Gezondheid alle pijlers

Kefir, welke?

29-11-2021 14:52 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vandaag kreeg ik de tip om kefir te gaan proberen voor pds en maagklachten. Wil ik best doen, maar welke is goed en welke moet ik hebben? Ik zie starterspakketten voorbij komen, maar probeer het liefst gewoon een paar keer een kant en klaar drankje, voordat ik dat allemaal aan ga schaffen. Ik zie ook dat supermarkten het verkopen, maar dat schijnt dan weer niet de juiste te zijn las ik ergens.

Ik heb trouwens de zoekfunctie geprobeerd, maar die werkt niet (meer)?

Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het afraden, eerlijk gezegd. In kefir zit altijd een klein % alcohol, vaak zo een 2% en dat irriteert juist maag en darmklachten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind kefir heerlijk, maar koop het gewoon bij de (Turkse) supermarkt. Ja, zal misschien beter zijn om met kefir starters enzo te werken, maar daar ben ik het type niet voor.

Gewoon naturel kefir, in drink- of yoghurtdikte. Merk maakt me niet zoveel uit.
Ik gebruik hem van arla. Ik merk zelf wel een positief effect.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf PDS klachten, gebruik al een aantal jaren biologische kefir van Arla. Werkt niet voor iedereen, maar bij mij is de positieve invloed zeker merkbaar. Daarnaast slik ik ook extra enzymen voordat ik een zuivelproduct nuttig. Helpt mij zeker pijnvrij de dag door :)
Alle reacties Link kopieren
MFLFL80 schreef:
29-11-2021 15:06
Ik heb zelf PDS klachten, gebruik al een aantal jaren biologische kefir van Arla. Werkt niet voor iedereen, maar bij mij is de positieve invloed zeker merkbaar. Daarnaast slik ik ook extra enzymen voordat ik een zuivelproduct nuttig. Helpt mij zeker pijnvrij de dag door :)
Interessant! Heb je meer info over die enzymen?
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
29-11-2021 15:09
Interessant! Heb je meer info over die enzymen?
Ik gebruik zelf deze: https://www.bodyandfit.com/nl-nl/Produc ... /p/p_11253

In de ochtend neem ik voor mijn ontbijt shake met melk, koffiepoeder en eiwitten 1 capsule. Later op de dag drink ik dan nog 1 en soms 2 glazen Arla kefir :)
Alle reacties Link kopieren
Sws rauwmelkse
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
zelf kefir maken. kijk op Facebook of dat je de bloemen kan overnemen van iemand. heel makkelijk.

in kefir zitten meer verschillende probiotica en is veel goedkoper dan dat wat je kunt kopen in pil, drank of poedervorm.

ik maak altijd gewone kefir met water.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik maak zelf kefir. Al jaren. En deel ook regelmatig uit want het groeit als kool. Inderdaad even op facebook kijken of er iemand is die bij jou in de buurt woont en wat kefir wil delen. Dan heb je alleen nog maar een water, suiker en wat gedroogde vijgen nodig. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak het al jaren met melk. Ook van een "plantje" van iemand anders. Super makkelijk.

Pot melk (lege groentepot), plantje erin, melk erin (niet lang houdbare melk), twee dagen laten staan op het aanrecht, plantje eruit vissen met een lepel (soms hang ik het in een thee-ei) en in een nieuwe pot melk doen.

De kefir zelf vind ik naturel lekker (net karnemelk), maar ik gebruik hem ook als basis voor smoothies.

Wil je even niet verder, dan leg je het plantje in een laagje melk in de koelkast. Het houdt echt weken. Weer afspoelen en in een pot verse melk doen en hij start weer op.
Alle reacties Link kopieren
Rauw Power neem ikzelf altijd (en de hond krijgt ook een scheutje).
Alle reacties Link kopieren
Lexeflex schreef:
29-11-2021 16:06
Rauw Power neem ikzelf altijd (en de hond krijgt ook een scheutje).
Jep en bio :thumbsup:
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Ik koop kefir altijd bij de Poolse supermarkt. Lekker en geen toevoegingen. Volgens mij ook maar rond de euro per literverpakking.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een poos water kefir gemaakt. Groeit erg goed. Deed het door mijn smoothies oa. Had toen waterkefirkorrels gekocht bij de kefirshop. Vond het wel soms een gedoe. Je moet om de 2 dagen de kerir ververversen en weer nieuwe voeding geven.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik waterkefir gaan maken.
Melkproducten zijn niet zo best voor je darmen, ze leggen een soort van film in je darmen waardoor je darmen minder voedingsstoffen op zouden kunnen gaan nemen.

De korrels waarmee je waterkefir maakt zou je via Facebook kunnen krijgen (er zijn speciale groepen waarin mensen dit soort “culturen” want zo worden ze genoemd, uitwisselen met elkaar). Maar om het eerst eens uit te proberen zou je ook zakjes “kant en klaar” kunnen halen bij Ekoplaza.

Afbeelding


Waterkefir is eenvoudig te maken, je hebt er slechts wat suiker/gedroogde vijgen/citroen voor nodig. De goede bacteriën die je zou kunnen vergelijken met probiotica, leven van de suikers die je aan het water toevoegt.
Wel is aan te raden om er rustig mee te beginnen, je darmen moeten hier even aan wennen dus begin met een klein glaasje per dag.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Een tijd geleden had Keurigsdienst van waarde een aflevering over Kefir: https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1709875

Misschien haal je daar ook nog handige informatie uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven