Gezondheid alle pijlers

Kans besmetting HIV

19-11-2010 15:16 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk al een tijdje over het volgende na:

De kans op besmetting met hiv na onbeschermde seks met een seropositief persoon schijnt ongeveer 1 procent te zijn (zie ook dit topic bijvoorbeeld).

Hoe kan het dan dat je verhalen hoort van mensen bij wie het in een keer raak was (is dat die 1 op de honderd?), maar vooral dat er dan toch zo veel mensen besmet zijn, vooral in Afrika?

Heeft iemand hier verstand van?
Omdat je de verhalen niet hoort bij de mensen bij wie het niet 'raak' was.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik weet niet of de kans daadwerkelijk 1% is, maar ik kan me wel voorstellen dat die kans niet zo groot is. Echter, hoe vaker je seks hebt met een seropositief persoon, hoe groter de kans. Er zijn vast mensen die besmet zijn geraakt na een ONS, er zijn ook vast mensen die na een jarenlange relatie met een seropositief persoon niet besmet zijn. De wondere wereld van de kansberekening
In Afrika heeft men veelal onbeschermde sex en ook vaak "droge" sex. De vrouw is dan nog niet vochtig genoeg waardoor gemeenschap niet soepel gaat. Hierdoor ontstaan in de schede kleine wondjes waardoor de kans op besmetting erg groot is. De reden om dit te doen (want voor de vrouw is dit natuurlijk niet echt fijn), is dat het "mannelijk" is om hup, zo even in een vrouw te rammen.

Daarnaast schijnt men niet zo monogaam te zijn als in vele westerse landen. Andere cultuur, mannen hebben vaak meerdere vrouwen, vrouwen hebben vaak kinderen van meerdere mannen. Een condoom is in Afrika echter helaas vaak not done, met als gevolg miljoenen aidswezen....

Dit is geen veroordeling maar een korte samenvatting die ik van een van mijn nichtjes hoorde nadat ze 6 jaar in Kameroen had gewoond en gewerkt met haar man.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
In NL zijn de meeste mensen de seropositief zijn vrij gezond en hebben ze het virus in lage concentraties in hun lijf. Wordt dat hoger, worden ze ziek: ze gaan hoesten of krijgen ze een gezwollen lymfeklier oid. Deze mensen gaan in NL netjes naar de huisarts en dan rolt eruit dat de mensen HIV hebben. De kans dat iemand met een lage virusload een ander besmet is heel laag, ongeveer 1% kan kloppen.

Woon je echter in Afrika en heb je naast je HIV besmetting ook nog andere ziektes/omstandigheden die je weerstand aantasten, zoals slechte voeding, malaria en tbc, dan wordt de concentratie van hiv in je lichaam al snel vele malen groter. En mensen gaan ook niet zo snel naar een dokter. Als je dan sex hebt met een hoge concentratie vorusdeeltjes in je bloed, is de kans op overdraging veel groter, zeker als je een persoon treft met ook al niet zo'n geweldig gezond lijf om mee te beginnen.

Het ligt dus grotendeels aan je overige gezondheid, hoeveel hiv virusdeeltjes je in je lichaam hebt. Hoe ongezonder je bent, hoe hoger de concentratie hiv wordt en hoe hoger de kans op overdracht.

Daarbij komen nog bijkomende cuturele factoren zoals meerdere partners en geen condoomgebruik of soa testen. Bovendien heb je als je geen stroom hebt weinig entertainment 's avonds in een afrikaans dorp... dus ik denk dat er ook nog meer sex plaatsvind dan in de gemiddelde saaie vinex wijk
Dit heeft alles met kansberekening te maken.

De Binomiale verdeling is een discrete (attributieve) kansverdeling die een beschrijving geeft van het aantal successen (of gebeurtenissen) dat kan optreden wanneer men een serie onafhankelijke ja/nee experimenten uitvoert (of waarnemingen verzamelt) die ieder een bepaalde succeskans bezitten. Voorbeelden van deze ja/nee uitkomsten: geslaagd/gezakt, functioneert/defect, succes/falen, gezond/ziek, 1/0, ja/nee.

quote:Watchamacallit schreef op 19 november 2010 @ 15:16:

Ik denk al een tijdje over het volgende na:

De kans op besmetting met hiv na onbeschermde seks met een seropositief persoon schijnt ongeveer 1 procent te zijn (zie ook dit topic bijvoorbeeld).

Hoe kan het dan dat je verhalen hoort van mensen bij wie het in een keer raak was (is dat die 1 op de honderd?), maar vooral dat er dan toch zo veel mensen besmet zijn, vooral in Afrika?

Heeft iemand hier verstand van?

0.1-0.2%

Nog minder dus.
OP niet goed gelezen.
Tsjah, de kans dat je op een willekeurige dag in de maand zwanger wordt na één keer seks is ook heel klein maar toch zijn er mensen die zwanger zijn van een ONS...
dat van de droge seks en gezondheid wist ik niet! dat verklaart inderdaad een hoop!
quote:MaMarije schreef op 19 november 2010 @ 16:02:

Tsjah, de kans dat je op een willekeurige dag in de maand zwanger wordt na één keer seks is ook heel klein maar toch zijn er mensen die zwanger zijn van een ONS...Die kans is vele malen groter, wel 20%...
quote:vrijeflierefluiter schreef op 19 november 2010 @ 15:41:

Dit heeft alles met kansberekening te maken.

[afbeelding]te gekke reactie
quote:Zamirah schreef op 19 november 2010 @ 16:38:

[...]

Die kans is vele malen groter, wel 20%...Nee hoor, die kans alleen 20% als je het een maand lang goed uitkient, dus precies op het juiste moment en dan ook nog meer dan een keer. Kortom als je graag zwanger wilt worden heb je 20% kans per maand, maar dat is nog niet hetzelfde als 1x een ONS op een willekeurig moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven