Gezondheid alle pijlers

Lichttherapie lamp aanschaffen

30-12-2013 18:58 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik denk er over na om een lichttherapie lamp aan te schaffen. Nu zijn er lampen met blauw of met wit licht. Weet iemand wat het verschil is? En als jij er een hebt, wat is jouw ervaring? En welke heb je?
Als het op voorschrift van een arts is wordt het soms ook vergoed door de verzekering. Dan staat al vast wat je krijgt.
Ik meende dat blauw licht niet zo goed voor de ogen is, en voor problemen kan zorgen. Daarom hebben de meeste lampen niet puur blauw licht, maar ook een deel van de rest van het lichtspectrum.

Zelf heb ik trouwens een litebook. Vind hem ook heel fijn, hele gericht led straal, een kwartiertje gebruik is genoeg. Compact van formaat, en zo ook nog eens makkelijk mee te nemen.

Ik word er wel lekker wakker, helder en actief van. Ik heb niet zulke enorme ernstige winterdepressies meer, als dat ik ooit had. Toen ik hem kocht wel, de hele dag door aan de koffie, om toch iets van energie en leven te voelen, daar was ik een keer vanaf dankzij dat ding.

Ik had express de litebook gekocht, niet alleen omdat die goed uit testen naar voren was gekomen, maar ook omdat je deze na twee/drie maanden weer kon retourneren. Dat is nooit meer gebeurd dus.
Is dat tegen depressie? Je hebt ook lampen tegen acne. Die wil ik graag. Iemand daar ervaring mee?
quote:ikbendusik schreef op 30 december 2013 @ 19:59:

Is dat tegen depressie? Je hebt ook lampen tegen acne. Die wil ik graag. Iemand daar ervaring mee?De GoLite Blue van Philips helpt daartegen.. Heb wat onderzoek op het net gedaan en het blauwlicht schijnt een goede te zijn. Ik ben van plan die komende winter te halen, tenzij het dit jaar nog gaat sneeuwen en ik toch een winterdipje krijg van het koude weer!
quote:prettyaubergine schreef op 30 december 2013 @ 18:58:

Hallo allemaal,

Ik denk er over na om een lichttherapie lamp aan te schaffen. Nu zijn er lampen met blauw of met wit licht. Weet iemand wat het verschil is? En als jij er een hebt, wat is jouw ervaring? En welke heb je?

Hey,

Ik wou dit jaar de GoLite Blue van Philips (die met touch screen) aanschaffen maar tot nu toe is het niet echt winter... Heb s'winters vaak een winterdipje (minder energie en mijn bed moeilijker uitkomen, meer binnen dan buiten e.d.). Heb zelf wat onderzoek gedaan online en het blauw licht repliceert het heldere blauwe lucht van de zomer het beste.

Je kijkt ook niet direct in de lamp, dat doe je met de zon ook niet...

XOXO & veel succes met kiezen..

Fijne jaar wisseling toegewenst allemaal!!

Apreciousgift
Ik had een witte, maar ik had er niks aan.
Ik heb een GoLite. Begin er meestal mee in oktober, soms november.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 30 december 2013 @ 20:41:

Ik heb een GoLite. Begin er meestal mee in oktober, soms november.Hoeveel minuten gebruik je 'm? En hoe laat en op welke sterkte? Ik ben benieuwd naar je reactie...
Ik zit te twijfelen over de Golite. Deze heeft blauw licht, had inderdaad ook gelezen dat dit slecht voor de ogen is en qua sterkte is die ook niet sterk. Maar deze kwam bij de consumentenbond wel weer goed uit de test én hij is mooi compact. Wat vinden jullie van de sterkte? En krijgen jullie ook last van de ogen?
Misschien kun je beter eerst lichttherapie doen in het ziekenhuis ?

Daar kun je ook goede voorlichting krijgen.

https://www.umcg.nl/NL/Zo ... ologie/Pages/default.aspx

http://www.umcg.nl/nl/zor ... erapie/pages/default.aspx
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het nadeel is dat dat niet vergoed wordt voor winterdepressie... :(
quote:apreciousgift schreef op 30 december 2013 @ 20:43:

[...]

Hoeveel minuten gebruik je 'm? En hoe laat en op welke sterkte? Ik ben benieuwd naar je reactie...

Bij de aanschaf kreeg ik een link om een schema op te stellen. Je moet dan een rijtje vragen beantwoorden en dan komt er een, voor jou zo goed mogelijk, schema uit.

Ik doe het een kwartiertje. Staat in de badkamer aan tijdens douchen en de rest. Je hoeft niet in de lamp te kijken.
De litebook werd in reviews vaak wat "gammel" genoemd, hoe ervaar jij dat?
Geen idee, ik heb de Go Lite P1, de voorloper van de M2.

http://www.lichttherapiew ... oLITE_P1_Userguide_NL.pdf
Bedankt voor de tip apreciousgift!
quote:prettyaubergine schreef op 30 december 2013 @ 21:01:

Het nadeel is dat dat niet vergoed wordt voor winterdepressie... :(

Volgens mij wordt het UMCG wel vergoed. Wij hebben niets bij hoeven betalen, m.u.v. wettelijk eigen risico. Verder lopen er verschillende onderzoeken hiernaar, wellicht dat het anders uit die pot bekostigd wordt ?

http://www.oogtv.nl/2012/ ... k-rug-krijgt-15-000-euro/

http://www.gezinsbode.nl/tag/maan-van-de-werken/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik vind mijn litebook niet zo heel gammel. Het ding heeft ook al heel wat met mij te stellen gehad. En tot nu toe gelukkig alle vallen, en omstoten van glazen overleefd.

Alhoewel ik mij kan voorstellen dat mensen dat vinden, door het plastieken klepje dat je om klapt om als steun te dienen wanneer je hem neerzet. Maar die zit mijns inziens stevig vast.
Keuze gemaakt; het gaat de litebook worden. Ik durf het risico met het blauwe licht niet aan, aangezien ook diverse winkels die ik heb gebeld geen zekerheid konden geven dat het écht niet schadelijk voor de ogen is. De litebook is duurder, maar hopelijk bevalt hij goed!
Ik heb vorig jaar lichttherapie in het ziekenhuis gedaan. Het wordt in principe vergoed maar het gaat wel ten koste van je eigen risico, dus als je nog geen medische kosten dat jaar hebt gehad, betaal je nog steeds zelf. Ik heb er veel baat bij gehad, maar de initiele informatie was nogal misleidend vond ik. Ze geven aan dat je 5 keer in de vroege ochtend (aaneengesloten) naar het ziekenhuis moet komen voor een behandeling. Dit had nogal wat voet in aarde want de kinderen moeten ook naar de creche/school. En vrij krijgen van werk, want het kostte mij al snel de hele ochtend (van naar ziekenhuis / werk). Na 4 sessies adviseerde zij mij dat het heel belangrijk was dat ik de week daarna nog een keer 5 keer zou komen. Want het effect nu was nog niet voldoende. Dit vertellen ze dus aan iedereen. Kennelijk komen er te weinig mensen als ze meteen vertellen op de website dat een behandeling bestaat uit 10 sessies ipv 5. Ze hebben hierin wel gelijk want ik zou dan denk ik niet zijn gegaan en direct op zoek zijn gegaan naar een lamp voor thuis.

Deze winter ook een Litebook gekocht bij Goodlite en ben er erg tevreden mee. De lamp bevalt mij goed en is niet gammel. Het is wel een kostbaar apparaat. Bij mijn huisarts kreeg ik een folder met code voor 20 procent korting: lichtpunt. Scheelt nogal

Heeft er iemand ook ervaring met lichttherapie tegen rimpels? Lijkt mij ideaal maar klinkt bijna te mooi om waar te zijn..

Liefs

Klaartje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven