Gezondheid alle pijlers

Leven met allergieën

16-07-2013 22:32 519 berichten
Dit topic is bedoeld voor mensen die zelf of in hun gezin te maken hebben met mensen met allergieën. Een topic om ervaringen uit te wisselen, elkaar tips te geven, om af en toe te klagen als je weer eens in zes pannen tegelijk staat te roeren en ook om elkaar een hart onder de riem te steken als het even tegen zit. Het is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met aanpassingen in het eetpatroon.

Edit: omdat bleek dat er eigenlijk veel meer tips en ervaringen worden beschreven dan alleen over eten is de titel aangepast in 'leven met allergieen" en is het topic verplaatst naar de pijler gezondheid.
Hallo dames, ik lees al vanaf het begin mee en zou graag af en toe mee willen schrijven. Mag dat?

Ik heb een zoon van een jaar die erg allergisch is voor van alles en nog wat. Dmv elimineren zijn we daar achter gekomen. Aangezien ik nog bv geef, ben ik zelf ook op dieet. Het is een worsteling, een zoektocht en elke keer weer wanneer we denken dat we onze draai hebben gevonden, doen we weer 2 stappen terug.

Over een paar weken gaan op we op vakantie naar Frankrijk. Erg veel zin om met het gezin samen weg te zijn maar oh wat zie ik op tegen eten. Ik denk dat het voor onze jongste nog wel te doen is, maar vooral voor mezelf vind ik het heel lastig.

In een ander topic (van mij) heeft Sunemom mij het kookboek aangeraden en dat geeft voor mij echt 'lucht'. Heb wel gelijk 2 vragen Sunemom. De schrijfster schrijft dat ze Wajang margarine gebruikt. Ik ben er gisteren naar op zoek gegaan maar volgens mij zit er soja in. Dat mag mijn zoon niet. Weet jij of er ook Wajang zonder soja bestaat? Ik dacht namelijk dat de recepten ook soja vrij waren.

Verder wil ik morgen de lamskotelleten met couscous gaan maken. Heb jij die al een keer gemaakt? Doe jij dan vocht in de braadslede?

Oh bah wat jammer, ik had graag even op jullie allemaal gereageerd maar ik heb hier een krijsende dreumes staan. Ik ga maar even douchen en kom later weer terug!
Hallo allemaal,

Kylie, welkom. Iets terug heeft iemand (ik dacht Dahlia) een vertaallink geplaatst, misschien heb je daar iets aan. En vind je het zwaar om dingen te laten staan ook al mag je ze zelf wel. Snap wel dat je het natuurlijk doet voor je zoon, maar het lijkt me best zwaar.

Lienepien: hoe is het met je dochter? En om eerlijk te zijn, en daar loop jij ook tegenaan, vind ik het vaak het moeilijkste om tegen het onbegrip te vechten, Het leven met allergieen zelf gaat me goed af, maar altijd iedereen die zelf een mening heeft, Wat mijn schoonmoeder (loeder) betreft: het is een geval apart. Ze is ten eerste nogal van het zelfdokteren en zoekt veel heil in het alternatieve circuit en vindt dat ze daarin volkomen gelijk heeft. Ik zeg bijvoorbeeld niet dat ik een griepprik haal, want het gezeur wat ik daarna moet aanhoren heb ik geen zin in, zeker omdat het gewoon helpt. Daarbij komt ook dat ze een (zelfgediagnosticeerde??) lactose-intolerantie heeft waar ze niet heel erg 'secuur' mee omgaat. Is er bijvoorbeeld geen lactose-vrije melk, dan neemt ze de gewone wel. En als we uit eten gaan heeft ze ineens een waslijst ingredienten die ze thuis altijd eet. En als vriend weer eens in de keuken etiketjes staat te lezen, zit ze er hoofdschuddend naar te kijken en is het niet nodig. Anderzijds doet ze wel haar best voor mij, maar slaat ze eigenlijk altijd de plank mis. Het is gewoon lastig, zeker omdat ik bij twijfel al weiger.

Ik heb op dit moment even een flink baal moment eigenlijk. Het lijkt er namelijk heel erg op dat ik ook een lactose-intolerantie heb. Een aantal producten vermeed ik al omdat ik daar al heel lang klachten bij heb (slagroom, roomijs, nou ja alles met room bijvoorbeeld). De afgelopen tijd heb ik wat proefjes gedaan bij producten waarbij ik het vermoeden had dat ik het niet verdroeg (melk, creme-fraise, roomkaas etc.) en inderdaad prompt kwamen alle verschijnselen opzetten en ondertussen functioneren mijn darmen al een gehele tijd niet goed. De verbetering sinds het histamine-vrije dieet is enorm, maar na een aantal jaar merk ik dus dat het nog niet helemaal is zoals het hoort. Ik ga vanaf morgen dus een lactose-vrij dieet beginnen en kijken of er verbetering komt. Als dat zo is, ga ik het weer proberen te eten en kijken of er weer klachten komen . Mijn huisarts is nog op vakantie en als die man terug is, zal ik het hem voorleggen (mits het helpt natuurlijk) en ook een doorverwijzing vragen naar een dietist omdat de lijst met verboden producten steeds langer wordt.

Ik heb hier nog wel wat vragen over en zag dat Ibui en Dahlia er ook mee te maken hebben, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Belangrijkste vraag, is er ergens een goede lijst te vinden, waar producten op staan die lactose bevatten. Wat ik tot nu toe heb gevonden is redelijk algemeen. Ten tweede vraag ik mij af hoe het zit met brood, zit daar nu wel of geen melk in. En ten derde hoe is het bij jullie gediagnostiseerd?

De reden waarom heeft vooral te maken met de reacties van anderen. "Elke heeft ook altijd wat" is een veel gehoorde reactie en het idee dat je het doet om aandacht te krijgen is ook vervelend. Daarbij heb ik er even de balen in omdat we het nu eigenlijk best goed voor elkaar hadden. We hadden een goede lijst, konden gerechten goed aanpassen en we raakten er net een beetje aan gewend. Nu kan dat dus allemaal weer opnieuw beginnen. Gelukkig reageerde vriend goed en past hij zich (weer eens) aan.

Tot zover mijn klaagzang.
Jeetje wat rot zeg. En zo'n lange lijst is hartstikke lastig. In sommige broden zit melk, in andere soja en in weer anderen beiden niet. Ik koop altijd brood bij de jumbo, daar bekopen ze verschillende broden zonder melk en soja. AH bind ik bedroevend en vooral ook omdat er op dagvers brood geen allergie info staat. Vaak laat ik het dan opzoeken door personeel maar het is me al enkele keren overkomen dat de info niet te vinden is. Eigenlijk hoeft het van mij dan al niet meer!
@Elke, ik gebruik eigenlijk geen lijst.Vroeger had mijn moeder wel zo'n boekje maar we zijn vooral door ongelukken wijs geworden. Ik kijk zelf op de etiketten. Ik weet uit ervaring dat er in harde Nederlandse kaas geen lactose zit dus die zou je in principe moeten verdragen. Verder maak ik veel zelf met lactose vrije melk, dingen als koekjes en taart enzo. Hier in Duitsland zijn er veel producten van Minus-L en die bieden ook lactose vrije slagroom en van die room om Tiramisu te maken etc.

Ik was 6 toen ik de diagnose kreeg. Dat is nu alweer 25 jaar geleden en volgens mij was dat met de provocatietest (dus melk drinken en dan wordt er gekeken naar de reactie die volgt, hoe lang er tussen de melk en de reactie zit etc.) Volgens mijn moeder liep ik helemaalgroen aan van misselijkheid.

Ik heb vrijdag een coloscopie blegh. Na afloop beloon ik mezelf altijd met een groot stuk aardbeientaart.
Dank jullie voor de reacties:)

Kylie: Op zoek naar de jumbo dus, wilde morgen sowieso al een bakker bellen om te informeren maar een echt goede bakker zit hier niet (meer) in de buurt. Woon in een stad waar op elke straathoek een AH zit, maar Jumbo's weinig te bekennen zijn. Ik weet er een dus ik stap morgen maar op de fiets, meteen goed voor de conditie.

Iuibi: Is het in Duitsland beter dan in Nederland? Ik woon namelijk aan de grens en wij doen bijna alle boodschappen al in Duitsland. Ga zeker op zoek naar Minus-L. Verder zal ik vriend eens laten googelen (Duitser en is er iets beter in dan ik). Een optie waar ik nog niet aan had gedacht. Harde kaas had ik inderdaad gelezen (en daar heb ik ook geen last van als ik het eet, gelukkig). Ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet, lijkt me echt niet prettig. En aarbeidentaart klinkt lekker!!
@kylie wajang is volgens mij een slachtoffer van de veranderdrang van producenten. Zover ik me herinner was het ooit ook sojavrij, maar dat weet ik niet 100% zeker, veel dingen kunnen ook met (olijf)olie.

Heb je de lanskotelletten nog gemaakt? Ik heb ze weleens gemaakt en dan met een scheutje marinade en water in de braadslee, maar lam is hier niet favoriet.

Ik vind de ketjap uit het boek wel heerlijk!

Iemand vroeg hoe er over 'alternatieve' geneeswijzen enz gedacht werd. Kennissen van ons hebben een of andere guru op hun zoontje losgelaten en die heeft hem van zijn koemelkallergie afgeholpen, dat ze hem tussen 8 en 18 maanden koemelkvrij eten gegeven hebben en veel kinderen er rond die leeftijd vanzelf overheen groeien vergeten ze oor het gemak. Zij vinden het dus ook onzin dat we alles aanpassen op zoon, hij met gewoon even langs een alternatieve genezer.. Ik geloof er gewoon niet zo in

Liubi succes vrijdag, lijkt me behoorlijk vervelend!

Bij zoon was/is de diagnose een combinatie van bloed-, huid- en eliminatietesten.

Lieneppein hoe is het met je dochter? Weet je al of de operatie door kan/mag gaan? Ik duim voor jullie!
Sunemom: ik vroeg dat inderdaad. En eigenlijk denk ik er ook zo over. Mijn moeder wil alleen heel graag een oplossing. Ik kan er op zich wel redelijk meeleven en zeker met het bijkomende lactose-gebeuren vind ik het wel even goed.

En ik ben heel teleurgesteld. Het boek dat je aanraad is nergens meer te krijgen. (Of ik moet lid worden van de voedselallergievereniging)
Als je op de naam van de auteur googled kom je op haar eigen website en kun je contact met haar opnemen. Ze geeft nu ook workshops over koken met voedselovergevoeligheden/allergiën, zij weet misschien wel een manier om nog aan het boek te komen. Aan de hand van het voorwoord, haar activiteiten en verschillende interviews die ik met haar gelezen heb heb ik het gevoel gekregen dat als je uitlegt waarom je op zoek bent ze je graag probeerd te helpen.

Als het helemaal niet lukt wil ik van de recepten die sowieso interessant voor je zijn wel kopietjes maken. Dat wordt dan alleen wel na onze vakantie, ergens rond 18 augustus komen we terug, dan stuur ik ze naar je op.

Op zich snap ik de wens voor een oplossing, het zou zoveel makkelijker zijn! Tegelijk denk ik wel dat een lichaam een reden heeft om voedsel af te wijzen, ik denk serieus dat een omweg vinden en toch constante blootstelling te hebben aan producten waar je eigenlijk niet tegen kan/kon niet perse goed voor je is. Vermijden is lastiger, maar ik denk op de lange termijn wel veel gezonder.
Alle reacties Link kopieren
Sunemom, bloed was goed. Haar Metabole waardes oké, geen infecties gevonden. Nog steeds verhoging dus overleg met anesthesie blijft noodzakelijk. Kinderarts zal vrijdag dat gesprek aan gaan... Blijft spannend tot laatste moment
Jeetje Lien, spannend hoor. Ik duim voor je meisje en voor jou!!

Sunemom, alternatieve genezers zijn ook niet helemaal mijn ding.. Maar snap wel dat mensen het proberen als niks werkt. Maar wat respectloos zeg, om te zeggen dat je maar even naar de alternatieve genezer moet gaan.

Elke balen zeg, ook nog lactose.

Wij zijn vandaag op controle geweest bij de MDL. Hele plezierige arts, dat is fijn. Zoon flink gegroeid!!

Ons hele gezin gaat getest worden. Dit bieden ze standaard aan. Het is vaak erfelijk. Ik wil vooral voor dochter graag zeker weten dat ze het niet heeft. Je kunt blijkbaar zonder klachten zijn maar toch coeliakie hebben. En dan is gluten eten wel heel slecht voor je. Ben heel benieuwd, denk zelf niet dat ik het heb hoor. Maar toch goed om te doen.

Dieet gaat goed, ben wel veel aan het poetsen en stofzuigen! Pff als het glutenvrije brood niet zo duur en smerig zou zijn, aten we het allemaal. Scheelt een hoop gedoe! Zoon is ook nog in de fase van elk kruimeltje dat hij tegenkomt meteen in z'n mond stoppen dus dat maakt het wel een uitdaging.

Positieve bijkomstigheid: door het dieet ben ik me veel bewuster van wat we eten. Kook meer vers en met pure producten. Dat kan geen kwaad dacht ik zo!
Even kort vanaf de tel, kom morgen terug met uitgebreide reacties.

Sunemom: dat is lief van je! Ga haar in ieder geval mailen, had de website al gevonden.

Lienepien: vrijdag dus een belangrijke dag? Zal voor je duimen! Hopelijk gaat het door en knalt dochter daarna snel op.

Bibaatje: wat goed dat zoon is gegroeid!! En wat fijn dat jullie getest worden. En dat koken, dat herken ik wel. Vriend gooide voordat hij mij leerde kennen altijd een pot groente voor de kinderen (en zichzelf) in de magnetron (juk). Sinds hij met mij heeft gebeurt dat niet meer. (Potgroenten bevatten veel histaminen)
Vrijdag horen we of ze dinsdag geopereerd mag worden...
Biba goed nieuws!!!
Spannend Lien!
Even snel: het boek is nog wel op MP te krijgen. Later een uitgebreidere reactie van mij!
Ik ook even snel, moet weg.

Sunemom: jouw zoon mocht toch geen aubergine? Ik hoorde gisteren dat de histamine alleen in de schil zit. Wij schillen hem ook altijd grondig en dan kan ik hem prima eten. Misschien heb je hier wat aan.
Oh dat is wel een keer het proberen waard Elke! Dank je!

Lienepien heel veel succes morgen en jij ook liubi!

Biba klinkt goed! Fijn he als ze dan weer groeien. Zoon heeft ook een keer bijna een jaar stilgestaan in groei, ik was zo blij toen het dieet aansloeg en hij weer ging groeien!

Ik neem voor de komende twee weken even afscheid van jullie, wij vertrekken vanavond naar Engeland. Succes allemaal de komende twee weken en ik duim nog even door voor degenen die dat nodig hebben. voor jullie!
En Lien, goed nieuws of..?

Hier niks bijzonders, het begint het gelukkig nu wat af te koelen. Kids liggen met alleen onderbroekje/pamper in bed te zweten. Dochter heeft maar liefst 28 muggenbulten en kon dus helemaal niet slapen, t arme ding.

Verder goed hier. Dieet went en gaat steeds beter.

Iemand nog tips voor een dreumes die bij de warme maaltijd alleen zijn aardappels/pasta eet? Zoon weigert elke vorm van groente en vlees/vis/ei. We maken er geen strijd van, bieden aan en houden het gezellig, ook op advies van de diëtiste. Maar ik zou graag hebben dat hij weer eens wat groente at!!
Goed nieuws! Maandag opname en dinsdag operatie!

Wat ik wel geregeld doe, bibaatje,is:

Pasta met saus: tomatensaua met groente die ik pureer en dan noem ik het super ketchup.

Lunchen met soep. Per toeval ontdekt dat de Chinese tomatensoep een hit is. Gemiste groenten zijn dan minder erg, want bij de lunch al gehad.

Zoon eet ook nauwelijks vlees, ook nog geen oplossing voor gevonden. Maak me er geen zorgen over.
Ooo spannend Lien!! Duim voor jullie.

Ja, probeer ook wel pastasaus met hele fijne groenten maar hij zit dan echt met een vingertje de saus van de pasta te vegen haha. Hij laat zich niet foppen! Soep ga ik proberen maar lijkt me nog een uitdaging met 15 mnd!
Het zal je verbazen hoe snel ze dat soep eten onder de knie hebben..

Soms mag ze dopen met haar brood. (Is dat een Nederlandse uitdrukking?) en dat vinden ze beiden fantastisch.
Brood dopen mag mijn dochter soms ook als ze slecht eet (wat niet vaak is). Zoon doet dat nog niet, hij drinkt ook nog uit een tuit of fles (is ie natuurlijk al veel te groot voor, maar is geen prioriteit geweest, misschien maar eens aan de slag daarmee. )

Maar gisteravond heeft zoon echt goed gegeten! We aten een stamppotje met ijsbergsla en het ging met handenvol tegelijk naar binnen. Hij liet zich zelfs voeren, dat wil hij nooit. Eet altijd zelf met zijn handjes.

Ik geloof dus dat wij wat vaker puree met groente erdoor gaan eten.

Alleen nog leren om een lekkere glutenvrije jus te maken. Maakte het altijd heel lui met een zakje maar kan er nog geen vinden zonder tarwemeel.
Bibaatje, gluternvrije jus uit een pakje is er volgens mij niet. Mijn schoonvader heeft coeiliakie en mijn schoonmoeder maakt altijd jus van het braadvocht van vlees. Zij gebruikt erg veel boter om in te bakken (te veel naar mijn smaak, maar wel goed voor jus). Het vlees dan goed aanbakken, water erbij en verder gaar laten stoven. Beetje extra zout en peper, eventueel wat mosterd en zo krijg je wel lekkere jus. Veel lekkerder dan mijn jus uit een pakje . Dit werkt vooral goed met rundvlees en rollade, maar met saucijsjes of hamlappen kan het ook.
Ik kom mij ook aansluiten,

Ik heb Coeliakie, Lactose, Koemelkeiwit,

Rijst, ei, pinda, hazelnoot, geit, schaap, kiwi op mijn lijstje allergieen staan.

Erg moeilijk om gevarieerd te blijven eten en niet af te vallen!

Vooral omdat glutenvrije producten vaak rijst bevatten en melk blijft er weinig keusvover.

Mijn 2 kinderen hebben koemelk allergie en 1 ook pinda allergie.
Tarwe staat trouwens ook op mijn lijstje ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven