan informatie door via je gehoorzenuw (maar ook via je evenwichtszenuw) naar je hersenen. Mocht je gehoorzenuw niet meer werken, dan zal dat een beetje lastig zijn, en hoor je ook niets. Maar, volgens mij kan je ook nog door heel veel andere oorzaken doof zijn, doordat er bijvoorbeeld iets mis is met het slakkenhuis. Maar als je slechthorend bent dan denk ik dat je gehoorzenuw het nog wel doet, want volgens mij doet een zenuw het, of niet. Zenuwen werken volgens mij niet een beetje, maar dat is echt een gok. Is er een dokter in de zaal?
Bedoelde deja vu van vorig topic over waarom autisten grommen oid. Deed me dit topic ineens aan denken. Wilde die ander erbij zoeken maar die is ook al weer weg. Mods zijn hard aan t werk vandaag :-)

Maar nevermind, het was blijkbaar een serieuze vraag
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
quote:deedee86 schreef op 16 augustus 2012 @ 22:45:

Bedoelde deja vu van vorig topic over waarom autisten grommen oid. Deed me dit topic ineens aan denken. Wilde die ander erbij zoeken maar die is ook al weer weg. Mods zijn hard aan t werk vandaag :-)

Maar nevermind, het was blijkbaar een serieuze vraagHelemaal gemist! T was een serieuze vraag ja en uit interesse, en om eventuele vooroordelen in de wereld te slingeren (zoals op het andere topic vast het geval was:))
Klopt slopenofhopen. Als je blind bent geworden, dan krijg je dus geen visuele sensorische informatie meer en ben je afhankelijk van de andere modaliteiten voor je evenwicht. Gelukkig is het brein een plastisch orgaan en door ervaring en training kan je gevoel voor evenwicht wel weer toenemen.
In principe wordt een sensorisch signaal wel of niet doorgegeven en nooit een beetje. Maar sommige delen van een signaal worden in andere delen van de sensorische schors verwerkt. Het makkelijkste om dit uit te leggen is toch met visuele systeem. Een bal heeft een vorm, kleur, beweging en richting en al deze stimuluskenmerken worden door verschillende kernen in de visuele schors verwerkt, zoals ook in het boek van Sacks wordt uitgelegd. Hij kan dat veel beter dan ik.

Het auditieve systeem doet hetzelfde met geluid, richting, luidheid, ritme, toonhoogte, etc. Waarneming heeft geen één op één relatie met de werkelijkheid.
Dankje voor de uitleg Stanley, ik geloof dat ik het snap! Wonderlijk ding, die hersenen.
quote:slopenofhopen schreef op 16 augustus 2012 @ 22:06:

... neuroloog Oliver Sacks), waarin hij onder andere uitlegt dat evenwicht en controle over je lichaam een samenwerkingsverband is tussen een gedeelte in je hersenen (proprioceptie), je evenwichtsorganen in je oren en je zicht.

. Ik dacht weer even aan het boek en de neurologische verklaringen van Oliver Sacks waren dus ook uitstekend op mij van toepassing.

Anyway: heeft iemand enig idee hoe dat voor blinde mensen is? Is het lastiger voor hen om evenwicht te bewaren?

Ik weet niet hoe het voor blinde mensen is. Maar ik weet wel dat het inderdaad een samenwerking is tussen evenwichtsorgaan, je ogen, wat je ziet, en een deel van je hersenen.

Ik heb zelf een zware whiplash opgelopen, ook met licht hersenletsel, en heb veel moeite om mijn evenwicht te behouden bij wisselende beelden.

Voorbeeldje: in een bos waar niets beweegt loop ik makkelijk, maar een winkelstraat waarin allemaal mensen lopen, ik zie dus een bewegend beeld, vind ik het veel moeilijker om te blijven staan. Dat lukt niet echt....

Er gaat bij mij dus iets fout in de combinatie tussen ogen, en hersenen, bewegende beelden en plaatsbepaling in de ruimte dat gaat niet meer zoals het zou moeten.
Voor wie wel goed met ogen dicht op 1 been kan staan: probeer het maar eens op een zachte ondergrond, bijv. op je bed.

Wagenziekte is ook een gevolg van een verstoorde propriocepsis: je evenwichtsorgaan geeft aan dat je beweegt, maar je ogen geven aan dat je stilzit. Dat zorgt voor een soort interne kortsluiting. Je hersenen bedenken dan als het ware: 'dit kan niet, waarschijnlijk ben ik vergiftigd, snel eten eruit'. Het helpt dan om naar buiten te kijken, zodat ook je ogen doorgeven dat je beweegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven