Gezondheid alle pijlers

Lensimplantaten ervaringen

11-05-2021 11:02 19 berichten
Goedemorgen.. Sinds afgelopen donderdag heb ik lensimplantaten. 5 dagen nu. Nu ben ik opzoek naar ervaringen van anderen. Ik zie nu nog wazig bijvoorbeeld en ik hoor graag vanaf wanneer het bij jou beter werd, enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Geen ervaring verder maar overweeg het in de toekomst (kosten houden me nog tegen).
Wat heeft de behandelaar hierover gezegd dan?

Bel ze even als je je zorgen maakt
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 11-05-2021 11:58
28.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zag na een dag of 2 eigelijk weer goed.
Alleen snachts, en met lichten, zoals plafondlampen en autolampen heeft even geduurd.

Bij mij werd het zicht beter toen de oogdruppels allemaal waren uitgewerkt.
Dat duurde dus zo'n 2 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in maart van dit jaar laten doen in Eersel bij een bekende kliniek.
ExtraLens heet de behandeling. Ben zelf nog geen 40 jaar oud dus dit was voor mij de beste oplossing. Laseren was voor mij niet mogelijk omdat mijn hoornvlies te dun was (heb een hoge sterkte).

Droeg toen al ruim 20 jaar lenzen en mijn zicht was toen ongeveer 95% (ivm kleine cilinders aan beide ogen). In principe droeg ik de lenzen probleemloos maar wilde er toch vanaf. Ook wilde ik het niet afwachten tot mijn ogen de lenzen een keer niet meer gingen verdragen.

Eerste afspraak erg fijn. Duidelijk in kaart gebracht wat de mogelijkheden waren en wat er dan besteld moest worden. Kosten +/- 6000 euro (de helft kan tegen 0% rente over een jaar worden uitgespreid). Veel geld maar achteraf er op terug kijkend iedere cent waard.

Op een donderdagmiddag zijn de lensimplantaten bij mij ingebracht. Mocht toen een dag vooraf geen (zachte) lenzen in doen. Behandeling duurde ongeveer 10 minuten per oog en er wordt echt stap voor stap (je bent gewoon 'bij') uitgelegd wat ze gaan doen etc. Niet eng, 0 pijn, niks.
Na de behandeling moeten ze je oogdruk weer terugbrengen naar normaal. Dat duurt een uurtje waarbij je moet gaan liggen en wachten. Dat was wat minder prettig. Ik vergelijk het maar even met het ongemak bij een tandarts. Niet pijnlijk verder. Na dit uur met een taxi naar een hotel gebracht op nog geen 3 minuten van de kliniek. Daar kon ik zelf van een kaart mijn bestelling doen voor het avondeten. Het zicht was zeker niet optimaal de eerste uren na de behandeling maar het verbeterde snel. Ik heb die avond nog vanuit een ligbad een voetbalwedstrijd gekeken. De dag erna om 9.30 uur controle bij de kliniek en toen had ik al 95% zicht. Na 4 weken een (in principe) laatste check gehad en toen zag ik 110%, meer dus dan ik met lenzen zag. De eerste weken heb ik wat lichte Halo's gezien maar dat was alleen toen ik recht in een lamp keek. Dat is naarmate de weken vorderde steeds minder geworden en inmiddels is het bijna weg. De eerste 3 weken strikt aan het druppel schema gehouden en het feit dat je geen druk op je ogen mag krijgen. Ook geen vuil of douchewater in je ogen zien te krijgen de eerste weken. Na de controle van 4 weken mocht ik gewoon alles weer doen.

Een man die hier als leverancier regelmatig komt werken heeft het een paar maanden eerder gedaan bij een andere kliniek en had eigenlijk dezelfde ervaringen als ik had. Ook voor hem was het iedere cent waard en had hij heel snel en pijnloos zijn zicht terug na het inbrengen van de lensimplantaten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog geen nacontrole gehad? Volgens mij hoor je de dag erna wel rond de 95% zicht te hebben zoals Europe86. ik heb dezelfde ervaring als zij (of hij) en had ook direct goed zicht.
Ja nacontrole gehad en as vrijdag weer. Dat is echt top. Net ook even gebeld ivm vragen. Ik zit nog echt in herstel. Had stiekem gehoopt gelijk goed te zien, enz, maar ik zie het soms nog wat wazig. Vandaag bijv. meer waziger dan gisteren... maar schijnt normaal te zijn.
Behandeling is me ook 100% meegevallen.. Echt snel, pijnloos, niet eng, enz.
Ik heb ook alle vertrouwen dat het straks geweldig gaat zijn.. geen bril :-) maar ben wat ongeduldig ivm herstel.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat de druppels nog zorgen voor een troebel zicht?
Alle reacties Link kopieren
Wat een uitgebreid verhaal Europe86 dank je voor het delen!! Wordt gelijk enthousiast van, we sparen nu voor een verbouwing volgend jaar maar als die is gedaan weet ik wel wat mijn eerstvolgende spaardoel wordt!
Alle reacties Link kopieren
HobbeltVerder schreef:
11-05-2021 16:26
eerstvolgende spaardoel
Kijk even bij verschillende zorgverzekeringen hoe zij vergoeden. Soms is het interssant uitgebreider verzekerd te zijn (premie lager dan vergoedde bedrag) zeker bij implant lenzen.
Alle reacties Link kopieren
mamarjan schreef:
12-05-2021 08:48
Kijk even bij verschillende zorgverzekeringen hoe zij vergoeden. Soms is het interssant uitgebreider verzekerd te zijn (premie lager dan vergoedde bedrag) zeker bij implant lenzen.
is alleen als er medische indicatie is. Dat is in heel veel gevallen niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
12-05-2021 09:47
is alleen als er medische indicatie is. Dat is in heel veel gevallen niet zo.
Wanneer laseren mogelijk is, dan is er vaak geen medische indicatie. Maar wanneer laser niet mogelijk is (-10) dan is er vaak wel een medische/vergoedings indicatie. Daar doelde ik op.
mamarjan wijzigde dit bericht op 13-05-2021 16:47
4.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mamarjan schreef:
12-05-2021 14:38
Wanneer laseren mogelijk is, dan is er vaak geen medische indicatie. Maar wanneer lader niet mogelijk is (-10) dan is er wel een medische/vergoedings indicatie. Daar doelde ik op.
Niet persé. Als je ogen lenzen kunnen verdragen heeft er ook mee te maken.

Ik heb zelf een hoge sterkte gehad maar mijn ogen konden prima nog lenzen dragen. Geen medische indicatie om die reden.
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd
mamarjan wijzigde dit bericht op 14-05-2021 19:24
95.17% gewijzigd
Vandaag op controle geweest. Nu 1 week geleden geopereerd. Alles zag er goed en mooi uit. Hersteld goed. Alleen mn zicht... van dicht bij echt prima, maar ver weg nog wazig. Dit heeft tijd nodig. Ene heeft gelijk goed zicht en bij een ander gaat het langzaam. Ik hoor dus, helaas, bij langzaam. Was nog niks om me zorgen te maken (baal ervan en doe dat wel een beetje).. Geduld, geduld.. Over 3 maanden weer een afspraak.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat toch alles goed was, Goudvis. Geduld dan maar idd .... :rose:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren geleden ook lenzen laten implanteren, maar helaas is daarna mijn zicht steeds slechter geworden. Nu helaas weer een bril op. Binnenkort ga ik maar een nieuwe afspraak maken of er iets aan gedaan kan worden.

De lensimplantatie werd overigens wel vergoed door de zorgverzekeraar vanwege zeer slechte ogen.
Alle reacties Link kopieren
Goudvis30, hoe gaat het nu met je zicht? Zit er al verbetering in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven