Gezondheid alle pijlers

ischias

14-05-2014 06:41 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of 6 heb ik ischias.Enorme pijn vanuit mijn rug naar mijn bil , been , knie.

Wat doet dat zeer zeg !

Inmiddels fysio elke week, maar de pijn blijft.Heeft er hier iemand ervaring mee?

Ik heb de verzekering gekregen dat het ook weer over zal gaan, maar ik vraag me echt af hoelang zoiets gaat duren.
Bij mij knapte de zenuw los toen ik een keer mijn veter wilde strikken. Verschrikkelijke pijn, kroop over de grond, maar daarna was het weg.
Ik heb er 4 maanden last van gehad. Door de medicatie die ik slikte ook nog een maagzweer erbij gekregen...

De Eschias zenuw is verschrikkelijk. Nachten liep ik door mijn huis en heb momenten gehad dat ik gewoon echt niet meer recht kwam en dacht dat we 112 moisten bellen. Het was een hel!

Ik heb manuele therapie gehad (omdat het ook aan de houding ligt), en deze jongen gaf me oefeningen en tips daarnaast ging ik na een Shiatzu masseur (alternatieve geneeswijze) en zorgde ook voor aanzienlijke verschillen. De manual therapeut heft me ook wel eens gekraakt toen het al iets beter ging, dat verlichte ook heel erg.

De oefeningen en houdingstips daar let ik nu nog op! Ik wil dat nooit meer terug hebben. Mijn zoontje was toen net 2 en eerlijk waar, ik kon niet meer functioneren.

Ik klop nu heel hard op mijn houten bureau af dat ik het nooit meer terug krijg! Sterkte!!
Dank voor jullie reacties.

Het doet idd echt pijn ja.

Toch functioneer ik wel gewoon , zal ook wel gewoon moeten met jonge kinderen en een baan.

Ik heb wel medicijnen geslikt maar dat hielp niks. Op den duur morfine maar dat was ook niks.

Het is pas 6 weken dus ik mag niet klagen. Maar het doet echt wel pijn.Ik heb wel fysio maar daar moet ik meer oefeningen doen. Dus ik heb niet de indruk dat dat echt helpt.

Ik heb vandaag gewoon even een dipdag , heb echt de hoop dat het ooit over gaat , maar ik heb geen idee of dat zomaar ineens weg is. Of dat het misschien geleidelijk moet gaan.

Wat is jullie ervaring daarmee?
Vervelend TO!

Dat het een houdingsprobleem is vind ik vreemd.. Als je ontspannen en rustig beweegt (ipv alles strak houden) - is heel lastig maar oefening baart kunst.. zal het uit zichzelf veel sneller genezen. Daarnaast kun je oefeningen doen om de doorbloeding te verbeteren (hele simpele, wervelkolom draaien, op je buik vs rug liggen, hoofd naar zijkant..)
Geniet van elke dag!
Hallo Binkie,

Ik heb drie keer ischias gehad en ik smeer het dik in met etherische eucalyptusolie. De bil, de zenuw en het been dik insmeren en dan snel een legging erover, want de olie vervliegt snel in de open lucht. Als je dat doet, dan ben je er zo van af.
Wat vervelend voor je TO !

Ik heb een keer of 6 per jaar last van ischias, met het slikken van diclofenac kom ik er meestal snel vanaf.

Tot een paar maanden geleden ik me omdraaide in bed en een knak ik mijn rug voelde die direct doortrok in mijn been. Helse pijn en geen enkele oefening van de fysio of pijnstiller bracht verlichting. Ik kon niet zitten of liggen, alleen staand was het uit te houden. Gaat vanzelf over zeiden de dokter en de fysio. Na een week of 7 stond ik aan het aanrecht en opeens leek het wel of de bliksem in mijn been sloeg en meteen daarna was de pijn volledig weg, echt zo bizar. Waarschijnlijk is de beknelling losgekomen en was er niets meer aan de hand.

Ik hoop dat het snel voor je overgaat !
Cateautje eucalyptisch olie waar koop je dat?
Heb met je te doen TO!

Ik loop al meer dan een jaar met ischias. Fysiotherapie, medicijnen (diclofenac, Celebrex, ibuprofen) hielpen allemaal niks, en ook injecties hebben niets uitgehaald. Het enige dat tot nu toe heeft geholpen is een arts voor manuele geneeskunde (een arts, dus geen manueeltherapeut). Van hem moest ik als de donder weer 'gewoon' gaan bewegen en hij heeft mijn rug behandeld. Daarmee was de pijn in mijn bil en been eigenlijk meteen weg.

Doordat mijn allereerste therapeut mij echter vertelde dat ik vooral niet mocht bukken of me inspannen, zit mijn rug nu vast waardoor ik nog steeds pijn in mijn onderrug/stuitje heb. Aan die stijfheid werk ik nog, maar die is dus eigenlijk meer een gevolg van de hele situatie (8 maanden stilzitten/liggen) dan de oorzaak. Blijf dus vooral bewegen (rustig, en niet te lang, wandelen, je huishouden doen enz. Eigenlijk voorkomen dat je te lang 1 houding aanneemt.)
quote:binkie schreef op 14 mei 2014 @ 09:48:

Cateautje eucalyptisch olie waar koop je dat?Je kan het nu ook bij de Tuinen kopen. Ik geloof dat een grote fles een euro of 15 kost.
Ok dank je voor de tip cateautje. Ik ga morgen eens op zoek. Ben wel benieuwd waardoor dat spul eigenlijk werkt.
quote:vachekiri schreef op 14 mei 2014 @ 09:49:

Heb met je te doen TO!

Ik loop al meer dan een jaar met ischias. Fysiotherapie, medicijnen (diclofenac, Celebrex, ibuprofen) hielpen allemaal niks, en ook injecties hebben niets uitgehaald. Het enige dat tot nu toe heeft geholpen is een arts voor manuele geneeskunde (een arts, dus geen manueeltherapeut). Van hem moest ik als de donder weer 'gewoon' gaan bewegen en hij heeft mijn rug behandeld. Daarmee was de pijn in mijn bil en been eigenlijk meteen weg.

Doordat mijn allereerste therapeut mij echter vertelde dat ik vooral niet mocht bukken of me inspannen, zit mijn rug nu vast waardoor ik nog steeds pijn in mijn onderrug/stuitje heb. Aan die stijfheid werk ik nog, maar die is dus eigenlijk meer een gevolg van de hele situatie (8 maanden stilzitten/liggen) dan de oorzaak. Blijf dus vooral bewegen (rustig, en niet te lang, wandelen, je huishouden doen enz. Eigenlijk voorkomen dat je te lang 1 houding aanneemt.)

Wat een ellende zeg !

Bewegen ben ik eigenlijk blijven doen vanaf dag 1. Moeizaam en nu gaat het steeds beter. Lopen gaat gewoon goed.

Wat mij gewoon ontzettend stoort is dat die zenuwpijn echt zo akelig is ! Als dat nou eens minder zou kunnen ben ik blij.
Inmiddels de tip gekregen van een collega om perskindol te gaan smeren.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Dus ik heb het gehaald en ben driftig aan het smeren gegaan.

Hopelijk helpt het iets.
Ik heb sinds een half jaar last van ischias. Ik loop bij een manueel therapeut die vooral kraakt. Het is gelukkig heel erg vermindert mede door diclofenac, maar helaas nog niet weg. Ik ben het ondertussen wel zat. Ik heb vooral nog last met te lang zitten of zitten op een verkeerde stoel / bank, en bij te vaak / te lang bukken. Inderdaad zoals al werd genoemd; veel afwisselen met zitten, lopen, staan. Wel gewoon blijven bewegen dus. Bij mij is de oorzaak trouwens scoliose.
Volgens mij werkt er bij iedereen wat anders. Diclofenac haalt bij mij dus helemaal niets uit.

Ik vind dat zo vreemd want iemand anders heeft er baat bij.

Manueel therapeut kan ook helpen dus...

Iemand ervaring met acupunctuur?
Als chiropractor behandel ik dagelijks mensen met ischias. Ischias betekent niets anders dan pijn in het been, komend vanuit de rug. De nervus ischiadicus (grote heupzenuw) is geïrriteerd. De oorzaak kan echter heel verschillend zijn.

Een aantal algemene tips.

1) blijf bewegen, fietsen gaat vaak goed. Vooral niet te lang stil zitten, liggen of staan

2) probeer zitten te vermijden. Zitten, half leunend op een eettafel, gaat vaak het beste. Dan is het gewicht van je benen, maar je rug is in een staande houding. Bij het zitten is het belangrijk dat je knieën lager zijn dan je heupen. Een hoge tuinstoel zit beter dan een lage bank

3) bij het liggen op de rug een kussen onder de knieën, en bij het liggen op de zij een kussen tussen de knieën of tussen het bovenste been en het matras leggen.

4) bij het staan (aan aanrecht, strijken, tanden poetsen, luiers verschonen, etc)) 1 voet wat hoger zetten. Bijvoorbeeld met je voet op een opstapje gaan staan (1 traptrede hoog), wanneer je dan naar voren bukt, buig je vanuit je heup ipv vanuit de rug. Het maakt niet zoveel uit of dat je met je zere been, of je andere been hoger gaat staan.

5) neem pijnstillers, maximale dosis (vraag apotheek om advies) om een goede spiegel op te bouwen en het pijncircuit flink te onderdrukken. want bij minder pijn slaap je beter, beweeg je beter en herstel je daardoor sneller.

6) daarnaast kunnen chiropractisch technieken (specifieke manipulaties of mobilisaties), spiertechnieken ook helpen voor een sneller herstel.

7) wanneer de pijn is afgenomen, lijkt het me verstandig om uit te zoeken waarom je klachten hebt gekregen. Was dit dikke pech door een verstapping of ongeluk. Of heb je de laatste tijd te weinig gesport en is je rompstabiliteit onvoldoende, of zit je te veel en beweeg je te weinig, of een combinatie van factoren.

8) en verder natuurlijk veel geduld hebben. De meeste klachten verdwijnen wel weer. Maar je kan het genezingsproces wel versnellen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat bij mij wel een tijdje verlichting heeft gegeven bij de pijn is drie keer per dag een combinatie van paracetamol en ibuprofen. Toen de huisarts dat voorschreef dacht ik dat het niks zou worden (want had immers al allerlei andere paardenmiddelen achter de rug, die niets hielpen) maar op dag 2 begon het tot mijn verbazing te werken. Daarmee kwam ik de dag beter door en sliep ik beter, zoals Hamerhaai hierboven ook al aangeeft.
Wat fijn hameraai deze tips van een professional!

Ik ga ze nog eens goed lezen.

Ik begrijp dat ik ook gewoon geduld moet hebben , naast de oefeningen en fysio en dat is niet mijn sterkste kant ;)
Hamerhaai, tip 4 had ik nog niet eerder gehoord, maar die ga ik onthouden.

Binkie, hier geen ervaring met acupunctuur bij ischias.
Intussen alweer even verder en nog geen steek opgeschoten. Dinsdag ben ik eens goed lichamelijk te pakken genomen.

En gister overdag ging het prima eigenlijk ik liep weer heel soepel.

Maar gisteravond begon de ellende. Non stop onwijze kramp billen/been van 19-23 uur.

Ik kreeg het er niet uit.

Ik ben zo moedeloos zo onderhand. Het is echt al een poosje mis nu.

En misschien heeft het tijd nodig??

Op de een of andere manier ben ik ook een beetje bang....dat het niet meer over zal gaan.

De fysio zei vorige week ineens , misschien heb je wel een hernia? En even later zegt ze nee dat denk ik toch niet.

Ik heb echt serieus de hele nacht wakker gelegen van ellende. Ze heeft haar excuses wel gemaakt voor haar onterechte flap uit uitspraak....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven