Liesbreuk?
donderdag 18 maart 2010 om 21:59
Ik heb al gegoogled en daar word ik wel een beetje wijzer van maar niet helemaal. Ik heb sinds kort pijn en een bobbel daar waar mijn lies zit denk ik het zit op die vouw tussen het schaambeen en mijn bovenbeen zeg maar. Mijn vader heeft het ook gehad alleen dan de gevaarlijke variant en die had het op dezelfde plek.
Alleen heb ik er alleen echt last van als ik heb hardgelopen (dan doet het zo'n pijn dat ik er nauwelijks op kan lopen) of een stuk heb gelopen of als ik heel lang heb stilgezeten. Ook is het erg gevoelig als ik op die plek druk. Ik weet alleen niet wat ze nou precies met induwen bedoelen, ik kan er wel op drukken en het is niet heel hard maar induwen?
Ik bel sowieso even de dokter morgen, maar ik vroeg me af of dit echt symptomen zijn van een liesbreuk of van iets anders wellicht?
En ik maak me ook wel zorgen, stel dat het een liesbreuk is en het word ernstig opeens dan moet je toch binnen 6 uur worden geopereerd? Merk je dan plots verschil als het ernstiger word?
Bedankt!
Alleen heb ik er alleen echt last van als ik heb hardgelopen (dan doet het zo'n pijn dat ik er nauwelijks op kan lopen) of een stuk heb gelopen of als ik heel lang heb stilgezeten. Ook is het erg gevoelig als ik op die plek druk. Ik weet alleen niet wat ze nou precies met induwen bedoelen, ik kan er wel op drukken en het is niet heel hard maar induwen?
Ik bel sowieso even de dokter morgen, maar ik vroeg me af of dit echt symptomen zijn van een liesbreuk of van iets anders wellicht?
En ik maak me ook wel zorgen, stel dat het een liesbreuk is en het word ernstig opeens dan moet je toch binnen 6 uur worden geopereerd? Merk je dan plots verschil als het ernstiger word?
Bedankt!
donderdag 18 maart 2010 om 22:08
Een liesbreuk is alleen gevaarlijk wanneer er inhoud uit de buikholte (bijv. een stuk darm) uit gaat puilen door de breuk in de buikwand heen, en dan niet terug te duwen is. Dat merk je inderdaad, want dan krijg je heel veel pijn. En je merkt het ook aan het feit dat de bult die je voelt, niet meer weg te drukken is (is ie dat nu wel?) en harder aan kan gaan voelen.
Wat je beschrijft, klinkt inderdaad wel als een liesbreuk, vind ik. Dat zeg ik als leek overigens, maar langs de huisarts lijkt me wel een goed idee.
Wat je beschrijft, klinkt inderdaad wel als een liesbreuk, vind ik. Dat zeg ik als leek overigens, maar langs de huisarts lijkt me wel een goed idee.
donderdag 18 maart 2010 om 22:17
Wij hebben thuis een voorleesboekje van het ziekenhuis, over een liesbreuk. Ik herinner me dat daarin iets stond van 'als je op je hand blaast (met druk dus, soort omgekeerde zuigzoen ofzo) dat de bobbel dan groter wordt o.i.d.. Ja klinkt stom natuurlijk dat ik het uit een voorleesboekje heb, maar dat is me toevallig bijgebleven. En omdat het informatief gericht is, lijkt het me dat het wel klopt. Ik heb nooit een liesbreuk gehad, dus nooit kunnen testen. Je zou het eens kunnen proberen? Maar echt veel zekerheid levert je dat uiteraard niet op. Voor de zekerheid toch maar naar de dokter zou ik zeggen.

donderdag 18 maart 2010 om 22:43
Ik heb 16 jaar met een liesbruek gelopen, het hoeft niet gevaarlijk te zijn. Zolang je de bobbel met je vingers 'terug' kan duwen, en er dus dan geen bult meer te zien is, kan het geen kwaad. Als jij op je hand blaast, wordt de bult dan dikker? Je kan het echt zien hoor, als je je buikinhoud door het buikvlies duwt. Doet geen zeer, voelt als je erop drukt als uhm ... nouja best ranzig maar het voelt of je op de rotte plek van een appel drukt maar dan beschermd door een velletje. En dan is de bult weg. Prrrt, vond ik het altijd voelen. Morgen of maandag even naar de huisarts, als je tenminste in de tussengelegen tijd geen pijn krijgt - als je je darm niet terug kan duwen kan je akelige ontstekingen oplopen!
donderdag 18 maart 2010 om 22:48
essie: een liesbreuk heeft geen haast om geopereerd te worden hoor. Het was niet voor niets een van de "wachtlijstoperaties" net zoals nieuwe heupkoppen ed. Je krijgt zoiets ook niet van vandaag op morgen, dus geen stress. In veel gevallen hoeft het ook niet geopereerd te worden, als je er weinig last van hebt maar alleen een bobbel hebt. Gewoon een afspraak maken bij je huisarts die het kan beoordelen.
Een spoedoperatie is alleen nodig als je liesbreuk ervoor zorgt dat je darm in de breuk knel komt te zitten. Dat is echt zeldzaam in Nederland en dat merk je ook echt wel aan veeeeeeel heftige pijn. Ik weet niet of je vader dit had, maar een beknelde liesbreuk komt echt niet vaak voor.
Voor vanavond en het weekend hoe je je echt geen zorgen te maken, dat zware gevoel en pijn bij aanraking is vervelend, maar zonder ontzettende buikpijn is het geen spoedgeval.
En bij twijfel kun je waarschijnlijk morgen ook een huisarts van dezelfde praktijk bellen of de assistente spreken. Evt een vervanger als je je erg zorgen maakt. Liever een keer voor niks gebeld dan niet toch?
Een spoedoperatie is alleen nodig als je liesbreuk ervoor zorgt dat je darm in de breuk knel komt te zitten. Dat is echt zeldzaam in Nederland en dat merk je ook echt wel aan veeeeeeel heftige pijn. Ik weet niet of je vader dit had, maar een beknelde liesbreuk komt echt niet vaak voor.
Voor vanavond en het weekend hoe je je echt geen zorgen te maken, dat zware gevoel en pijn bij aanraking is vervelend, maar zonder ontzettende buikpijn is het geen spoedgeval.
En bij twijfel kun je waarschijnlijk morgen ook een huisarts van dezelfde praktijk bellen of de assistente spreken. Evt een vervanger als je je erg zorgen maakt. Liever een keer voor niks gebeld dan niet toch?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
donderdag 18 maart 2010 om 22:52
Oh dat stelt me wat meer gerust dankje dames.
Alleen ik had mijn vader nog wel net aan de lijn, en ik ben al een week niet naar de wc geweest alleen om te plassen. Mijn vader had dat ook inderdaad. Maar het doet inderdaad niet zo'n heftige pijn dat ik me heel erg zorgen maak. Het zijn alleen al die symptomen bij elkaar. En ik ben een beetje bang om erop te duwen, bang dat ik wat mol ofzo haha.
Alleen ik had mijn vader nog wel net aan de lijn, en ik ben al een week niet naar de wc geweest alleen om te plassen. Mijn vader had dat ook inderdaad. Maar het doet inderdaad niet zo'n heftige pijn dat ik me heel erg zorgen maak. Het zijn alleen al die symptomen bij elkaar. En ik ben een beetje bang om erop te duwen, bang dat ik wat mol ofzo haha.
donderdag 18 maart 2010 om 23:31
Door obstipatie kun je er wel meer last van hebben. Meer poep in je buik geeft nu eenmaal een hogere druk in je buik, dus meer last van je (mogelijke) liesbreuk. Ik denk dat je dat wel eens vaker last hebt van obstipatie of is het nu voor het eerst dat je niet elke dag moet oid?
Hard persen is niet goed voor je (mogelijke) liesbreuk in ieder geval. Probeer je ontlasting zachter te maken door veel water te drinken, vezelrijk te eten, pruimene enzo....
Heb je morgen nog niet gepoept, dan zou ik wel even je huisarts/vervanger/assistente bellen voor tios wat je bij de aptheek kunt halen of voorgeschreven krijgt.
Hard persen is niet goed voor je (mogelijke) liesbreuk in ieder geval. Probeer je ontlasting zachter te maken door veel water te drinken, vezelrijk te eten, pruimene enzo....
Heb je morgen nog niet gepoept, dan zou ik wel even je huisarts/vervanger/assistente bellen voor tios wat je bij de aptheek kunt halen of voorgeschreven krijgt.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross