Gezondheid alle pijlers

Knobbeltje borst

15-12-2016 20:41 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net bij mezelf een bobbeltje gevoeld in mijn linkerborst, ongeveer zo groot als een kleine knikker. Ik ben 19 en mij nu heel veel zorgen aan het maken. Moet ik ermee naar de dokter gaan?

Kunnen jullie mij misschien een beetje geruststellen?
Morgenochtend huisarts bellen. Zorgen maken heb je nu niks aan, dus laat het even voor wat het is.

*edit, uiteraard snap ik dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan.
Morgen even de huisarts bellen, dan krijg je zeer waarschijnlijk een verwijzing, kijken ze het na en als er niks aan de hand is hoor je dat dan direct. Probeer niet te stressen, wat het ook is, je hebt er nu toch geen invloed op.

Positief verhaal: ik had het op die leeftijd ook ineens, schrok me een ongeluk, maar bleek een onschuldige ontsteking te zijn die na een paar weken vanzelf wegtrok.

Adem blijven halen, en morgen even bellen. Succes
Zit je net voor je menstruatie?
Ja natuurlijk moet je daarmee naar de dokter. Sterkte, ik hoop dat het niks is.
quote:maylo schreef op 15 december 2016 @ 20:46:

Zit je net voor je menstruatie?

Niet doen, dit.

Wij kunnen er niks van zeggen.
Hoi! Heb ik ook (gehad) want had er meerdere. Nu heb ik er nog 1. Bij mij was dit het geval: Ik was even oud als jij nu toen ik er mee naar de huisarts ging. Ik maakte me ook zorgen, maar het vermoeden was een cyste. Na voelen + echo bleek het geen cyste te zijn maar een Fibroadenoom, een goedaardige tumor die onder invloed van hormonen kan gaan en komen. Totaal onschuldig dus, maar wel een ontdekking waar je van schrikt en uitgezocht moest worden. Ik heb een punctie gehad om maligniteit uit te sluiten, (was absoluut geen pretje)-

Maar maak je voor nu geen zorgen, want het zijn heel vaak wel cystes :-) en je hebt je leeftijd echt mee. Gewoon een afspraak maken met de HA dus !
Langs de huisarts. Wij kunnen het niet beoordelen en ook niet aan de binnenkant kijken. Ik had een knobbeltje en blijkt dat een "schijf" verkleefd is.. Niks aan de hand maar naar zulke dingen kan beter wel gekeken worden.
Dankjewel! Jullie hebben me een beetje gerustgesteld. Dan kan ik tenminste vannnacht slapen
Niet piekeren, wel de dokter bellen morgen!
To, ter geruststelling: in jouw leeftijdsgroep is het aantal borstkankerdiagnoses per jaar op één hand te tellen. Maar.. de kans is niet nul, dus laat je huisarts er even naar kijken en die kan je verder adviseren.
De kans dat het iets ernstigs is is gezien je leeftijd echt extreem klein. Maar zeker weten kan je dat niet. Toch even laten nakijken. Soms hangt het met je cyclus samen, soms is het een ontsteking of een stukje bindweefsel. De kans op kanker, ik neem aan dat je daar het bangst voor bent, is heel klein.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Niet te veel stressen. Afspraak maken met je arts en je eventueel laten doorverwijzen. Ik heb zelf een knobbeltje gehad, maar dat was loos alarm. Maar dus wel even laten nakijken.
Inderdaad, morgenochtend de huisarts even bellen en er naar laten kijken.
En voor een volgende controle;

Voer die in het vervolg uit op een maandag- of dinsdagochtend. Als je dan iets geks voelt kun je tenminste meteen naar de huisarts. En stel dan dat er echt iets is, ook meteen door naar het ziekenhuis. Zelfonderzoek op donderdagavond is niet het beste tijdstip.

Een paar dagen na je menstruatie zijn ze het zachtst, dus dan voel je je hobbels, knobbels en bobbels het beste. En ja, er zitten er een hoop .

Ontopic; er zijn een hoop mogelijkheden, buiten een tumor. Maar ik zou wel willen laten onderzoeken wat het is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ook als het niet goedaardig is, zijn de prognoses tegenwoordig heel goed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ceylon, wat jij schrijft is een goed advies en ik zou eraan willen toevoegen om het bij die maandelijks controle te houden. Vaker is niet nodig en kan tot onnodige onrust leiden omdat je borsten veranderen onder invloed van je hormonen (cyclus).
Inderdaad even laten nakijken.....

@Retrostar, hmmm eerlijk gezegd vind ik jouw opmerking dat de prognoses tegenwoordig heel goed zijn bijzonder...waar haal je deze informatie weg? Borstkanker kan een hele grillige ziekte zijn...prognoses worden gemaakt op basis van individuele kenmerken en dan nog geeft dat geen zekerheid...maar goed, laten we het bij dit topic houden...
quote:retrostar schreef op 15 december 2016 @ 23:07:

Ook als het niet goedaardig is, zijn de prognoses tegenwoordig heel goed.Ik noem 4 op 5 nog niet 'heel goed'. En bij jonge vrouwen liggen de cijfers lager, door vaker hoger stadium en agressievere soort tumor.
Hoe is het nu met je TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven