Kinderen met overgewicht
zaterdag 15 december 2018 om 14:17
Het is een gevoelig onderwerp maar het fascineert me en ik gooi het hier maar neer omdat ik zelf geen kinderen heb en oprecht benieuwd ben hoe het werkt.
Vandaag tijdens het boodschappen doen zag ik een meisje van een jaar of 11 of 12 of misschien wel ouder (moeilijk te zeggen) met flink wat extra gewicht. Ze rende naar de broodafdeling en vestigde haar wijsvinger op een van de bakken met zoete broodjes en keek haar moeder aan. Haar moeder keek schuin de andere kant op en passeerde haar, waarna het kind meedraaide en op een heel zeurderige toon "Mammaaaaa mammaaaaa" zei. Ik liep verder en had oprecht met de moeder te doen, maar ook met het kind.
Vrienden van mij hebben 4 kinderen waarvan één dochtert ook flink wat extra gewicht. Ik ben ook bevriend met de tante van de kinderen en ze heeft regelmatig haar zorgen geuit tegenover mij over het meisje dat net naar het middelbaar onderwijs gaat, en bang is dat haar gewicht een reden zal zijn om gepest te worden. De ouders (die ook stevig zijn) pakken het niet op en hebben wel eens gezegd dat het hun niet lukt om het meisje haar eetpatroon te laten veranderen.
Hoe werkt het nou? Speelt bijv ook mee dat je je kind niets wilt ontzeggen of wil je van het gezeur af? Ik ben benieuwd naar jullie mening, en zeker naar die van mensen met kinderen die hier mee te maken hebben. Zullen we niet spreken over schuld maar in termen van verantwoordelijkheid? Zijn er tips? En als ouder met een kind met overgewicht, wat zou jij of had jij fijn gevonden van je omgeving?
Vandaag tijdens het boodschappen doen zag ik een meisje van een jaar of 11 of 12 of misschien wel ouder (moeilijk te zeggen) met flink wat extra gewicht. Ze rende naar de broodafdeling en vestigde haar wijsvinger op een van de bakken met zoete broodjes en keek haar moeder aan. Haar moeder keek schuin de andere kant op en passeerde haar, waarna het kind meedraaide en op een heel zeurderige toon "Mammaaaaa mammaaaaa" zei. Ik liep verder en had oprecht met de moeder te doen, maar ook met het kind.
Vrienden van mij hebben 4 kinderen waarvan één dochtert ook flink wat extra gewicht. Ik ben ook bevriend met de tante van de kinderen en ze heeft regelmatig haar zorgen geuit tegenover mij over het meisje dat net naar het middelbaar onderwijs gaat, en bang is dat haar gewicht een reden zal zijn om gepest te worden. De ouders (die ook stevig zijn) pakken het niet op en hebben wel eens gezegd dat het hun niet lukt om het meisje haar eetpatroon te laten veranderen.
Hoe werkt het nou? Speelt bijv ook mee dat je je kind niets wilt ontzeggen of wil je van het gezeur af? Ik ben benieuwd naar jullie mening, en zeker naar die van mensen met kinderen die hier mee te maken hebben. Zullen we niet spreken over schuld maar in termen van verantwoordelijkheid? Zijn er tips? En als ouder met een kind met overgewicht, wat zou jij of had jij fijn gevonden van je omgeving?
zaterdag 15 december 2018 om 14:21
Dit.
En het is niet voor niks een gevoelig onderwerp: er worden zulke ongenuanceerde aannames gedaan, het ligt uiteraard altijd aan de opvoeding.
Als het gewoon gezien zou worden als wat het is: een complex 'probleem', dan zou het een stuk minder gevoelig onderwerp worden.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 15 december 2018 om 14:22
iemand met overgewicht die in het openbaar iets eet is als bloed voor de haaienSolomio schreef: ↑15-12-2018 14:21Dit.
En het is niet voor niks een gevoelig onderwerp: er worden zulke ongenuanceerde aannames gedaan, het ligt uiteraard altijd aan de opvoeding.
Als het gewoon gezien zou worden als wat het is: een complex 'probleem', dan zou het een stuk minder gevoelig onderwerp worden.
zaterdag 15 december 2018 om 14:26
Nee nee, juist door bovenstaande reacties gaat het weer de gebruikelijke kant op met dit soort onderwerpen. Natuurlijk is het complex, maar dat betekent toch niet dat zo iets zomaar is ontstaan?
Ik heb het niet over overwicht in het algemeen, maar over kinderen die te dik zijn. Als kind had ik echt geen idee hoe calorieën werkten.
Het zou echt jammer zijn als hier niet normaal over gesproken kan worden.
Ik heb het niet over overwicht in het algemeen, maar over kinderen die te dik zijn. Als kind had ik echt geen idee hoe calorieën werkten.
zaterdag 15 december 2018 om 14:27
Tenzij je een sla blaadje eet met schijfje tomaat. Je ziet aan buitenkant ook niet of het kind misschien medicijnen slikt waardoor hij/zij fors is of er wellicht iets anders speelt.
Hoe het werkt? Dat is voor iedereen anders. Ik vraag mij wel af waarom je zo geboeid bent door de problemen van een ander?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 15 december 2018 om 14:28
wat bedoel je met normaal ergens over spreken? je doet in je OP aannames op basis van een observatie. Ik zeg dat het complexer is dan je denkt. lijkt me een prima basis voor een gesprek.Maloochem schreef: ↑15-12-2018 14:26Nee nee, juist door bovenstaande reacties gaat het weer de gebruikelijke kant op met dit soort onderwerpen. Natuurlijk is het complex, maar dat betekent toch niet dat zo iets zomaar is ontstaan?
zaterdag 15 december 2018 om 14:29
misschien om te geloven dat je eigen perfecte leven het product is van je perfecte zelf en niet ontstaan is door geluk en andere onbeinvloedbare factorenviva-amber schreef: ↑15-12-2018 14:27Tenzij je een sla blaadje eet met schijfje tomaat. Je ziet aan buitenkant ook niet of het kind misschien medicijnen slikt waardoor hij/zij fors is of er wellicht iets anders speelt.
Hoe het werkt? Dat is voor iedereen anders. Ik vraag mij wel af waarom je zo geboeid bent door de problemen van een ander?
zaterdag 15 december 2018 om 14:31
Ik zag laatst bij een actualiteitenprogramma (Brandpunt ofzo) een item van een gezin met 2 kinderen. Eén kind had een normaal gewicht en het andere had vanwege een stofwisselingsziekte zwaar overgewicht. Die ouders krijgen en hebben zoveel kritiek gekegen van de buitenwereld, terwijl ze echt weten hoe gezond eten werkt en hun kind niet teveel eet. Oordelen is zo makkelijk.
zaterdag 15 december 2018 om 14:32
Maloochem schreef: ↑15-12-2018 14:26Nee nee, juist door bovenstaande reacties gaat het weer de gebruikelijke kant op met dit soort onderwerpen. Natuurlijk is het complex, maar dat betekent toch niet dat zo iets zomaar is ontstaan?
Je kent het begrip complex? Dat betekent dus dat het niet zomaar is ontstaan, dat het complex is. En er wordt heel normaal over gesproken juist, dus wat wil je nou? Wat wil je horen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 15 december 2018 om 14:34
Wat Nouschi zegt, complex is juist het beste woord voor dit probleem. En ik vind dat we er erg normaal over spreken. Maar wellicht kun je ons vertellen wat jij normaal zou vinden in dit verband.Maloochem schreef: ↑15-12-2018 14:26Nee nee, juist door bovenstaande reacties gaat het weer de gebruikelijke kant op met dit soort onderwerpen. Natuurlijk is het complex, maar dat betekent toch niet dat zo iets zomaar is ontstaan?
zaterdag 15 december 2018 om 14:35
Zou leuk zijn als mensen het ook eens omdraaiden: ik heb twee slanke kinderen en had zelf morbide obesitas.Madeliefjees schreef: ↑15-12-2018 14:27Ouders met overgewicht hebben vaak ook kinderen met overgewicht. Dat ligt aan het eetpatroon thuis.
Gezond eetpatroon dus, aan mijn kinderen te zien, maar bij mij werkte het niet. Ja, ik at te veel, maar de basis was best gezond, zoals bij mijn kinderen te zien was.
Daarbij: als ouders te zwaar zijn en hun kinderen ook, kan het natuurlijk ook met de genen te maken hebben hè.
zaterdag 15 december 2018 om 14:36
Dat is echt hard dan ja, ik 'ken' ook zo'n gezin waar de oudste van een jaar of 5 zo zwaar is dat hij bijna niet kan lopen terwijl beide ouders en zusje redelijk normaal gebouwd zijn. In dat geval denk ik ook altijd dat hij wel iets van een ziekte zal hebben.Lavendel_Madelief schreef: ↑15-12-2018 14:31Ik zag laatst bij een actualiteitenprogramma (Brandpunt ofzo) een item van een gezin met 2 kinderen. Eén kind had een normaal gewicht en het andere had vanwege een stofwisselingsziekte zwaar overgewicht. Die ouders krijgen en hebben zoveel kritiek gekegen van de buitenwereld, terwijl ze echt weten hoe gezond eten werkt en hun kind niet teveel eet. Oordelen is zo makkelijk.
zaterdag 15 december 2018 om 14:36
Dat lijkt me verschrikkelijk, sowieso voor het kind die de ziekte moet dragen. Maar goed dat die ouders niet de andere kant op kijken, maar zelfs op tv komen vertellen hoe het zit.Lavendel_Madelief schreef: ↑15-12-2018 14:31Ik zag laatst bij een actualiteitenprogramma (Brandpunt ofzo) een item van een gezin met 2 kinderen. Eén kind had een normaal gewicht en het andere had vanwege een stofwisselingsziekte zwaar overgewicht. Die ouders krijgen en hebben zoveel kritiek gekegen van de buitenwereld, terwijl ze echt weten hoe gezond eten werkt en hun kind niet teveel eet. Oordelen is zo makkelijk.
Misschien heb je gelijk en heb ik weer te snel geoordeeld met wat ik in de op vertel. Maar het is echt een onderwerp waar veel taboe op rust, terwijl er bepaalde gevallen wél iets aan te doen is.
zaterdag 15 december 2018 om 14:39
Nou, dat valt nog te bezien. Als iedereen en zijn hond niet de hele dag zouden oordelen over andere mensen, dan zouden deze mensen niet nota bene op televisie iets moeten uitleggen wat ze eigenlijk niet zouden moeten hoeven uitleggen.Maloochem schreef: ↑15-12-2018 14:36Dat lijkt me verschrikkelijk, sowieso voor het kind die de ziekte moet dragen. Maar goed dat die ouders niet de andere kant op kijken, maar zelfs op tv komen vertellen hoe het zit.
Misschien heb je gelijk en heb ik weer te snel geoordeeld met wat ik in de op vertel. Maar het is echt een onderwerp waar veel taboe op rust, terwijl er bepaalde gevallen wél iets aan te doen is.
Schoolartsen signaleren overgewicht bij kinderen. Er wordt al vroeg ingezet op preventie en voorlichting. Veel meer kun je niet doen, zonder een vettax in te voeren of bepaalde levensmiddelen te verbieden.
zaterdag 15 december 2018 om 14:39
De vraag is alleen waarom jij de behoefte hebt om voor anderen te bepalen dat ze een probleem hebben.Maloochem schreef: ↑15-12-2018 14:36Dat lijkt me verschrikkelijk, sowieso voor het kind die de ziekte moet dragen. Maar goed dat die ouders niet de andere kant op kijken, maar zelfs op tv komen vertellen hoe het zit.
Een kind met overgewicht, bij anderen, waarom wil jij daar wat aan doen?
Mss is dat kind wel hartstikke gelukkig.
Juist doordat mensen er een probleem van maken krijgt dat kind heus wel door dat er 'iets mis is'.
Kijk gewoon naar hoe ze bijv geniet van iets lekkers, gezellig met haar moeder meegaat naar de supermarkt, weet ik veel.
Maar nee hoor, je ziet: te dik en eten in één persoon, de schande.
zaterdag 15 december 2018 om 14:43
hoe weet je dat?Maloochem schreef: ↑15-12-2018 14:36Dat lijkt me verschrikkelijk, sowieso voor het kind die de ziekte moet dragen. Maar goed dat die ouders niet de andere kant op kijken, maar zelfs op tv komen vertellen hoe het zit.
zaterdag 15 december 2018 om 14:46
Ik vind het al erg als een kind om wat dan ook gepest wordt. En misschien ligt het bovenstaande te vers in mijn geheugen en zou ik willen dat kinderen al die ellende bespaard blijft.
Mijn excuses als ik te veroordelend overkom. Absoluut niet mijn intentie. Ik wilde juist hier zoveel mogelijk ervaringen en inzichten over lezen.
Mijn excuses als ik te veroordelend overkom. Absoluut niet mijn intentie. Ik wilde juist hier zoveel mogelijk ervaringen en inzichten over lezen.
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 15-12-2018 15:21
41.92% gewijzigd
zaterdag 15 december 2018 om 14:49
Dat is toch ook niet aan het kind om dat te weten? Dan gaan ze van jongs af aan al rekenen en krijg je nooit een gezond eetpatroon.Maloochem schreef: ↑15-12-2018 14:26Nee nee, juist door bovenstaande reacties gaat het weer de gebruikelijke kant op met dit soort onderwerpen. Natuurlijk is het complex, maar dat betekent toch niet dat zo iets zomaar is ontstaan?
zaterdag 15 december 2018 om 14:51
Ik snap je reactie, maar ook pesten is veel complexer dan alleen iemands uiterlijk. De gevolgen van pesten zijn ook veel complexer dan in jouw voorbeeld.Maloochem schreef: ↑15-12-2018 14:46Ik wilde het eigenlijk hier buiten laten, maar ik zal vertellen waarom dit mij nu bezig houdt. Aub niet quoten zodat ik het later evt ksn aanpassen.
[...]
Iemand wordt niet simpelweg gepest omdat ie te dik is. Het kan wel bijdragen, maar meestal speelt er veel meer mee.