Diepgang relatie

17-09-2025 09:57 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, hoe kan ik wat meer diepgang in mijn relatie krijgen? Ik heb nu bijna 2 jaar een relatie en ik merk dat ik dat een beetje mis.
We hebben het vaak over algemene dingen maar niet echt over ons, onze relatie en hoe we de toekomst voor ons zien. Verder ondernemen we ook niet echt veel nieuwe dingen meer. Het is telkens hetzelfde. Hij komt zelf ook nooit met iets anders. Ik heb al aangegeven dat ik in de weekenden wel eens wat meer kwalitytime wil maar omdat hij weinig initiatief neemt en andere dingen vaak van mij kwamen wil ik het nu eens bij hem laten. Ik merk dat ik het ook lastig vind om dit onderwerp aan te kaarten. Tips zijn welkom!
Gewoon zeggen dat je meer diepgang verwacht en aangeven dat hij het volgende uitje op die en die datum moet regelen.
Als je het bij hem laat zonder dat aan te geven veranderd er waarschijnlijk niks.
Heb je dit ook al een keer op deze manier gezegd?
Wat zegt hij dan?

Want 7 maanden geleden zat je hier toch ook al mee.
Wat bedoel jij met quality time? en is dat hetzelfde als diepgang?
Quality time vind ik ook een eind wandelen en alle tijd om te kletsen, zonder dat er telefoons afgaan ofzo.
Diepgang vind ik gesprekken over Wie je echt bent, waarom je dingen doet etc.
Felidaez schreef:
17-09-2025 10:03

Want 7 maanden geleden zat je hier toch ook al mee.
en dat ook ja, zijn jullie er financieel ook uitgekomen?

Want anders denk ik, dat deze man gewoon niet zo'n goeie match is voor jou
Ik denk dat dit een lastige is, het is er of het is er niet. Ik denk dat de boodschap "ik wil meer diepgang en ik wil dat jij daar mede voor zorgt" niet concreet genoeg is. Bedenk voor jezelf welke onderwerpen jij zou willen bespreken en bedenk hoe je dat voor elkaar wil krijgen. Vind je dat hij meer vragen over jou als persoon zou mogen stellen bv? Dan zou dat een start kunnen zijn. Je zegt dat je het lastig vindt dit onderwerp aan te kaarten, hoe wil jij meer diepgang creëren als je het lastig vindt ergens over te beginnen? Hoeveel diepgang zit er precies in jou?

Als ik goede gesprekken mis met mijn vriend stel ik voor een avondje in de kroeg te zitten. Met een goed glas whisky erbij komen de vragen en de onderwerpen vanzelf. Het verschil is alleen dat we hier beiden behoefte aan hebben en het er ook altijd al geweest is tussen ons. We willen ervoor waken dat we enkel in koetjes en kalfjes verzanden dus creëren we beiden gelegenheid om elkaar in gesprek echt op te zoeken.
.
Alleen maar de opmerking ‘ik wil meer kwalitytime’ is waarschijnlijk niet genoeg. Heb je ook aangegeven wat je daarmee bedoelt? Voor sommigen is meer kwalitytimesamen sporten, voor anderen samen salsadansles nemen, of vrijwilligerswerk doen. Meer diepgang kan ook verschillende dingen betekenen, bijv meer inhoudelijke gesprekken over het nieuws of cultuur of over jezelf persoonlijk. Wees concreet naar hem.
De conclusie kan ook zijn dat het er gewoon niet in zit, in deze relatie. Wat ga je dan doen?
Man en ik lullen elkaar al 35 jaar de oren van de kop en zijn ook op een vakantie waar we 24/7 samen zijn niet uitgekletst.
Maar diepgang, ik weet nooit zo goed wat mensen daarmee bedoelen en verwachten van de ander. Als ik me klote voel zeg ik dat ben ik blij met hem ook maar we zitten echt niet wekelijks met elkaar " hoe voel je je en wat doet dat met je " etc. Het gaat natuurlijk. En als dat niet zo gaat dan lijkt het me geen match.
Plan een date om over financiën te praten, toekomstplannen, etc
Ik denk dat het goed is om naar hem toe, maar ook naar jezelf, duidelijk te krijgen wat je wilt en verwacht in een relatie. Als merkt dat hij daar niet aan kan of wil voldoen dan zul je je conclusies moeten trekken.
Lila-Linda schreef:
17-09-2025 10:07
en dat ook ja, zijn jullie er financieel ook uitgekomen?

Want anders denk ik, dat deze man gewoon niet zo'n goeie match is voor jou
Lekker op dat topic gereageerd ook toen. Lekker diepgaand.
dolfje schreef:
17-09-2025 10:14
Man en ik lullen elkaar al 35 jaar de oren van de kop en zijn ook op een vakantie waar we 24/7 samen zijn niet uitgekletst.
Maar diepgang, ik weet nooit zo goed wat mensen daarmee bedoelen en verwachten van de ander. Als ik me klote voel zeg ik dat ben ik blij met hem ook maar we zitten echt niet wekelijks met elkaar " hoe voel je je en wat doet dat met je " etc. Het gaat natuurlijk. En als dat niet zo gaat dan lijkt het me geen match.

Dit. Naar mijn idee moet het inderdaad een beetje vanzelf gaan. Meestal als je iets anders aan het doen bent: een wandeling of in de auto. Je rijdt ergens en je begint erover dat je daar later wel zou willen wonen. Of je komt tijdens een wandeling een oorlogsmonument tegen en je herinnert je opeens de verhalen van je oma over de oorlog.
Met deze OP is het laatste dat ik verwacht had dat jij kinderen hebt en al bent gaan samenwonen met deze man. Wauw, wat een basis, ik weet gewoon niet wat ik hier verder op moet zeggen.
Star⁴ schreef:
17-09-2025 10:22
Lekker op dat topic gereageerd ook toen.
Nou inderdaad. 5 pagina’s met reacties en TO heeft niet gereageerd.

Zijn de financiën opgelost TO?
Weetje, ik zou hem er gewoon uitzetten. Het is toch wel duidelijk dat de man het gewoon net niet is. Hij draagt niet veel bij, voegt niet veel toe... dan mag je gewoon doorzoeken hoor.
Lorem Ipsum
Ik ga voor kwalitytime altijd naar de kwalitaria.

Ontopic: ik heb geen idee wat diepgang is. Moet je dan intense gesprekken voeren over ingewikkelde onderwerpen? Of heb je het idee dat je niet bij iemand past, dat er geen gemeenschappelijke interesses zijn?
Nou, ik hoor het wel, TO!
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
17-09-2025 11:36

Nou, ik hoor het wel, TO!
Ik vrees van niet....
.
Mocht iemand waar ik al 2 jaar mee samen ben ´meer diepgang’ vragen dan heb ik geen idee waarover het gaat.
Ik vrees dat WYSIWYG en jullie blijkbaar niet zo goed matchen. Als je verandering wil ga je zelf initiatief moeten nemen… en afwachten in hoeverre hij daarin meegaat.
Er valt dus niet met die man te praten over zijn onbestaande financiële en sociale bijdrage aan jullie relatie. Dat heeft toch niks met diepgang te maken?
Volgens mij zeg je in je openingspost twee verschillende dingen: gebrek aan diepe gesprekken en gebrek aan quality time.

Allereerst die diepe gesprekken: hoe probeer jij een dieper gesprek (puur wat jij daar zelf onder verstaat) op gang te brengen? Zo ja, waarom komt dat volgens jou niet van de grond? Zo nee, dan lijkt me het zaak dat eerst eens te gaan proberen. Wie weet heeft je vriend wel precies hetzelfde als jij: ook de behoefte aan die diepe gesprekken, maar slaagt hij er ook niet in dat gesprek aan te gaan. En als geen van beiden dat doet komt dat gesprek er dus nooit.

Ten tweede: de quality time. Jullie doen minder nieuwe dingen terwijl jij dat als quality time ziet en daar behoefte aan hebt. Je schrijft dat je initiatief van je vriend mist en daarom zelf ook geen initiatief meer neemt terwijl je er niet het gesprek over aangaat. Maar weet je vriend dan überhaupt wel dat jij behoefte hebt aan nieuwe dingen ondernemen en dat jij het prettig zou vinden als daarin ook initiatief van zijn kant is? want blijkbaar neemt hij wel initiatief tot dingen die jullie eerder hebben gedaan, maar niet nieuw zijn? (is iets dan in eerste instantie wel qualitity time, maar niet meer zodra het 'nieuwe' eraf is? )
Je kan er ook een open gesprek over aangaan en vragen in hoeverre je vriend behoefte heeft aan het ondernemen van nieuwe dingen. Wie weet ziet hij quality time wel als het ondernemen van dingen die jullie beiden leuk vinden en zich al bewezen hebben.
dolfje schreef:
Dit inderdaad.

Hier een jaar of 10 korter, maar zo gaat dat bij ons ook. Het zou me wat zijn als je elke week een beoordelings- of functioneringsgesprek moet plannen met je partner. Als er niet vanzelf wat 'diepgang' is, dan mankeert er meer aan de relatie lijkt me.
dolfje schreef:
Hier sluit ik mij bij aan.

Toch herken ik wel enigszins wat de OP zegt, ik heb ook wel eens in een relatie gezeten waarin ik dat miste, dat met elkaar kunnen kletsen. Dat is best lastig onder woorden te brengen. Wij deden overigens wel veel leuke dingen maar ook daar praten we dan niet over. Waren we bijvoorbeeld naar de film geweest dan vroeg ik daarna wel hoe hij het vond, maar verder dan “wel leuk” kwam het eigenlijk niet. Het ging eigenlijk altijd over praktische zaken.
Miepke schreef:
17-09-2025 09:57
Hoi, hoe kan ik wat meer diepgang in mijn relatie krijgen? Ik heb nu bijna 2 jaar een relatie en ik merk dat ik dat een beetje mis.
We hebben het vaak over algemene dingen maar niet echt over ons, onze relatie en hoe we de toekomst voor ons zien.
Ga een lange wandeling maken met hem. Iets waar je echt een paar uur door de natuur loopt, hoe minder afleiding hoe beter. Dan komt vaak zo'n gesprek wel op gang als je het een beetje stuurt. Je zit ook niet echt tegenover elkaar dus er is weinig druk en het is wat makkelijker misschien om diepgang te krijgen als jullie dat moeilijk vinden.
Star⁴ schreef:
17-09-2025 10:22
Lekker op dat topic gereageerd ook toen. Lekker diepgaand.
:lol:
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Probeer het met van die kaartjes?
Ik zou vooral kijken of er bereidwilligheid is bij je vriend. Jen kunt ook dingen samen ontwikkelen in een relatie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven