Gezondheid alle pijlers

ivf of inseminatie

05-04-2011 18:56 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn partner en ik willen heel graag een kind en we zijn nu al 2 jaar aan het proberen alleen wilt het niet lukken nu willen wij graag in de zomer beginnen aan ivf of inseminatie kan iemand me vertellen hoe dit in zijn werking gaat?
Ik zou je ervaringsverhalen kunnen vertellen over IUI, IVF en ICSI. Maar je kunt heel veel informatie vinden op freya.nl. Ik adviseer je eerst dit maar eens te lezen.
Hebben jullie geen arts die jullie hierover kan voorlichten?
Wat naar dat het maar niet wil lukken.

Allereerst maak je een afspraak bij je huisarts en daar krijg je een doorverwijzing naar het ziekenhuis.

Dan begint het orienterend vruchtbaarheidsonderzoek, het sperma van je man zal waarschijnlijk als eerste onderzocht worden, en ook bij jou worden er onderzoeken gedaan. Dan pas word er gepraat over behandelingen.

Dus op naar je huisarts! Veel succes!
@ eva82

we hebben al gesprekken gehad maar omdat mijn partner er toen vanaf zag is er verder ook niks meer over gezegd hoe en wat ik was sowieso van plan naar de huisarts te gaan maar wil ook van andere graag horen hoe en wat precies dat stelt me ook weer beetje gerust. onderzoeken bij mij zijn al geweest maar was ook voor een andere rede.

@zusenzoo

jahwel zeker hebben we die maar zoals ik net al zei wil ik het ook graag van andere horen. dat stelt me gerust en kan ik me een beetje voorbereiden
Jullie kunnen zoveel willen qua IVF of inseminatie maar het is de arts die beslist. Die moet eerst onderzoeken of er iets mis is bij jullie en of het wel kans van slagen heeft.

Wat zijn de uitslagen van de onderzoeken tot nu toe?
Oke, ik zal je mijn ervaringen vertellen. Kerst 2007 begonnen met proberen zwanger te worden. Maart 2010 eerste gesprek huisarts. Begin april 2010 sementest (sperma onderzoek), eind April eerste gesprek op de fertiliteitsafdeling. Mei tot en met September 2010 allerlei onderzoeken bij mij met tot slot een kijkoperatie. Oktober 2010 advies gesprek met de gyn, en toen nog weer 6 maanden zelf proberen. Helaas zonder resultaat en dus vorige week begonnen met IUI.

Bij ons is er nooit een duidelijke oorzaak gevonden.

Waar heb je gesprekken gehad dan? En het is wel belangrijk dat je partner er ook 100% achter staat, het is namelijk een zwaar traject.
@ gravinnetje

bij mij was alles in orde mijn partner moet nog.
quote:naadjuh24 schreef op 05 april 2011 @ 19:35:

@ gravinnetje

bij mij was alles in orde mijn partner moet nog.En de samenlevingstest?
@ eva82

wij hebben gesprek gehad in het ziekenhuis zelf

vorig jaar wilde hij niet de rede hiervan kan ik ook begrijpen. Finaciele rede. nu alles beter is willen we ervoor gaan.

dan heb je ook al heel wat achter de rug

wens je veel succes.
@ gravinnetje

samenlevingstest? wat houd dat in?
Dank je!

Oké , dan zou ik de afdeling bellen waar je de gesprekken hebt gehad om weer een afspraak te maken omdat jullie verder willen. Ik denk wel dat ze ook het sperma van je man willen onderzoeken, dit om de behandelingen te bepalen. Met een hele slechte uitslag word er een ander behandelplan gemaakt dan met een goede uitslag.
Wat houdt de samenlevingstest in?

De samenlevingstest is een onderzoek dat in veel ziekenhuizen vrij vroeg in het vruchtbaarheidsonderzoek zal worden uitgevoerd. Het is voor het uitvoeren van de test noodzakelijk dat paren rondom de eisprong samenleving hebben, omdat alleen op dat moment in de cyclus het baarmoederhalsslijm zodanig is dat zaadcellen er in kunnen overleven.

In de regel zal de volgende ochtend tijdens een spreekuur vocht uit de vagina en slijm van de baarmoederhals via een gynaecologisch onderzoek met een zogenaamd eendebekspeculum worden weggenomen om te bekijken onder een microscoop. Het baarmoederhalsslijm wordt verder beoordeeld op:

hoeveelheid

viscositeit (dradentrekbaarheid)

helderheid (aanwezigheid van witte bloedcellen)

zuurgraad

het vermogen om bij opdrogen kristalpatronen te laten ontstaan (die op varens lijken)

Zo ontstaat er een score van het baarmoederhalsslijm die een maat is voor de kwaliteit. Het zal duidelijk zijn dat naarmate de kwaliteit beter is zaadcellen makkelijker zullen overleven in het slijm. Het vocht uit de vagina wordt afgenomen als een soort controle om bij de complete afwezigheid van zaadcellen in het slijm te kunnen beoordelen of er wel sperma in de vagina terecht is gekomen. In het vocht van de vagina zijn in de regel slechts dode zaadcellen aanwezig.

Een test wordt in de regel positief genoemd wanneer ten minste één à twee goed vooruit bewegende zaadcellen per gezichtsveld worden gezien bij een vergroting van 400 keer. Een test is negatief wanneer er geen of alleen dode of alleen op de plaats bewegende zaadcellen worden gevonden in het slijm.

Oorzaken voor het negatief uitvallen van een test kunnen onder meer zijn: hoge zuurgraad van het baarmoederhalsslijm, slechte kwaliteit van het zaad of van het baarmoederhalsslijm en de test werd op het verkeerde moment van de menstruele cyclus verricht.
@ eva82

jah die arts begon toen over inseminatie.
Hier ging het zo; eerst groen licht krijgen om zwanger te mogen worden (ivm suikerziekte), 1 jaar geprobeerd, december 2004 doorverwijzing naar de gyn (was een makkelijke route omdat ik al in het zkh was vanwege de diabetes). Eerst bloedonderzoeken gehad ivm hormoonbepalingen en ook een samenlevingstest. Die was goed (en ik domme doos dacht dat ik toen wel zwanger moest zijn!). Begin 2005 andere onderzoeken waaronder semenonderzoek, baarmoederfoto (afschuwelijk!) en nog meer bloedtesten. april 2005 uitslag; net geen 0 % kans om natuurlijk zwanger te worden; oftewel; op naar het academisch ziekenhuis voor IVF traject. Daar wederom een sperma-onderzoek waaruit bleek dat IUI ook mogelijk moest zijn. Omdat ze in eerste instantie IVF hadden willen doen, waren er ook andere onderzoeken aangevraagd (maar dat had meer te maken met mijn erfelijke belasting en diabetes; niet relevant dus). Dit hield wel in dat er heel lang niks gebeurde; november 2005 onderzoeken ivm combi diabetes/IVF/IUI/zwanger zijn, januari 2006 uitslagen gekregen; daar kwam uit dat bij IVF er maar één eicel teruggeplaatst zou mogen worden omdat mijn lijf een tweelingzwangerschap niet aan zou kunne. Er zijn nog meer dingen uitgekomen hoor, maar dat weet ik niet allemaal meer.

IVF was niet nodig, zaadceltelling was voldoende voor IUI. februari 2006 eerste IUI poging. Helaas, niet gelukt. April 2006 tweede IUI poging en die was raak! december 2006; eerste kindje geboren via ks.

Januari 2008 bleek ik spontaan zwanger van ons tweede kindje, in september 2008 werd ook hij met een ks geboren. (niks goede voorbereiding met suikers enzo... haha!)
quote:naadjuh24 schreef op 05 april 2011 @ 19:35:

@ gravinnetje

bij mij was alles in orde mijn partner moet nog.

dat is raar.

de man wordt altijd eerst getest, omdat dat een heel simpele test is:

potje zaad inleveren, zwemmertjes tellen, klaar.

bij een vrouw ga je eerst eens een echo doen of er wel een ei is.dan bloedonderzoek of je voldoende progesteron aan maakt.dan samenlevingstest om te kijken of het zaad wel in leven blijft in de buurt van jouw baarmoederhals.dit wordt (meestal) 6 maanden lang herhaald.dan rontgen van je eileiders of deze wel open zijn.
Precies, zaadtest altijd als eerste... ik heb amper onderzoeken gehad doordat al direct duidelijk was dat daar het probleem lag.

Dus een arts die zonder die uitslag over iui begint is echt volslagen onzin.

Overigens wel eens enorm vervelende dingen meegemaakte op de fertiliteitsafdeling met allochtonen. Die denken regelmatig dat het terplekke wordt gefixt...
Bij infertiliteit kom je bij de gynaecoloog en volg je als stel een vast protoco (redelijk standaard in hee NL)l, zo wordt hopelijk duidelijk waar het probleem ligt en wat de mogelijkheden zijn.

Je voor die tijd druk maken over allerlei interventies heeft nog wenig zin,

Als de uitslagen van de onderzoeken bekend zijn kun je als stel je grenzen aangeven.en die kun je ook altijd nog verschuiven naar alle kanten toe.

Ip accepteert men in medisch NL dat na 1 jaar onbeschermde sex zonder gewenste zwangerschap doorverwijzing naar de gynaecologie volgt.

Daar volgt men in NL een vast protocol (maw, het maakt niet uit of je in Maastricht of Groningen woont).

Uit die onderzoeken zal blijken wat de mogelijkheden en opties zjjn, Die worden dan doorbesproken met voor~en nadelen
Je bent zelf een theepot
En gaan we Naadje hier nog terug zien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven