Gezondheid alle pijlers

Is osteopathie iets voor mij?

30-09-2009 15:22 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs ben ik van baan verwisseld. Op mijn oude werk, ben ik erg naar door mijn leidinggevende behandeld. Hierdoor heb ik een erg negatief zelfbeeld gekregen en kan ik mijn draai op mijn nieuwe werk slecht vinden. Ik denk dat ik alles fout doe en dat iedereen op mij let. Na lang twijfelen heb ik hier met mijn huidige leidinggevende over gesproken. Zij raadde mij aan een osteopaat te bezoeken. Deze zou ruimte in mijn lichaam vrij kunnen maken voor positieve gedachten / emoties.

Heeft er iemand van jullie ervaringen met het bezoeken van een osteopaat? Is deze ook voor 'psychische problemen' ? En hebben jullie het als erg zweverig ervaren?
Osteopaat? Echt? Het zou kunnen, maar ik zou je toch eerder doorverwijzen naar een haptonoom...! Weet je zeker dat ze dat niet bedoelt? Ik zou met fysieke klachten naar een osteopaat gaan, maar met wat jij beschrijft eerder naar een haptonoom...
Psycholoog lijkt me nog beter.
Eens met Fiorah!
Wilde ik ook zeggen. Ik loop voor mijn lichamelijke klachten bij de osteopaat (pijnlijke ribben, rug etc). Wel is het zo dat ik daar meer energie van krijg.

Verder loop ik al een tijdje bij een haptotherapeut. Ik was namelijk behoorlijk vastgelopen met mijn gevoelens. Door de haptotherapeut word ik me weer bewust van gevoelens. Ik vind het absoluut niet zweverig de hapto..... Mocht je er behoefte aan hebben kan ik je wel wat voorbeelden geven....
Hoi Prikkie, ik ben ook een aantal keren bij een osteopaat geweest. Dit was niet voor psychische maar voor fysieke problemen. Mij heeft het erg geholpen destijds en ik heb het totaal niet als zweverig ervaren. Een osteopaat kijkt heel erg anders naar je lichaam dan een reguliere arts. Als jij pijn hebt in je nek bijvoorbeeld, kan het zijn dat de oorzaak helemaal niet daar ligt maar in je buik. Dit komt doordat je lichaam vrij gecompliceerd in elkaar zit. Ook al ging ik er niet voor pschichische klachten naartoe, kwamen er na de behandeling wel altijd heftige emoties los. En ik had het altijd ijs en ijs koud. Als je gaat dan zou ik in ieder geval een lekker dikke trui meenemen. Maar misschien is dit niet bij iedereen zo.

Ik hoop in ieder geval dat je je snel wat zelfverzeker gaat voelen op je nieuwe werkplek. Dat zal vast snel gaan nu je weg bent bij je vorige leidinggevende.
@Roelfien - Hangt af van TO's voorkeur... bij een psycholoog ga je de problemen uitdiepen en bepraten en ze zo oplossen... een Haptonoom gaat volgens mij (ik heb me er verder niet in verdiept, dus ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen) proberen het fysieke met het mentale in contact te brengen (dus jou bewust maken van wat welke invloed die twee op elkaar hebben) zodat je dat kunt toepassen in bepaalde situaties... Maar als je het zeker wilt weten, Prikkie, zou ik gewoon 1 behandeling boeken en dan kijken hoe je het vindt.
Thanks voor de reacties.

@fiorah - Mijn leidinggevende bedoelde echt een osteopaat. Ze heeft me er zelfs een kaartje van gegeven.

Ik heb ondertussen wat over osteopatie gelezen op internet, maar twijfel of dit wat voor mij is.

De stap naar een psycholoog is op het moment nog een beetje te groot. Ben ik denk ik nog niet helemaal aan toe. Ik ga eens even kijken wat een haptonoom precies doet.
Nouja, ik heb bij een osteopaat gelopen, en dat was echt puur voor fysieke klachten. Nu kan het natuurlijk zijn dat je psyschische klachten krijgt DOOR je fysieke klachten, maar dat lijkt me bij jou niet zozeer het geval... Succes met je keuze!
Het hoeft niet meteen een psycholoog te zijn maar je kunt ook eens denken aan een coach? Die gaat niet zozeer graven in je maar die houdt het heel puur bij het probleem en hoe je daaraan kunt werken. Succes!
quote:josje37 schreef op 30 september 2009 @ 15:36:

Wilde ik ook zeggen. Ik loop voor mijn lichamelijke klachten bij de osteopaat (pijnlijke ribben, rug etc). Wel is het zo dat ik daar meer energie van krijg.

Verder loop ik al een tijdje bij een haptotherapeut. Ik was namelijk behoorlijk vastgelopen met mijn gevoelens. Door de haptotherapeut word ik me weer bewust van gevoelens. Ik vind het absoluut niet zweverig de hapto..... Mocht je er behoefte aan hebben kan ik je wel wat voorbeelden geven....Josje, ik zou graag wat voorbeelden willen horen. Alvast bedankt!
Hoi Prikkie,

Ik ben nu even niet in de gelegenheid uitgebreid te antwoorden. Morgen zal ik je wat voorbeelden geven.

Fijne avond josje
Hoi Prikkie,

Ik zal je proberen om wat voorbeelden te geven.... Even in het kort. Ik ben sinds februari thuis met een burnout. Had al mijn gevoelens eigenlijk uitgeschakeld in de periode hiervoor. Ik voelde wel dat ik moe was, maar wilde het eigenlijk niet voelen. Voelde weinig qua blijheid, verdriet etc.

Uiteindelijk ben ik bij de hapto en bij de psycholoog terecht gekomen, maar ik moet zeggen dat de psycholoog mij niet zoveel heeft geholpen. De haptotherapeut liet mij met oefeningen weer dingen voelen.

Ze legde bijvoorbeeld een oefentol neer (zo'n wiebelding waar je op kan gaan staan en met moeite je evenwicht probeert te behouden). Ze vroeg mij erop te gaan staan. Dus ja, ik ging midden op die oefentol staan en ging mijn evenwicht proberen te houden...... Na enige tijd vroeg ze mij wat ze gevraagd had... Ze had gevraagd op de oefentol te gaan staan, dus ik had er ook met twee voeten op de rand kunnen gaan staan. Ik wilde het meteen 'goed' doen....

Ze vroeg me of ik dit herkende van het dagelijks leven en ja, ik wil het altijd goed doen, waardoor een hoop dingen (te)veel energie kosten. Zo maakt ze me bewust van dingen die eigenlijk normaal zijn voor mij.

Vind het lastig om het zo op te schrijven, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. ANders vraag het gerust nog een keer hoor....
Hoi Josje,

Bedankt voor je voorbeeld. Als ik het goed begrijp probeert de Haptotherapeut je min of meer bewust te maken van je eigen gevoelens m.b.v. je eigen lichaam. Of zeg ik nu iets geks?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven