Gezondheid alle pijlers

Leven met pijn gaat verder, met uitleg over de salamiworst.

03-07-2014 19:02 3038 berichten
Alle reacties Link kopieren
In dit topic praten we over ons leven met pijn, wat dat met ons doet en waar we in het dagelijks leven tegenaan lopen. Iedereen is welkom, om mee te lezen, mee te schrijven of af en toe binnen te vallen.

De klachten van de dames, die hier tot nu toe schreven, lopen uiteen. De oorzaken ook. Toch hebben we voor een deel te maken met dezelfde frustraties, valkuilen en zo zoeken we vangnetten. Vaak schrijven we ook gewoon onze frustraties van ons af en steunen we elkaar.

Zo kwam iemand met het voorbeeld: Leven met pijn en vooral gebrek aan energie, is als het eten van een salamiworst: eet je de worst in één keer op, dan word je naar alle waarschijnlijkheid misselijk. Maar eet je de worst plakje voor plakje over verschillende dagen, dan geniet je ervan.

Zo is het met ons leven ook. We delen onze activiteiten in in 'plakjes', niet teveel ineens, zodat we niet teveel teruggefloten worden door ons lichaam. Zodat we niet de ene dag genieten van een overheerlijke salamiworst, om de volgende dagen misselijk in bed of op de bank te liggen.

Hier een link naar het vorige topic
Later is nu
Lien, fijn dat zoon het kado leuk vond.

Probeerde net even terug te vinden wat hij nou evt. wil gaan studeren in A'dam, , maar die pagina's gaan zo gloeiende gloeiende langzaam, dat er geen beginnen aan is. Zoon hier weet het nog steeds niet, en moet toch onderhand gaan inschrijven..
quote:ambra schreef op 17 februari 2015 @ 16:51:

Dreamer, kun je wel overweg met rosbief en zalm? Of ben je meer een deeltijd vega? Ook prima hoor, was meer omdat ik er niet aan moet denken dat op mijn pannekoekje te doen.

Mag je pesto maken? Olie, pijnboompitten, basilicum en harde kaas?

Ik ben gék op rosbief, maar eet het dus nooit ivm vegetarisme. Gerookte zalm eet ik wel vaker. Op een pannenkoekje is dat net zoiets als een wrap, volgens mij. En ik werd wat opstandig van 'mag niet'

Ik mag wel kaas, maar vind kaas voor ontbijt én lunch op broodpannenkoek wat teveel. Vandaar de rosbief

Lientjes zoon wil iets met natuurkunde, toch? In elk geval in my hometown.

Leuk dat hij het cadeau ook leuk vond!
Later is nu
dreamer kan me die opstandigheid goed voorstellen. Geniet maar lekker van je rosbief!
Lientje, gefeliciteerd met je zoon. Wat een leuk kado!! Ik heb ook vaak naar die docu's over stokstaartjes gekeken, het zijn schattige beestjes!!
@dreamer: Ui kan ik in geringe mate tegen.. Gister alles achteraf van mijn turkse pizza gemieterd ( is de buikpijn niet waard). vond het in het begin moeilijk met ui en knoflook. Zijn toch een beetje de smaakmakers
Natuur- en sterrenkunde idd Ambra. Is een combinatiestudie in de eerste jaren geloof ik. Maar hij gaat voor Natuurkunde. Hoop dat hij het leuk vindt, zo'n dag proefcollege.

Hij zei al, als ik dit niet echt leuk vind, weet ik echt niet wat ik moet gaan studeren.

Hij wil "dingen " gaan uitvinden. Volgens zijn zeggen: Als ik de wetten van de natuur goed ken, kan ik ze ook proberen te tarten.

Zweefschoenen zijn zijn droomuitvinding.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Ikzelf vind sterrenkunde meer geschikt voor hem. Maar ze moeten zelf kiezen hè.

Of techniek, dat is ook wel een goede studie met oog op de toekomst. Maar dat trekt hem om een of andere reden niet.

★★★★★★★★

Ik haal dit later weer weg. Wordt zo wel erg herkenbaar voor de mensen die mij irl kennen..maar wou het heel even van me af schrijven.
Lien, Wat een zorgen toch he, voordat ze groot zijn..
quote:maiskip schreef op 17 februari 2015 @ 18:17:

@dreamer: Ui kan ik in geringe mate tegen.. Gister alles achteraf van mijn turkse pizza gemieterd ( is de buikpijn niet waard). vond het in het begin moeilijk met ui en knoflook. Zijn toch een beetje de smaakmakers

Ja, daar loop ik dus ook met name tegenaan.

Ik heb net eten op en half uurtje later vreselijke krampen in de rechterzij.

Lientje, wat een zorg! Dat laat je niet los. Sterkte
Later is nu
Dacht toch echt goed gekeken te hebben of er geen bekenden waren toen ik mijn vraag eruit knalde (moet je een kind dat niets wil dwingen tot iets) in dit specifieke geval was het antwoord ja. Nadat ik een paar vragen had beantwoord.

En toen kwam ik erachter dat er , o shit,

dus wel een bekende in de zaal zat.

Pfffffff

Dus toch maar even gevraagd of eea tussen "ons" kan blijven.

Heb ik weer...... het is al lastig genoeg allemaal.

En nu "moet" ik dus gaan dwingen. Tenminste dat was het advies van de experts.

Lastig, lastig. Hoe pak ik dit aan? Eerst maar eens een mail naar de zorgcoordinator van school denk...
oh Lien, wat vervelend voor je.. niet gaan liggen piekeren vannacht he, je kunt er nu niks meer aan veranderen.

Tja, is het dwingen echt zo letterlijk? Of is het bv vanuit meerdere hoeken op een kind inpraten, hopen dat ie meegaat in wat je wil?

Als je nog ff verder je hart wilt luchten, mailen mag altijd he, en werkt vast beter dan dit beroerde forum.
Slecht geslapen vannacht idd. Veel pijn ook ( stress?)

Nou ja heb het ook erg druk deze week. Dus combinatie kan ook.

Mijn vraag was : moet je een kind met deze specifieke problemen aan zijn haren de hulpverlening inslepen als hij of zij dat écht niet wil?

Of ga je op hem inpraten in de hoop dat hij zelf het licht ziet en hulp wil en laat je hem of haar op die manier in zijn waarde en hou je op die manier zijn vetrouwen.

Na vragen als hoe oud, herken je de hier genoemde alarmsignalen, heeft het kind er zelf ook last van enz.

Was het antwoord van de experts heel duidelijk. Ja dus. Dwingen.

En daar heb ik moeite mee ja. Gevoel dat ik het mij gegeven vertrouwen misbruik.

Bang dat mij dat kwalijk gaat worden genomen. Bang dat kind me niet meer in vertrouwen neemt want......enz.

Wéét echt wel dat het moet en nodig is. Maar ik ben bang voor de gevolgen.

En bang voor de gevolgen als ik niets doe. Want dan kan het balletje óók twee kanten oprollen.

Wat een dilemma weer. Waarom kan het hier nu nooit eens normaal gaan?????
Is het een idee om eerst met iemand te praten over hoe je dit het best bij je zoon kunt neerleggen? Met hém praten over de voordelen van hulp? Oh.. en benadruk dat hij heel belangrijk voor jou is. Mijn dochter bleek even te denken dat het ons niet uitmaakte (zij is er gelukkig weer overheen, maar heeft nog steeds hulp)

Ik had een lightbulbmoment vanmorgen: ben gek op bakken, maak vaak hartige taart.. dus ik kan heel veel voor mezelf betekenen. Heb net lekker gewinkeld, ga eerst wat eten en dan aan de slag. Fröbelen in de keuken, zonder kookboek, waarschijnlijk.. Spannend. Kan zo maar verkeerd uitpakken, natuurlijk. Ga hartig en zoet maken. Moet wel straks dochter weer ophalen, die in eens weer uitval heeft.
Later is nu
Dreamer: Ik heb een mail naar school gestuurd. Met het verzoek hem te bespreken in het zorgteam en dan advies aan mij te geven hoe dit aan te pakken.

Vind dat best lastig, ik heb het gevoel of ik nu hun met mijn probleem opzadel. Onzin natuurlijk, want ik ben gisteren aangesproken door mensen van school die mij dit mailadres gaven met het verzoek te mailen.

Maar het voelt toch.... lastig...

Heb mijn beweging voor vandaag ook weer gehad. Gewandeld. En straks nog weer een paar uur werken.

Het me houden aan dagelijks bewegen gaat vrij aardig. Denk dat ik één dag heb overgeslagen, maar toen voelde ik me ook wel erg slecht.

Ik eet ook gezonder. Maar blijkbaar niet minder, want aan kilo's vertaalt het zich helaas niet.
Succes met kokkerellen overigens Dreamer!

Hopelijk vind je wat nieuwe recepten die fodmapproof zijn.
Lientje, mijn ervaring is dat school juist wil helpen en geïnformeerd wil zijn. Zij weten veel meer, qua hulp en te bewandelen wegen. En ze zitten daarvoor he!

Goed dat je wel beweegt.
Later is nu
Lien, wij hebben ook beide kinderen in de hulpverlening zitten. Het heeft vaak een lange aanloop.. Begin met school, hier bij dochter was de orthopedagoog heel betrokken. Soms moet een kind rijp worden voor hulp, en dan kan het even duren maar komt het wel. Een ander dan de ouder kan het ook op een andere manier brengen. Maar wat Dreamer zegt,benoemen dat je ziet dat kind het moeilijk heeft, en dat je dat ontzettend rot vind, kan een beetje helpen. Alle beetjes bij elkaar geven hopelijk gewenst resultaat.

Echt dwingen lijkt me geen zin te hebben, tegen je wil in bij een therapeut schiet niks op denk ik..
Zoon is er niet blij mee dat ik school heb ingelicht. Het gaat al een stuk beter met hem zegt hij.

Ja ja.....

Nog geen anderhalve week geleden vond hij dat hij het niet waard was te leven...

Pffff....

Is je kokkerellen gelukt Dreamer?

Mijn eten was vandaag niet te hachelen, en dat gebeurt me werkelijk nóóit.

Afijn. Gekookte spitskool invriezen is dus geen succes. En aardappelen de dag ervoor al koken en dan in de magnetron opwarmen is óók geen succes dus.

Dat weten we dan ook weer.
Lientje, ik heb niet kunnen lezen wat je hebt geschreven. Wil je het mij pb'en? Of ik stuur je mijn mailadres wel even.

Ik heb uiteindelijk vandaag pas mijn meds gekregen! Zoon zou het maandag ophalen. Ik eerst gebeld of het klaar stond, ja, maar ik had ouderavond dus zoon gevraagd het te halen. Lag zijn ketting eraf en hij dacht dat hij lopend het niet zou redden... Gisteren had niemand tijd... Nou ja... Je kan wel raden hoe mijn lichaam voelt...

Morgen schoolfoto's

Hier speelt op school ook het eea. Niet iets naars hoor, maar een leerling stelde mij een vraag ergens over, later had ik het daar met een collega over en die ondernam meteen actie, waardoor die leerling mij nu de schuld geeft... Het voelt zo kut, want ze vroeg het niet in vertrouwen en ik maakte er verder niet zoveel van maar de collega's en schoolleiding nemen het nogal hoog op. Dus ik snap haar reactie wel maar voor mij is een goed contact met leerlingen het belangrijkste (het leren komt daarna vanzelf wel). Ik werk met vooral met vmbo'ers. Moeilijk en het voelt als een kater...

Nog 1 dag werken...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Was even worstelen Suzy, om de inbox te openen (man , wat werkt Viva toch beroerd zeg!)

Maar je hebt mail.

Hoop dat je morgen niet met rode oogjes en rode neus op de schoolfoto's staat , aangezien je nu pas je medicijnen hebt.

Moeilijk is dat idd, als je zo'n rotgevoel overhoud aan iets dat je met de beste bedoelingen doet. Dat ik dus momenteel met zoon.... ik begrijp dat hij er niet gelukkig mee is, , maar voor mijn gevoel moest dit wel. Hij vindt nog steeds van niet.
Je kunt hem voorstellen dat hij het gewoon probeert. Lastige is ook, dat het met een therapeut moet klikken. Dochter had jaren terug, voor andere klachten, een andere therapeute. Hierdoor voelde dochter zich totaal niet geholpen. Ze was met de nieuwe therapie (waarvan ze wel vond dat ze die nodig had, ze wilde ook geholpen) dan ook bang dat het weer net zo zou gaan. Nu heeft ze een top therapeute! Echt zo fijn! Die ook school terugfluit, als e.e.a. te snel gaat met fm en conversie enzo.

Dochter had vandaag meeloopdag (nouja, 2 uurtjes) op mbo dat ze wil gaan doen. Gisteren liep ze ineens niet meer, waardoor we bang waren dat ze de school per rolstoel moest leren kennen. Ze wilde er graag lopend heen en dat ging ze ook. Ben benieuwd of ze nu weer in rolstoel zit. Zo werkt het natuurlijk ook, toch wel duidelijk stress gerelateerd dan. En.. onhandig genoeg, waar ze meeloopdag had, was echt vlakbij mijn werk, maar ik had juist vanmorgen een overleg veel verder weg. Was dus lastig geworden.

Doordat zij gisteren ook niet meer liep, kwam ik hier niet meer. Was nog wel met een berichtje begonnen, maar ineens moest er vanalles. Ik ben begonnen met muffins van boekweitmeel volgens een recept uit een boek van Patty Harpeneau (zij gebruikte wel bloem). Bosbessenmuffins, ik had net vorige week weer diepvriesfruit gekocht, dus dat kon ik mooi gebruiken. Daarna heb ik een soort muffin-combi geprobeerd: de vulling die ik normaal in een hartige spinazietaart doe en daar boekweitmeel doorheen. Ging ook goed. Toen weer een muffin volgens origineel recept, alleen deel meel vervangen door havermout en de suiker door kaas. Daar deed ik tomaat en kruiden bij en het groen van lente-uitjes. (ook eigenlijk een hartigetaartvulling van mij) Als laatste maakte ik banaan-havermout-noten koek, die ik weken terug al vond op internet en al verschillende keren gemaakt heb. De kinderen vinden die ook lekker.

's Avonds was ik echt bekaf en mudvol van al die muffins

De vriezer ligt nu dus vol en vandaag had ik zo'n tomatenmuffin mee naar het werk en het lijkt te werken

Vannacht weer slecht geslapen.. heb het gevoel dat ik hier zo uit m'n stoel kan vallen.
Later is nu
Lastig dat slechte slapen Dreamer. Fijn dat alle muffins goed gelukt zijn.

Ik ben (nog) in provincie Groningen. Eerst op bezoek geweest bij bevriend bedrijf in Noordhorn. Toen Groningen zelf. Als beweging heb ik vandaag de Martinitoren beklommen. Dat viel nog niet mee. En ik dacht, naar beneden zal wel beter gaan, maar man, wat was dat steil!!

Toen als beloning baqette met zalm gegeten. Man had Groninger mosterdsoep. Heerlijk

Veel mooie oude gebouwen gezien. Universiteitsmuseum bezocht.

En nu rondje aan het rijden door omliggende dorpen. Mooie kerken hier zeg! En allemaal verschillend! Alhoewel die van Bedum er wel erg angstaanjagend uitzag.

Kinderen zijn als het goed is om zes uur klaar. Dan gaan we onderweg naar huis nog wat eten.

En vrees dat ik deze dag morgen nog wel voel. ( die trappen van de Martini , oef)
Goh.. als ik dat zo lees hadden we ook best wel even af kunnen spreken, Lientje Zo ver van die angstaanjagende kerk van Bedum woon ik nou ook weer niet Maar leuk dat je zo genoten hebt!

Ik heb buikpijn.. Heb niet echt het gevoel dat het dieet werkt en eigenlijk is dat wel een opluchting. Ik moet er niet aan denken de rest van mijn leven zo met eten bezit te zijn. Het valt me wel op dat ik vooral na het eten ergere pijn heb en dat het daarna weer afzakt.
Later is nu
Vervelend dat je dieet niet werkt Dreamer.

Dacht dat je meer in de big city woonde trouwens. We zijn op de terugweg na lekker gegeten te hebben in de stad.

Zoon vond de dag erg leuk.. de studie ook (University College) Alles in het Engels. Maar het is een hele nieuwe studie. En hij is duur! Collegegeld 4000 euro per jaar. En op campus wonen. Minimaal 400 euro pm. En dan nog alle andere kosten. Ben bang dat dat te gek wordt financieel
Jammer zeg, als het niet door kan gaan vanwege financiën.

Ik woon aan het randje, bijna Centrum is niets voor mij, veels te druk
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven