Gezondheid alle pijlers

keel-amandelen verwijderen bij volwassene

10-02-2009 11:36 85 berichten
Na tig keel-ontstekingen (enorme, witgestipte, ontstoken amandelen) naar de kno-arts geweest. Die constateerde dat ze vergroot en 'onrustig' zijn. Zijn advies: verwijderen!

Nu ben ik het daar helemaal mee eens. Ik word echt gek van die ontstekingen waarbij ik me hondsberoerd voel. Ik sta op de wachtlijst en kan worden opgeroepen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen. Voor een volwassene is het anders dan voor een kind. Zelf ben ik trouwens 30 jaar. Tuurlijk heb ik een folder gekregen en mijn vragen aan de arts gesteld, maar zou het graag van iemand horen die het heeft meegemaakt.

- hoe lang moet ik ongeveer rekenen voor het herstel? Mijn weerstand is echt 0 door al die ontstekingen en antibiotica-kuren

- is het erg rottig/pijnlijk? Of wel goed te verdragen? Als mijn amandelen ontstoken zijn doet mijn keel OOK heel erg zeer en kan ik nauwelijks slikken. Is het daarmee te vergelijken?

- heb je daarna positief effect bemerkt? Dus: veel minder ziek en je veel beter voelen? (ik ga er maar vanuit van wel :-)

Alvast dank voor de reactie!
Alle reacties Link kopieren
Ha Sinas,

Ik ga over 2 weken naar de KNO, mijn verkoudheid werd weer een keelontsteking (5e ABkuur in 7 maanden). Amandelen zullen de test vast niet doorstaan en het moeten ontgelden.

Over slijmvorming bij zuivel; dat verschilt per persoon. Sommige mensen hebben daar totaal geen last van. Ik moet zeggen, bij mijn vorige keelontsteking moest ik het ook echt niet hebben, maar bij de huidige had ik er geen problemen mee.

Mijn huisarts gaat uit van 3 weken uit de running zijn en kinderen uitbesteden. Voor mij dan 't liefst een week voor de kerstvakantie. Dan zet mijn verjaardag en de feestdagen misschien niet zo aan, maar ben ik wel op de been voor die feestdagen.

Aan de andere kant wil ik zo snel mogelijk af van die recidiverende lamlendigheid. Zal wel zien wanneer er plek is.
Ik had helemaal geen idee over hoe het zou zijn, het viel even tegen:-) maar de voordelen wegen zwaarder!

Wat ik wel erg vies vond waren de "korsten"die op de helende wonden gaan ontstaan, die stonken verschrikkelijk!

Heb geen spijt en zou het zo weer doen want elke keer pus in je keel (=keelamandelen die onstoken zijn) vond ik nog goorder haha!

Succes en probeer t los te laten, enige dat echt helpt:-)
.
ik had hetzelfde als lily-lamb maar zou het zo weer laten doen,het is even vervelend maar je knapt er zo van op!!en als je de bevalling overleeft hebt dan is dit een eitje???sterkte
Hoi Kessie,

ik heb het laten doen op mijn 19e en vond het vreselijk pijnlijk. Heb een week lang heftige keelpijn gehad. Daarna knapte het heel snel op. Helaas nog steeds heel erg vaak keelpijn.
Na tig keelonstekingen en een amandel die bijna tegen mijn huig aan hing, zijn vorige week woensdag 7okt mijn amandelen verwijderd. Ook ik zag erg op tegen het overgeven na de operatie, de pijn, niets kunnen eten,de korsten in je keel.

De KNO arts zei dat ik zeker anderhalve week uit de running zou zijn. Dat klopt ong wel!

Het enige wat ik niet had verwacht was de oorpijn! En na een nacht slapen,waarin je minder speeksel aanmaakt,doet alles zeer. Gelukkig heb ik Ibuprofen bruis gekregen. Dan word je gedwongen om te drinken! Maar verder het is me allemaal meegevallen en zou ik het zo weer doen!!!!!!!!!

Afgelopen zondag ben ik begonnen met brood eten,zonder korstjes. Begin nu nog wel elke ochtend met een waterijsje, om alles een beetje te verdoven. Maar hoop dat ik dat snel kan laten.

Wat afvallen betreft, je krijgt genoeg suiker binnen om je gewicht op pijl te houden.

Neem in ieder geval genoeg rust en pijnmedicatie! Je bent echt even zielig! Sterkte voor wie nog onder het mes gaat!
.
.
Ik heb het 3 jaar geleden ondergaan...... jezus te paard, ik ben bijna 3 weken uit de running geweest. Had last van nabloedingen, ging allemaal niet goed..... maar.... ik zou het echt weer doen. Nooit meer keelontsteking gehad, was ook 7 kilo afgevallen en ik was echt blij met paracetamol zetpil 1000 mg..... heb mijn kont volgepropt met die rommel tegen de pijn, hoefde ik niet te slikken!

Ja, ik zou het echt weer doen!

Succes voor iedereen die nog moet!
DTEEZ!
@sinas: Heb heerlijk tv gekeken de eerste paar dagen en tijdschriften gelezen die er al een paar maanden lagen! Ik was best moe van de narcose,eerste 4 dagen ook nog 2uur geslapen tussen de middag! En op tijd naar bed doet ook wonderen al is het wakker worden minder prettig.

Ipv appelmoes zou ik als ik jou was fruithapjes halen. In het ziekenhuis kreeg ik perenijsjes,das best lekker,maar raketjes zijn ook heerlijk! En hele koude aanmaaklimo is ook aan te raden. Mag geen rode variant zijn, vanwege evt nabloeding kan deze limo daar op lijken.

Hoop dat het allemaal meevalt! Lees het wel op het forum!

Sterkte!!!
Weet je wat ik deed toen ik het leven weer een beetje had....

Ik lag in bed... het was herfst en zo regenachtig, ik had de DVD box van '24' en heb echt gekeken.... afleiding.. Ik hoefde alleen maar te liggen, af en toe een zetpil in te doen en ijsjes te eten.

Praten was klote, ik had geen zin in veel bezoek en vond het heerlijk om plat te liggen, niet teveel om handen. Ik had ook geen kinderen om voor te zorgen. Mijn bed kwam mijn moeder af en toe verschonen.. las af en toe een boekje en heb heel veel geslapen door al die paracetamol.

Maar zo'n dvd box vond ik echt een enorme afleiding.

Ik weet even niet of ik ook op het forum heb gezeten... vast wel, ik forum altijd wel.
DTEEZ!
.
.
Je kunt van die shakes kopen bij de apotheek, die ook worden aanbevolen bij bijv. kaakoperaties. Daar zitten alle nodige voedingsstoffen in. Zit in een pakje met een rietje, in verschillende smaken, en zijn best lekker! Bonnetje bewaren en opsturen naar je zorgverzekering . Ik vond die shakes beter helpen dan bijv. ijs of bouillon.

Ik ben 3 weken uit de running geweest. Maar liever de operatie met alle gevolgen nadien dan tig keer per jaar keelontsteking, ik was daar altijd echt beroerd van.

Ik had trouwens ook spierpijn in mijn kaak.
Sinas, echt wat dvd boxen halen... dat is heerlijke ontspanning, voor zover je ontspannen kunt zijn met die korsten in je keel!

Weet je, het is gewoon niet leuk, dat is het echt niet, maar oh wat is het fijn als het voorbij is die twee weken, want dan ben je echt klaar ermee. Die klote keelontstekingen waren een hel voor mij, ieder jaar zo vaak doodziek..... en nu 3 jaar later heb ik nooit meer keelpijn en ben eigenlijk helemaal nooit meer echt ziek geweest, heerlijk!
DTEEZ!
.
.
omdat ik niet de behoefte heb om een heel nieuw topic te openen en het hier wel gewoon achteraan kan geloof ik:

Weet iemand of neusamandelen verwijderen net zo heftig is als keelamandelen?

Ik heb vrij vaak last van oorontstekingen en keelpijn. Laatste keer dat ik bij de huisarts was heeft deze tussen neus en lippen iets laten vallen over kno-arts en neusamandelen. Hij is er verder niet op ingegaan. En ik was te blij met m'n antibiotica om me daar druk over te maken.

Nu heb ik de laatste tijd weer erg vaak last gehad van keelpijn en voel me vaak moe. En vanwege een verkoudheid die ondertussen al 2,5 maand duurt zitten mijn oren ook alweer een tijdje dicht (minstens 1,5 maand). Waarschijnlijk was ik al eerder naar de huisarts gegaan als de beste man de vorige keer het niet had gehad over neusamandelen knippen (ja, ik ben een schijtluis).

Volgende week ben ik in ieder geval van plan naar de huisarts te gaan. Van de ene kant wil ik eigenlijk wel eens naar een kno-arts zodat die me van de klachten af kan helpen, maar van de andere kant ben ik doodsbang dat er iets geknipt moet worden of iets dergelijks en dat ontzettend veel pijn gaat doen.

Misschien heeft het wel helemaal niks met m'n neusamandelen te maken, kan ook nog.

Maar wie o wie kan me vertellen of verwijdering van neusamandelen net zo veel pijn doet als die van keelamandelen?
Ik heb op m'n 22e (4 jaar geleden) m'n neusamandel voor de 2e keer laten verwijderen (ja, dat kreng kan teruggroeien...).

Ze hebben niet veel weg hoeven halen, maar ik heb nauwelijks last gehad.

Na de operatie niet misselijk geweest. Ik heb wel wat bloed ingeslikt, maar is stukken minder dan meestal bij keelamandelen het geval.

Kon de dag erna naar huis. Geen keelpijn gehad, geen oorpijn of dergelijke.

De eerste dag thuis moest ik wel op bed, voelde alsof ik een flinke griep had. Echter zonder koorts. Na 2 uur slapen niks meer aan de hand. Is me allemaal erg mee gevallen.
@ Sinas; zuivelproducten zorgen voor meer slijmproductie in de keel. Friszure dingen zorgen voor meer speekselaanmaak, maar zijn weer prikkelend voor je keel.

Misschien baby-fruithapjes? Wel fruit, maar minder zuur.

Afgekoelde bouillon is inderdaad goed. Uiteindelijk kun je ook een beschuitje gaan soppen in bouillon.

Nutridrink is ook erg goed. Vooral 'juice-style' appel; die lijkt het meest op appelsap, maar minder scherp. Drinkt prima weg.

Afgekoelde thee met honing (voor de suiker). Cup-a-soup lauw? Of Opkikker Tomaat?

Probeer even met je mee te denken om het leefbaar te maken Qua fruit is een peer wel zacht voor de keel dacht ik. Zitten ook veel vezels in en de nodige suikers.

Hoe was het net na de operatie? Is het je meegevallen, mn eerste dag?
Hmmmm, dat voor Sinas beetje mosterd geloof ik. Had niet helemaal in de gaten dat haar posts al uit de oude tijd stamden...
.
..
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ben benieuwd wat de dokter gaat zeggen. Ik hoop nog steeds op een wonderpil haha
Mijn keelamandelen zijn er ook uitgehaald. Dag 5 en dag 6 kreeg ik nabloedingen en moest weer onder narcose om vaatje dicht te laten branden. Schijnt nogal zeldzaam te zijn dat nabloedingen zo laat na de operatie komen. Pijn viel me mee, slikte paracetamol en diclofinac, het niet kunnen slikken vond ik erger. Ik heb 8 dagen niks kunnen eten. Raketjes, ijswater en koude bouillon kreeg ik, daarna vla. De kwark in t ziekenhuis was goddelijk. Appelmoes vond ik bijten, waarschijnlijk door het zuur. Ik ben in 10 dagen 5 kg afgevallen. Na drie weken kon ik weer alles eten, wel ben ik snotverkouden geworden en mijn stem is nu in week 4 nog steeds hees, afwachten of het na de verkoudheid weer goed komt.. Ik ben trouwens 36 jaar.

Tis even 3 weken afzien, maar de pijnstilling hielp bij mij goed. Nu weer conditie opbouwen.

Succes voor degenen die nog moeten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven