Gezondheid alle pijlers

Lipoom/vetbult

09-10-2012 13:47 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden ben ik bij de huisarts geweest omdat ik op mijn onderrug 2 dikke beweegbare,pijnloze "stukjes/bultjes'' had zitten.De huisarts heeft er aan gevoeld, en vertelde mij dat dit lipomen,oftewel,vetbultjes waren.Oke,ik gerustgesteld naar huis (ben best een hypochonder)tot ik een paar weken geleden wat last van een zeurende plek in de onderrug kreeg.Ik dacht direct aan de bultjes (huisarts had wel gezegd dat als ze tegen een spier/zenuw aanliggen ik er last van zou kunnen krijgen).Ik weer naar de huisarts,dit keer een andere (wij hebben meerdere artsen in de praktijk,en ik vond het wel prettig als ook een andere arts er naar zou kijken.Ook deze ha stelde dezelfde diagnose van lipoom.En omdat het in de buurt van de ischiasspier/zenuw zit kan dat de zeurende pijn verklaren.Ik heb toen ook goed aangegeven dat ik erg ongerust over de bultjes was,maar de arts zei dat dat echt niet hoefde,ze kon het plekje bewegen,voelde aan als een lipoom en de onderrug is ook een plek waar lipomen vaak voorkomen.Ik kreeg een verwijsbrief voor de chirurg mee.lipomen op de rug zitten vaak bij spierweefsel en die verwijderen ze liever niet in de huisartsenpraktijk.

Nu ben ik vorige week bij de chirurg geweest en die heeft ook uitgebreid gevoeld,terwijl ik moest staan,bukken en liggen.Nu kan ze de lipoom niet goed voelen als ik lig en de chirurg vertelde me dat dat komt omdat de lipoom ws op/tussen een spier ligt.Nu adviseerde de chirurg mij om deze onder narcose weg te laten halen....Ik raakte een beetje in paniek en vertelde dat ik enorm ongerust word van die bultjes,de chirurg zei toen:Nou daar zou ik me niet ongerust over maken,het komt vaker voor en het is gewoon voor jou en voor mij prettiger als het op de ok eruit wordt gehaald.Nu heb ik eerst volgende week nog een echo om te kijken hoe diep de lipoom zit en of het aan spieren zit....En ik ben inmiddels op van de zenuwen.Ik loop constant te malen;Wat als het geen lipoom is,ik zit continu op internet en lees de engste dingen(niet handig,ik weet het),ik ben echt in paniek,heb tintelende handen en voeten,klamme handen,brok in me keel....Ik wilde dit echt even van me afschrijven en vragen of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Ik heb ook een lipoom, op mijn schouderblad. Hij groeit wel langzaam. Maar zolang ik er geen last van heb, laten we hem gewoon zitten. Bij mij zit hij onder het spierweefsel, waardoor er een groot litteken zou ontstaan als hij verwijderd wordt. Daar heb ik niet zo'n zin in... Verder maak ik me er niet druk over.

Waar ben je precies bang voor?
Ik zou af proberen te gaan op wat de twee huisartsen èn de chirurg je vertellen. Vooral een chirurg ziet veel lipomen en kan zodoende door te voelen al een diagnose stellen. Dat je een echo krijgt moet juist alleen maar een extra veilig gevoel geven, toch? Ze nemen geen halve maatregelen.

Stop met zoeken op internet. Daar staan alleen de gruwelverhalen. Mensen met een normale ervaring vermelden dit doorgaans niet zomaar op internet. Mensen met een negatieve ervaring wel, dus de informatie die je vindt is gewoon niet representatief.
Ik had een lipoom op mijn rug, zorgde ook voor nogal zeurende pijn, omdat hij nu eenmaal in de weg zat als ik tegen een rugleuning aan zat ed.

Weg laten halen, niks meer aan de hand.

Als de chirurg de lipoom bij jou niet goed kan voelen, betekent dat dat hij gewoon vrij klein is. Waarvoor dan die paniek?
niet meer googlen! Al google je op snotneus, na zoveel x verder klikken heb je opeens zeer ernstige ongeneeslijke longkanker met uitzaaiingen...

Google is fantastisch, maar als het gaat over ziek zijn etc dan kom je altijd in ellende terecht of op verschrikkelijke fora. Er is namelijk niemand die een blog schrijft over hoe makkelijk het was om een lipoom te laten verwijderen en dat hij/zij daarna weer ging werken/winkelen whatever. Wel worden er blogs geschreven over wat er allemaal wel niet mis ging, en dat er eerst gedacht werd aan... etc.

Dus niet googlen, vertrouw op de dokter.
2 huisartsen en 1 chirurg hebben je al gezegd dat je je niet druk hoeft te maken. Waarom help je jezelf dan zo over de zeik? Dat heeft echt totaal geen zin.
Hoi,

Ik vooral bang dat het ipv een onschuldig vetophoping,toch iets kwaasaardigs kan zijn.(En omdat ik best wel een hypochonder ben ís het dat het in mijn hoofd al:(...)Ook lees ik op internet alleen maar dat lipomen vlak onder de huid zitten en je het ziet (als een soort ei).Bij mij zie je aan de buitenkant niets,en het voelt ook niet als een bobbel/ovaal, meer als ik een dik beweegbaar halfzacht ''iets'', waar ik mijn huid dus wel gemakkelijk overheen kan bewegen.Maar ik kan het niet ''vastpakken'' tussen duim en wijsvinger,wat je ook op internet leest.

Ik weet dat ik moet stoppen met internet,en me meer moet vasthouden aan het feit dat inmiddels 3 artsen het hebben bekeken en gevoeld en zij alledrie dezelfde conclusie trokken.Ik neem aan dat als ze ook maar een beetje twijfel hadden er niet zo nonchalant over werd gedaan,toch?!Pfffffff,ben altijd een Piet Paniek,maar nu maak ik mezelf helemaal gek......
Jij bent de enige die kan stoppen jezelf gek te maken....
@nella,ik weet het.....Ben dit jaar in Januari begonnen met kwakkelen,heel vaak naar de huisarts,vooral erg last van de darmen (ik dacht toen ook ik heb darmkanker)en ben helemaal onderzocht:PDS.(Ja, dat snap ik,ik maak mezelf zo gek dat ik continu naar de wc ren van stress...)Toen van de zomer ingestort,ik ben veel te perfectionistisch,kan moeilijk ontspannen,ben bang om te genieten....Ben toen ook doorgestuurd naar psych.En nu ging het net de laatste paar weken heel goed,zat heel lekker in mijn vel en voelde me ontspannen en happy,tot nu....En ik baal van mezelf,maar het is moeilijk voor mij om er nuchter onder te blijven.

Ik moet nu echt even wat in huis gaan doen voordat de kindjes thuis komen,maar allemaal alvast bedankt voor jullie reacties...Het zet me weer even met m'n (bibberende)benen op de grond!!
Ik had 4 vetbultjes op mijn hoofd waarvan 2 erg groot,je zag ze alleen niet omdat ze onder mijn haar zaten.

Het heeft wel tien jaar geduurd voordat ik ze weg durfde te laten halen,bang voor de spuiten en dat ik kale plekken op mijn hoofd kreeg.Vorig jaar eindelijk ze laten weghalen,ik heb me dus al die tijd voor niks opgewonden want het stelde niks voor in het ziekenhuis het deed geen pijn en die vetbultjes zagen eruit als gladde balletjes.

Ik wens je veel succes,probeer je niet te druk te maken,is nergens voor nodig als drie dokters dat al zeggen moet je toch een beetje vertrouwen er in hebben
@Toydinky,fijn dat het bij jou allemaal meeviel en goed is gegaan...Bij mij is het dus schijnbaar niet zo gemakkelijk,ik word onder algehele narcose geholpen,tijdens een dagopname.En dat terwijl je overal leest dat het verwijderen van een lipoom een peuleschil is....En bij mij voelen ze dus ook niet als gladde balletjes,daarom was ik benieuwd naar meer ervaringen met lipomen.
Tja... ik ging 10 jaar geleden ook naar de huisarts met een bultje. Een lipoom dacht de huisarts. Helaas was het bij mij wel wat anders. Ik weet niet of je dat verder wil weten voor je jezelf gek maakt. Maar laat het wél onderzoeken.
@NYC,tja.......Ik laat het ook weghalen,over ruim 3 weken word ik geopereerd.En ik weet dat je alleen maar eerlijk bent en me een goed advies geeft,al bezorgd dit bericht me ook echt angst en paniek....Hopelijk gaat het met jou nu allemaal goed!
Tja, het gaat goed in die zin dat het geen kanker/kwaadaardige tumor was. Maar ben hierdoor wel te weten gekomen dat ik een erfelijke aandoening heb en dat is enerzijds fijn want ik wil deze aandoening niet doorgeven en anderzijds moeilijk omdat ik graag zwanger had willen worden. Maar met mij en mijn gezondheid gaat het gelukkig allemaal oké. Het moeilijke zit hem bij in de acceptatie.
@NYC,mag ik vragen wat ze toen bij jou hebben ontdekt?Ik ben vooral bang voor iets kwaadaardigs,dus ben opgelucht om te lezen dat dat bij jou niet zo was.(En sorry,ik begrijp dat dat een erg egoistische opmerking is en dat het voor jou vreselijk moet zijn om je toekomst op een andere manier te gaan invullen en dat inderdaad te moeten accepteren).Ik heb al kinderen dus voor mij zou zo'n ontdekking dus "te laat'' komen, al zou ik het natuurlijk vreselijk vinden als ik ze -onbewust- een aandoening mee zou hebben gegeven, mijn kindjes zijn m'n alles.(Van elke ouder natuurlijk!)
Het was een neurofibroom. Zodoende ben ik er achter gekomen dat ik neurofibromatose heb. Ik heb zelf echt een héél milde variant en kan hier ook niet 'zieker' van worden. Maar de shit is dat dit geen garantie is dat mocht ik de aandoening doorgeven (en die kans is 50%) dat het dan ook een milde variant is. Het risico wil ik niet nemen, ik zou het mij mezelf niet kunnen vergeven als mijn kindje daardoor ernstig beperkt zou zijn.
Niet zo hypochonderen. Met zoeken kom je niets verder, dus niet meer doen. Zoek afleiding en beloon jezelf voor niet googlen en niet piekeren. Komt goed!
Hallo allemaal,

Hier een update...Ik heb inmiddels een echo gehad......En daarop was niets te zien!!Als ik op mijn buik lag kon de radioloog niets zien op de echo,behalve gewoon de 'normale dingen als vet-en spierweefsel.Ook waren beide kanten van mijn rug helemaal gelijk,dus helemaal oke.Toen heeft de radioloog op mijn verzoek ook nog met het echo-apparaat gekeken terwijl ik stond(omdat ik zelf dan ook het dikke stukje beter voel),na lang zoeken en voelen had hij het plekje gevonden en volgens hem is het gewoon een spier,waar op de echo ook niks bijzonders aan te zien is.Overigens zit aan de andere kant van mijn ruggegraat dus ook zo'n spier voelde hij.Hij zegt;iets wat symetrisch zit hoort gewoon bij jou,het is niks bijzonders.Ik heb een aantal keer aangegeven dat bobbeltjes mij angstig maken en aan hem gevraagd of hij iets op de echo zou zien als er wél iets zat.Hij zei dat hij dat zeker had gezien,en hij zei ook nog dat zeker het mes er niet in moet.....

Heb nu op internet wat over triggerpoints gelezen en vraag me af of dat de strengetjes zijn die ik in me rug voel.......
Goed nieuws dus. Ophouden met voelen en googlen, OK? Het is echt heel goed gecontroleerd en er is NIETS aan de hand.
Dank je voor je reactie Aikidoka:)......Ik moet van mezelf nu ook echt ophouden met googlen en enge dingen denken. Idd;het is heel goed nagekeken en er is dus niets aan de hand,want zo'n radioloog gaat mij toch niet lachend geruststellen als hij ook maar het kleinste vermoeden of twijfel heeft dat er iets anders speelt.Ik denk zelf ook dat ik door al het gestress en gehypochonder,en door alle spanningen (Die al maanden spelen) last van mijn onderrug heb gekregen en dat ik maar eens rustig moet gaan ademhalen en ontspannen;)
Klinkt als een puik plan. Ademhalen en ontspannen zijn altijd goed! Genier ervan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven