Gezondheid alle pijlers

Kleinste maat injectienaald bij intramusculair B12?

09-10-2014 21:49 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hier wat de kleinst mogelijke naald is om B12 in een spier (bil) te spuiten?

Ik krijg al jaren B12 voorgeschreven en gebruikte in het begin altijd de grote groene 0,8x40mm naald.

Later hoorde ik dat zo'n lange naald helemaal niet nodig is en ben ik 0,7x30mm gaan gebruiken.

Een tijdje geleden hoorde ik van een vriendin dat zij van de huisarts nog een kleinere naald had gekregen.

Bij de apotheek hadden ze pas geen andere naalden op voorraad en kreeg toen 0,5x20mm.

Mijn vraag is of 2cm voldoende is om intramusculair te injecteren. Ik heb geen dikke billen en bij de groene naalden had ik soms het gevoel bijna op het bot te zitten...

Hoe kleiner de naald hoe beter wat mij betreft, maar ik wil graag weten hoe klein groot genoeg is.

Zowel de huisarts als bij de apotheek hebben ze geen idee volgens mij....
quote:tina020 schreef op 09 oktober 2014 @ 21:49:

Zowel de huisarts als bij de apotheek hebben ze geen idee volgens mij....En dan ga je wel af op advies van forummers? Dat die het wél weten vanachter een scherm?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Je spuit jezelf in de bil? Hoe dan?

Ik ben doktersassistente en spuit intramusculair altijd met de groene naald. Het gaat om je techniek. Beheers je die dan zal je niet te diep zitten. (Die naald hoeft er bij lange na niet helemaal in hè!)
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik sluit me aan bij Georgette. Ook ik ben gewend aan de groene naald. En ook ik ben nieuwsgierig naar hoe je jezelf im injecteert in je bil
Hier op de kinderafdeling ligt het aan de grootte van de patiënt welke naald we gebruiken. Kan me dus ook voorstellen dat t aan de dikte van jouw vetweefsel ligt; hoe meer vet je doorheen moet om bij de spier te komen, hoe langer de naald die je nodig hebt.

Overigens, als jij de naald tot op het bot steekt, lijkt me dat je wel wat verkeerd doet, sluit me aan bij bovenstaanden, hij hoeft er niet helemaal in hè! Misschien HA-assistente nog eens mee laten kijken naar je techniek?
Bijzonder dat het in de bil gaat, ik kreeg ze bij hematologie altijd in mijn bovenbeen.
In dit schema (onderaan) kun je zien welke maten er zijn voor IM injecties. Verder is het aan jouw arts of apotheker om meer uitleg hier over te geven. Met hun kun je bekijken of een kleinere maat een optie is.

http://catalogus.medeco.nl/framework/mo ... Terumo.pdf
quote:marie123 schreef op 09 oktober 2014 @ 22:12:

Overigens, als jij de naald tot op het bot steekt, lijkt me dat je wel wat verkeerd doet, sluit me aan bij bovenstaanden, hij hoeft er niet helemaal in hè! Ik denk dat het voor een leek wel prettig is een naald te hebben die je er helemaal in steekt. Dan weet je tenminste dat je diep genoeg zit.
Dit advies kreeg ik op het B12 forum:

Je hebt dus injectiespuiten voor 2 ml nodig en een naalddikte van ong. 0.7 mm en lengte ongeveer 4 cm voor de bilspier en ongeveer 2,5 cm voor de bovenbeenspier. (Hangt af van hoe zwaar je bent)

De doktersassistente gebruikte echter blauwe naalden (zo'n 2,5 cm) voor injecties in de bilspier (ik ben slank).

Tegenwoordig spuit ik zelf in m'n been, en gebruik daar ook blauwe naalden voor. Is het niet makkelijker om in je been te gaan spuiten? Dan zie je veel beter wat je aan het doen bent, en is 2,5 cm zeker voldoende.
Ik heb zowel de groene als de blauwe gekregen voor de eerste tijd.
quote:noah88 schreef op 09 oktober 2014 @ 22:50:

Ik heb zowel de groene als de blauwe gekregen voor de eerste tijd.Is één van beide niet bedoeld om de ampul mee leeg te zuigen?
Blauw is voor subcutaan gebruik.

Meestal is ivoorkleurig voor opzuigen.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik heb groen en zet ze in mijn been
De groene van 4 cm zijn de standaard voor IM injecties.
Bedankt voor alle reacties!

Ik gebruik een hogere dosis B12 uit Belgie (10mg ipv 1mg) en die is VEEL pijnlijker dan de lage dosis. Mede daardoor vind ik injecteren in de bilspier veel fijner.

Het is inderdaad iets onhandiger dan in mijn been, maar het is prima te doen. Meestal doe ik het liggend (maar dat lukt alleen rechts), soms op de bank op mijn knieën omgekeerd tegen de leuning hangend zodat ik 1 been/bil kan ontspannen.

De techniek is geen probleem, ik spuit altijd in de bovenste buitenste kwadrant, maar ik vind het wel te lastig om zo'n lange naald er gedeeltelijk in te prikken. Dan liever een kortere naald die ik er gewoon met voldoende snelheid volledig in kan zetten.

Ik gebruik de groene naalden trouwens wel op de vloeistof mee op te zuigen.

@nachtvlinder: bedankt voor de link naar het schema! Ik zie dat intramusculair begint met de 0,4x20mm die ik nu heb, maar ik vermoed dat dat een afmeting voor kinderen is.

Ik denk dat ik het op 2,5cm naalden hou die ik normaal heb. Ik denk dat dat prima is voor mijn platte billen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven