Gezondheid alle pijlers

leren fietsen

24-04-2014 17:34 25 berichten
Ik ben een aantal maanden ziek geweest, heb op bed gelegen en ben nu gelukkig aan de beterende hand. Mijn arts heeft mij aangeraden om te beginnen met wandelen en fietsen om mijn conditie weer op te bouwen.

Alleen is het probleem dat ik niet kan fietsen. Ik ben in een ander land geboren waar fietsen niet vanzelfsprekend is (mijn ouders kunnen zelf ook niet fietsen) en ik had ook geen fiets toen ik nog klein was. Ik heb een keer een fietscursus gevolgd waarbij je gewoon op de fiets moet stappen en moet gaan fietsen, maar mij lukte dat ook na 4 lessen nog niet.

Kan het zijn omdat ik overgewicht heb dat het me niet lukt om mijn evenwicht te houden op een fiets? En zijn er mensen die het gewoon nooit leren om te fietsen? En bestaan er misschien fietsen met een extra wiel voor volwassenen?

Ik zit trouwens wel op een hometrainer in de sportschool, maar de arts raadt vooral fietsen in de buitenlucht aan.
Alle reacties Link kopieren
Is er helemaal niemand in je omgeving waar je aan kunt vragen of hij//zij het je wil leren?
Er bestaan wel volwassen driewielers hoor:

http://www.vanraam.nl/dri ... -volwassenen/news/page/70
quote:dubbeltje4 schreef op 24 april 2014 @ 17:37:

Is er helemaal niemand in je omgeving waar je aan kunt vragen of hij//zij het je wil leren?Ik durf tegen niemand te zeggen dat ik het niet kan. Ik schaam me ervoor want voor de mensen in mijn omgeving is fietsen net zo natuurlijk als ademen. Zij hebben het fietsen al van kleins af aan geleerd van hun ouders en voor hun is het heel normaal dat je het kunt. En volgens mij is er iets mis met mij dat ik zelfs na 4 fietslessen het nog niet kan.
quote:bubblesdevere schreef op 24 april 2014 @ 17:37:

http://www.vanraam.nl/dri ... -volwassenen/news/page/70Oh, zoiets is wel goed voor mij! Ik heb ook nooit op een driewieler gefietst (ik had ook geen driewieler vroeger), maar dit moet wel lukken.
quote:bubblesdevere schreef op 24 april 2014 @ 17:37:

http://www.vanraam.nl/dri ... -volwassenen/news/page/70Wow, ze kosten 2000-2500 euro.
Je moet je niet schamen. Nederlanders vinden het over het algemeen helemaal niet gek dat mensen, die niet in NL geboren zijn, niet kunnen fietsen.

Scampman kan ook niet fietsen, hij is Brits.

80% van de mensen in mijn stad heeft nooit een fiets gehad.

Grappig dat juist de Tour De France hier doorheen komt, dit jaar.

Gewoon aan mensen vragen hoor.
Wandelen was ook goed. Maak je niet druk. Fiets je op hometrainer. Loop je in buitenlucht. Overgewicht en evenwicht houden geen verband denk ik, niet voor zover ik weet. Google het eens? Kun je wel verder je evenwicht bewaren? Op 1 been staan? Als dat niet kan, heb je misschien wat aan evenwichtsorgaan in oor. Dan kun je niet fietsen.
quote:milna schreef op 24 april 2014 @ 17:48:

[...]

Wow, ze kosten 2000-2500 euro.

Tweedehands of huren via de thuiszorgwinkel of zo?

En je hometrainer buiten zetten?

Schaamte is trouwens nergens voor nodig, je hebt het nooit geleerd.

Mijn ex-schoonmoeder heeft leren zwemmen op haar 60ste, mensen om haar heen vonden het fantastisch dat ze die uitdaging aanging
Ik zie hier ook veel vrouwen, meestal met een hoofddoek, die hier waarschijnlijk ook niet geboren zijn, moeite hebben met fietsen.

Nederlandse kinderen zit al op de fiets voor ze naar school gaan.

Niet eerlijk om te vergelijken dus.

Gewoon oefenen net zo lang tot het lukt. Eerst op standje laag, zodat je gemakkelijk met voeten bij de grond komt als het misgaat.

En inderdaad, wat Scamp zegt. Nederlanders vinden het niet gek als je niet kunt fietsen.
odi et amo
Nee hoor is niet gek, hier worden cursussen gegeven aan buitenlandse vrouwen met veel lol aan beide kanten. Evenwicht heeft niet met overgewicht te maken, maar met oefenen.

En dat oefenden wij op de step, voor we konden fietsen dus dat hielp al, en op de ongebruikte spoorrails een stukje van ons huis af.

En meer van die kinderspelletjes waar je het onbewust leert. En wat let je om het nog eens te proberen, die vrouwen hier krijgen 10 lessen, dus die zullen het ook niet al bij de 4de les kunnen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou gewoon gaan wandelen. Als je stevig doorstapt bouw je absoluut conditie op! Bovendien kun je wandelen in de vrije natuur (bos, hei, duinen), ver van ander verkeer vandaan. Met 'n fiets heb je continu te maken met medeweggebruikers. En als je het nog niet kunt is het verre van ontspannend. Ik heb tot mijn 18e wel de nodige kilometers gemaakt op de fiets en kon in die tijd ook 'n fietspad met bochten en 'n paar heuveltjes helemaal zonder handen fietsen, maar nu durf ik niet eens één hand los te laten om 'n haartje uit m'n oog te vegen, gewoon omdat ik het niet bijgehouden heb en al jaren niet meer gefietst heb.
Ik wil je best helpen met fietsen, maar dat hangt er natuurlijk vanaf waar je woont. Kan je een indicatie geven welke regio je woont?
De fietsersbond leidt fietsdocenten op en weten waar er fietslessen gegeven worden.

Wellicht kunnen zij een passende docent voor je vinden.

Een aantal van mijn collega's heeft fietsles gehad op een buurthuis. Ja allemaal allochtoon, alle leeftijden en van over de hele wereld. Er gaat een wereld voor je open als je kunt fietsen geloof me.

fietsersbond
Denk je dat kinderen met vier 'lessen' kunnen fietsen? Nee hoor, die doen daar ook veel langer over, en ja, hun motoriek is nog minder ontwikkelt, maar aan de andere kant denk ik ook dat ze makkelijker leren omdat ze minder bang zijn. Kortom, niet opgeven! (als je het wil tenminste, anders fiets je gewoon niet, ga je wandelen en hometraineren).
En als je het zadel heel laag zet en de trappers er tijdelijk afhaalt? Grote loopfiets creëren om je evenwicht te oefenen. Helpt bij kinderen ook. Dan fiets je zomaar. Ik denk niet dat je gewicht er iets mee te maken heeft hoor.
Kinderen leren op twee manieren fietsen: ofwel met zijwieltjes, ofwel met een loopfiets. Dat laatste is wat Tuorrebout ook suggereert. Een loopfietsje voor een kind is een fietsje met een laag zadel (ze kunnen met hun voeten bij de grond) en zonder trappers.

Je gaat op het zadel zitten (een been aan iedere kant) en maakt loopbewegingen met je benen en voeten. Zo leer je om je evenwicht te bewaren. Eerst ga je langzaam, dan steeds sneller. Zodra je het durft, kun je je voeten een stukje optrekken. En zodra je dat te eng vind worden, zet je ze weer op de grond of gebruik je de handrem.

Daarna is het alleen nog een kwestie van 'de fietsbeweging die je op de hometrainer maakt' + 'het evenwicht dat je met de loopfiets hebt geoefend' = fietsen!
Ik heb vrouwen leren fietsen op het asielzoekerscentrum. Heel zwaar werk, vooral als de vrouwen wat zwaarder zijn, en mannen mogen hen niet helpen.

Het is inderdaad zo, lage fietsen, waar je snel met je voeten weer bij de grond kan, maar verder is het opstappen en trappen maar!
quote:Scamp schreef op 24 april 2014 @ 17:51:

80% van de mensen in mijn stad heeft nooit een fiets gehad.

Grappig dat juist de Tour De France hier doorheen komt, dit jaar.

Wat grappig. Mijn eerste ingeving is meteen: hoe kom je dan ergens? Werk, boodschappen, vrienden, bioscoop etc
Eerlijk gezegd vind ik fietsen ronduit gevaarlijk als je het op de openbare weg zonder fietspad moet doen. Er denderen zo auto's en vrachtwagens vlak langs je voorbij. Dat besef is bij mij pas doorgedrongen toen ik zelf m'n autorijbewijs had.
quote:clemance schreef op 24 april 2014 @ 20:01:

[...]

Wat grappig. Mijn eerste ingeving is meteen: hoe kom je dan ergens? Werk, boodschappen, vrienden, bioscoop etc wat dacht je van de auto?
quote:clemance schreef op 24 april 2014 @ 20:01:

[...]

Wat grappig. Mijn eerste ingeving is meteen: hoe kom je dan ergens? Werk, boodschappen, vrienden, bioscoop etc

Haha, dat zei ik dus ook tegen Scampman voordat ik hierheen verhuisde.

Mensen hebben hier een auto, lopen veel of nemen de taxi.

De taxi is hier spot goedkoop, is veel beter te doen dan zelf autorijden.
quote:elninjoo schreef op 24 april 2014 @ 20:04:

[...]

wat dacht je van de auto?Niet iedereen woont in Boerenhol in Zeeland, ik ben hier met de fiets 5 keer zo snel als met de auto. Ik moet er niet aan denken, voor elk wissewasje de auto te pakken.
quote:clemance schreef op 24 april 2014 @ 20:45:

[...]

Niet iedereen woont in Boerenhol in Zeeland, ik ben hier met de fiets 5 keer zo snel als met de auto. Ik moet er niet aan denken, voor elk wissewasje de auto te pakken. Ik moet er niet aan denken afhankelijk te zijn van 'n fiets door weer en wind.
quote:elninjoo schreef op 24 april 2014 @ 20:49:

[...]

Ik moet er niet aan denken afhankelijk te zijn van 'n fiets door weer en wind.Gelukkig is het hier én fiets én auto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven