Gezondheid alle pijlers

Lang napijn na trekken verstandskies

10-12-2013 01:39 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week donderdag ochtend heb ik mijn onderste verstandskies laten trekken door de kaakchirurg. De ingreep zelf was pijnloos, hoewel ik me er van te voren erg druk om maakte en angstig was.

De dagen erna was de pijn erg, maar in principe te verlichten met driemaal daags 600mg ibuprofen. De afgelopen twee dagen is de pijn echter ondraaglijk. Ben gisterochtend bij mijn tandarts geweest. Hij zag geen ontsteking in mijn mond en wilde dus ook zo min mogelijk in de buurt van de wond komen. Zijn advies: goede pijnstilling, hef het de tijd en de rust opzoeken. Na ongeveer 10 dagen zou het echt minder moeten worden.

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie weleens een verstandskies laten verwijderen en ook zo lang last gehad van napijn?

Ik ben zojuist weer wakker geworden van de pijn, meteen een ibu in combinatie met 2 paracetamol genomen, wat ik nu laat inwerken.

De pijn straalt door naar mijn rechteroor, mijn keel en praten doet zeer, dus dat doe ik niet... Zo vervelend dit. Ik heb soms het gevoel krankzinnig te worden... Ben benieuwd naar jullie reacties.
Oh nee... Ik moet volgende week woensdag en ik heb al zo een angst..

Succes.. Hoop dat t snel over is.
Oh shit! Wil je niet nog angstiger maken... Er zijn gelukkig ook genoeg verhalen van mensen die geen of nauwelijks pijn hebben gehad. Moet je onder of boven?
Ik heb er zelf ook bijna twee weken echt last van gehad. Vooral uit de onderste kaak....grrr als ik er nog aan terugdenk.

Maar ligt er per persoon aan hoe de ligging van de verstandskiezen is.
Misschien is er bij het zetten van de verdoving een (grote gezichts)zenuw geraakt dat kan zorgen voor forse pijn zonder dat er een ontsteking te zien is. Ik zou even langs je huisarts gaan en e.a. uitleggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bel je kaakchirurg op, hij heeft de kies getrokken. Klinkt als alveolitis. Dat is bijzonder pijnlijk, je kan er niks aan doen, is gewoon pech..

Je krijgt dan zeer waarschijnlijk een lokaal antibioticum in de wond.
Teruggaan naar de kaakchirurg ja. Ik had ook lang napijn en.... een ontsteking.
Ik heb alle vier verstandskiezen laten trekken, bij 1 ook erge napijn gehad. Na even kijken concludeerde de kaakchirurg dat de hechtingen niet goed zaten en de boel heel strak trokken. Hij heeft ze er toe. Uitgehaald. Nog wel wat kleine nabloedingen gehad, maar de pijn trok toen weg.
Waren er 2 tegelijk bij mij uitgesneden. Is wel wat anders.

1 was de pijn binnen en week al veel minder, bij de ander heeft het 3 werken geduurd voor ik weer echt mens was.

Dat komt omdat daar en ontsteking zat en ze tijdens het verwijderen de zenuw hebben geraakt...

Een antibiotica kuur gehad en zwaardere pijnstillers dan de 600mg ibu moesten mij helpen. Zelfs hiermee lag ik helaas te creperen van de pijn.
g even terug voor een foto en advies, naar de kaakchirurg

er kan een stukje wortel achtergebleven zijn, er kan iets geraakt zijn

pijn die alleen maar erger wordt na deze tijd is niet goed
Bij mij alle vier eruit gesneden, ze zaten nogal raar.. Van alle vier maar een dag last gehad, op de dag zelf. Wel bij allemaal nog een week met een blauwe wang gelopen.
Ik stam nog uit het tijdperk van feder denk ik, bij mij ook alle vier tegelijk, doen ze nu niet meer. Maar die napijn herinner ik me wel ja. Toch kan het ook op iets anders duiden zoals je hierboven leest, bij een vriend van me zat er nog een klein stukje kies dat de boosdoener was. Bij twijfel toch even contact opnemen met de kaakchirurg dus, het is niet de bedoeling dat je op je kop staat van de pijn al is het best nog even erg gevoelig. Ik hanteer zelf altijd het criterium of ik nog kan slapen bij klachten met gebit.
Ik zou doen wat Beelicious zegt, het is haar vak.
Ik heb ze in september laten trekken, op vrijdag de dertiende zelfs Dat was een teken

Ik heb onnoemelijke pijn gehad. Ik heb boven en onder laten trekken en na drie dagen begon de pijn pas echt. Van mijn slaap naar mijn oor tot achter in mijn nek deed het pijn.

Ik was de bloedprop kwijt bleek bij controle en toen heeft de kaakchirurg de boel met een vijl nog eens lekker opengeragd om nieuwe bloedprop te krijgen.

Die bleek het ook niet te houden en bij tweede controle (na een week) bleek dat ik alveolitis had. Ik verging inmiddels van de pijn en voelde ook steeds pus (spuugde het ook uit). Maar volgens chirurg kon dat niet (??). Mij werd uitgelegd dat je met alveolitis wel tot een halfjaar deze pijn kon hebben. Dacht echt dat ik gek werd want ik overdoseerde inmiddels al zwaar op ibuprofen, tramadol, en nog wat andere pijnstillers.

Bij derde controle dan toch eindelijk antibioticakuur gekregen en na 3-4 dagen werd het minder. Dat was ruim drie weken na het trekken.

Vorige week werd bij een collega haar onderste verstandskies getrokken en zij kreeg al meteen een AB kuur mee en had nergens last van.

Sterkte, meestal is die pijn toch echt een ontsteking en ik zou aandringen op een AB kuur. Ik had na drie dagen al dat ik pus proefde en zelfs kon uitspugen maar ik kreeg niks want volgens chirurg kon het geen ontsteking zijn, tsss.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:eefje1980 schreef op 10 december 2013 @ 09:25:

Ik stam nog uit het tijdperk van feder denk ik, bij mij ook alle vier tegelijk, doen ze nu niet meer. Maar die napijn herinner ik me wel ja. Toch kan het ook op iets anders duiden zoals je hierboven leest, bij een vriend van me zat er nog een klein stukje kies dat de boosdoener was. Bij twijfel toch even contact opnemen met de kaakchirurg dus, het is niet de bedoeling dat je op je kop staat van de pijn al is het best nog even erg gevoelig. Ik hanteer zelf altijd het criterium of ik nog kan slapen bij klachten met gebit.

Ehm... bij mij zijn ze niet allemaal op een dag eruit gehaald. Maar met tussenpozen van een jaar ofzo.

Maar ik heb van alle vier niet meer dan een dag last gehad ;)
Bij mij is er ooit eentje min of meer uitgehakt, het ding zat hartstikke scheef, dat resulteerde in een ontwrichte kaak waar ik een week of twee behoorlijke pijn door had, met de andere drie heb ik nooit problemen gehad.
verba volant, scripta manent.
Hoi, precies een week geleden er 1 uitgehaald uit mijn onderkaak. Ik heb ook nog wel echt pijn in mijn mond en hoofdpijn aan hele linkerkant. Mond gaat ook nog steeds niet supermakkelujk open, maar kan inmiddels wel met drie ibuprofen per dag toe. Alleen 's ochtends echt pijn.
Ik heb ook weken napijn gehad. Ben 3 x terug geweest omdat ik voelde dat het niet goed zat. Bleek dat mijn kaak iets versplintert was en dat de botstukjes uit mijn tandvlees groeiden Konden ze niets aan doen, behalve Ibuprofen meegeven.
Het kan wel drie maanden duren voor de afgebroken zenuw gewend is aan de situatie.
Afgelopen september heb ik er een uit mijn onderkaak laten trekken. Net als bij jou was het de eerste dagen goed te doen, daarna was er geen houden meer aan. Ik ben nog terug gegaan naar de kaakchirurg, die geen ontsteking zag, maar wel de pijnstilling heeft opgevoerd. Af en toe hielp het even, maar het bleef behoorlijk helse pijn. In de derde week heb ik door de huisarts iets nog sterkers voorgeschreven gekregen (ik heb nog nooit in mijn leven zo veel pijnstillers in zo'n korte tijd geslikt, ik telde de uren tot ik de volgende kon nemen en smokkelde daar af en toe ook wel wat mee). En toen, aan het eind van de derde week, was het zomaar ineens van de ene op de andere dag over. Oh ja, nog een tip die ik van de kaakchirurg kreeg: spoelen met een zoutoplossing, die kun je gewoon zelf maken.
Probeer je in te houden om niet telkens te gaan voelen of de pijn er nog zit. Gegarandeerd dat de pijn die uitdaging aanneemt!
Ondraaglijke pijn heb ik nooit gehad gelukkig.

Terwijl er bij mij gehakt, gewrikt en gewrongen is en mijn wang zo groot was als een tennisbal.

Ik zou dus ook zeker weer contact opnemen.
Poeh wat een verhalen... Ik heb het 2,5 jaar uitgesteld.

Ik heb constant etter uit mn kaak komen omdat mn kies linksonder horizontaal ligt en er een holte vrijkomt waarin bacteriën zich verzamelen.

Ik heb aangegeven toen ik belde dat ik echtniet wilde. De dame zei dat ik niet naar de verhalen moest luisteren en bevallen erger was.

Nu ik dit gelezen heb wil ik niet meer..

Hoop dat je pijn overgaat.. En snel
En niet te hard spoelen want dan heb je kans dat je de bloedprop wegspoelt. Gewoon het water door je mond laten gaan door je hoofd van de ene kant naar de andere kant schuin te houden.

En inderdaad; ik heb in drie weken tijd de totale jaarlijkse hoeveelheid pijnstilling van een neushoorn gehad. Nachten wakker gelegen en maar aftellen naar de volgende dosis.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wauw! Wat een reacties allemaal, bedankt!

Ik heb mijn tandarts ernaar laten kijken, die zag geen ontsteking.

Vandaag met de poli gebeld, die gaf hetzelfde advies, rust en tijd geven. De kies is er in een rop uitgetrokken, alleen voordar er getrokken wordr, doen ze een soort van klem om de kies, waaraan afgezet kan worden en dat scheen nogal lastig te gaan. Dus ze hebben behoorlijk in mijn wang lopen trekken, wat nu geresulteerd is in die enorme kneuzing en opbolling. Het voelt soms echt alsof er een scheermesje klemzit...

Mijn moeder had nog wat oxynorm tabletten en in overleg met mijn broer die farmaceut is, heb ik daar nu 5mg in combinatie met paracetamol van genomen. Werkt aardig, zeker een verlichting, aangezien de ibu zijn werk al niet meer deed...

Ik vind het fijn dat jullie allemaal gereageerd hebben, voelt goed en iets minder alleen. Dankje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven