Gezondheid alle pijlers

Knuffelende wetenschap

27-01-2012 16:56 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
De wetenschappers zijn er al op verschillende plekken in de wereld mee bezig geweest. Ze onderzochten het effect op stressniveau, geluks gevoel, bloeddruk, huid ziekten, dementie, gewicht, en zo nog wat. Welk effect? Het effect van knuffelen!

Veel van de onderzoeken gaven positieve uitslagen. Kort door de bocht: het is vreselijk gezond!

Recentelijk heeft de workshop Knuffel Vreugde aandacht gekregen in enkele kranten, op Man Bijt Hond, TV West en RegioNed.

Dat zal dan wel storm gaan lopen, denk je dan. Nou nee, dat valt best tegen. We blijven horen dat mensen het eng vinden om vreemden te knuffelen.

Ik ben dus benieuwd naar de drempels. Wat houd je tegen om anderen te knuffelen?

Dank voor de feedback!
ik zie geen reden om het wel te doen.

waarom niet is een legitieme vraag. waarom wél ook :-)
En doooooor!
Mijn lief en ik knuffelen minstens een uur per dag.

Dus volslagen vreemden knuffelen: neen dank.
(en niemand ruikt zo lekker als mijn lief)
Wat me tegenhoudt?! Ik hou niet van knuffelen en vind het bijzonder onaangenaam als iemand mij aanraakt.

Sporten is ook gezond, wil nog niet zeggen dat ik elke dag in de sportschool te vinden ben!
Ik heb er geen behoefte aan om mensen die ik niet ken te gaan knuffelen.

Laatst zag ik iemand met een bordje "Free Hugs"

Ik heb niemand gezien die daar op in ging.
quote:_flower_ schreef op 27 januari 2012 @ 17:02:

Ik heb er geen behoefte aan om mensen die ik niet ken te gaan knuffelen.

Laatst zag ik iemand met een bordje "Free Hugs"

Ik heb niemand gezien die daar op in ging.Ja dat was een tijd geleden (paar jaar) echt een hype!
ik knuffel niemand.. dus al helemaal geen vreemden
Voor de single ladies hier: het is natuurlijk een hartstikke ludieke actie om zo met een leuke man in aanraking (letterlijk!) te komen! Je vliegt 'm (onderwijl iets roepend over gezondheid) gewoon om z'n nek!
Beetje cultuurgebonden denk ik. "Wij" Nederlanders houden nou eenmaal graag afstand. Letterlijk en figuurlijk.

Om het bordje 'free hug' als voorbeeld te nemen, dat werkt in Amerika wel. Daar gaan mensen er wel op in. Verbaasd weliswaar maar ze doen het wel. Hier zijn we al gauw wantrouwend. Wat wil diegene van me? Waarom wil hij knuffelen? Etc.
Mijn eigen kinderen knuffelen, graag! Mijn man knuffelen, graag! Maar vreemden nee, dank je wel. En als je gaat knuffelen met tegenzin zal het geen positieve effecten hebben.
Wat ik me afvraag als super-knuffelkont: hoe komt het dat er mensen bestaan die helemaal niet van knuffelen houden? Zelfs niet met hun partner? Ik persoonlijk kan daar niet bij met m'n verstand en vind die mensen nogal 'koud'..........

Ik voel me altijd een stukkie beter en relaxter na een potje knuffelen.....daar heb ik niet eens het échte werk voor nodig.
quote:Mopsie41 schreef op 27 januari 2012 @ 17:33:

Wat ik me afvraag als super-knuffelkont: hoe komt het dat er mensen bestaan die helemaal niet van knuffelen houden? Zelfs niet met hun partner? Ik persoonlijk kan daar niet bij met m'n verstand en vind die mensen nogal 'koud'..........

Ik voel me altijd een stukkie beter en relaxter na een potje knuffelen.....daar heb ik niet eens het échte werk voor nodig.ik snap je punt wel. maar ik houd niet van knuffelen maar ben niet "koud". mensen vinden het altijd raar als ik zeg dat ik het niet fijn vindt. maar knuffelen is gewoon 2 stappen over mijn grens heen. too close.
ik denk dat knuffelen de band met iemand kan versterken. En met sommige mensen heb ik helemaal niet de behoefte om de band fysiek aan te halen. En dus heb ik geen behoefte om met ze te knuffelen.

Ik vind het veel te persoonlijk.
Mwah, hier ook geen knuffelkont. Zeker niet met vreemden! En ben ook alles behalve een ijskoningin.

En die geforceerde knuffels [omdat het kán of omdat het gezond zou zijn] hoef ik al helemaal niet!

Seks is ook gezond. Stel je voor dat we daarom iedereen gaan bespringen die we tegenkomen..
quote:brandy38 schreef op 27 januari 2012 @ 19:10:

Mwah, hier ook geen knuffelkont. Zeker niet met vreemden! En ben ook alles behalve een ijskoningin.

En die geforceerde knuffels [omdat het kán of omdat het gezond zou zijn] hoef ik al helemaal niet!

Seks is ook gezond. Stel je voor dat we daarom iedereen gaan bespringen die we tegenkomen..die geforceerde knuffels ervaar ik als een bedreiging eigenlijk. Het is een aantasting van mijn privacy/ privé ruimte en ik kan me niet voorstellen dat die mijn stressniveau naar beneden zouden brengen.
Trouwens, met mijn huisdieren knuffel ik wel, is ook heel gezond.

En als ik een vriend zou hebben knuffel ik hem ook. Maar niet de hele dag!
quote:Mevrouw75 schreef op 27 januari 2012 @ 19:12:

[...]

die geforceerde knuffels ervaar ik als een bedreiging eigenlijk. Het is een aantasting van mijn privacy/ privé ruimte en ik kan me niet voorstellen dat die mijn stressniveau naar beneden zouden brengen.

Integendeel zelfs haha.

Mijn [verbale] spontaniteit is even zoek na een vreemde knuffel.
[quote]Mopsie41 schreef op 27 januari 2012 @ 17:33:

Wat ik me afvraag als super-knuffelkont: hoe komt het dat er mensen bestaan die helemaal niet van knuffelen houden?/ [quote]

Ach er zijn ook mensen die geen chocola lusten. Ieder zijn meug toch. Ik vind knuffelen, fijn maar kan het ook heel irritant vinden als iemand mij gaat knuffelen als ik daar niet op verdacht ben of mijn hoofd er niet naar staat. En dat Free hug, is gewoon net zo iets als planking (of hoe je dat ook schrijft, dat liggen als een plank): een rare hype die wel weer over waait.
ik snap je punt wel. maar ik houd niet van knuffelen maar ben niet "koud". mensen vinden het altijd raar als ik zeg dat ik het niet fijn vindt. maar knuffelen is gewoon 2 stappen over mijn grens heen. too close.[/quote]

Ik geloof inderdaad ook niet dat je "koud" bent als het gewoon voorbij je grens ligt. Mag ik vragen waarom "too close" een negatief gevoel is? (excuses, dat is een interpretatie van mijn kant natuurlijk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven